یکی دیگر از شبکه های متن باز جهت ساخت برنامه های غیرمتمرکز و قرارداد های هوشمند بلاک استک (Blockstack) نام دارد. امنیت بیت کوین از طریق اثبات انتقال (Proof of Transfer) توسط بلاک استک به ارث رسیده است. این ویژگی از بلاک استک به شما امکان نوشتن قراردادهای هوشمند امن با شفافیت را می دهد. برای درک بیشتر مفهوم بلاک استک Blockstack در این مطلب به بررسی بلاک استک، تاریخچه پیدایش آن، اهداف بلاک استک، ارز STX و نحوه عملکرد بلاک استک می پردازیم.

Blockstack چیست؟

بلاک استک به منظور تامین امنیت و آزادی کاربران به صورت همزمان روی تمرکز زدایی تمرکز کرده است.

در واقع فلسفه اصلی بلاک استک این است که کاربران باید کنترل و مالکیت کامل داده هایی که روی اینترنت ذخیره شده است را در اختیار داشته باشند. هدف اصلی پلتفرم بلاک استک ایجاد یک اکوسیستم کامل برای رشد برنامه های غیرمتمرکز و سازگار بودن مفهوم بلاک چین در کل زمینه های وب است. با استفاده از بلاک استک توسعه دهندگان دیگر نیازی نیست به سرورهای شخص ثالث اعتماد کنند. دلیل آن این است که سیستم بلاک استک خودش نقاط اطمینان را ایجاد کرده و کاربر را از طریق بلاک چین به اطلاعات مرتبط می کند.

آغاز به کار بلاک استک از سال 2013 بود. ارز دیجیتال بلاک استک با نماد STX نمایش داده می شود. در سال 2019 سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا ارز دیجیتال بلاک استک را تایید کرد.

تاریخچه پیدایش بلاک استک

مونیب علی (Muneeb Ali) و رایان شی(Rayan Shea) در سال 2013 در دانشگاه پرینستون پلتفرم بلاک استک را تاسیس کردند. مونیب دارنده دکترای علوم کامپیوتر و رایان دارنده مدرک لیسانس مهندسی مکانیک و مهندسی کامپیوتر از همین دانشگاه را دارد. این دو نفر تا تاریخ 2018 به عنوان مدیر عامل شرکت بودند. ایده اصلی اجرای بلاک استک در واقع همان تز دکترای مونیب بود. در همین سال رایان به دلیل تاسیس شرکت خود از پروژه بلاک استک خارج شد.

اما نام این شرکت پس از دو سال موفقیت های مداوم در سال 2020 تبدیل به هیرو سیستم شد. این موضوع نشان می داد شرکت قصد تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در دنیای بلاک چین را دارد.

لازم به ذکر است مدیرعامل بلاک استک از حامیان اصلی بیت کوین است. او معتقد است بیت کوین بسیار مناسب برای سیستم دیفای یا غیرمتمرکز است. وی بر این نظر است که بایستی از ظرفیت بیت کوین به عنوان یک مکانیسم امنیتی قدرتمند استفاده نمود.

ارز بلاک استک چیست

اهداف پروژه بلاک استک

و اما در ادامه به بررسی اهداف اصلی پروژه بلاک استک می پردازیم.

  • مقیاس پذیری
  • راحتی استفاده و کاربرپسند بودن
  • امنیت و کنترل

مقیاس پذیری

یکی از چالش هایی که در دنیای بلاک چین از جمله بیت کوین با آن مواجه هستیم مقیاس پذیری آن است. سگویت نیز به منظور بهبود مقیاس پذیری خلق شد. اما هادرفورکی که در بیت کوین کش اتفاق افتاد به خاطر مشکلات مقیاس  پذیری آن بود. اصلی ترین اولویت اتریوم نیز بهبود مقیاس پذیری است.

به منظور حل مشکل مقیاس پذیری راهکارهای مختلفی ارائه شده است.

بلاک استک در واقع قصد دارد از طریق اپلیکیشن های غیرمتمرکزی که روی آن ساخته می شود بتواند از میلیون ها تا میلیاردها کاربر پشتیبانی کند. برای دستیابی به این هدف لازم است بلاک چین پروژه از ظرفیت بالایی برای پذیرش تعداد بالای کاربران پشتیبانی کند.

راحتی استفاده و کاربرپسند بودن

پیچیدگی بلاک چین از مهم ترین مشکلات آن به ویژه در برنامه های غیرمتمرکز محسوب می شود. هدف اصلی بلاک استک این است که اپلیکیشن های غیرمتمرکز نظیر اینستاگرام و توییتر به راحتی اجرا شوند.

بنابراین پروژه های دنیای بلاک چین لازم است کاربرپسند باشند. از جمله این پروژه ها می توان چیلیز، ماتیک نتورک و پاندی ایکس را نام برد. با توجه به اینکه با وجود توسعه های فنی همچنان دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال در بین مردم نفوذ آنچنانی نداشته است، کاربرپسند شدن آنها یکی از اولویت ها و اهداف اساسی پروژه های دنیای بلاک چین محسوب می شود.

امنیت و کنترل

از دیگر هدف های بلاک استک قابلیت کنترل دارایی توسط خود شخص است. اصلی ترین دارایی کاربر در بلاک استک در واقع همان اپلیکیشنی است که طراحی و اجرا می کند. از مهم ترین ویژگی های این اپلیکیشن قابلیت کنترل داده ها توسط کاربرانش است. از طرفی بلاک استک به دنبال این است که حداکثر امنیت لازم را برای کاربران خود تامین کند.

ارز دیجیتال STXارز دیجیتال استکس (STX) چیست؟

Blockstack یکی دیگر از پروژه های بر بستر بلاک چین است. هدف اصلی از ایجاد پروژه بلاک استک این است که هر کاربر قادر باشد داده های خود را در اینترنت کنترل کند. توکن اصلی بلاک استک STX نام دارد. این ارز در سال 2017 راه اندازی شد. در حال حاضر  STXدر رتبه 55 سایت کوین مارکت کپ قرار دارد و دارای حجم بازار $43,781,093  است.

بر اساس وایت پیپری که از بلاک استک منتشر شده است، بلاک استک در واقع یک شبکه رایانه ای غیرمتمرکز برای برنامه های Dapp یا غیرمتمرکز محسوب می شود. برنامه هایی که روی این شبکه تولید می شوند این امکان را برای کاربران فراهم می کنند تا به طور مستقیم داده ها و اطلاعات خود را کنترل کنند.

پلتفرم بلاک استک چگونه کار می کند؟

عملکرد این پلتفرم کاملا وابسته به بیت کوین است و نیازی نیست اطلاعات را به طور مستقیم در بیت کوین ذخیره کند. در واقع این پلتفرم با ایجاد تعامل بین برنامه های موجود در بلاک استک و بلاک چین یک تفکیک مشخص ایجاد می کند.

بلاک استک وابسته به زیرساخت های عملیاتی خارج از بلاک چین بیت کوین است.

به منظور ایجاد و پیاده سازی پلتفرم های غیرمتمرکز بلاک استک به مولفه های گوناگونی وابسته است. در ادامه برخی از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

زنجیره بلوک Stacks

این زنجیره بلوک امکان ثبت و کنترل دارایی های دیجیتال نظیر نام کاربری را برای کاربران فراهم می کند. کاربران می توانند قراردادهای هوشمند را از طریق این بلاک چین ثبت و اجرا کنند. به طور کلی دو نوع شرکت کننده در Stacks وجود دارد: ماینر و استکر

زنجیره بلوک Stacks از ساز و کار اجماع اثبات انتقال(PoX) استفاده می کند. طبق نسخه 2 وایت پیپر بلاک استک PoX قادر است مشکل بوت استرپینگ بلاک چین های جدید را برطرف کند.

سیستم ذخیره سازی گایا Gaia

در بلاک استک یک سیستم ذخیره سازی تحت کنترل کاربر وجود دارد. این سیستم گایا نام دارد. تعامل بین کلیدهای خصوصی توسط کاربران و برنامه های غیرمتمرکز توسط گایا فراهم می شود. گایا در واقع یک منبع ذخیره سازی ابری است که کاربران می توانند به جای ذخیره داده های خود روی بلاک چین از آن بهره ببرند. این سیستم ذخیره سازی سطح بالایی از امنیت، کارایی و اطمینان را برای کاربران تامین می کند.

احراز هویت در بلاک استک

در بلاک استک امکان اتصال به اپلیکیشن های غیرمتمرکز فراهم شده است. در واقع از طریق رمز عبوری که بلاک استک در اختیار شما قرار می دهد می توانید به پنل دسترسی پیدا کنید. به این شکل شما برای کل شبکه بلاک استک و برنامه های فعال موجود در آن با یک نام کاربری معرفی و شناخته خواهید شد. سطح امنیت این سیستم بسیار بالاست. 

ارز دیجیتال stx

کتابخانه های بلاک استک و SDK ها

به منظور ایجاد Dapp ها بلاک استک تعدادی از کتابخانه ها و کیت های توسعه نرم افزار را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. این کتابخانه ها و SDK ها برای اندروید، IOS، جاوااسکریپت و... مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این کتابخانه ها و SDK ها امکان تعامل کاربران با شبکه بلاک استک را فراهم می کنند.

قراردادهای هوشمند

یکی دیگر از مهم ترین امتیازهای بلاک استک شفافیت قراردادهای هوشمند است. این نوع از قراردادهای هوشمند مبتنی بر شفافیت امکانات و موارد جالبی را در اختیار برنامه های Dapp قرار می دهد. این امکانات شامل موارد زیر است:

  • ایجاد زنجیره بلوک مخصوص یک برنامه مشخص
  • طراحی زبان
  • کنترل سطح دسترسی کاربر
  • توسعه الگوهای مدل کسب و کار
  • سازمان های خودمختار غیرمتمرکز(DAO)
  • ایجاد علائم غیرقابل پاک شدن و قابل علامت گذاری

سیستم ارائه جائزه به برنامه های برتر

بلاک استک به برنامه ها و اپلیکیشن های برتر خود جایزه می دهد. به طور مثال در شروع کار برای اهدای جایزه مبلغی معادل 100 هزار دلار در نظر گرفته می شود. بهترین اپلیکیشن 20 درصد از این برنامه را دریافت خواهد کرد. 20 درصد از مبلغ باقیمانده به دومین اپلیکیشن می رسد. به همین ترتیب برنامه های بعدی نیز 20 درصد از مبلغ باقیمانده را به عنوان جایزه دریافت می کنند.

سیستم داوری و اهدای جایزه با همکاری بلاک استک با چهار شرکت مختلف انجام می شود. رتبه بندی و امتیاز به برنامه ها بر اساس معیار مشخصی صورت می گیرد. اما مهم ترین معیارها میزان توسعه، کارایی و قابلیت دی باگ کردن برنامه است.

نحوه خرید ارز بلاک استک

به منظور خرید ارز بلاک استک لازم است از طریق صرافی های معتبری که از بلاک استک پشتیبانی می کنند اقدام نمایید.

Huobi، IDEX،HashKey Pro  و بایننس از جمله این صرافی ها هستند.

کیف پول استکس STXکیف پول استکس STX

به منظور نگهداری ارز STX لازم است از کیف پول هایی که از این ارز پشتیبانی می کنند استفاده کنیم. در ادامه با لیستی از این کیف پول ها آشنا خواهید شد:

  • Ledger Nano S
  • Ledger Nano X
  • Terzor
  • Terzor one
  • Model T
  • Ledger Blue

در این مطلب به طور کامل با ارز دیجیتال استکس Blockstack، نحوه عملکرد این پلتفرم و اهداف آن آشنا شدید. مقیاس پذیری، کاربرپسند بودن و امنیت و کنترل از اهداف این پلتفرم به شمار می رود. بر این اساس هدف اصلی از طراحی بلاک استک تمرکز روی تمرکززدایی و تامین امنیت و آزادی کاربران است.