همانطور که می دانید یکی از اصلی ترین بخش های بازارهای مالی و سرمایه گذاری، تحلیل است. زیرا با به کار بردن آن می توان ارزش یک دارایی را مورد ارزیابی قرار داد. به طور کلی دو روش تحلیل برای بازارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرد. این دو روش تحلیل فاندامنتال یا بنیادی و تحلیل تکنیکال نام دارند. معامله گری روشی است که انسان ها از طریق آن از منطقه امن و ساکت زندگی خارج می شوند. در واقع بازارهای مالی معلم بسیار خوبی برای زندگی یک تریدر محسوب می گردند. یکی از مواردی که شخص معامله گر در بازار فرامیگیرد منظم بودن است. تریدرها در بازارهای مالی مسئول تصمیم گیری های خود هستند و نمی توانند دیگران را مقصر تصمیمات خود بدانند. در واقع تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به معامله گر اجازه می دهد یک قدرت تصمیم گیری همراه با ریسک داشته باشد. در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال می پردازیم. اما پیش از آن نگاه مختصری به هر کدام از تحلیل ها می اندازیم.

تحلیل تکنیکال چیست؟

رایج ترین روش تحلیل در بازارهای مالی به کار بردن تحلیل تکنیکال است. در واقع در روش تحلیل تکنیکال با بررسی رفتار قیمت یک دارایی در گذشته با استفاده از اندیکاتورها، الگوهای معاملاتی، کندل استیک ها، نواحی حمایت و مقاومت و... بهترین نقاط ورود به معامله و خروج از آن را می یابیم.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

در این روش به بررسی عوامل ریشه ای و بنیادی موثر روی یک دارایی یا اقتصاد یک کشور پرداخته و رفتار آینده قیمت آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم. به عبارت دیگر تحلیل بنیادی یا فاندامنتال در واقع مطالعه و بررسی وضعیت اقتصاد مالی، صنعت و وضعیت شرکت هاست. این گونه مطالعات به منظور تعیین ارزش واقعی یک دارایی یا اقتصاد ملت ها صورت می گیرد. بنابراین لازم است برای تحلیل فاندامنتال در فارکس از اخبار اقتصادی مربوط به جفت ارز معاملاتی خود اطلاع یابیم.

تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتال چیست؟

10 تفاوت مهم تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

1.مفهوم

چیزی که در تحلیل فاندامنتال مورد بررسی قرار می گیرد ارزش ذاتی یک دارایی مانند سهام، ارز و... به منظور سرمایه گذاری بلند مدت است. اما در روش تحلیل تکنیکال پیش بینی حرکت قیمت یک دارایی در آینده طبق روش های محاسباتی متکی بر حرکات قیمت در نمودارها و حجم معاملات انجام می گیرد.

به طور مثال در نظر بگیرید تصمیم دارید از طریق تحلیل فاندامنتال یا بنیادی جفت ارز EUR/USD را برای سرمایه گذاری بلند مدت انتخاب کنید. برای این کار نیاز دارید اخباری اقتصادی کشورهایی که از یورو استفاده می کنند را تحلیل نمایید. به بیان دیگر لازم است نرخ بیکاری، بهره و تورم و دیگر فاکتورهای اقتصادی را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که ارزش ذاتی یورو در حال حاضر نسبت به قیمت جاری آن بیشتر است و اقتصاد کشورهای وابسته به یورو خوب است اقدام به خرید جفت ارز یورو/دلار می کنید.

اما در صورتی که بخواهید با استفاده از تحلیل تکنیکال اقدام به خرید جفت ارز EUR/USD کنید لازم است داده های موجود در نمودار قیمت را تحلیل کنید. به عبارت دیگر شما از طریق مفاهیم تحلیل تکنیکال مانند خطوط روند و حمایت و مقاومت آینده جفت ارز را پیش بینی می کنید. در صورتی که پس از پیش بینی شما متوجه شدید قیمت این جفت ارز در آینده رو به افزایش است تصمیم به خرید می گیرید و دیگر نیازی به تحلیل فاندامنتال و داده های اقتصادی پیدا نمی کنید. به بیان دیگر این اطلاعات تاثیری در تصمیم گیری شما ندارند.

2.کاربرد

تایم فریم هایی که برای تحلیل فاندامنتال مورد استفاده قرار می گیرد بلند مدت هستند. زیرا سرمایه گذارانی که از این روش تحلیل استفاده می کنند دنبال کسب سود در طولانی مدت هستند. در این صورت ارزش ذاتی یک دارایی توسط آنها ارزیابی می گردد. در صورتی که آن دارایی با اهداف آنها مناسب باشد وارد معامله می شوند. اما روش تحلیل تکنیکال مناسب معامله گرانی است که به دنبال کسب سود در تایم فریم های کوتاه مدت هستند.

به طور مثال در نظر بگیرید شما با مقدار زیادی پول در بازار فارکس تصمیم به خرید جفت ارز EUR/USD دارید. با توجه به اینکه میزان سرمایه شما زیاد است و به دنبال سود زیاد هستید، به دست آوردن چنین سودی مستلزم سرمایه گذاری در تایم فریم های بلند مدت است. بنابراین بهترین روش استفاده از تحلیل بنیادی است.

اما اگر قرار است با سرمایه کم وارد بازار شوید، در تایم فریم های طولانی مدت سود کمی به دست خواهید آورد. به منظور کسب سودهای کوچک اما پی در پی لازم است از تایم فریم های کوتاه مدت برای معامله استفاده کنید. این کار در مقایسه با زمانی که همان مبلغ پول را در تایم فریم های بلند مدت سرمایه گذاری کنید سود بیشتری برای شما به همراه دارد.

3.عملکرد

روش فاندامنتال بیشتر به منظور سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. اما کاربرد تحلیل تکنیکال معمولا برای معامله در تایم فریم های کوتاه تر است. به عبارت دیگر معامله گران در روش تکنیکال می خواهند سودهای کوتاه مدت کسب کنند. اما سرمایه گذاران به دنبال خرید و نگهداری یک دارایی هستند تا بتوانند میزان سود بیشتری در طولانی مدت کسب کنند.

سرمایه گذارانی که دارای سرمایه زیادی هستند ترجیح می دهند به جای اینکه هر روز معامله کنند و سودهای کمی به دست آورند اقدام به تحلیل داده های اقتصادی کنند و از این طریق آینده اقتصادی کشور را پیش بینی کنند. سپس با انتخاب درست دارایی به دنبال کسب سودهای کلان هستند.

اما عده ای هستند که با خرید و فروش دارایی ها در تایم فریم های کوتاه مدت سود کسب می کنند. آنها ممکن است یک دارایی را در طول یک هفته چندین بار خرید و فروش کنند. برای این منظور نیاز به روش تحلیل تکنیکال و بررسی نمودن حرکت قیمت روی نمودارها دارند. این معامله گران با وجود دانستن اینکه ممکن است یک دارایی در طولانی مدت روند صعودی داشته باشد باز به روش تحلیل تکنیکال و داده های ریاضی به دست آمده خود استفاده می کنند. یکی از اصلی ترین دلایل معامله گران کوتاه مدت در استفاده از روش تحلیل تکنیکال کم بودن میزان سرمایه اولیه آنهاست. 

4. هدف تحلیل

در روش تحلیل فاندامنتال یا بنیادی هدف اصلی پیدا کردن ارزش ذاتی یک دارایی یا یک سهم است. اما در تحلیل تکنیکال هدف از تحلیل پیدا کردن بهترین نقاط جهت ورود به یک معامله و یا خروج از آن است. مثلا در رابطه با طلا اگر پس از انجام تحلیل های تکنیکال و بنیادی متوجه روند رو به رشد قیمت طلا شویم به این مفهوم است که ارزش ذاتی آن را مورد بررسی قرار دادیم. بنابراین می توانیم با خرید طلا پس از گذشت یک سال با رشد قیمت آن سود کسب کنیم و از معامله خارج شویم.

اما افراد زیادی قادر نیستند این مدت زمان را برای به دست آوردن سود منتظر بمانند. در این حالت راه حل به کار بردن تحلیل تکنیکال است تا با استفاده از آن نقاط ورود و خروج در معامله مشخص گردد. در نظر بگیرید شما به عنوان یکی از معامله گران از طریق به کار بردن تحلیل تکنیکال متوجه شدید با وجود روند رو به رشد طلا در طی یک سال آینده اما در هفته پیش رو یک روند نزولی دارد. شما می تواند با استفاده از این دانش تحلیل تکنیکال بهترین نقطه ورود و خروج را برای یک معامله Short بیابید و به راحتی در کوتاه مدت سود کسب کنید.

تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

5. مبنای تصمیم گیری

در تحلیل تکنیکال اصلی ترین مبنا برای تصمیم گیری طبق روند حرکت قیمت در بازار است.  به بیان دیگر در صورتی که با استفاده از تحلیل فاندامنتال یا بنیادی در بازارهای مالی خرید و فروش انجام دهید تنها روش این است که داده ها و اخبار اقتصادی موجود را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید. داده هایی که نشان دهنده سلامت اقتصادی کشورها و شرکت ها هستند. اما اگر قصد دارید با روش تحلیل تکنیکال به عرصه معامله گری پا بگذارید لازم است داده های به دست آمده بر اساس قیمت ها در چارت ها را از طریق ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار دهید.

به عنوان مثال اگر قصد خرید سهام شرکت گوگل را بر اساس تحلیل بنیادی دارید به مواردی چون بررسی اخبار منتشر شده از شرکت، ترازنامه ها، صورت مالی و میزان سود و ضرر آن می پردازید. اما اگر تصمیم به خرید سهام گوگل بر اساس تحلیل تکنیکال دارید لازم است اطلاعات مربوط به نواحی حمایت مقاومت، خطوط روند، سیگنال های صدور اندیکاتور و... را مورد بررسی قرار داده و این عوامل را مبنای تصمیم گیری برای خرید سهام گوگل در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: منظور از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیست؟

6. زمان

در روش فاندامنتال اطلاعات مورد بررسی در رابطه با یک دارایی مربوط به زمان گذشته و حال آن است. اما در تحلیل تکنیکال تنها اطلاعات گذشته یک دارایی مورد بررسی قرار می گیرد. در نظر بگیرید از طریق تحلیل فاندامنتال متوجه شدید قیمت نفت رو به کاهش است و امروز قصد باز کردن یک معامله فروش برای نفت را دارید. اما پیش از اقدام برای انجام معامله خبری انتشار می گردد که روی قیمت نفت به شدت تاثیر می گذارد. پس از شنیدن این خبر شما از انجام معامله صرف نظر می کنید یا ممکن است حتی معامله کرده و اقدام به خرید نفت کنید.

اما روش تکنیکال فقط قیمت گذشته یک دارایی را در نظر می گیرد و به داده های زمان حال بی توجه است. بنابراین خبر مربوط به نفت روی معامله آن تاثیری نمی گذارد

7. نوع داده های تحلیلی

روش تحلیل تکنیکال بر طبق حرکات قیمت روی نمودارها صورت می گیرد. اما در روش فاندامنتال تحلیل طبق صورت های مالی انجام می شود. در نظر بگیرید شما یک تحلیلگر فاندامنتال هستید و قصد دارید سهام شبندر بورس ایران را خریداری کنید. اولین کار این است که صورت های مالی را پیدا کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهید. اما اگر تکنیکال کار باشید چیزی که مورد بررسی قرار می دهید نواحی حمایت و مقاومت و داده های قیمتی روی چارت هستند.

8. ارزش دارایی

در روش تکنیکال ارزش یک دارایی بر اساس اندیکاتورها، حمایت و مقاومت، پرایس اکشن، الگوهای بازگشتی، نمودارهای قیمت، الگوهای ادامه دهنده و... تعیین می گردد و بر اساس آن حرکات آینده قیمت دارایی شناسایی می شود. اما در روش فاندامنتال بر اساس صورت های سود و زیان، نسبت قیمت یک دارایی به سود حاصل از آن دارایی(P/E)، ترازنامه ها و... مشخص می شود.

زمان فروش در تحلیل تکنیکال با رسیدن قیمت به یک محدوده مقاومتی تعیین می گردد. نواحی حمایتی نیز نشان دهنده این است حرکت نزولی قیمت پایان یافته و زمان خرید دارایی است.

به طور مثال تصور کنید قصد خرید سهام شرکت مایکروسافت را دارید. برای این کار به دو روش می توانید عمل کنید. روش اول بررسی میزان سود و زیان و ترازنامه های شرکت است، تا متوجه شوید آیا خرید سهام این شرکت ارزش دارد یا خیر. مثلا تصور کنید سهام این شرکت هم اکنون 250 دلار باشد، اما شما پس از بررسی صورت های مالی آن پی برده اید ارزش مالی این سهام چیزی معادل 300 دلار است. در این صورت شما سریعا این سهام را خریداری می کنید. روش دوم اما به کار بردن ابزارهای مختلف در تحلیل تکنیکال است. مثلا در نظر بگیرید در حال حاضر سهام شرکت مایکروسافت 100 دلار است و در یک ناحیه مهم مقاومتی قرار دارد. شما با دریافت سیگنال ها از دیگر اندیکاتورها برای تایید این نقطه این سهام را خریداری می کنید. با این هدف که در حوالی محدوده مقاومتی یعنی 300 دلار آن را فروخته و سود کسب کنید.

9. پیش بینی قیمت آینده

آینده قیمت یک رمزارز در روش فاندامنتال طبق اطلاعات به دست آمده از دارایی در زمان حال و گذشته مشخص می گردد. اما در روش تکنیکال حرکت آینده قیمت یک دارایی بر اساس نمودارها و اندیکاتورها تعیین می شود. به طور مثال برای خرید جفت ارز GBP/USD بر اساس تحلیل بنیادی به بررسی سلامت اقتصادی کشور انگلستان در گذشته و حال و مقایسه آن با آمریکا خواهید پرداخت. سپس تصمیم می گیرید در آینده کدام یک ارزش بیشتری نسبت به دیگری خواهد داشت. اما اگر تصمیم به خرید این جفت ارز با روش تکنیکال را داشته باشید شیوه تحلیل شما متفاوت است.

10. نوع معامله گر

معامله گران بلند مدت معمولا از روش تحلیل فاندامنتال بهره می برند. اما روش تکنیکال بیشتر مناسب معامله گران با تایم فریم های کوتاه مدت است. مثلا اگر تصمیم به خرید بیت کوین و نگهداری آن در طولانی مدت دارید بهتر است اطلاعات بنیادی مربوط به این رمزارز را که شامل وایت پیپر، مارکت کپ، ارزش کل بازار، عملکرد استخراج کوین ها و... است را مورد ارزیابی قرار دهید. سپس اقدام به خرید کنید. اما در طی همین زمان احتمال دارد قیمت بیت کوین نوسانات زیادی را تجربه کند. لذا قادر خواهید بود به کمک تحلیل تکنیکال نیز اقدام به معاملات کوتاه مدت کرده و این فرصت های معاملاتی را شکار کنید.چ

تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

جمع بندی

موضوع پیرامون بحث ما در این مطلب تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال بود. پس از مقایسه این دو روش تحلیل دانستیم تحلیل تکنیکال بر اساس رفتار گذشته قیمت در بازار اقدام به تخمین حرکت قیمت در آینده می زند. اما روش فاندامنتال با تمرکز روی تحلیل و بررسی داده های آماری و اقتصادی در گذشته و حال روند قیمت در آینده را ارزیابی می کند. با این حال می توان گفت هر یک از این دو روش دارای نقاط ضعف و قوت هستند. لذا برای انجام معاملات بهتر لازم است هر دو روش تحلیل را در معاملات خود به کار ببریم.