یکی از نقاط عطف تصمیم گیری در حوزه ارزهای دیجیتال تفاوت هارد فورک و سافت فورک است. در مطالب قبلی بلاگ کوینی فا با مفهوم فورک و انواع فورک آشنا شدیم. در ادامه می خواهیم ابتدا توضیح مختصری در مورد فورک، سافت فورک و هارد فورک بدهیم و سپس با تفاوت هارد فورک و سافت فورک آشنا شویم.

فورک چیست؟

واژه فورک به معنای انشعاب است و به منظور به روز رسانی و ایجاد تغییراتی در پروتکل ها و قوانین بلاک چین رخ می دهد. فورک در ارز دیجیتال منجر به دو شاخه شدن یک پروژه می شود.
برای درک بهتر مفهوم فورک به این مثال ساده توجه کنید:
همانطور که می بینید هر روز نسخه جدیدی از شبکه اجتماعی تلگرام با نام های موبوگرام، پلاس مسنجر، تلگرام فارسی پیشرفته و... ایجاد می شوند. این نسخه ها با نسخه اصلی تلگرام سازگار هستند. پس می توان گفت هر کدام از آنها یک سافت فورک محسوب می شوند. اما اگر یک نرم افزار از روی منابع تلگرام ایجاد شود که همخوانی با شبکه آن نداشته باشد دیگر به عنوان نرم افزار تلگرام شناخته نمی شود و یک هارد فورک به شمار می رود.

فورک چیست

بیشتر بخوانید: مفهوم فورک در ارز دیجیتال چیست؟

انواع فورک در بلاک چین

در فناوری بلاکچین دو نوع فورک رخ می دهد:

  • هارد فورک
  • سافت فورک
  1. هارد فورک
    ایجاد تغییرات در منبع یک پروژه منجر به ایجاد برنامه جدید می شود. این برنامه کاملا به طور جداگانه از برنامه اصلی فعالیت می کند. در واقع حاصل عمل هاردفورک یک برنامه قدیمی و یک برنامه جدید با قوانین و کارایی به روز شده است.
  2. سافت فورک
    حاصل رخداد سافت فورک ایجاد یک نرم افزار است که کاملا سازگار با نسخه قدیمی بوده و بهتر از آن عمل می کند. به این مفهوم که امکان ایجاد ارتباط نودهای به روزرسانی شده با نودهای قدیمی وجود دارد.
    در واقع در سافت فورک قوانین جدید به قوانین قدیمی بلاک چین اضافه می گردد.
    سافت فورک چیست

بیشتر بخوانید: اتریوم کلاسیک چیست؟

تفاوت هارد فورک و سافت فورک در بلاکچین

اصلی ترین تفاوت هارد فورک و سافت فورک عبارت اند از:

  • تعداد انشعاب
    تعداد انشعاب های ایجاد شده پس از هر فورک از مهم ترین تفاوت های هارد فورک و سافت فورک به شمار می رود. تعداد انشعاب ایجاد شده در هارد فورک دو عدد است.
  • کاربرد
    به منظور ایجاد تغییرات بیشتر جهت حفظ امنیت بیشتر از هارد فورک استفاده می گردد. تصحیح یک سری قوانین و افزایش سهولت استفاده کاربران از موارد استفاده از سافت فورک به شمار می رود.
  • حمایت ماینرها
    از آنجا که در هارد فورک نسخه قدیمی منسوخ می شود ماینرها از نرم افزار جدید حمایت می کنند. اما در سافت فورک به دلیل حمایت از نرم افزار به روزرسانی شده باعث گسترش استفاده و ترویج آن می شود.
  • سازگاری
    نرم افزار جدید ایجاد شده از طریق هاردفورک با نسخه قدیمی آن سازگار نیست. اما در سافت فورک نرم افزار به روزرسانی شده کاملا سازگار با قوانین و پروتکل های قدیمی بلاک چین است.

تفاوت سافت فورک و هارد فورک

بیشتر بخوانید: مهم ترین کاربردهای بلاک چین چیست؟

هارد فورک بهتر است یا سافت فورک؟

هر کدام از این فرآیندها دنبال کننده اهداف خاص خود هستند. با توجه به اینکه در سافت فورک تغییرات جدید نباید با نسخه قدیمی مغایر باشند نسبت به هارد فورک محدودترند. اما هاردفورک ها ممکن است منجر به جدا کردن یک جامعه از یکدیگر شوند. اما برخی موارد برنامه ریزی شده یک توافق جمعی به همراه دارد. در این صورت نرم افزار بدون محدودیت اصلاح می گردد.

لازمه موفقیت طولانی مدت شبکه بلاک چین رخداد هارد فورک و سافت فورک است. این دو رویداد باعث ایجاد تغییرات و ارتقاء نرم افزار در سیستم های غیرمتمرکز و بدون هیچ گونه مرجع مرکزی می شوند. مفاهیم گفته شده نشان می دهد حاصل هارد فورک دو نرم افزار است که امکان استفاده در کنار هم را دارند. اما حاصل عمل سافت فورک به روز رسانی همان نرم افزار قدیمی است. تفاوت بین هارد فورک و سافت فورک باعث می شود با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارید بهترین گزینه انتخاب و اجرا شود. رخداد فورک ها معمولا زمانی است که اعضاء شرکت کننده در بلاک چین نمی توانند در رابطه با تصمیم گرفته شده برای آینده بلاک چین به توافق نظر برسند.

هارد فورک ها و سافت فورک ها منجر به یکپارچه شدن ویژگی های جدید در بلاک چین ها و ارزهای مجازی می شود. در صورت عدم رخداد هارد فورک و سافت فورک ما مجبور خواهیم بود قوانین و پروتکل های موجود در بلاک چین را تا آخر عمر پروتکل بدون هیچ گونه تغییری حفظ کنیم.