بیت کوین چیست ؟

در مقاله ارزهای دیجیتال خواندید که رمز ارزها برای دو دلیل طراحی و ساخته شده اند یک: «اعتماد به شخص ثالث» و دو: «خرج کردن دوباره» با ساخت ارزهای دیجیتال این دو مشکل برطرف شدند و تمام تراکنش ها توسط خود کاربران در شبکه بررسی و انجام می شود و وابسته به بانک یا مرکز خاصی نیست.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال طراحی شده بود که از سیستم همتا به همتا یا نظیر به نظیر برای پرداخت های آنلاین استفاده کرده است. از سال ۲۰۰۸ تا الان که بیت کوین فعالیت خود را آغاز کرده توانسته خود را به عنوان یک نوع پول، یک تکنولوژی و یک سیستم برای سرمایه گذاری معرفی کند.


اصلی ترین خصوصیت بیت کوین چیست؟


همه مردم دنیا  یک دغدغه در رابطه با پرداخت های آنلاین دارند و آن دغدغه هم این است که فقط یکبار بهای هر کالا یا خدماتی را پرداخت کنند ویژگی اصلی بیت‌کوین رفع همین دغدغه است.

هر فردی در شبکه اصلی بلاک چین بازرس و تایید کننده تراکنش ها و معاملات کاربران دیگر است به همین خاطر هیچکس بیشتر از یکبار برای معامله خود پول نمی‌دهد این ویژگی باعث شده بسیاری از مردم به استفاده از بیت کوین روی آورند.

در تکنولوژی ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین موارد زیر تضمین شده هستند:

۱. پرداخت ها قابل بازگشت نیستند.

۲. تورم در عرصه های دیجیتال وجود ندارد و علت آن هم تعداد ثابت آن ها و کنترل نشدن توسط دولت ها است.

۳. پرداخت کارمزد بسیار پایین است.

ماینرها به کامپیوترهای مخصوصی گفته می شود که افراد داخل شبکه برای تایید تراکنش ها از آنها استفاده می کنند آنها به نسبت قدرت پردازش کامپیوتر های خود مقداری بیت کوین به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

این کارمزد هر ۴ سال یکبار در اتفاقی به نام هاوینگ بیت کوین نصف می شود. خاصیتی که بیت کوین را متمایز می‌کند این است که در شبکه بلاک چین بیت کوین باید تمام افراد حاضر در شبکه یک معامله تراکنش را تایید کنند.

 بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟ 

 بیت کوین چیست؟


بیت کوین را چه کسی ساخت؟


تنها نامی که به عنوان طراح و سازنده بیت کوین موجود است ساتوشی ناکاموتو می باشد ولی در واقع هویت آن کاملاً ناشناخته است. بسیاری از افراد می‌گویند که ساتوشی یک فرد نیست و یک گروه برنامه نویس قوی هستند.

پروژه بیت کوین به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول شده بود و در سال ۲۰۱۱ نیز ایمیلی از سمت ساتوشی فرستاده شد با این مضمون که از بیت کوین کنار کشیده و وارد پروژه دیگری شده است در نتیجه مدعیان زیادی هستند که می‌خواهند ایده ی بیتکوین را از آن خود کنند اما هویت هیچکدام اثبات نشده و هنوز طراح اصلی آن مجهول است.


 بیت کوین چگونه کنترل میشود؟


همانگونه که در بالا خواندید بیت کوین توسط هیچ سازمان یا نهاد خاصی کنترل و اداره نمی‌شود.

برنامه نویسان بسیار زیادی تلاش کردند که یک نرم افزار بازار برای بیت کوین طراحی کنند اما آنان فقط قدرت بیت کوین را بهتر و بیشتر می کنند.

تاکنون هیچ کس نتوانسته تغییری در پروتکل بیت‌کوین ایجاد کند. برای اینکه در شبکه بیت کوین تغییر ایجاد کنیم باید بیشتر از ۵۰ درصد کاربران شبکه برنامه تغییرات جدید را اجرا کنند تا تغییرات روی بیت کوین اعمال شود.

در واقع این کار امری محال است زیرا هیچ شخصی یا دولتی یا نهادی نظارت و کنترل بر بیت کوین را ندارد همین طور قدرت تغییر آن را هم ندارد.

بیت کوین چیست


بیت کوین چگونه کار میکند؟


بیت کوین بر روی یک تکنولوژی به نام بلاک چین طراحی و ساخته شده و روی آن کار می‌کند. تمام تراکنش ها در قطعه هایی به نام بلاک ذخیره و ثبت می شوند که به طور کلی به این بلاک‌ها بلاک چین می گویند.

زمانی که یک بلاک در سیستم تشکیل می‌شود تمام کاربران حاضر در شبکه از تشکیل شدن آن بلاک اطلاع پیدا می‌کنند به همین خاطر دزدی و کلاهبرداری در شبکه نیز از بین می‌رود.

همان طور که می‌دانید ارزهای سنتی مانند ریال دلار و... توسط بانک‌های مرکزی تولید شده و منتشر می‌شوند اما در مورد بیت کوین هیچ مرکزی آن را کنترل نمی کند و توسط شبکه کامپیوتری همتا به همتا که از کامپیوترهای کاربرانش تولید شده پشتیبانی می شود.

ماینرها که وظیفه تایید تراکنش ها را بر عهده دارند هنگام ایجاد شدن یک بلاک در شبکه یک فرمول پیچیده ریاضی را که متشکل از حروف و اعداد تصادفی است تولید می کنند که به آن هش می‌گویند و در قبال تولید این هش هر ماینر مقداری بیت کوین پاداش میگیرد.

در کل تمام هش ای که می شود تولید کرد مقدار مشخصی دارد که تعداد آن حدوداً ۲۱ میلیون است برای همین هیچ مرکز یا بانکی نمی تواند تعداد بیت کوین ها را اضافه یا کم کند.