یکی از اصطلاحاتی که در حوزه بازار رمزارزها ممکن است با آن مواجه شده باشید، کریپتوپانک ها هستند. cryptopunks ها از قدیمی ترین و گران ترین پروژه های nft در حوزه رمزارزها به شمار می روند. در ادامه این مطلب می خواهیم با چگونگی پیدایش کریپتوپانک ها و علت محبوبیت آنها آشنا شویم. 

کریپتوپانکس چیست؟

کریپتو پانک ها گران ترین پروژه های NFT بر بستر اتریوم شناخته می شوند.NFT ها در واقع همان توکن های غیرقابل تعویض (Non- Fungible Token) هستند. در تاریخ ژوئن سال 2017 پروژه کریپتوپانک برای اولین بار توسط یک تیم دو نفره با نام های مت هال (Matt Hall) و جان واتکینسون (John Watkinson) راه اندازی شد.

کریپتوپانک ها یک مجموعه 10 هزار تایی از توکن هایی با تصاویر 24*24 پیکسلی با ویژگی های متمایز و انحصاری هستند. این تصاویر به صورت الگوریتمی تولید شده اند. کریپتوپانک ها و کریپتوکیتیزها به عنوان اولین پروژه ها در حوزه NFT ایجاد شدند. این پروژه ها دارای استاندارد توکن ERC-20 و بر بستر اتریوم هستند.

بیشتر بخوانید: توکن غیرمثلی یا nft چیست؟

کریپتوپانکپیدایش کریپتو پانک ها

کریپتوپانک ها اولین پروژه در حوزه NFT ها به شمار می روند و از ترکیب دو کلمه Crypto به معنای رمزنگاری شده و Punk به عنوان نوعی سبک فرهنگی تشکیل شده اند. در سال 2017 در استدیویی به نام لاروا لبز (Lavra Labs)کریپتوپانک ها به وجود آمدند. هدف اصلی از ایجاد کریپتوپانک ها ترکیب هنر و NFT بود.

فعالیت این شرکت در زمینه ساخت و توسعه نرم افزار بود. لاروا لبز در سال 2005 توسط دو نفر به نام های مت هال و جان واتکینسون ایجاد شد.

در ابتدا کریپتوپانک ها با استاندارد ECR-20 منتشر شدند.

در آن تاریخ دریافت کریپتوپانک تنها با پرداخت کارمزد تراکنش های مربوط به شبکه اتریوم فراهم می شد.

به دلیل رایگان بودن این کریپتوپانک ها و قرار داشتن پروژه روی شبکه اتریوم، کسانی که کیف پول اتریوم در اختیار داشتند توانستند تعداد 9 هزار عدد از این کریپتوپانک ها را بدزدند. لاروا لبز تنها توانست تعداد هزار کریپتوپانک باقی مانده را حفظ کند.

از آنجا که بازار NFT ها به شدت داغ شد، میزان درخواست برای کریپتوپانک ها به طور ناگهانی افزایش یافته و ارزش بازار آن نیز بالا رفت.

با افزایش میزان تقاضا، فروش کریپتوپانک ها چندین میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

انواع توکن های Cryptopunk

تعداد توکن های انحصاری کریپتوپانک تولید شده بر بستر اتریوم 10,000 توکن بود. تعداد زیادی از این پانک های تولید شده تصاویر انسان هستند. اما در میان آنها تعداد 24 میمون، 9 آدم فضایی و 88 زامبی به عنوان پانک های ویژه وجود دارد. در این میان کریپتوپانک شماره 7804 که یکی از 9 توکن NFT آدم فضایی است در تاریخ 10 مارس سال 2021 یا 20 اسفندماه سال 99 با قیمتی معادل 4200 اتر معادل 7.5 میلیون دلار به فروش رسید. این مبادله رکورد گران ترین مبادله NFT را ثبت نمود. پیش از آن این رکورد در اختیار یک هنرمند دیجیتال به نام Beeple برای قطعه “CROSSROAD” بود. این قطعه در تاریخ 24 فوریه 2021 با مبلغی معادل 6.6 میلیون دلار به فروش رسید.

کریپتو پانکس چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با شبکه بلاک چین اتریوم

کریپتوپانک ها چگونه کار می کنند؟

زمانی که پروژه کریپتو پانک راه اندازی شد لاروالبز مجبور بود از استاندارد توکن ERC-20 استفاده کند. دلیل آن این بود که استاندارد ERC-721 هنوز در آن زمان وجود نداشت.

پس از مدتی تیم این شرکت با به کارگیری روشی جدید توانست به منظور توسعه استاندارد ERC-721 کد ERC-20 را اصلاح کند.

تصاویر برای اینکه در بلاک چین ذخیره شوند خیلی بزرگ هستند. به همین خاطر لاروالبز یک تصویر ترکیبی از کل 10 هزار پانک موجود ایجاد کرده و هش آن را در قرارداد توکن کریپتوپانک اضافه کرده است.

هر کریپتوپانک حاوی اطلاعاتی است که موقعیت آن را در تصویر ترکیبی مشخص می کند. به طور مثال، کریپتوپانک 7804 به 7804 مین کریپتو پانک در تصویر ترکیبی اشاره می کند.

کریپتوپانک چیست

علت ارزشمند بودن کریپتو پانک چیست؟

یکی از مهم ترین دلایل ارزشمند بودن کریپتوپانک ها، کمیاب بودن آنهاست.

پانک ها تولید شده از مجموعه ای از الگوها به صورت الگوریتمی و هر یک متفاوت از دیگری هستند. اما برخی از این کریپتو پانک ها دارای الگوی منحصر به فرد تری نسبت به بقیه هستند.

همانند بازی پوکمون و کارت های بازی برای کریپتوپانک ها یک مجموعه کلکسیون وجود دارد.

مت هال می گوید هدف اصلی آنها از طراحی کریپتوپانک ها کمیاب بودن آنها بود. از آنجا که کریپتوپانک ها قابل تغییر نیستند و هیچ کس نمی تواند پانک های مشابه دیگری تولید کند کمیاب بودن آنها حتمی است.

نحوه خرید کریپتو پانک ها

برای خرید کریپتوپانک ها می توانید از طریق وب سایت لاروا لبز اقدام نمایید. برای انجام این کار نیاز به یک کیف پول مخصوص اتریوم مانند متامسک دارید. کافیست کیف پولتان را شارژ کرده و آن را به بازار کریپتو پانک متصل نمایید. سپس پانک های مختلف را قیمت گذاری کرده، خریداری و یا به فروش برسانید.

می توان کریپتوپانک ها را در وب سایت لاروا لبز بر اساس قیمت دلار و یا میزان ارزش اتری آنها مرتب سازی نمود.

پس زمینه پانک ها در این وب سایت دارای معانی متفاوتی هستند. پانک های با پس زمینه آبی را نمی توان خرید یا فروخت. پانک های با پس زمینه قرمز رنگ برای فروش قرار داده شده اند و هنوز کسی برای خرید آنها را سفارش نداده است.

خرید کریپتوپانک

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کیف پول های اتریوم

انواع کریپتو پانک ها و ارزش آنها

پانک های کریپتو پانک به صورت کاملا تصادفی از بین افراد، میمون ها، زامبی ها و تعدادی از موجودات بیگانه ساخته شده اند. این پانک ها به دسته بندی های زیر تقسیم می شوند:

  • 6039 پانک مرد
  • 3840 پانک زن
  • 88 پانک زامبی
  • 24 پانک میمون
  • 9 پانک موجود بیگانه

علاوه بر تفاوت از نظر جنسیتی این پانک ها دارای ویژگی های مختلف دیگری نیز هستند.

عواملی که باعث تمایز میان کریپتوپانک ها می شود، داشتن انواع مدل موی سر با رنگ های مختلف (تعداد 94 پانک موی سر بافته شده، 68 پانک موی نارنجی، 95 پانک موی صورتی با کلاه مشکی) انواع ریش، عینک، کلاه، لبخند یا اخم، ماسک، پیپ، سیگار و... است.

کلیه تصاویر کریپتوپانک ها، مشخصات و قیمت آنها را می توان در سایت لاروا لبز مشاهده نمود.

انواع کریپتوپانک

بیشتر بخوانید: انواع توکن های ارز دیجیتال

آینده کریپتو پانک ها

از آنجا که کریپتوپانک ها به عنوان آثار هنری شناخته می شوند قیمت آنها مانند دیگر ارزهای دیجیتال بر اثر نوسانات بازار تغییر نمی کند. بلکه بر اساس تقاضای افراد به منظور اضافه کردن این آثار به کلکسیون خود معین می گردد.

کریپتوپانک ها بین کلکسیونرها دست به دست شده و از آنجا که قیمت گذاری توسط این اشخاص صورت می گیرد، احتمال دارد قیمت خرید و یا فروش متفاوتی داشته باشد.

به نظر می رسد کسانی که علاقمند به جمع آوری و نگهداری آثار هنری کمیاب هستند همچنان به خرید این کریپتوپانک ها ادامه دهند. اما لازم است بدانید این NFT ها مناسب سرمایه گذاری نیستند و بنابراین روی رشد قیمت آنها نباید حساب باز کرد.

جذاب ترین خصوصیت کریپتوپانک ها محدود بودن تعداد عرضه آنها و قدیمی بودن آنهاست.

بنابراین بعید است شرکت لاروا لبز در آینده تعداد بیشتری از این کریپتوپانک ها را در آینده تولید و منتشر کند. اما به دلیل افرایش استقبال از این پانک ها، لاروا لبز خبر داده است پروژه جدید دیگری به نام Meetbits ارائه می کند.

آینده کریپتو پانک ها

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟

اولین پروژه های حوزه NFT با ارزش بسیار بالا کریپتو پانک (Cryptopunk) ها هستند که در سال 2017 توسط یک تیم دو نفره به نام های مت هال و جان واتکینسون به وجود آمدند. تعداد این توکن ها محدود به 10 هزار توکن انحصاری است. قیمت هر توکن متفاوت از دیگر توکن هاست. این توکن ها کاربردهای مختلفی دارند و تا به حال رشد چشمگیری داشته اند. کریپتوپانک ها در واقع تصاویر دیجیتالی 24*24 پیکسلی هستند که به دلیل کمیاب بودنشان میلیون ها دلار قیمت دارند.