به منظور انتقال یک ارز دیجیتال از یک اکانت به اکانت دیگر لازم است هزینه ای پرداخت کنید. این هزینه در ازای انجام تراکنش ها و ثبت آن ها توسط بلاکچین دریافت می گردد. هزینه ای که برای تراکنش ها پرداخت می گردد در هر ارز متفاوت بوده و به عوامل مختلفی وابسته است.

مفهوم کارمزد تراکنش ارز دیجیتال چیست؟

در هنگام انتقال ارز از یک حساب به حساب دیگر لازم است کارمزدی توسط کاربران پرداخت گردد که به آن کارمزد تراکنش کریپتو می گویند. هدف از دریافت این کارمزد انجام و ثبت تراکنش در بلاکچین است. چیزی که اهمیت دارد متفاوت بودن میزان این کارمزد است که به عوامل مختلفی وابسته است.

انواع کارمزد تراکنش های ارز دیجیتال

به طور کلی کارمزدهای تراکنش های ارز دیجیتال به سه دسته زیر تقسیم می گردند:

انواع کارمزد تراکنش های ارز دیجیتال

1. کارمزد تراکنش بلاکچین (کارمزد شبکه)

یکی از انواع کارمزدهای شبکه بلاکچین که با هدف ایجاد انگیزه و دادن پاداش به ماینرها در شبکه دریافت می گردد کارمزد تراکنش های انجام گرفته روی شبکه است. در واقع این کارمزد مقدار کمی از همان ارزهای دیجیتال است که به منظور پردازش یک تراکنش به ماینرها پرداخت می گردد. تراکنش های جدیدی که درون بلاکچین صورت گرفته است در زمان های مشخصی در بلاک ها ثبت می شوند. کارمزد و یا پاداش متعلق به ماینری است که توانسته تعداد بیشتری تراکنش را پردازش و ارز دیجیتال جدیدی استخراج کند.

2. کارمزد انتقال در صرافی ها

صرافی ها با دریافت هزینه کارمزد انتقال درآمد کسب می کنند. این روش در واقع یکی از شیوه های کسب درآمد آنها به شمار می رود.

3. کارمزد کیف پول

به منظور تایید تراکنش ها در شبکه بلاکچین هر رمزارز هزینه ای بابت کارمزد دریافت می گردد. در زمان برداشت دارایی دیجیتال از کیف پول نیاز به پرداخت این کارمزد را دارید. البته مقدار کارمزد با توجه به نوع ارز دیجیتال متفاوت است.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست و چگونه کار می کند؟

کمترین کارمزد ارز دیجیتال مربوط به کدام رمزارز است؟

بیت کوین کش

همانطور که در جریان هستید بیت کوین کش از فورک های بیت کوین به شمار می رود. هدف اصلی از ارائه آن یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و همتا به همتاست. از آنجا که در بیت کوین کش تعداد معاملات انجام شده در یک بلاک نسبت به بیت کوین بیشتر است، کارمزد BCH از بیت کوین کمتر است. دلیل آن این است که در شبکه بیت کوین کش از بلاک های بزرگتر و متغیر استفاده می شود.. اندازه بلاک ها 8 مگابابت و متغیر بوده اما بلاک های بیت کوین 1 مگابایتی است. میزان کارمزد برای تایید تراکنش ها در بیت کوین کش 0.0024 دلار در مدت 2.5 ساعت است. 

بایننس کوین

ارز دیجیتال معروف صرافی بایننس BNB است. از آنجا که بایننس به عنوان بزرگ ترین و مشهورترین صرافی ارز دیجیتال جهان با حجم بالایی مبادله رمزارز شناخته شده است دارای کارمزد تراکنش بسیار کمی است. در صورتی که در کیف پول خود ارزهای شبکه بایننس را در اختیار دارید می توانید به منظور پرداخت تراکنش ها از بایننس کوین استفاده کنید.

علاوه بر این ها امکان ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال گوناگون در بلاکچین بایننس با کمترین میزان کارمزد وجود دارد. به طور مثال اگر اتریوم را به شبکه بایننس(BEP2) انتقال دهید میزان کارمزد تراکنش شما چیزی حدودی یک صدم تراکنش شبکه اتریوم خواهد شد.  

استلار

از دیگر رمزارزها با کمترین میزان کارمزد استلار است. این ارز بسیار شبیه XRP است. سرعت انجام تراکنش ها در این شبکه سریع و ارزان است. اما با افزایش قیمت استلار هزینه کارمزد تراکنش ها نیز بالا می رود.

لایت کوین

از دیگر فورک های بیت کوین و جزو اولین آلت کوین هاست. مدت زمان ایجاد هر بلاک در شبکه لایت کوین 2.5 دقیقه است. این در حالی است که مدت زمان ایجاد بلاک در شبکه بیت کوین 10 دقیقه زمان می برد. میزان کارمزد تراکنش ها در این شبکه 0.0005 دلار در مدت 30 دقیقه است.

مونرو

این پروژه ارز دیجیتال با هدف حفظ حریم خصوصی کاربران راه اندازی شده است. میزان کارمزد این ارز بسیار کم است. اما زمان انجام تراکنش این رمزارز بالاست و همین موضوع از محبوبیت آن کاسته است.

دوج کوین

از دیگر رمزارزهای با کمترین میزان کارمزد به شمار می رود. دوج کوین در لیست میم کوین ها قرار دارد و کارمزد تراکنش های آن کم است. اما مدت زمان مورد نیاز برای انجام تراکنش ها در آن تقریبا زیاد است.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال دوج کوین چیست و بهترین کیف پول ها برای نگهداری دوج کوین کدامند؟

ریپل

از آنجا که این رمزارز توسط بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان به عنوان ارز متمرکز شناخته می شود محبوبیت زیادی ندارد. با این حال میزان کارمزد ارز دیجیتال ریپل 0.0005 دلار است و به منظور انجام تراکنش ها فقط به 4 ثانیه زمان نیاز دارد. به همین خاطر این ارز کمترین میزان کارمزد را دارد.

آیوتا

جزو رمزارزهای فاقد بلاکچین به شمار می رود که هیچ کارمزدی از کاربران دریافت نمی کند. درخواست آیوتا از کاربران خود تایید دو تراکنش و ایجاد یک تراکنش جدید به جای پرداخت کارمزد است.

ترون

در میان ارزهای دیجیتال کمترین میزان کارمزد را ترون دارد. ارسال تتر روی شبکه ترون میزان کارمزد کمتری در مقایسه با تتر روی بستر اتریوم دارد. همچنین با استیک کردن مقداری ترون روی برخی از کیف پول ها تراکنش های شما رایگان و بدون کارمزد انجام می شود.

کمترین کارمزد ارز دیجیتال مربوط به کدام رمزارز است

بیشتر بخوانید: ترون چیست و چگونه کار می کند؟

عوامل تاثیرگذار بر کارمزد ارزهای دیجیتال کدامند؟

عوامل مختلفی روی هزینه تراکنش رمزارزها تاثیر می گذارد. در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم:

1. شلوغی شبکه

یکی از عوامل تاثیر گذار در هزینه تراکنش ها میزان شلوغی شبکه ارز دیجیتال است. به طور مثال اتریوم در تایم ها و زمان های متفاوت دارای کارمزدهای متفاوتی است. در زمانی که شبکه شلوغ تر از همیشه است کارمزد تراکنش ها نیز در بالاترین حد خود قرار می گیرد.

2. قیمت ارز نسبت به هزینه تراکنش آن

به طور مثال ارز دیجیتال دش قیمتی معادل 100 دلار داشته و متوسط هزینه تراکنش های مربوط به آن 0.0051 دلار بوده است.

3. سرعت انتقالات

انتخاب سرعت تراکنش بیشتر در رمزارز بیت کوین منجر به افزایش هزینه تراکنش آن خواهد شد.

4. میزان رمزارز قابل انتقال

بسته به حجم رمزارزی که قرار است انتقال یابد هزینه تراکنش ها متفاوت است. 

5. شبکه بلاکچین

مقدار کارمزد دریافتی در شبکه های بلاکچین مختلف متفاوت است. به طور مثال بیت  کوین کش، بیت کوین و بیت کوین SV دارای کارمزدهای متفاوتی هستند.

بیشتر بخوانید: بلاکچین به زبان ساده

عوامل موثر بر کارمزد ارزهای دیجیتال

کمترین کارمزد متعلق به کدام صرافی و شبکه است؟

با توجه به فعالیت های انجام گرفته در یک صرافی نظیر خرید و فروش، واریز و برداشت، میزان کارمزد متفاوت است. بسته به نوع معامله نظیر مارجین، اسپات و فیوچرز و نوع سفارش گذاری (لیمیت، مارکت و...) میزان خرید و فروش در صرافی ها متفاوت است. همچنین کارمزد صرافی ها از معاملات در ازای معاملات میکر و تیکر متفاوت خواهد بود. برای یافتن قوانین کارمزد هر کدام از صرافی ها کافیست به سایت رسمی آنها مراجعه کنید.

واریز پول به کیف پول صرافی ها فاقد کارمزد بوده اما در رابطه با برداشت پول از کیف پول صرافی ها لازم است مبلغی را به عنوان کارمزد پرداخت کنید. میزان کارمزد صرافی ها با توجه به ارز دیجیتال انتخابی شما و شبکه بلاکچینی که برای انتقال ارز انتخاب نموده اید متفاوت است. هم اکنون کمترین میزان کارمزد متعلق به شبکه هوشمند بایننس، شبکه BEP20 و شبکه TRC20 است. شبکه بلاکچین اتریوم بالاترین میزان کارمزد انتقال را دارد.

مقایسه کارمزد رمزارزها و صرافی ها

برای مشاهده و بررسی کمترین میزان کارمزد رمزارزها لازم است به وب سایت های SwapSpace و Bitinfocharts مراجعه کنید.

نکته: اطلاعات درون این وبسایت ها دائما در حال تغییر است. بنابراین لازم است به طور منظم چک گردد.

کارمزد انواع صرافی ها را در وب سایت SwapSpace می توان بررسی و مقایسه نمود.

جمع بندی

یکی دیگر از دغدغه های کاربران در زمان ورود به بازارهای مالی مانند کریپتوکارنسی نحوه محاسبه کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال است. کارمزد تراکنش ها در واقع هزینه ای است که بابت انتقال یک ارز از یک حساب به حساب دیگر دریافت می گردد. این کارمزد به سه دسته کارمزد بلاکچین، کارمزد صرافی و کارمزد کیف پول تقسیم شده و بسته به عوامل مختلف متفاوت است. با توجه به بالا بودن میزان کارمزد تراکنش های ارز دیجیتال منجر به افزایش زمان مورد نیاز برای تایید و انجام تراکنش ها خواهد شد. از سوی دیگر افزایش ارزش قیمت یک رمزارز منجر به افزایش کارمزد تراکنش های آن خواهد شد.