یکی از انواع ارزهای دیجیتال بر بستر بلاکچین ترون که قادر به ایجاد یک پروتکل غیرمتمرکز اشتراک فایل شده است بیت تورنت نام دارد. چیزی که در این سیستم اهمیت دارد سرعت آپلود و یا دانلود فایل های اشتراکی است. توکن بومی این پروتکل اشتراک گذاری فایل BTT نام دارد. این توکن با برگزاری عرضه اولیه کوین توسط لانچ پد بایننس در سال 2019 منتشر گردید. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ماهیت رمزارز بیت تورنت، تاریخچه ایجاد، نحوه عملکرد و... آشنا کنیم. علاوه بر این ها اطلاعاتی در مورد روش های خرید و ذخیره سازی ارز بیت تورنت، کاربردها و آینده ارز دیجیتال بیت تورنت به دست خواهید آورد.

آشنایی با ارز دیجیتال بیت تورنت و تاریخچه ایجاد آن

راه اندازی شرکت بیت تورنت در سال 2001 در کشور آمریکا اتفاق افتاد. اصلی ترین هدف شرکت بیت تورنت از ایجاد این پلتفرم امکان به اشتراک گذاشتن فایل روی اینترنت بود. جاستین سان بنیانگذار بنیاد  Tronدر ماه جولای سال 2018 با پرداخت مبلغی معادل 127 میلیون دلار اقدام به خرید شرکت بیت تورنت کرد. در ژانویه 2019 ترون اقدام به برگزاری مراسم ICO برای عرضه اولیه ارز دیجیتال بیت تورنت کرد. وی در کمتر از چند دقیقه قادر به جمع آوری مبلغ 7 میلیون و 200 دلار برای پروژه شد. همچنین توانست حدود بیش از 7 میلیارد توکن را بفروشد. هر واحد توکن بیت تورنت در آن زمان چیزی معادل 0.00012 دلار بود. قیمت بیت تورنت در طی گذشت 3 روز به 0.0005 دلار رسید. با گذشت  5 روز قیمت آن دو برابر شد. سودی که خریداران اولیه این رمزارز به دست آوردند چیزی معادل 800% بود. پس از گذشت چند روز بازار این رمزارز آرام شد.

ارز دیجیتال بیت تورنت چیست

بیشتر بخوانید: ترون چیست و چگونه کار می کند؟

ویژگی های ارز دیجیتال بیت تورنت

  • این توکن بر اساس استاندارد TRC-10 و روی شبکه ترون اجرا می گردد.
  • بیت تورنت چین یا BTTC به منظور تایید تراکنش ها از روش اثبات سهام استفاده می کند.
  • بیت تورنت اقدام به ایجاد برنامه های غیرمتمرکز زیادی با به کار گیری قراردادهای هوشمند شبکه ترون کرده است.
  • این ارز سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است.
  • عرضه اولیه این ارز در سال 2019 توسط شبکه ترون ارائه شد. و در مدت زمان چند دقیقه قادر به فروش 60 میلیارد توکن شد.
  • هدف اصلی توکن BTT در پلتفرم بیت تورنت ارتقای پروژه بیت تورنت بوده است.
  • امکان دریافت فایل ها با سرعت بیشتر در این پلتفرم وجود دارد. دلیل آن پاداشی است که برای کاربران به جهت به اشتراک گذاشتن فایل ها و پهنای باند شبکه در نظر گرفته شده است.
  • روش بیت تورنت برای پردازش تراکنش ها یک روش درون زنجیره ای و برون زنجیره ای است.
  • پلتفرم بیت تورنت با ایجاد یک محیط برای تولیدکنندگان محتوا و مخاطبین امکان دریافت محتوای مورد نظر را با پرداخت توکن BTT برای دریافت کنندگان محتوا فراهم آورده است.
  • در ماه دسامبر سال 2021 با عرضه زنجیره BTT چین امکان انجام تعاملات بین زنجیره ای برای این ارز فراهم گردید. بنابراین با استفاده از BTT چین ارزهای دیجیتال در بین شبکه های بایننس، اسمارت چین، اتریوم و ترون قابل انتقال شدند.

اهداف شبکه بیت تورنت

بیت تورنت یک شبکه است که از یک پروتکل همتا به همتای غیرمتمرکز برای بارگذاری و انتقال فایل برای صدها میلیون کاربر استفاده می کند. هم اکنون می توان بیت تورنت را به عنوان یکی از وسیع ترین شبکه های نظیر به نظیر در جهان دانست. زیرا کیفیت خدماتی که ارائه می دهد، طیف وسیع طرفداران و استفاده کنندگان آن رو به افزایش است. بیت تورنت به این شیوه کار می کند که فایل های با حجم زیاد را به ابعاد کوچک تری تقسیم می کند. این قطعات از طریق شبکه در ابعاد کوچک تری به گیرنده ارسال می گردد. در نهایت این قطعات در لپ تاپ گیرنده به یکدیگر وصل می شوند. کاربرانی که از طریق این شبکه اقدام به دانلود فایلی کنند، تبدیل به یک فرستنده در اکوسیستم شده که به آن Seed می گویند.

نقش یک کاربر در پلتفرم بیت تورنت می تواند فرستنده فایل (Seed) یا همتا (peer) باشد. Seed یا فرستنده همان فردی است که یک کپی کامل از فایل را در شبکه به اشتراک می گذارد. همتا یا Peer فرد دریافت کننده فایل است. این فرد فایل را به صورت قطعات کوچک دریافت خواهد کرد. تا زمانی که کاربر در شبکه باشد و فایل مورد نظر در لپ تاپ متصل به اینترنت وی قرار داشته باشد یک فرستنده محسوب می گردد.

در جهان امروز حدود 3 درصد از فایل های دانلود شده و 20 درصد از فایل های آپلود شده توسط پلتفرم بیت تورنت انجام می شود. این موضوع نشان دهنده رشد چشمگیر پلتفرم بیت تورنت است.

ارز دیجیتال بیت تورنت

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

مزایا و معایب رمزارز بیت تورنت

استفاده از این رمزارز مزایا و معایبی به همراه دارد. در ادامه با این مزایا و معایب آشنا خواهید شد:

مزایای ارز دیجیتال BTT

  • شما می توانید توکن BTT را از طریق یکی از مرورگرهای غیرمتمرکز نظیر ترون لینک، Clever و... استیک کنید.
  • عرضه BTTC قابلیت انتقال ارزهای دیجیتال مختلف در میان شبکه هایی نظیر ترون، بایننس اسمارت چین و اتریوم را فراهم کرده است.
  • با توجه به پاداشی که بیت تورنت برای کاربران خود به جهت اشتراک گذاشتن فایل ها در نظر گرفته، آنها تشویق به قرار دادن فایل های خود در پلتفرم می شوند. افرادی که قصد دارند سرعت بالاتری را برای دانلود تجربه کنند کافیست توکن BTT پرداخت کنند.

معایب ارز دیجیتال BTT

  • احتمال شناسایی افراد دانلود و یا آپلود کننده فایل با توکنیزه شدن پلتفرم بیت تورنت وجود دارد.
  • با توجه به اینکه در این پلتفرم می توان اقدام به دانلود غیرقانونی فایل ها نمود، دارای یک سری ایرادهای قانونی است.

شبکه ارز دیجیتال بیت تورنت

نحوه خرید ارز دیجیتال بیت تورنت

به دو روش امکان خرید ارز دیجیتال بیت تورنت وجود دارد:

خرید بیت تورنت از صرافی های ایرانی

راحت ترین روش خرید بیت تورنت از صرافی های ایرانی است. برای این منظور یک صرافی معتبر که این توکن را لیست کرده بیابید و اقدام به ثبت نام و احراز هویت در سایت صرافی مورد نظر کنید. این کار محدودیت خرید و فروش در صرافی را از بین می برد. پس از اقدام برای ثبت نام و احراز هویت لازم است حساب کاربری صرافی تان را شارژ نمایید. برای این کار می توانید از کارت بانکی خود استفاده کنید. کافیست به بخش کیف پول در صرافی وارد شده و "تومان" را انتخاب کنید سپس به یک درگاه بانکی منتقل شده و می توانید پس از ورود اطلاعات کارت خود اقدام به تامین سرمایه مورد نیاز برای خرید توکن BTT نمایید.

پس از تامین سرمایه اولیه در صرافی مورد نظر توکن BTT را جستجو نمایید. پس از ورود به صفحه معاملاتی توکن BTT مقدار مورد نظر خود (حجم و قیمت) را مشخص نموده و در پایان روی گزینه BUY کلیک کنید.

خرید بیت تورنت از صرافی های خارجی

از جمله مواردی که منجر به خرید ارز دیجیتال از صرافی های خارجی می شود می توان کارمزد معاملات در صرافی های ایرانی، پیدا نکردن یک صرافی معتبر که ارز دیجیتال مورد نظر را لیست کرده باشد و حجم پایین معاملات در صرافی را نام برد.

در صورتی که قصد خرید ارز بیت تورنت از یک صرافی خارجی را دارید نیاز به سرمایه اولیه غیر ریالی یا تومانی خواهید داشت. برای مثال می توانید با خرید رمزارزهایی مانند تتر یا بیت کوین از یک صرافی ایرانی و انتقال دادن آن به صرافی خارجی مورد نظر سرمایه اولیه مورد نیاز خود را تامین نمایید.

پس از شارژ حساب کافیست اقدام به جستجوی نام ارز Bit Torrent در صرافی کرده و بر اساس پایه خرید انتخابی خود (مثلا BTT/USDT) جفت ارز مناسب را انتخاب نموده و به صفحه مورد نظر منتقل گردید. در مرحله بعد مقادیر حجم و قیمت را بر اساس نوع معامله خود وارد نموده و در انتها گزینه BUY را انتخاب نمایید.

نکته مهم: پس از خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود از صرافی به منظور حفظ دارایی تان لازم است آن را سریعا به یک کیف پول مناسب و معتبر انتقال دهید.

صرافی های پشتیبان کننده بیت تورنت

از جمله صرافی های بین المللی که ارز دیجیتال بیت تورنت در آنها لیست شده است می توان موارد زیر را نام برد:

  • کوکوین(KuCoin)
  • هوبی گلوبال(Huobi Global)
  • بایننس(Binance)

معرفی بهترین کیف پول های ارز بیت تورنت

تمامی کیف پول هایی که از ترون پشتیبانی می کنند قابل استفاده برای این رمزارز هستند. یکی از کیف پول های نظیر به نظیر با امنیت بالا کیف پول TRX است. امکان دسترسی به این کیف پول با مرورگر کروم و سیستم عامل های اندروید و IOS وجود دارد. این نوع کیف پول دارای رابط کاربرپسند و کار با آن بسیار راحت است. تمامی اطلاعات مربوط به این کیف پول به صورت کاملا محرمانه و از طریق یک گذرواژه 24 حرفی رمزنگاری شده است.

علاوه بر کیف پول TRX امکان استفاده از دیگر کیف پول های مناسب شبکه ترون برای شما فراهم شده است. از جمله آنها می توان اکسودوس، تراست والت، هوابی، Gate.io و دیگر کیف پول های مشابه را نام برد. لجر نانو اس هم از جمله کیف پول های سرد است که به منظور ذخیره BTT در حالت آفلاین با امنیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

کیف پول های ارز دیجیتال بیت تورنت

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

سوالات متداول

  • ارز دیجیتال BTT چیست؟
    در بازار رمزارزها ارز BTT دارای استاندارد TRC-10 بوده و بر بستر بلاکچین ترون فعالیت می کند. این ارز با هدف بهبود پروتکل بیت تورنت و یکپارچه نمودن آن با بلاکچین ایجاد شده است. سیستم استخراج این ارز مبتنی بر اثبات سهام است.
  • بیت تورنت چه کاربردی دارد؟
    امکان دریافت پاداش توکن BTT با اشتراک گذاری فایل ها و پهنای باند توسط کاربران
    2. امکان استفاده از پلتفرم بیت تورنت به عنوان فضای ذخیره سازی
    3. استفاده از آن به عنوان یک ارز برای تهیه فایل های مورد نیاز با هدف نگهداری و سرمایه گذاری در کیف پول
  • کیف پول های پشتیبان کننده از بیت تورنت کدامند؟
    از جمله کیف پول های مناسب برای نگهداری این رمزارز می توان کیف پول TRX، تراست والت، متامسک، ترون لینک، اتمیک والت، بایننس اسمارت چین و کیف پول سخت افزاری لجر را نام برد.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید ارز دیجیتال BTT مبتنی بر شبکه ترون و در اکوسیستم بیت تورنت طراحی شده است. بیت تورنت پلتفرمی است که امکان اشتراک گذاری فایل به صورت غیرمتمرکز را برای کاربران فراهم کرده است. در حال حاضر چیزی حدود 20 درصد از بارگذاری های صورت گرفته روی اینترنت و 7.4 درصد از ترافیک اینترنت آمریکا به این شبکه تعلق دارد. این شبکه دارای بیش از 100 میلیون کاربر فعال است. فناوری به کار رفته در این پلتفرم به گونه ای است که فایل های بزرگ را به ابعاد کوچک تری تقسیم می کند و سپس برای گیرنده ارسال می نماید. این قطعات در لپ تاپ گیرنده به یکدیگر متصل شده و فایل مجددا ایجاد می شود.