همانطور که می دانید کیف پول های ارز دیجیتال به دو دسته کیف پول های سخت افزاری و کیف پول های نرم افزاری تقسیم می گردند. ارزهای دیجیتال دارای ساختار پیچیده ای هستند و دلیل اصلی ناشناس ماندن ماهیت آنها این است که در برابر حملات سایبری از سابقه خوبی برخوردار نبوده اند. استفاده از کیف پول های سخت افزاری روشی برای حفظ امنیت بهتر دارایی های دیجیتال به شمار می روند. در ادامه این مطلب به بررسی مزایای کیف پول های سخت افزاری می پردازیم. اما قبل از هر چیز لازم است بدانیم کیف پول سخت افزاری چیست.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری ارز دیجیتال را بشناسید! 

کیف پول سخت افزاری چیست؟

بهترین گزینه برای نگهداری ارزهای دیجیتال کیف پول های سخت افزاری هستند. طراحی این نوع کیف پول ها شبیه به یک دستگاه کوچک USB است. این کیف پول ها دارای امنیت بسیار بالایی نسبت به کیف پول های نرم افزاری هستند. اما قیمت آنها بالاست.

مزایا و معایب کیف پول سخت افزاری

مزایای استفاده از کیف پول های سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری برخلاف کیف پول های نرم افزاری که نیاز به اتصال اینترنت دارند، یک روش ذخیره سازی آفلاین به شمار می روند. به همین خاطر به آنها کیف پول های سرد نیز گفته می شود. این کیف پول ها در برابر کیف پول های نرم افزاری از مزایایی برخوردارند. برخی از  مهم ترین این مزایا عبارتند از:

  • ذخیره آفلاین کلید خصوصی
    کلیدهای خصوصی از اهمیت بالایی در کیف پول ها برخوردارند. طراحی انحصاری کیف پول های سخت افزاری منجر به ذخیره کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین شده و در نتیجه امکان دسترسی به رمزشخصی شما وجود ندارد.
  • فرآیند تایید تراکنش ها
    یکی از مزیت های مهم کیف پول های سخت افزاری نحوه ثبت تراکنش های آنهاست. این نوع کیف پول ها به شیوه ای طراحی شده اند که تراکنش ها در آن بدون تایید نهایی شما ثبت نمی گردند. بنابراین هیچ کس بدون دسترسی به کیف پول سخت افزاری شما قادر به انجام هیچ تراکنشی نیست. بنابراین همه چیز توسط شما کنترل و مدیریت می شود.
  • پشتیبانی از بیشتر ارزهای دیجیتال موجود در بازار
    امکان مدیریت انواع ارزهای دیجیتال با استفاده از کیف پول های سخت افزاری وجود دارد. تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال بازار کریپتو تحت پوشش کیف پول های سخت افزاری قرار دارند. همچنین این کیف پول ها امکان مدیریت و کنترل همزمان چندین ارز را برای شما فراهم می کنند.
  • تقویت سیستم امنیتی
    از آنجا که کیف پول های سرد به صورت یک دستگاه جداگانه برای ذخیره سازی و نگهداری ارزهای دیجیتال طراحی شده اند نیازی به اتصال آنها به کامپیوتر وجود ندارد. این موضوع امنیت لازم برای سرمایه شما را تامین می کند. بنابراین در صورتی که تنها راه دستیابی به کیف پول از طریق کامپیوتر باشد مشکلات امنیتی زیادی به وجود خواهد آمد. به این دلیل که در اکثر مواقع در صورت ویروسی شدن کامپیوتر احتمال اینکه هکر به رمزعبور شخصی شما دسترسی یابد زیاد است. این اتفاق منجر به از دست رفتن دارایی هایتان خواهد شد. بر این اساس می توان گفت کیف پول های سخت افزاری در برابر حملات سایبری حفظ می شوند.

مزایای کیف پول سخت افزاری

بیشتر بخوانید: کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال

معایب کیف پول های سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری در کنار مزیت هایی که برای دارندگان خود به همراه دارند معایبی نیز دارند. در ادامه با مهم ترین آنها آشنا خواهید شد.  

  • قیمت
    یکی از اصلی ترین معایب کیف پول های سخت افزاری قیمت بالای آنهاست. با این وجود به دلیل امنیت بالایی که دارند برای نگهداری حجم بالای دارایی های دیجیتال گزینه بسیار خوبی به شمار می روند. اما اگر به صورت روزانه به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می پردازید انتخاب کیف پول سخت افزاری گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. امکان استفاده از کیف پول های سخت افزاری که دارای نرم افزار باشند نیز وجود دارد. در این صورت به منظور انتقال وجوه خود به دیگر صرافی ها و کیف پول ها نیاز نخواهید داشت. در این صورت می توانید تراکنش های خود را در کیف پول های سخت افزاری انجام دهید و با این کار در هزینه ها صرفه جویی کنید.
  • پیچیدگی استفاده
    کیف پول های نرم افزاری دارای رابط کاربری بهتری نسبت به کیف پول های سخت افزاری هستند. زیرا طراحی کیف پول های نرم افزاری معمولا ساده است تا برای تمامی کاربران از مبتدی تا حرفه ای قابل استفاده باشد. اما آشنایی با نحوه کار کیف پول های سخت افزاری زمانبر بوده و به مراحل اضافی بازیابی و اتصال کیف پول نیاز خواهیم داشت.
  • تعداد ارزهای قابل پشتیبانی
    معمولا کیف پول های نرم افزاری از تعداد ارزهای بیشتری برای نگهداری پشتیبانی می کنند. به طور مثال  برخی از کیف پول های نرم افزاری از بیش از 10 هزار ارز و توکن پشتیبانی می کنند.
  • نیاز به جا به جایی و نگهداری
    کیف پول های نرم افزاری شبیه به یک اپلیکیشن بوده و روی موبایل یا دسکتاپ قابل نصب هستند. در این صورت کاربران در هر کجای دنیا می توانند تنها با وارد کردن عبارات بازیابی کیف پول مورد نظر را روی دستگاه دیگری بازیابی کرده و از آن استفاده کنند. اما کیف پول های سخت افزاری به صورت فیزیکی بوده و برای دسترسی و استفاده از آن لازم است همراهتان باشد. در غیر این صورت نمی توانید به دارایی های دیجیتال خود روی کیف پول سخت افزاری تان دسترسی داشته باشید. همچنین ممکن است در اثر حرارت، رطوبت و ضربه آسیب ببینند. البته کیف پول های سخت افزاری کاملا مقاوم طراحی و ساخته می شوند. با این وجود نگهداری و جا به جایی کیف پول های سخت افزاری از کیف پول های نرم افزازی سخت تر است.
  • خطر گم شدن دستگاه فیزیکی
    کیف پول های سخت افزاری به دلیل اینکه به صورت فیزیکی هستند در هر لحظه ممکن است گم شوند. اگر چنین اتفاقی برای کیف پول شما رخ دهد کل دارایی تان به همراه کیف پول از دست خواهد رفت. اما اگر عبارت بازیابی کیف پول را به همراه داشته باشید با خرید یک کیف پول سخت افزاری جدید دیگر قادر به دسترسی به تمام دارایی های دیجیتال خود خواهید بود. همچنین طول عمر کیف پول های ارز دیجیتال محدود به 10- 12 سال است. البته مواردی از جمله نوسانات برقی، کیفیت قطعات، شرایط نگهداری و... تاثیر زیادی در طول عمر یک کیف سخت افزاری دارند.

معایب کیف پول سخت افزاری

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های تتر کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

جمع بندی

اصلی ترین معایب کیف پول های سخت افزاری قیمت بالای آنها و پیچیدگی کار با آنهاست. با این وجود کیف پول های سخت افزاری جزو کیف پول های سرد محسوب شده و از امنیت بسیار خوبی برخوردارند. بنابراین برای سرمایه گذارانی که حجم بالایی ارز دیجیتال در اختیار دارند بهترین گزینه کیف پول های سخت افزاری هستند. استفاده از کیف پول سخت افزاری مزیت های فراوانی به همراه دارد. مهم ترین آنها محافظت از کلیدهای خصوصی شماست. با این وجود در زمان انتخاب کیف پول مناسب لازم است تمامی جوانب را در نظر بگیرید.