در بازار رمزارزها نیاز به انجام تراکنش ها به صورت ناشناس خواهیم داشت. به ویژه برای استفاده از صرافی های خارجی که به دلیل قوانین تحریم استفاده کاربران ایرانی از خدمات خود را مسدود کرده اند لازم است بتوان تراکنش هایی را به صورت ناشناس انجام داد. پرایویسی کوین ها یا ارزهای حریم خصوصی برای این منظور می توانند مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه این مطلب به طور کامل با پرایویسی کوین ها، کاربرد پرایوسی کوین ها و بهترین پرایوسی کوین ها آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال مونرو چیست؟

ارز حریم خصوصی (Privacy Coin)

یکی از انواع ارزهای مهم و پرکاربرد در بازار رمزارزها پرایویسی کوین ها هستند. از این ارزها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال به صورت کاملا ناشناس استفاده می گردد.

در واقع کوین های مهم بازار رمزارزها که به منظور خرید و فروش ارزهای دیجیتال به صورت کاملا ناشناس و بدون مشخص بودن اطلاعات آدرس فرستنده و گیرنده امکان انجام معاملات رمزارزها را فراهم می کنند پرایوسی کوین نام دارند. به عبارت دیگر پرایویسی کوین ها از تکنیک های رمزنگاری استفاده کرده و با این کار منجر به محفوظ ماندن حریم خصوصی می شوند.

در شبکه بیت کوین به منظور انجام تراکنش ها نیاز به دادن اطلاعات شخصی نخواهید داشت. اما فناوری بلاکچین یک شبکه کاملا شفاف بوده که امکان پیگیری یک تراکشن یا آدرس خاص را از مبدا تا مقصد فراهم می کند. علاوه بر اینها به راحتی می توان به موجودی بیت کوین یا اتریوم دسترسی پیدا کرد. بنابراین در صورت انجام تراکنش ها در یک صرافی متمرکز می توان فهمید یک نفر چه تعداد بیت کوین دارد و رمزارزهای ارسالی و دریافتی آن به کجا و از کجا بوده است.

با استفاده از ارزهای پرایویسی کوین می توان بدون تعیین مبدا و مقصد تراکنش، تراکنش مورد نظر را انجام داد.

نکته مهم: در برخی صرافی های معتبر و مطرح ارز دیجیتال انجام احراز هویت بسیار حائز اهمیت است. بنابراین کاربران قادر به انجام تراکنش با ارزهای حریم خصوصی در این صرافی ها نخواهند بود.

پرایویسی کوین چیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

بهترین پرایوسی کوین ها کدامند؟

محبوب ترین و بهترین پرایویسی کوین ها دارای چندین ویژگی مرتبط با حریم خصوصی هستند و منجر به مخفی ماندن هویت و فعالیت کاربران می شوند. در ادامه با تعدادی از بهترین پرایویسی کوین ها آشنا می شوید:

زی کش(ZCASH)

امکان انجام تراکنش به صورت ناشناس و بدون نیاز به ارائه اطلاعات فرستنده و گیرنده توسط شرکت کنندگان. در حال حاضر صرافی بایننس، هوبی و صرافی های آسیایی OKEx امکان انجام تراکنش های زی کش را فراهم کرده اند. 

دش(DASH)

یکی از بهترین پرایویسی کوین ها دش(DASH) نام دارد. امکان انتخاب مخفی یا شفاف بودن تراکنش در این پرایوسی کوین وجود دارد. نام حریم خصوصی دش برای کاربران PrivateSend است.

مونرو(XMR)

ارز دیجیتال مونرو به عنوان یک پرایویسی کوین برتر از جایگاه خوبی برخوردار است. امکان انتقال مقداری حدود 1 میلیارد دلار با استفاده از رمزارز مونرو در مدت زمانی کمتر از 30 دقیقه به سراسر جهان با میزان کارمزد بسیار کم حدود 20 دلار به صورت کاملا مخفیانه فراهم شده است.

بیم(Beam)

این رمزارز یکی دیگر از پرایویسی کوین ها محسوب شده که به دلیل استفاده از پروتکل (MW) Mimblewimble به هیچ گونه آدرسی نیاز نداشته و امکان انجام تمامی تراکنش ها را به صورت خصوصی فراهم می کند.

هورایزن(ZEN)

این رمزارز به دلیل پشتیبانی از مسترنودها از حملات هکرها محافظت می کند. کاربران با سپرده گذاری کوین های هورایزن سود کسب می کنند. هورایزن به دلیل استفاده از یک شبکه نود گسترده منجر به ناشناس ماندن کاربران می شود.

انواع پرایویسی کوین

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال زی کش چیست و آینده آن کدام است؟

کاربرد پرایویسی کوین ها

از این نوع رمزارزها معمولا در شرایط و موقعیت های خاص برای انجام معاملات مختلف استفاده می گردد. به طور مثال در یک معامله ارز دیجیتال که یکی از طرفین میخواهد اطلاعات موجودی حسابش مخفی بماند از کوین های حریم خصوصی استفاده می گردد. به عبارت دیگر پرایویسی کوین ها منجر به مخفی ماندن اطلاعات فرستنده و گیرنده خواهد شد. بنابراین هیچ کس قادر به ثابت کردن ارتباط سرمایه گذاران با صرافی های غیرمتمرکز نظیر یونی سواپ، آوی یا یک صرافی بزرگ مانند کوین بیس نخواهد بود.

سوالات متداول درباره پرایویسی کوین ها

  • 5 مورد از بهترین پرایویسی کوین ها را نام ببرید؟
    از معروف ترین و بهترین پرایوسی کوین ها می توان مونرو، دش، زی کش، بیم و هورایزن را نام برد.
  • کدام ارزها پرایویسی کوین نام دارند؟
    گروهی از رمزارزها که با مخفی کردن اطلاعات مبدا و مقصد از تراکنش های خصوصی و ناشناس حمایت می کنند پرایویسی کوین نام دارند. از جمله استراتژی های به کار رفته در رابطه با پرایویسی کوین ها می توان پنهان نمودن آدرس کیف پول واقعی کاربر، مخفی نمودن موجودی و ترکیب نمودن چند تراکنش با هم به منظور فرار از تحلیل زنجیره ای است.
  • پرایویسی کوین ها با چه هدفی ایجاد شده اند؟
    اصلی ترین هدف از ایجاد این دسته از رمزارزها پنهان نمودن هویت افرادی است که اقدام به انجام تراکنش و نقل و انتقالات با استفاده از ارزهای دیجیتال هستند.
  • آیا ارزهای حریم خصوصی قانونی هستند؟
    قانونی بودن این دسته از رمزارزها وابسته به قوانین دولت هاست. مثلا در کره جنوبی استفاده از کوین های حریم خصوصی برای پیشگیری از پول شویی ممنوع است. اما برخی از کشورها هیچ قانون خاصی در رابطه با استفاده از این کوین ها نداشته و کاربران می توانند با خرید تتر نسبت به خرید پرایویسی کوین ها اقدام کنند.
  • علت حذف پرایویسی کوین ها از فهرست صرافی ها چیست؟
    این موضوع کاملا وابسته به نظر دولت هاست. زمانی که یک دولت معاملات و تراکنش های مربوط به یک رمزارز را ممنوع می کند، صرافی های آنلاین باید معاملات آن رمزارز را متوقف کرده و یا آن رمزارز را از لیست خود حذف نمایند.
  • آیا بیت کوین هم پرایویسی کوین محسوب می گردد؟
    رمزارز بیت کوین مبتنی بر بلاکچین بوده و تمامی اطلاعات مربوط به مشخصات کاربر و معاملات درون شبکه نمایش داده می شود. بنابراین بیت کوین نمی تواند یک پرایوسی کوین باشد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال دش چیست؟

جمع بندی

تراکنش های مربوط به رمزارزهای معمولی مانند بیت کوین به صورت خصوصی یا کاملا ناشناس نخواهند بود. موضوعی که در این مطلب به آن پرداختیم آشنایی با پرایویسی کوین ها و بهترین ارزهای حریم خصوصی بود. همچنین با مزیت استفاده از پرایویسی کوین ها و کاربرد آنها آشنا شدیم. پرایویسی کوین ها در واقع ارزهای دیجیتالی هستند که امکان انجام تراکنش به صورت ناشناس را برای کاربران فراهم کرده اند.