پرفکت مانی یک سیستم پولی و مالی جهانی محسوب می شود که سعی می کند روابط مالی بین المللی را ساده تر کند. در واقع این سیستم مالی بر اساس اینترنت و شبکه های کامپیوتری شکل گرفته است و گرچه از نظر بنیادی با ارزهای دیجیتال و مشخصا بیت کوین تفاوت بسیاری دارد، اما می توان پرفکت مانی را از نظر کاربری پدربزرگ بیت کوین بدانیم!

بیایید کمی بیشتر با پرفکت مانی آشنا شویم و بدانیم این سیستم پولی و مالی چه ویژگی هایی دارد و بر اساس این ویژگی ها چه نوع کاربری هایی برای ما می تواند داشته باشد.

پرفکت مانی در سال 2007 در کشور پاناما پایه گذاری شده است و در سال های بعد به کشور سوئیس و شهر زوریخ منتقل شده است. این سیستم مالی یک ایده بسیار ساده اما کاربردی را دنبال می کند. همانطور که می دانید کشورهای مختلف دنیا بر اساس سیستم اقتصادی خودشان واحد پولی مشخص و مجزایی دارند. در دنیا دو ارز یورو و دلار به صورت کلی و عمومی به عنوان ارز بین الملل شناخته شده اند و در روابط تجاری بین المللی از آن ها استفاده می شود.

بنابراین شما برای این که بتوانید در دنیا دست به تجارت بزنید و روابط مالی و تجاری با طرف خارجی خود برقرار کنید عمدتا باید از طریق این دو ارز استفاده کنید. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اقتصاد کشور شما بر اساس واحد پولی غیر از دلار و یورو چیده شده است. به طور مثال در ایران این واحد پولی ریال است. بنابراین زمانی که شما می خواهید وارد یک معامله بین المللی شوید باید معادل هزینه مورد نظر، ریال را به دلار یا یورو تبدیل کنید و سپس وارد این معامله شوید. اما این تبدیل چالش هایی به همراه دارد. چالش هایی که بررسی آن ها می تواند علت ایجاد پرفکت مانی را بهتر به ما نشان بدهد.

بیشتر بخوانید: آیا پرفکت مانی قانونی است؟

چالش های یک مبادله بین المللی

بیایید با یک دیگر به صورت خیالی یک خرید از آمازون داشته باشیم. شما در این خرید قصد دارید یک نرم افزار به قیمت 10 دلار از سایت آمازون خریداری کنید. اگر تصور کنیم که هر دلار برابر با 20 هزار تومان است، شما برای این خرید به 200 هزار تومان نیاز دارید. اما مسئله اصلی اینجاست که شما باید این 200 هزار تومان را به واسطه یک صرافی به دلار تبدیل کنید. زمانی که شما به صرافی مراجعه می کنید می تواند تا سقف هزار دلار ( طبق آخرین قانون ) سرمایه ریالی خودتان را به دلار تبدیل کنید. اما در این تبدیل دلار به صورت نقدی به شما تحویل داده می شود. این بدین معنی است که عملا شما امکان مبادله به صورت اینترنتی و الکترونیکی نخواهید داشت.

مسلما برای خرید به واسطه اینترنت شما باید سرمایه خودتان را به واسطه بانک های عامل در حساب بانکی خودتان قرار دهید. اما همچنان امکان خرید به صورت اینترنتی ندارید. چرا؟ زیرا آمازون با چند شرکت پرداخت کار می کند که عملا هیچ کدام یک از آن ها با هیچ یک از بانک های داخلی طرف قرارداد نیستند. بنابراین عملا شما با تبدیل سرمایه نقدی دلاری خودتان به یک سرمایه قابل گردش به صورت الکترونیکی نیز همچنان امکان خرید از آمازون را ندارید.

همچنین بسیاری از طرف های خارجی مانند شرکت آمازون و ... بر اساس قوانین تحریمی آمریکا پیش می روند، از این رو تا جای ممکن سعی می کنند با کاربران ایرانی وارد معامله نشوند!

بنابراین به طور کلی شما در یک خرید ساده 10 دلاری به یک بن بست مهم و شاید غیر قابل حل می خورید! پرفکت مانی به عنوان یک واسطه مالی سعی کرده است این بن بست را حل کند. در واقع پرفکت مانی با حذف پروتکل های دولتی و ... یک میانبر بین شما و فروشنده آمازون برقرار می کند.

بیشتر بخوانید: قوانین پرفکت مانی

سازوکار پرفکت مانی

حال سوال اینجاست که پرفکت مانی چگونه می تواند این چالش ها را کنار بگذارد؟ پرفکت مانی در واقع یک نوع کیف پول الکترونیکی است. یعنی چیزی شبیه به یک بانک مجازی!

شما می توانید با افتتاح حساب در پرفکت مانی انواع واحد های پولی و مالی ( تعریف شده در پرفکت مانی ) را در آن ذخیره کنید. این کیف پول از یک آدرس یکتا ( مانند شماره حساب ) بهره می برد. اما نکته بسیار مهم اینجاست که این کیف پول امکان تبدیل ارزها به یک دیگر را می دهد.

یعنی شما با خرید شارژ مخصوص پرفکت مانی می توانید این هزینه را به دلار، یورو یا ارزهای دیگر تبدیل کنید. همچنین بسیاری از شرکت های خارجی خود پرفکت مانی را نیز به عنوان یک ارز الکترونیکی قبول دارند.

بنابراین شما با خرید شارژ مخصوص پرفکت مانی می توانید حساب خودتان را به اندازه مشخصی شارژ کنید و سپس این هزینه را به ارز مورد نظر تبدیل کنید و سپس در فروشگاه هایی که از پرفکت مانی پشتیبانی می کنند خرید خودتان را انجام دهید.

توجه داشته باشید که نکته مثبت دیگر پرفکت مانی این است که از سیاست های تحریمی تا به امروز تبعیت نکرده است و به تمامی کاربران جهان از جمله ایرانی ها خدمات ارائه می دهد. بنابراین هیچ محدودیتی در ارائه خدمات بین کاربران ایرانی و سایر کاربران وجود ندارد. این موضوع باعث شده است که عملا کاربران کشورهایی مانند ایران که در تحریم های پولی و مالی عجیب و غریبی هستند، یک راه مطمئن برای تجارت با دنیای بین  المللی پیدا کنند.

اما یادتان باشد که همیشه ابر قدرت ها توانایی کنترل هر چیزی را دارند، پس سعی کنید تنها به پرفکت مانی به دید یک واسطه مالی نگاه کنید و سرمایه زیادی را در آن ذخیره نکنید.