ارز دیجیتال چیست؟

با وجود اینکه امروز دائماً از ارزهای دیجیتال می شنویم اما عده زیادی هستند که هنوز از ارزهای دیجیتال و کاربردهای آن اطلاعات دقیقی ندارند.

به زبان ساده رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند تا از انواع کلاهبرداری و جعل و دزدی جلوگیری کنند.


سیستم طراحی ارزهای دیجیتال


رمزارزها در بستر یک پروتکل رمزگذاری شده به نام بلاک چین قرار گرفته اند برای این که درباره این ارزهای جدید که به تازگی بازار داغی پیدا کرده اند اطلاعات بیشتری کسب کنید همراه کوینی فا باشید.

 بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟ 

رمزارزها همان پولهای دیجیتالی هستند که با استفاده از روش امن و خاصی رمزنگاری شده اند این گونه از ارزها دارای خصوصیاتی از جمله غیرمتمرکز بودن و عدم امکان ویرایش هستند.

رمز ارزها تحت نظارت هیچ شرکت یا سازمانی نیستند به همین خاطر غیرمتمرکز بودن یکی از مهمترین ویژگی‌های ارز دیجیتال است.

برای این که بتوانید از ارزهای دیجیتال استفاده کنید یا برای کسی ارزی جابجا کنید نیازی به افتتاح حساب بانکی نیست.

در واقع کریپتوکارنسی ها بدون واسطه و مستقیم هستند و هیچ سازمان یا بانکی رمز ارزها را کنترل نمی کند. بیت کوین یکی از معروفترین رمز ارزها می باشد.

برای اینکه بتوانیم بیت کوین تولید کنیم باید ماینینگ انجام دهیم. دیگر ارزهای دیجیتال نیز روشی برای تولید دارند.

یکی از مهمترین محصولات دفتر کل توزیع شده، تکنولوژی بلاک چین است که ارزهای دیجیتال روی آن قرار دارند. بیشتر کریپتوکارنسی ها از بلاک چین های عمومی استفاده می‌کنند.

در بلاک چین عمومی تمام تراکنش های انجام شده برای تمامی افراد در شبکه و خارج از شبکه قابل مشاهده است.


تاریخچه ارز دیجیتال


به عقیده خیلی از افراد بیت کوین جزو اولین رمز ارز هاست. اولین بار در سال ۲۰۰۸ ایده بیت کوین در وایت پیپر نشر پیدا کرد و در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار سکه های آن استخراج شد.

البته قبل از عملی شدن ایده ی بیت‌کوین، تلاش بسیاری برای ساختن یک ارز دیجیتال دیگر صورت گرفته بود اما ناموفق بود.

ارز دیجیتال

دو مشکل «اعتماد به شخص ثالث» و «خرج کردن دوباره» باعث شد که ارز های دیجیتال شکل بگیرند و تولید شوند.

زمانی که یک فرد برای نگه داشتن و منتقل کردن پول خود از بانک استفاده می‌کند در واقع آن شخص به بانک اعتماد کرده است. البته اعتماد یکی از ضروریات برای پیش بردن کارهاست.

در سیستم ارز دیجیتال با دیدن تراکنش ها و تاریخچه تراکنشها که امکانش برای همگان وجود دارد، می توانیم از تقلب کردن جلوگیری کنیم. این ایده به شکل غیر متمرکز برای بیت کوین ارائه شد و از دوبار خرج کردن جلوگیری کرد.

اولین ارز دیجیتالی که ارائه شد بیت‌کوین بود که توانسته بود دو مشکل مهم اعتماد و خرج دوباره را حل کند به همین خاطر دیگر نیازی نبود افراد برای نگهداری و انتقال پول از فرد یا بانکی استفاده کنند و به آن اعتماد کنند.

بیت کوین برای انسان ها سیستمی ارائه داد که در آن دیگر نیازی نبود به کسی اعتماد کنند و به همین خاطر در دیگر امورات انسانی نیز بیت کوین کاربرد دارد.

کم کم برای اینکه مشکلات دیگری نیز حل شوند ارزهای دیجیتال دیگری به وجود آمدند برای مثال ریپل تلاش کرد که رابطه بین بانکی و سیستم پرداختی آن‌ها هم کم هزینه شوند و هم پر سرعت. اتریوم هم برای اجرای قراردادهای هوشمند و... ساخته شد. توکن های زیادی روی ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، ایاس و ترون ساخته شده‌اند که برای انجام تراکنش‌هایشان از بلاک چین های اصلی نیرو می گیرند.

سرعت محبوبیت رمزارزها در میان مردم بسیار بالاست که این به خاطر دلایل مختلفی از جمله بازار پر نوسان، ایده های آزادی خواهانه و تکنولوژی های بکار رفته در آن می باشد.

به خاطر اینکه ارز های دیجیتال تازه بوجود آمده‌اند امکان دارد یک ارز در یک روز چند صد درصد رشد کند یا بر عکس چند صد در صد ریزش کند.

تکنولوژی که در رمز ارزها به کار گرفته شده است امکان تقلب را از اشخاص می‌گیرد.

جالب است بدانید اساس این تکنولوژی رمزنگاری ریاضیات است به اضافه همه اینها با کنار گذاشته شدن واسطه ها، اشخاصی که به سیستم های مالی قدیمی و سنتی بدبین بودند نیز به سمت این ارزها کشیده شده اند.


چگونگی کار کردن رمز ارزها


نمونه های متفاوتی برای اجرای تراکنش‌های رمز ارزها وجود دارد که ارز های دیجیتال خود از این نمونه ها استفاده می کنند.

برای مثال بیت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند یعنی خود ماینرها و استخراج کنندگان تراکنش ها را تایید می‌کنند.

الگوریتم‌های اجماع در سیستم بلاک چین همان نمونه ها و مدل هایی هستند که برای هم‌نظر شدن شرکت کنندگان شبکه و تایید کردن یا نکردن یک تراکنش نامگذاری شده اند.

طبق یک مدل انتخاب شده در ارزهای دیجیتال واسطه‌ها حذف می‌شود نام این مدل p2p یا مدل همتا به همتا است.

نودها مسئولیت بررسی در سیستم ارزهای دیجیتال را بر عهده دارند و امنیت کریپتوها را برقرار می‌کنند.

در شبکه های مختلف نودها به صورت متنوع انتخاب شده و کار خود را انجام می‌دهند مثلاً در بیت کوین ماینرها بررسی را انجام می‌دهند و در ایاس و ترون رای گیری می کنند که چه نودی بر شبکه نظارت کند.

در اثبات سهام نیز کاربری که قسمتی از سکه هایش را به صورت سهام قفل کرده باشد توانایی تصمیم گیری را دارد.


تفاوت ارزهای دیجیتال با پول های معمولی


یک سری از خصوصیات باعث شده پول های معمولی و ارزهای دیجیتال تفاوت‌هایی داشته باشند ولی به یاد داشته باشید که همه رمز ارزها تمام این ویژگی‌ها و خصوصیات را ندارند.

۱-غیر قابل بازگشت بودن

خصوصیت اول درباره کریپتوکارنسی‌ها این است که غیر قابل بازگشت هستند.

برای مثال اگر شما مقداری بیت کوین را اشتباهی به حساب فرد دیگری واریز کنید دیگر نمی‌توانید آن را پس بگیرید و باید بیخیال پول خود شوید.

البته این کار فقط در یک صورت امکان پذیر است که گیرنده پول بخواهد پولتان را به شما برگرداند ولی در بانک های موجود در دنیا این روش متفاوت است و می‌توان به صورت قضایی پیگیری کنید و پول خود را پس بگیرید.

۲-نامشخص بودن هویت 

ویژگی دوم رمز ارزها نیمه ناشناس یا کاملاً ناشناس بودن آنها است. در آدرس کیف پول شما هویت شما و دیگر اطلاعات شما موجود نیست.

این ویژگی به خاطر این است که آدرس کیف پول از یکسری عبارات و حروف و اعداد مختلف درست شده که فقط بر اساس تراکنش های شما و تحلیل های بسیار عمیق می توان هویت شما را پیدا کرد البته این کار تقریباً غیر ممکن است.

ارز هایی مانند زیکش , گرین و مونرو به خاطر حریم خصوصی محور مانندی که دارند هویت افراد در تراکنش هایشان کاملا ناشناخته باقی می ماند.

۳-سرعت بالای انتقال در سطح جهانی

خصوصیت سوم کریپتوکارنسی‌ها بین المللی بودن یا به اصطلاح دیگر فرامرزی بودن آنهاست. اگر کاربری بخواهد مقداری پول را از نقطه‌ای به نقطه دیگر جهان بفرستد چندین روز طول می کشد اما با ارزهای دیجیتال تنها چند دقیقه به طول می‌انجامد.

۴-امنیت بالا

چهارمین ویژگی ارزهای دیجیتال امن بودن آنهاست. قدرت هش در تراکنش های درون شبکه که توسط کاربران به اشتراک گذاشته شده باعث می‌شود که امنیت ارزهای دیجیتال تامین شود.

سیستم کلید های عمومی و خصوصی که رمزنگاری شده هستند نیز به کاربران و افراد کمک می‌کند تا خود آنها پول ها و ارزهای خود را کنترل کنند و فرد دیگری امکان دسترسی به پول‌های آنها را نداشته باشد.

۵-غیرانحصاری بودن

ویژگی پنجم کریپتوها که باعث تمایز آنها با پول های معمولی می شود غیر انحصاری بودن آنهاست.

این ویژگی بدین معنی است که افراد می‌توانند بدون اینکه از کسی یا سازمان یا نهادی کسب اجازه کنند ارز های مختلفی مثل بیت کوین یا اتریوم و غیره استفاده کرده و تمام تاریخچه تراکنش های موجود را دریافت کرده و ببینند.


انواع ارزهای دیجیتال


به غیر از بیت کوین رمز ارزها را می‌توانیم به دو قسمت آلت‌کوین‌ها و توکن‌ها دسته‌بندی کنیم.

۱-آلت کوین ها

دسته اول که بلاک چین اختصاصی و مخصوص به خود را دارند آلت کوین ها یا همان کوین ها هستند.

تعدادی از آلت کوین ها از کدهای بیت‌کوین ساخته شده‌اند و اصطلاح مخصوص آنها این است که فورکی از بیت کوین می باشند.

این آلت کوین ها با تغییر جزئی در مقدار سکه‌ها، چگونگی استخراج و غیره از بیت کوین درست شده اند.

بعضی از آلت کوین ها هم مثل اتریوم، ریپل و ویوز بدون اینکه از کدهای بیت کوین استفاده کنند شبکه خودشان را ساخته اند که غالباً برای کارهای بیشتری به غیر از پول دیجیتال استفاده می شوند.

۲-توکن ها

دسته دوم همان توکن ها هستند که روی یک پلتفرم مانند اتریوم، ویوز و ایاس درست می شوند و برای اینکه تراکنش ها را اجرا کنند قدرتشان را از بلاک چین اصلی میگیرند چون خودشان بلاکچین مستقلی ندارند.

توکن ها هنگام عرضه اولیه کوین ها (ico) در قبال تأمین سرمایه جمعی به سرمایه‌گذاران داده می شود.

نمی توان از توکن ها فقط به عنوان یک ارز استفاده کرد زیرا توکن ها کاربردهای دیگری نیز دارند. توکن ها به دو قسمت تقسیم می شوند توکن‌های اوراق بهادار و توکن های کاربردی.

انواع ارزهای دیجیتال


 ارزهای دیجیتال معروف


تعداد ارز های دیجیتال موجود در بازار حدود ۲۲۰۰ ارز است که مقداری از آنها رها شده یا مرده اند. در این ۱۰ سالی که ارز های دیجیتال به وجود آمده اند بعضی از آنها جایگاه خودشان را در بالاترین قسمت نگه داشته‌اند.

۱-بیت کوین

یکی از کهن ترین و معروف ترین ارز دیجیتال بیت کوین است که طی ۱۰ سال اخیر مورد توجه همگان قرار گرفته است. این ارز توسط شخصی با نام ساتوشی ناکاموتو ساخته شد و تا اکنون در رده اول جدول با همان محبوبیت قبلی قرار دارد.

 بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ 

۲-اتریوم

در سال ۲۰۱۳ ایده اتریوم توسط ویتالیک بوترین گفته شد و در سال ۲۰۱۴ به واقعیت تبدیل شد و اولین کوین های آن به بازار عرضه شد.

در جولای سال ۲۰۱۵ شبکه اتریوم تشکیل شد. هدف اتریوم ایده‌های نوآورانه بود. اتر ارز دیجیتال پلتفرم اتریوم است و می توان با آن ها توکن ساخت.

۳-ریپل

یکی از پلتفرم های دیگر موجود در بازار که متن باز است ریپل است. هدف طراحی ریپل تراکنش‌های کم خرج تر و سریعتر است.

در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و روی توسعه سیستم پرداختی و همکاری کردن با بانک ها متمرکز شده ریپل از ارزهای خودش پشتیبانی میکند و کوین آن XRP است.

4-لایت کوین

هدف از ایجاد لایت‌کوین این بود که تراکنش‌ها و پرداخت‌ها بسیار سریع تر از بیت کوین انجام شوند.

برای ساختن این آلت کوین قدیمی، چارلی لی با تغییراتی که در کدهای بیت کوین اعمال کرد، آن را ساخت. این ارز دیجیتال با نام نقره دیجیتال شناسایی می‌شود.

۵-بیت کوین کش

با تغییر دادن سایز بلاک ها در سال ۲۰۱۷ بیت کوین کش ساخته شد و در سال ۲۰۱۸ به دو قسمت ABC و VS تقسیم شد که دسته ABC به نام بیت کوین کش هنوز ادامه دارد.