حتما تا بحال نام اتریوم کلاسیک به گوشتان خورده است. اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) یک پلتفرم برای انجام محاسبات متن بازه که از فناوری بلاک چین استفاده می کند و امکان پشتیبانی از قراردادهای هوشمند را فراهم کرده است. این پلتفرم با ارائه یک ماشین مجازی غیرمتمرکز امکان اجرای قراردادهای هوشمند را با بکارگیری شبکه بین المللی گره های عمومی فراهم می کند.ارز دیجیتال بومی اتریوم کلاسیک با نماد ETC نمایش داده می شود. در ادامه این مطلب به طور کامل با نحوه پیدایش اتریوم کلاسیک، مزایای اتریوم کلاسیک، شباهت ها و تفاوت اتریوم با اتریوم کلاسیک و... آشنا خواهید شد. 

تاریخچه پیدایش اتریوم کلاسیک

ویتالک بوترین برنامه نویس روسی-کانادایی و بنیان گذار مجله بیت کوین، در سال 2013 به معرفی پلتفرم جدیدی به نام اتریوم پرداخت. از آنجا که اتریوم دارای اهدافی متفاوت نسبت به بیت کوین بود دنیای ارزهای دیجیتال به راحتی این پلتفرم را پذیرفتند.

اتریومی که در دنیای امروز با آن آشنا هستید یک پلتفرم غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین است که فعالیت آن بر پایه قراردادهای هوشمند(Smart Contract) است. ارز دیجیتال بومی آن اتر نامیده می شود و با نماد اختصاری ETH نمایش داده می شود. قراردادهای هوشمند در واقع کدهای برنامه نویسی شده ای هستند که روی بلاک چین پیاده سازی شده و در زمانی که اتفاق خاصی رخ دهد دستورات مشخصی را اجرا می کند. برنامه ها و پروژه های تولید شده مبتنی بر قراردادهای هوشمند، برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp نامیده می شوند.

برای درک بهتر مفهوم غیرمتمرکز در نظر بگیرید شما می خواهید پول خود را در یک بانک پس انداز کنید. برای انتقال پول خود لازم است به یک سازمان یا نهاد واسط اعتماد کنید. این در حالی است که در سیستم غیرمتمرکز بدون نیاز به اعتماد به هیچ واسط یا نهاد کنترل کننده ای عملیات انتقال انجام می گیرد.

اتریوم کلاسیک چیست

پس از گذشت 2 سال از پیدایش اتریوم، در تاریخ مه 2016 یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز به نام DAO The یا Decentralized Autonomous Organization به واسطه یک استارتاپ آلمانی به نام Slock.it راه اندازی شد. این سازمان به صورت کاملا غیرمتمرکز فعالیت می کرد و در واقع یک صندوق سرمایه گذاری به شمار می رفت که مدیریت آن توسط سرمایه گذارانش انجام می شد. در سیستم DAO فرآیند کار به این شکل بود که سرمایه گذاران پس از اقدام به خرید اتریوم، در مقابل تعدادی توکن دریافت کرده و اجازه رای داشتند. این استارتاپ به دلیل استقبال بالای کاربران توانست در شروع کار خود مبلغی معادل 168 میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کند.

اما متاسفانه در تاریخ 17 ژوئن یک باگ در این پروژه متن باز توسط یک هکر شناسایی شد. که در طی آن حدود 3.6 میلیون اتریوم معادل 50 میلیون دلار از حساب صندوق سرمایه گذاری DAO دزدیده شد و به یک نسخه کپی دیگر از این سازمان انتقال یافت.

با وقوع این اتفاق ارزش اتریوم از 20 دلار به 12 دلار کاهش یافت. توسعه دهندگان برای بازگرداندن بلاک هایی که توسط هکر برداشته شده بود، به فورک فکر کردند. فورک اصطلاحا به معنای شاخه شدن است. از بین سافت فورک و هارد فورک، تنها راه برای حل این مشکل هاردفورک بود. در هارد فورک قوانین بلاک چین تغییر می کند در این صورت نسخه های قدیمی اجازه فعالیت در شبکه جدید را ندارند. لازم است بدانید هاردفورک ها همیشه منجر به ایجاد ارز جدید نمی شوند. اما در مورد اتریوم این اتفاق افتاد. در بلوک شماره 1.920.000 هاردفورک رخ داد و یک اتریوم جدید به نام اتریوم کلاسیک را به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شبکه بلاک چین اتریوم

اتریوم کلاسیک چگونه کار می کند؟

اتریوم کلاسیک نیز کاملا مشابه اتریوم کار می کند. زبان برنامه نویسی مورد استفاده در قراردادهای هوشمند اتریوم کلاسیک مشابه اتریوم "Solidity" است. قیمت اتریوم ETH کاملا با قیمت اتریوم کلاسیک ETC متفاوت است. اتریوم کلاسیک برپایه قراردادهای هوشمند و الگوریتم اثبات کار(POW) یا همان ماینینگ ساخته شده است.

استخراج اتریوم کلاسیک

همانطور که گفتیم اتریوم کلاسیک که با نماد ETC نمایش داده می شود، فورکی از اتریوم (ETH) است. هر دو اتریوم از الگوریتم Ethash پشتیبانی می کنند. بنابراین امکان استخراج اتریوم کلاسیک نیز با همان سخت افزاری که اتریوم را استخراج کرده اید فراهم شده است. در بیت کوین به ازای هر 210 هزار بلاک استخراج شده پاداش بلاک نصف می شود. اما در اتریوم کلاسیک برعکس بیت کوین با استخراج هر 5 میلیون بلاک، فقط 20 درصد از پاداش بلاک کاهش می یابد. در آخرین کاهش پاداش بلاک اتریوم کلاسیک از ETC 4 به ETC 2.3 رسیده است.

قیمت اتریوم کلاسیک از زمان پیدایش تا کنون

اتریوم کلاسیک در زمان راه اندازی خود در تاریخ جولای 2016 قیمتی کمتر از یک دلار داشت. پایین ترین قیمت اتریوم درست یک روز پس از ارائه آن بود که مبلغی معادل 0.452  دلار داشت. در طول یک هفته قیمت آن رشد کرد و به 3.53 دلار رسید. اما مجددا در تاریخ اکتبر 2016 قیمت آن به کمتر از یک دلار برگشت.

در پایان ماه مه 2017 قیمت اتریوم تا بیش از 20 دلار افزایش پیدا کرد. قیمت اتریوم کلاسیک در مدت زمان کوتاهی تا 40 دلار رسید. اما پس از آن مجددا کاهش پیدا کرد و در تاریخ سپتامبر 2019 تا قیمت 6.30 دلار معامله شد. نقطه صعود اتریوم کلاسیک در سال 2021 بود که قیمت آن به 176 دلار رسید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین کیف پول های اتریوم

بررسی آینده اتریوم کلاسیک

طبق تحلیل ها و بررسی های انجام شده ارز دیجیتال اتریوم یک ارز دیجیتال دارای آینده ای روشن است. سرمایه گذاری و نگهداری این ارز بسیار ساده است. با توجه به این که تعداد کاربران این ارز روز به روز در حال افزایش است و توسعه دهندگان زیادی وقتشان را صرف اپلیکیشن های غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین اتریوم کلاسیک می کنند به این موضوع مطمئن خواهیم شد که آینده درخشانی در انتظار اتریوم کلاسیک است و قیمت آن افزایش خواهد یافت.

خرید اتریوم کلاسیک

مزایای اتریوم کلاسیک

این اتریوم به غیر از کلیه مزایای بلاکچین اتریوم، دارای ویژگی های خاص دیگری است:

  • تراکنش های سریع و مقرون به صرفه
    فرآیند تایید تراکنش ها به صورت خودکار انجام می گیرد. بنابراین با سرعت و هزینه کمتری تراکنش ها تایید می شوند.
  • غیرمتمرکز
    با توجه به اینکه در شبکه اتریوم کلاسیک الگوریتم مورد استفاده الگوریتم اثبات کار است، تراکنش ها در آن بدون نیاز به هیچ نهاد یا مرجع واسطی به صورت خودکار اجرا می شود.
  • تغییرناپذیر
    در صورتی که تراکنش ها در بلاک چین ثبت شود امکان تغییر و یا حذف آنها وجود ندارد. دلیل اصلی اینکه اتریوم دو شاخه شد همین ویژگی بود. زیرا علاوه بر اینکه تمرکززدایی را حفظ می کند، باعث تضمین امنیت و یکپارچگی کدها میشه
  • قابل برنامه ریزی
    امکان برنامه ریزی روی بلاک چین اتریوم کلاسیک فراهم شده است. در این صورت توسعه دهندگان قادر به اجرای برنامه های غیرمتمرکز مانند بازی ها یا خدمات مالی روی قراردادهای هوشمند هستند.
  • قابلیت اطمینان بالا
    با توجه به اینکه بلاک چین اتریوم کلاسیک توانسته بدون نیاز به دخالت شخص ثالث، قطعی سرور، سانسور و کلاهبرداری طیف وسیعی از برنامه ها و قراردادهای هوشمند و تراکنش ها را مدیریت کند، نشان می دهد دارای قابلیت اطمینان بالایی است.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

شباهت های اتریوم و اتریوم کلاسیک

  • اتریوم کلاسیک مانند اتریوم غیرمتمرکز و قابل برنامه ریزی است.
  • زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند هر دو اتریوم
    ETH و ETC سالیدیتی است.
  • اتریوم کلاسیک در ادامه بلاک چین اتریوم بدون هیچ دخالت و تغییری در تراکنش ها پدید آمده است.
  • تا پیش از هاردفورک شبکه اتریوم، بلاک چین اتریوم کلاسیک کاملا با بلاک چین اتریوم یکسان بود.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک

  • با وجود ارزشمند بودن اتریوم کلاسیک و مزایای زیاد آن، همچنان اتریوم قانونی تر به شمار می رود و بیشتر مورد معامله قرار می گیرد. تحلیل ها و بررسی های انجام شده روی میزان سرمایه گذاری این دو رمزارز نشان می دهد اتریوم از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
  • سهم بازار اتریوم با تعداد 115.6 میلیون توکن در گردش معادل 304.9 میلیارد دلار است. در حالی که اتریوم کلاسیک با 116.3 میلیون توکن در گردش سهم بازار 3.6 میلیارد دلار دارد.
  • به دلیل محدود بودن تعداد توکن های اتریوم کلاسیک معادل 210 میلیون توکن سهم بازار آن در مقایسه با اتریوم کمتر است. اما در شبکه اتریوم اترها با نرخ ثابتی تولید شده و برای نرخ عرضه در این شبکه محدودیتی وجود ندارد.
  • میزان ارزش یک توکن اتریوم در حال حاضر از یک واحد اتر کلاسیک بسیار بیشتر است. به طور مثال در تاریخ 27 آوریل 2021 هر واحد اتر کلاسیک با 33.65 دلار معامله می شد در حالی که هر توکن اتر در همان زمان 2600 دلار معاله می شد.
  • هر دو شبکه اتریوم و اتریوم کلاسیک از قراردادهای هوشمند بهره می برند. اما در اتریوم کلاسیک به دلیل وجود یک سری نگرانی های امنیتی، تمایل سرمایه گذاران بیشتر روی ارز دیجیتال اتریوم است.
  • هر دو شبکه از الگوریتم اثبات کار (POW) استفاده می کنند. اما توسعه دهندگان اتریوم به دنبال تغییر این الگوریتم از اثبات کار به اثبات سهام هستند. در صورت تغییر این الگوریتم سرعت شبکه اتریوم از اتریوم کلاسیک بیشتر شده و مقیاس انجام تراکنش ها نیز در آن به شدت افزایش می یابد.
  • یکی از افراد توسعه دهنده اتریوم کلاسیک گفته است پس از هارد فورک اتریوم، حدود 90 درصد از کاربران و برنامه های غیرمتمرکز Dapp به اتریوم منتقل شده اند. در این صورت تعداد برنامه های غیرمتمرکز روی اتریوم بیشتر از اتریوم کلاسیک است.
  • امکان استخراج اتریوم به راحتی با استفاده از کارت های گرافیک (GPU) نصب شده در یک سیستم کامپیوتری وجود دارد. که به آن ریگ ماینینگ می گویند. همچنین برای ماین اتریوم از دستگاه ASIC نیز استفاده می شود. اما با ظهور اتریوم کلاسیک امکان استخراج آن از بین خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات کار (POW) چیست؟

کیف پول اتریوم کلاسیکخرید اتریوم کلاسیک

با توجه به اینکه ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک یک ارز با ارزش بازار بسیار بالایی است، صرافی های زیادی از این ارز پشتیبانی می کنند. بایننس، اوکی اکسچنج و هیوبی گلوبال از جمله این صرافی هاست.

کیف پول های اتریوم کلاسیک

برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال ETC را ذخیره و نگهداری کنیم نیاز به استفاده از کیف پول هایی داریم که از این ارز پشتیبانی می کنند. در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

  • کیف پول نرم افزاری Atomic و Mist
  • کیف پول موبایل Jaxx و Coinomi
  • کیف پول سخت افزاری Terzor و Ledger Nano S

همانطور که مطالعه کردید در این مطلب به معرفی اتریوم کلاسیک و تفاوت اتریوم با اتریوم کلاسیک پرداختیم. اتریوم کلاسیک در واقع فورکی از اتریوم است که شباهت های زیادی با اتریوم دارد اما دارای یک سری مزایا و ویژگی های خاص دیگری است.