همانطور که در مطالب قبلی خواندید تتر یک استیبل کوین است که با نماد اختصاری USDT در بازار کریپتو نمایش داده می شود. هدف اصلی از تولید این نوع رمزارز سهولت انجام ترید رمزارزها و کم کردن هزینه کارمزد تراکنش ها در بازار رمزارزها بود. پروژه تتر به دلیل ماهیت ثبات قیمت خود توانست موفق عمل کند و به عنوان محبوب ترین رمزارزها در میان ارزهای دیجیتال شناخته شود. این محبوبیت باعث شده هر کدام از بلاکچین ها تترهای مخصوص به خود را معرفی کنند. تتر TRC20 و تتر ERC20 دو نوع مختلف از این رمزارز به شمار می روند. در ادامه این مطلب به طور کامل به معرفی ویژگی های هر کدام از این تترها و مقایسه آنها می پردازیم. اما قبل از هر چیز به توضیح مختصری در مورد استیبل کوین ها می پردازیم.

Stable Coin چیست؟

استیبل کوین ها با هدف کنترل قیمت در نوسانات شدید بازار رمزارزها پدید آمدند. این ارزها با پشتوانه طلا، دلار و دیگر کالاها منجر به ثبات قیمت می شوند. به طور کلی استیبل کوین ها به چهار دسته مختلف قابل تقسیم هستند:

  • استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات
  • استیبل کوین با پشتوانه کالا
  • استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال
  • استیبل کوین بدون پشتوانه

تتر یک استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات دلار آمریکاست. به این مفهوم که قیمت آن تحت تاثیر دلار افزایش یا کاهش می یابد. ارزش هر واحد تتر معادل یک دلار آمریکا است.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال با ثبات استیبل کوین چیست؟

تتر ERC20 چیست؟

رایج ترین توکن بر بستر بلاکچین اتریوم توکن های ERC-20 هستند. این توکن به عنوان توکن کاربردی شبکه برای توابع پرداختی در بلاکچین استفاده می شود. علاوه بر این می توان از تتر ERC20 به منظور فرآیند پرداخت کالا و یا خدمات استفاده نمود. به بیان دیگر برای انتقال کوین به یک آدرس دیگر در شبکه اتریوم و یا واریز دارایی های خود از این شبکه به کیف پولتان می توانید از توکن ERC20 استفاده نمایید. آدرس ها برای انتقال ارز با این توکن با مقدار 0 شروع می شوند.

امکان تعویض این توکن با توکن های دارای استاندارد مشابه وجود دارد. همچنین قابل انتقال است و می توان آن را به یک آدرس دیگر منتقل کرد. برای انتقال این توکن لازم است تعداد خاصی از آن تولید گردد.

تتر ERC20 چیست

تتر TRC20 چیست؟

یکی دیگر از استانداردهای ایجاد توکن در بلاکچین ترون TRC20 نام دارد. مدیر عامل پروژه ترون به نام جاستین سان با انجام تبلیغات فراوان در تلاش بود کاربران بلاکچین اتریوم را به این پروژه جذب نماید. او استاندارد توکن های پروژه را با توکن های اتریوم شبیه سازی کرده و با انتخاب نامی مشابه توکن های بلاکچین اتریوم تلاش به جذب کاربران به این بلاکچین نمود.

از مهم ترین ویژگی های بلاکچین ترون بالا بودن سرعت تراکنش ها و میزان کارمزد بسیار کم آن ها بود. در این پروژه فرآیند دریافت و برداشت در بلاکچین ترون انجام شده و آدرس دریافت با T آغاز می گردد. امکان انتقال توکن های ERC20 به شبکه ترون TRC20 به دلیل شباهت بسیار زیاد توکن ها و استاندارد آنها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین استیبل کوین ها کدامند؟

تفاوت تتر TRC20 و ERC20

تفاوت تتر TRC20 و ERC20

هر دو ارز دیجیتال تتر هستند اما تفاوت آنها در شبکه ای است که بر بستر آن فعالیت می کنند.

  • شبکه بلاکچین
    تتر ERC20 روی شبکه بلاکچین اتریوم قرار گرفته و تتر TRC20 بر بستر شبکه بلاکچین ترون است.
  • آدرس
    آدرس تتر روی بلاکچین های مختلف متفاوت است. در صورتی که آدرس توکن های تتر با OX شروع شود آن توکن روی بلاکچین اتریوم قرار دارد. توکن هایی که روی بلاکچین ترون هستند با حرف TX شروع می شوند.
  • کارمزد و سرعت انتقال
    از دیگر تفاوت های اصلی تتر TRC20 و ERC20 کارمزد انتقال آنهاست. میزان کارمزد تتر TRC20 کمتر است و سرعت تراکنش های آن نسبت به تتر ERC20 خیلی بیشتر است. میانگین مدت زمان تولید یک بلاک در ترون معادل 3 ثانیه است. در حالی که این زمان در بلاکچین اتریوم چیزی حدود 15 ثانیه است.
  • مکانیزم اجماع
    تتر ERC20 روی شبکه بلاکچین اتریوم قرار گرفته که از مکانیزم اجماع اثبات کار(PoW) استفاده می کند. اما تتر TRC20 بر بستر بلاکچین ترون است و از روش اجماع اثبات سهام(PoS) استفاده می کند.

تفاوت تتر TRC20 و ERC20

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی ارز دیجیتال تتر

استاندارد توکن چیست؟

در واقع قوانینی که بر اساس آن همه توکن ها کنترل می شوند استاندارد توکن نام دارند. به بیان دیگر مکانیسم تولید، انتقال و قرارگیری توکن های جدید در یک بلاکچین توسط استاندارد توکن مشخص می گردد.

به طور نمونه توکن ERC20 استاندارد توکن اتریوم است و برای توسعه دهندگان امکان ساخت توکن های جدید بر بستر بلاکچین اتریوم را فراهم می کند. کلیه توکن های با استاندارد ERC20 ویژگی های مشابهی دارند و با قوانین یکسان کنترل می شوند. از دیگر استانداردهای رایج رمزارزها می توان BEP2 و BEP20 را نام برد. هر کدام از بلاکچین ها دارای استاندارد توکن مخصوص به خود هستند. بنابراین احتمال اینکه یک بلاکچین بیش از یک استاندارد داشته باشد وجود دارد. مثلا بلاکچین اتریوم چندین استاندارد توکن با نام های ERC-20، ERC-10 و ERC-721 دارد.

بلاکچین ترون به دلیل عمومی بودن این امکان را به کاربران می دهد تا بر اساس قوانین موجود در استاندارد خود TRC20 توکن های خود را ایجاد کرده و صادر کند.

جمع بندی

محبوبیت استیبل کوین تتر در بازار رمزارزها منجر شد هر کدام از بلاکچین ها تتر مخصوص به خود را به بازار معرفی کنند. تتر ERC20 و تتر TRC20 دو نوع گوناگون از این تتر به شمار می روند و با یکدیگر تفاوت هایی دارند. از جمله این تفاوت ها می توان شبکه بلاکچین، مکانیزم اجماع، آدرس، کارمزد و سرعت انتقال را نام برد. امکان تعامل و انتقال تتر در شبکه های مختلف وجود ندارد. بنابراین در زمان واریز و برداشت لازم است درستی آدرس مقصد به دقت بررسی گردد.