یکی از انواع پلتفرم های غیرمتمرکز با تم غذایی که روی زنجیره هوشمند بایننس فعالیت می کند پنکیک سواپ نام دارد. این پلتفرم سریعا تبدیل به محبوب ترین پلتفرم های معاملات توکن BEP20 شد که پشتیبان کننده از بازار ساز خودکار یا همان AMM است. توکن بومی ارز دیجیتال و صرافی پنکیک سواپ توکن کیک CAKE نام دارد. برای به دست آوردن توکن رسمی این پلتفرم به عنوان پاداش کاربران باید توکن های مختلف را استیک کنند. طراحی این پلتفرم کاملا شبیه به صرافی سوشی سواپ بوده اما روی بلاکچین دیگری قرار دارد. در ادامه بیشتر به معرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ می پردازیم.

معرفی پلتفرم پنکیک سواپ

پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز یا یک پلتفرم تبادل برای مبادله توکن های BEP20 در شبکه بلاکچین اسمارت چین بایننس محسوب می گردد که در سال 2020 توسط افرادی ناشناس راه اندازی گردید. این بلاکچین همانطور که از اسمش پیداست بلاکچین صرافی بایننس است. همچنین ارز دیجیتال پنکیک سواپ به دلیل استفاده از مدل بازارساز خودکار یا AMM امکان ترید به وسیله استخرهای نقدینگی را برای کاربران فراهم کرده است.

روند کار به این شکل است که کاربران با واریز توکن های BEP20 خود به استخرهای نقدینگی توکن های LP را به دست می آورند. علاوه بر این کاربران برای پرداخت هزینه های معاملاتی خود از این توکن ها استفاده می کنند. نام دیگر توکن های LP یا ارائه دهنده نقدینگی توکن های FLIP است.

کارمزد تراکنش های پنکیک سواپ نسبت به سایر پروژه های دیفای کمتر است و همچنین تراکنش های آن سریعتر انجام می شود. صرافی های بایننس و کوین بیس به دلیل اینکه توسط یک نهاد اداره می شوند صرافی متمرکز به شمار می روند. اما پنکیک سواپ یک صرافی کاملا غیرمتمرکز محسوب شده و امکان انجام معاملات بدون نیاز به واسطه را برای کاربران خود فراهم می کند. می توان گفت پنکیک سواپ شباهت زیادی به صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ(Uniswap) دارد.

پلتفرم پنکیک سواپ چیست

بیشتر بخوانید: صرافی های غیرمتمرکز را بهتر بشناسیم!

ارز دیجیتال Cake

این ارز مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس بوده و دارای استاندارد BEP-20 است. ارز دیجیتال Cake توسط صرافی پنکیک سواپ ارائه شده و توکن بومی پلتفرم پنکیک سواپ محسوب می گردد. هدف اصلی از ایجاد این ارز تامین نقدینگی پلتفرم پنکیک سواپ است.

پلتفرم پنکیک سواپ چگونه عمل می کند؟

این پلتفرم دارای ویژگی های بسیار پیشرفته بوده و نسبت به دیگر پروتکل های دیفای کاملا متفاوت عمل می کند. مهم ترین ویژگی های این پلتفرم عبارتند از:

1. نقدینگی

با افزودن توکن ها به مجموعه نقدینگی LP می توان نقدینگی این پلتفرم را افزایش داد. علاوه بر این ها روش دیگر کسب درآمد کاربران در این پلتفرم استفاده از استخرهای نقدینگی است. در این صورت می توانند بدون نیاز به مبادله مستقیم دارایی های خود درآمد کسب کنند.

2. فارمینگ

امکان کسب حداکثر سود از طریق توکن کیک با این ویژگی برای کاربران فراهم شده است.

3. کیف پول

امکان استفاده از این پلتفرم با تنظیم کیف پول برای کاربران فراهم شده است. به طور مثال می توانند از کیف پول مبتنی بر اتریوم متامسک برای این پلتفرم استفاده کنند.

4. استیکینگ

امکان دریافت توکن های LP به عنوان جایزه با افزودن نقدینگی به استخرها برای کاربران فراهم شده است. پس از آن قادر به انتخاب یکی از گزینه های زیر خواهند بود:

  • دریافت توکن کیک از طریق استیکینگ LP
  • استیکینگ توکن کیک به منظور دریافت بیشتر توکن کیک
  • استیک کردن توکن کیک برای دریافت توکن های دیگر پروژه ها

ویژگی های صرافی پنکیک سواپ

بیشتر بخوانید: نقدینگی یا لیکوئیدیتی ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول های ارز دیجیتال پنکیک سواپ

این ارز دیجیتال توسط کیف پول های متصل به زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می گردد:

  • متامسک
  • تراست والت
  • والت کانکت
    این کیف پول یک پروتکل متن باز شناخته می شود که امکان اتصال کاملا امن به برنامه های Dapps را فراهم می کند. در این کیف پول کافیست کاربران کد QR را اسکن کرده و یا روی یک لینک کلیک کنند تا به یک برنامه غیرمتمرکز امن و رمزنگاری شده وصل گردند.
  • توکن پاکت
    این کیف پول کاملا امن، قابل اعتماد و چند زنجیره ای است و از چندین کوین پشتیبانی می کنند.

کارمزد صرافی پنکیک سواپ

در این صرافی 25 درصد از هر معامله به عنوان مبلغ کارمزد معامله به اضافه هزینه های شبکه کم می شود. علاوه بر اینها در صورتی که در استخرهای نقدینگی ارز دیجیتال کیک قبل از مدت زمان 72 ساعت از استیک کردن برای برداشت اقدام کنید مجبور به پرداخت 0.1 درصد به عنوان جریمه خواهید بود. میزان کارمزد در این استخر نیز دو درصد از سود شما خواهد بود.

صرافی های ارز دیجیتال Cake

به منظور خرید و فروش و معامله رمزارز پنکیک سواپ لازم است از صرافی های معتبر ارز دیجیتال که این ارز را لیست کرده اند استفاده کنید. از جمله این صرافی ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • Binance
  • CoinBene
  • Kucoin
  • PancakeSwap
  • Bithumb Global
  • Bitmart
  • و...

صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ

علاوه بر اینها امکان معامله ارز cake با جفت ارزهایی مانند BTC، BUSD، BNB USDT و... وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با بایننس معروف ترین صرافی ارز دیجیتال جهان

پیش بینی آینده رمزارز کیک

ارز دیجیتال کیک در انتهای سال 2020 سقوط شدیدی را تجربه کرد. اما ناگهان میزان تقاضا برای این ارز به شدت افزایش یافت و منجر به افزایش تعداد کاربران و حجم معاملات آن گردید. آمار و بررسی ها نشان می دهد این ارز دیجیتال در آینده سیر صعودی بالایی را تجربه کند.

سوالات متدوال

  • صرافی ارز دیجیتال پنکیک سواپ چیست؟
    یک صرافی غیرمتمرکز یا یک پلتفرم برای تبادل توکن های BEP-20 روی شبکه اسمارت چین بایننس است. ارز بومی آن Cake نام دارد و یک توکن با استاندارد BEP-20 است.
  • آیا می توان ارز دیجیتال Cake را استخراج نمود؟
    خیر. قابلیت استخراج این ارز همانند بیت کوین وجود ندارد. به همین منظور کاربران لازم است به منظور سرمایه گذاری ارز Cake آن را از صرافی های پشتیبان کننده از این ارز خریداری کنند.
  • امنیت صرافی پنکیک سواپ چگونه تامین می شود؟
    پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز بوده که بر خلاف صرافی های متمرکز سرورهای آن روی نقاط مختلف در کل جهان پراکنده است. این ویژگی عدم تمرکز سرورها در یک منطقه درصد خرابی و حملات هکرها را کاهش می دهد. زیرا در صورت خرابی و یا هک شدن یکی از سرورها از سیستم خارج شده و تاثیری روی شبکه نخواهد گذاشت. در صورتی که در صرافی های متمرکز به کل شبکه آسیب وارد خواهد شد. علاوه بر اینها به دلیل عدم امکان کنترل دارایی معامله گران در صرافی های غیرمتمرکز، در صورتی که دچار حمله شوند، هکرها قادر نیستند به دارایی معامله گران دسترسی داشته باشند.
  • شبکه هایی که توسط پلتفرم پنکیک سواپ پشتیبانی می گردد کدامند؟
    در این پلتفرم تنها امکان مبادله توکن های BEP-20موجود روی شبکه بایننس اسمارت چین فراهم شده است.
  • رمزارزهای قابل معامله در پنکیک سواپ کدامند؟
    با توجه به اینکه پنکیک سواپ روی اسمارت چین بایننس راه اندازی شده است تنها قادر است توکن های دارای استاندارد BEP-20 را به یکدیگر تبدیل کند. بنابراین تمامی ارزهای موجود در این پلتفرم لازم است دارای استاندارد BEP-20 باشند. این به این مفهوم است که شما قادر به تبدیل توکن های سایر شبکه ها مانند ترون یا اتریوم به یکدیگر نیستید. علاوه بر این امکان استیک کردن توکن های غیر از استاندارد BEP-20 در استخر پنکیک سواپ را ندارید.
  • دلایل محبوبیت صرافی پنکیک سواپ چیست؟
    - توسعه سرورهای آن در کل جهان و کم شدن میزان خرابی سرور
    - امکان ایجاد ارتباط مستقیم و بدون واسطه میان خریدار و فروشنده
    - در امان ماندن از حملات سایبری و هک
    - بدون نیاز به ارائه اطلاعات شخصی و احراز هویت

جمع بندی

یک پلتفرم غیرمتمرکز در زنجیره هوشمند بایننس که امکان بهره گیری از خدماتی نظیر استیکنیگ و فارمینگ را فراهم می کند پنکیک سواپ نام دارد.