در مقاله قبلی در مورد استیبل کوین ها و انواع آنها صحبت کردیم. استیبل کوین ها یا همان ارزهای دیجیتال با ثبات قیمت، همانند سایر ارزهای دیجیتال دچار نوسان قیمت نمی شوند. در این مطلب می خواهیم بدانیم استیبل کوین ها در معاملات ارز دیجیتال چه کاربردی دارند. در ادامه به این موضوع می پردازیم که خطرات و محدودیت های استیبل کوین ها با توجه به کاربرد گسترده آنها چیست؟

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین چیست؟

کاربرد استیبل کوین ها در معاملات ارز دیجیتال

استیبل کوین ها هنوز فرصت زیادی برای پیشرفت از نظر فناوری و عملکرد و حجم بازار دارند اما هم اکنون نیز امکان استفاده از این نوع ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی وجود دارد.

و اما کاربرد استیبل کوین ها شامل موارد زیر است:

  • بهبود وضعیت عملکرد صرافی های ارز دیجیتال
    هم اکنون به دلیل وجود سخت گیری ها در حوزه قانون گذاری، تنها تعداد کمی از صرافی های ارز دیجیتال از ارزهای فیات پشتیبانی می کنند. استفاده از استیبل کوین ها به صرافی ها کمک می کند تا بتوانند این مشکل را حل نمایند و امکان استفاده از جفت ارزهای کریپتو-فیات را در اختیار کاربران قرار دهند و در نهایت کار را برای تریدها و سرمایه گذاران تازه کار راحت تر خواهد کرد.
  • امکان استفاده روزمره
    این امکان برای کاربران فراهم شده تا از استیبل کوین ها مانند ارزهای فیات رایج در تبادلات و داد و ستدهای روزمره استفاده کنند. تفاوتش این است که استیبل کوین ها از مزایای ارزهای دیجیتال نیز بهره مند هستند. چیزی که طرفدارن ارزهای دیجیتال در رویای خود می بینند و ممکن است در آینده ای نزدیک به وقوع بپیوندد این است که بتوانند هزینه شام در رستوران را با کمک تلفن همراه خود و ارز دیجیتال پرداخت کنند.
  • حفظ سرمایه در برابر سقوط ارزش ارز ملی
    شهروندان می توانند در هنگام افت شدید ارزش پول ملی یک کشور، با تبدیل ارز ملی به یک ارز دیجیتال از ارزش دارایی خود محافظت کنند.
    از آنجا که ارزهای دیجیتال نوسانات بالایی دارند، خرید استیبل کوین ها بهترین گزینه برای حفظ ثبات دارایی شان است.
  • امکان پرداخت ها و حواله های بین المللی
    به کمک ارزهای دیجیتال استیبل کوین می توانید بدون نیاز مداوم به تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر و پرداخت مبلغ قابل توجهی کارمزد، به راحتی پرداخت های برون مرزی را انجام دهید. این شیوه می تواند بسیاری از استارتاپ ها و شرکت ها را در انجام خرید و فروش های بین المللی کمک کند. علاوه بر این میلیون ها نفر از مهاجران و خانواده های آنها می توانند پول های خود را در کوتاه ترین زمان ممکن انتقال دهند.
  • آسان کردن شیوه پرداخت های همتا به همتا و قراردادهای هوشمند
    با پیشرفت تکنولوژی روز دنیا در آینده تمام خدمات سنتی امروز نظیر بانکداری، بیمه، وام دهی، اجاره و پرداخت حقوق توسط قراردادهای هوشمند به صورت خودکار و بدون نیاز به تایید هیچ واسطه ای انجام میگیرد. در چنین وضعیتی وجود استیبل کوین ها به دلیل ثبات ارزششان نقش مهمی را در انجام پرداخت های همتا به همتا و هوشمند ایفا می کنند.

کاربرد استیبل کوین ها

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال

خطرات و محدودیت های استیبل کوین ها

با این حال که استیبل کوین ها دارای مزیت های زیادی هستند، اما به دلیل ماهیت و کاربرد بسیار گسترده ای که دارند محدودیت ها و خطراتی را نیز به همراه دارند. در ادامه به تشریح برخی از این خطرات می پردازیم:

  • تمرکزگرایی در دنیای غیرمتمرکزها
    پرطرفدارترین نوع استیبل کوین ها یعنی استیبل کوین های با پشتوانه ارزهای فیات و دارایی ها هنوز با ارزش های مورد انتظار در دنیای بلاک چین فاصله بسیار زیادی دارند. این دسته از استیبل کوین ها توسط نهاد های متمرکز کنترل و عرضه می گردند. بنابراین مجبور می شویم به این نهاد ها اعتماد کنیم. تنها روشی که برای حل مشکل اعتماد به این نهادها وجود دارد، حسابرسی آنها توسط نهاد دیگری است که این هم با ذات غیرمتمرکز بودن و حذف واسطه ها در تضاد است.
  • مشکلات پیش بینی نشده در پروتکل ها
    تعدادی از استیبل کوین های الگوریتمی از آنجا که فقط متناسب با شرایط عادی بازار طراحی شده اند ممکن است مشکلات پیش بینی نشده ای را در بازار تجربه کنند. برای مثال استیبل کوین فِی (FEI) که قرار بود بدون پشتوانه دلاری مانند تتر و بدون پشتوانه ارز دیجیتال مانند دای و تنها از طریق استخر نقدینگی جفت ارز فی/اتر قیمت خود را در نزدیکی یک دلار ثابت نگه دارد، در شروع کارش تا نیم دلار سقوط کرد.
  • نقد شوندگی اندک در برابر دارایی
    استیبل کوین هایی که با دارایی ها پشتیبانی می شوند با این مشکل مواجه می شوند. در نظر بگیرید که کوینی با پشتوانه طلا دارید و قصد نقد کردن آن را دارید. انجام این کار نیاز به صرف وقتی برابر چند ماه دارد. گاها ممکن است لازم باشد به کشوری که صندوق وثیقه گذاری در آن قرار دارد سفر کنید که در این صورت متحمل هزینه های زیادی خواهید شد.
  • قانون گذاری سخت گیرانه
    استیبل کوین ها با توجه به طریقه استفاده و اینکه چه افرادی از آنها استفاده می کنند می توانند به لحاظ قانونی دردسرساز باشند.
    در حالی که بانکدارها و مقامات قانون گذار از ارزهای دیجیتال استیبل کوین به عنوان ابزاری بسیار سودمند نام می برند، اما قانون گذاران بخاطر ظرفیت برخی از توکن ها برای رقابت با ارزهای ملی، بسیار نگران شده اند. به عنوان مثال در سرگذشت پروژه استیبل کوین فیسبوک با نام سابق لیبرا سختی ها و مشکلات پیش روی یک استیبل کوین با 2.3 میلیارد کاربر را می توان درک کرد.

بیشتر بخوانید: بررسی و معرفی ارز تتر

در این مطلب از وبلاگ کوینی فا سعی کردیم کاربرد استیبل کوین ها را به شما معرفی کنیم. علاوه بر این شما را با خطرات و محدودیت های استیبل کوین ها آشنا کنیم.استیبل کوین ها منجر به بهبود عملکرد صرافی های ارز دیجیتال شده و امکان استفاده وزمره را برای انجام داد و ستدها فراهم می کنند. از سرمایه شما در برابر سقوط ارزش ارز ملی محافظت کرده و می توان برای پرداخت حواله های برون مرزی از آنها استفاده نمود. همچنین شیوه پرداخت ها را از حالت سنتی به قراردادهای هوشمند مبدل نموده است. استیبل کوین ها با وجود مزیت های فراوانی که دارند، محدودیت ها و خطراتی را به همراه دارند.