بلاک چین چیست ؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بلاک چین را تعریف کنیم باید بدانید، یک نوع سیستم ثبت گزارشات و اطلاعات می باشد.

یکی از مهمترین تفاوت هایی که با سیستم های دیگر دارد، این است که اطلاعات ذخیره شده را بین تمامی اعضای یک شبکه به اشتراک می گذارد.

با استفاده از توزیع داده ها و رمزنگاری امکان هک کردن و دستکاری اطلاعات به طور کلی از بین می رود.

مفهوم بلاک چین به همراه پیدایش بیت کوین وجود آمد و برای ذخیره اطلاعاتی که مربوط به دارایی بود از این سیستم بهره برداری می کردند.

بلاک چین می تواند به صورت خصوصی و یا اینکه برای یک هدف بسیار خاص مورد استفاده قرار بگیرد که به آن نوع سازمانی نیز می گویند.

بلاک چین چیست؟


فناوری بلاک چین


فناوری بلاک چین یکی از مهمترین ویژگی هایی که دارد این است که به افراد اجازه می دهد ارزهای رمزنگاری شده خود را مانند بسیاری از سیستم های دیگر مانند بیت کوین ارسال و یا دریافت کنند. با این وجود باید بدانید بلاک چین و فناوری که در آن به کار برده شده است بسیار پیچیده تر از یک سیستم و تجهیزات پرداختی ساده می باشد. اولین فردی که این فناوری را تولید نمود ساتوشی ناکاموتو بود که بعد از تولید بیت کوین توانست این پروتکل بسیار شگفت انگیز را تولید کند. از جمله ویژگی های بسیار جالب این سیستم نبود هیچ شخص و یا واحد کنترلی خاصی روی آن می باشد. ولی باید بدانید تمامی تایید و بررسی های تراکنش به وسیله یک انجمن که همیشه آنلاین هستند انجام می شود.

 بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟  

بلاک چین مزیت های بسیار زیادی دارد و از جمله مهمترین آنها امنیت، سرعت و شفافیت آن می باشد.

ذات و واقعیت این سیستم تنها در معامله های مالی مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه شما می توانید از آن در هر صنعت دیگری نیز استفاده کنید.

به دلیل غیرمتمرکز بودن این سیستم هر فردی به داده ها می تواند دسترسی داشته باشد.

در واقع غیر متمرکز بودن داده ها به این معنی می باشد که هر تراکنش و پذیرشی که در سیستم پذیرش و تایید شود بر روی سیستم کلی می آید و همه می توانند آن را مشاهده کنند.

  البته در صورتی که سیستم بلاک چین توسط سازمان خاصی تولید شود، هر فردی به داده ها نمی تواند دسترسی داشته باشد.


چرا بلاک چین به این نام خوانده می شود؟ 


 اگرچه تعریف های بسیار زیادی از بلاک چین وجود دارد، اما باید بدانید تمامی آنها روش هایشان مشابه و مانند یکدیگر است.

ساده ترین توضیحی که می توانیم ارائه دهیم این است که، بلاک چین از دو کلمه تشکیل شده که یکی از آنها چین و دیگری بلاک است و معنی آنها با یکدیگر، زنجیره می شود.

برای مثال شما می توانید یک کانتینر را در نظر بگیرید که بارهای خود را از مکان الف به مکان ج می برد.

اکنون باید بدانید در دنیایی که مربوط به ارزهای دیجیتالی می باشد، کانتینر همان بلاک می باشد و هر جعبه آن به عنوان یکی از تراکنش های آن به شمار می رود.

هرچه که ظرفیت و اندازه بلاک بیشتر باشد، جعبه ها و یا همان تراکنش های بیشتری را می تواند در خود جای بدهد.

 بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟  


چگونگی تایید تراکنش ها در بلاک چین 


همانطوری که بیان نمودیم بلاک چین یک سیستم غیرمتمرکز می باشد. غیر متمرکز بودن این سیستم یعنی اینکه هیچ فردی و یا هیچ قدرتی نمی تواند آن را کنترل کند.

اینکه سیستم بلاک چین تراکنش های مالی اش مورد تایید قرار بگیرد نیاز به هیچ فرد سومی ندارد و این یکی از ویژگی های اصلی آن به شمار می رود.

یکی از پرسش های اصلی که در این سیستم برای افراد به وجود می آید این است که، پس تراکنش های مالی چگونه انجام می شود؟ باید بگوییم این سیستم یکی از پلتفرم های عمومی به شمار می رود.

یعنی در بیشتر موارد هر فردی می تواند برای تایید کردن تراکنش ها به شما کمک کند. آنها باید برای کمک کردن خود قدرت محاسباتی بسیار زیادی داشته باشند و بتوانند شبکه بلاک چین را پشتیبانی نمایند.

تمامی سیستم های بلاک چین از یک فناوری مشابه استفاده نخواهند کرد.

در واقع روند کار کردن آنها بر اساس چگونگی توافق کردن شبکه ها می باشد و به همین دلیل روند کاری آنها با یکدیگر بسیار متفاوت است.

بلاک چین با پیروی کردن از قوانینی که مربوط به رمزنگاری می باشد به توافق می رسد.

رمزنگاری کردن یکی از مهمترین مراحل پیشرفته در ریاضی به شمار می رود که بیشتر الگوریتم های آن معمایی است.

زمانی که این سیستم بتواند معمای الگوریتمی را حل کند، بر اساس قوانین تراکنش های آن صحیح و معتبر می باشد.

فناوری بلاک چین


اهمیت غیر متمرکز بودن بلاک چین 


بلاک چین قادر است یک تراکنش مالی را بدون اینکه یک شخص سوم در آن دخالت کند به راحتی تایید کند و هیچ قدرت خاصی روی آن کنترل ندارد.

به همین دلیل است که این سیستم را غیر متمرکز می نامند، اما باید بدانید که چرا این مسئله اهمیت دارد.

در حقیقت باید بدانید ویژگی غیر متمرکز بودن می باشد که آن را بسیار امن می کند و هیچ هکر و یا سازمان خاصی نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند.

به عنوان مثال شرکت یاهو خدمات بسیار گسترده ای را به کاربران خود ارائه می دهد. تمامی اطلاعات سیستم یاهو در سرور متمرکز می شود که در بسیاری از مواقع این امر عالی است.

اما باید بدانید اگر سروی یاهو دچار خطا و یا شکستگی شود تکلیف چه می باشد.

غیرمتمرکز بودن بلاک چین نه تنها برای امنیت سیستم بسیار اهمیت دارد، بلکه برای برابری و مساوات هم دارای اهمیت زیادی می باشد.

هر فردی که در این سیستم مشغول به فعالیت باشد می تواند مشارکت خود را ادامه دهد.

شفاف سازی که در سیستم وجود دارد به دلیل غیر متمرکز بودن آن می باشد که همین مسئله موجب می گردد هیچ گونه فساد و یا نابرابری در سیستم به وجود نیاید.