پرفکت مانی یک واسط مالی جهانی محسوب می شود که توانسته روابط تجاری و اقتصادی بین المللی را ساده تر کند. نقش واسطه گری پرفکت مانی به نوعی شبیه به نقشی است که ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین ایفا می کنند. از این رو این سوال ایجاد می شود که پرفکت مانی با ارزهای دیجیتال چه شباهت ها وتفاوت هایی دارد؟

اصلی ترین تفاوت و شباهت های میان پرفکت مانی و ارز دیجیتال را می توان در ماهیت این دو مفهوم جست و جو کرد. هر کدام از این مفاهیم مالی دارای ماهیت های مجزا و جدا از هم هستند. در کلام ساده تر با وجود این که این دو مفهوم هر کدام به عنوان یک واسطه مالی شناخته می شود اما از نظر سازو کار با یک دیگر تفاوت های عمده ای دارند. عمده ترین این تفاوت ها را می توان در مفهومی به نام " تمرکز" پیدا کرد.

تمرکز و رابطه آن با روابط مالی

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم ما باید اصلی ترین تفاوت میان پرفکت مانی و ارز دیجیتال را در ماهیت آن جست و جو کرد. برای درک این مسئله بیایید با یک دیگر روند کاری پرفکت مانی و ارز دیجیتال را به صورت مجزا بررسی کنیم.

 پرفکت مانی یک ساز وکار مالی محسوب می شود که توسط یک شرکت در زوریخ سوئیس مدیریت می شود. این شرکت با در اختیار گذاشتن پلتفرم آنلاین به نوعی صرافی مجازی را راه اندازی کرده است که به واسطه آن قادر هستند سرمایه خودشان را به ارزهای معتبری مانند دلار یا یورو تبدیل کنند.

مسئله اصلی که در مورد ارز دیجیتال وجود دارد این است که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و .. بر اساس ساختاری غیر متمرکز طراحی شده است. در واقع ارز دیجیتال بر اساس بلاک چین که یک سیستم غیر متمرکز است طراحی شده است. بلاک چین به نوعی طراحی شده است که هیچ سازمان یا گروه یا شرکتی به عنوان صاحب امتیاز اصلی آن مطرح نیست.  در کلام ساده تر اطلاعات کاربران و سایر اطلاعات مرتبط به آن ها در اختیار هیچ کس قرار ندارد. این شبکه با حذف تمرکز در واقع امنیت اطلاعات کاربران را به صورت کامل تضمین کرده است. در حالی که پرفکت مانی به صورت متمرکز کار می کند و تمامی اطلاعات و اختیار عمل در اختیار یک گروه یا شرکت خاص است.

همین موضوع یکی از مهمترین تفاوت های میان پرفکت مانی و ارز دیجیتال را رقم زده است. در واقع در ظاهر شاید ارز دیجیتال و پرفکت مانی هر دو یک هدف را دنبال کنند اما راه رسیدن هر کدام از آن ها به این هدف کاملا متفاوت است.

ارز دیجیتال به سبب حفظ اطلاعات کاربران و البته ساز و کاری ساده تر، مسلما بیشتر مورد توجه معامله گران و کاربران قرار گرفته است.  اما این تمام ماجرا نیست.

 بیشتر بخوانید: بهترین سایت خرید پرفکت مانی 

ارزش ذاتی پرفکت مانی و ارز دیجیتال

داستان ارز دیجیتال و پرفکت مانی به همین جا ختم نمی شود. سوال اصلی حال این است که در مجامع بین المللی و اقتصادی کدام یک از این دو ابزار مالی بیشتر مورد توجه و احترام قرار می گیرند؟ در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم. سوال اصلی این است که کدام یک از این سازو کارها توانسته بیشتر نظر کاربران جهانی را به خود جلب کند؟ پاسخ به این سوال برای فعالان اقتصادی بسیار اهمیت دارد. زیرا یک فعال اقتصادی باید بداند با چه چیزی وارد معامله شده و این رابطه مالی تا چه اندازه ارزش و اعتبار دارد.

امروز بیت کوین به عنوان یک ارز جهانی محسوب می شود. در واقع اگر بخواهیم کمی واقع نگرانه تر به این موضوع نگاه کنیم، امروز بیت کوین و برخی از ارزهای دیجیتال را می توان هم ارز با ارزهایی مانند دلار و یورو دانست. بنابراین بیت کوین چیزی فراتر از یک واسطه مالی محسوب می شود. هر چه تعداد کاربرانی که این ارز را به عنوان یک ارز بین المللی قبول می کنند، بیشتر شود عملا اعتبار آن افزایش پیدا می کند. به طور مثال وقتی تسلا اعلام کرد که با بیت کوین ماشین های خودش را به فروش می رساند، عملا این ارز دچار یک جهش مثبت شد.

این اعتبار چیزی است که پرفکت مانی تا حدودی ندارد. در واقع هیچگاه پرفکت مانی قصد ندارد خودش را هم ارز دلار یا یورو جلوه دهد. پرفکت مانی یک واسطه مالی و در کلام ساده تر یک صرافی آنلاین محسوب می شود که تنها قصد دارد سرمایه شما را به ارزهای معتبری چون دلار و یورو تبدیل کند. جدیدا این صرافی، امکان تبدیل به ارز دیجیتال بیت کوین را نیز فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

نتیجه سخن

هدف ما از این مقاله مقایسه پرفکت مانی و ارز دیجیتال از نظر اعتبار و ... نبود. در واقع ما بر اساس این بررسی خواستیم نشان دهیم که عملا این دو مفهوم از نظر بنیادی و حتی کاربردی تفاوت های زیادی با یک دیگر دارند. شما هیچ گاه نمی توانید از بیت کوین به جای پرفکت مانی و برعکس استفاده کنید. هر کدام از این مفاهیم جایگاه خاص خودشان را دارند.

پرفکت مانی امکان مالی است که شما می توانید به واسطه آن سرمایه ریالی خودتان را به بیت کوین و سایر ارزهای بین المللی تبدیل کنید. این امکانی است که حتی خود بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیز نمی توانند در اختیار شما بگذارند. از این رو می توان به این نتیجه رسید که هر کدام از این ابزارهای مالی کارکرد خاص خودشان را دارند و شما باید بدانید که هر کدام را در چه موقعیتی استفاده کنید. شناخت ابزار و استفاده منطقی از آن ها می تواند راه مهمی برای رسیدن به موفقیت باشد.