ارز دیجیتال با ثبات تتر در اوایل سال 2014 راه اندازی شد. ویژگی منحصر به فرد این ارز محفوظ ماندن آن از نوسانات بازار رمزارزهاست. در واقع تتر ابزاری برای کنترل عدم پایداری قیمت در معاملات رمزارزها مورد استفاده قرار می گیرد. ارز دیجیتال تتر بلاک چین محور است و به همین خاطر معاملات آن از امنیت بالایی برخوردار است. ارز تتر علاوه بر بهره مندی از امکانات دیگر رمزارزها همانند ارزهای رایج نظیر دلار و یورو از نوسانات قیمت رمزارزها مصمون مانده و قیمت ثابتی دارد.

علت آن پشتیبانی تتر توسط ارزهای فیات مانند دلار و یورو است. در نتیجه قیمت آن بر اساس نوسان قیمت ارز پشتوانه آن افزایش یا کاهش می یابد. یکی دیگر از دلایل ثابت ماندن قیمت تتر این است که بر اساس ادعای شرکت ارائه دهنده تتر به ازای هر واحد توکن تتری که به بازار رمزارزها ارائه می شود، یک دلار به ذخایر بانکی اضافه می گردد.

USDT به عنوان محبوب ترین توکن تتر شناخته می شود. پشتوانه آن دلار آمریکا است. بنابراین ارزش آن معادل یک دلار آمریکاست. در میان توکن های ارز دیجیتال تتر، USDT بیشترین میزان کاربرد را دارد. USDT در واقع همان دلار دیجیتالی است و جایگزین دلار در صرافی ها به شمار می رود. یکی دیگر از توکن های ارائه شده توسط شرکت آیفینکس توکن EURT است که بر پایه ارز یورو بوده و ارزشی معادل یک یورو دارد. علاوه بر این ارز تترگلد  Tether Goldبا پشتوانه طلا نیز توسط این شرکت ارائه شده است. این توکن با نماد XAUT نمایش داده می شود. این دو توکن از محبوبیت کمتری نسبت به توکن دلاری تتر برخوردارند.

از کجا تتر بخریم

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال تتر چگونه کار می کند و کاربرد آن چیست؟

ساختار توکن USDT

توکن تتر اولین بار از طریق پلتفرم Omin Layer روی بلاک چین بیت کوین فعال شد.  پس از آن به جهت برطرف کردن مشکلات موجود و کاهش میزان کارمزد انتقال در تراکنش ها روی بلاک چین های اتریوم، ترون، ایاس و الگوراند نیز فعال گردید.

توکن های ارز دیجیتال تتر به صورت متمرکز توزیع می شوند. لذا نمی توان آن را مانند ارز بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز دانست. در واقع تولید تمامی توکن های تتر توسط شرکت آیفینکس انجام می شود و پس از ورود به صرافی بیت فینکس توسط دیگر معامله گران به صرافی های دیگر منتقل می شود.

با این حال تراکنش های ارز تتر بر بستر بلاک چین صورت گرفته و غیرمتمرکز است.

نحوه نگهداری از تتر

به منظور نگهداری از رمزارز تتر از یک سری کیف پول هایی استفاده می گردد که از این رمزارز پشتیبانی می کنند. علاوه بر این ارز تتر قابل نگهداری روی کیف پول صرافی ها نیز هست. مناسب ترین کیف پول ها برای نگهداری ارز تتر عبارتند از:

  • Tether Wallet
    تتر والت به عنوان کیف پول رسمی سایت تتر محسوب می شود.
    نکته: در حال حاضر کاربران ایرانی قادر به استفاده از این کیف پول نیستند.
  • CoinPayment، OminWallet و MyEtherWallet
    از جمله کیف پول های تحت وب به شمار می روند که امکان نگهداری از ارز تتر را فراهم کرده اند.
  • Terzor و Ledger Nano S و X
    در دسته کیف پول های سخت افزاری قرار می گیرند.این نوع کیف پول ها امنیت بالایی را تضمین می کنند.
  • کیف پول های موبایلی نظیر Coinomi و FreeWallet
    کوینومی مناسب استفاده برای سیستم عامل های اندروید و IOS و فری والت مخصوص سیستم عامل اندروید است.

از کجا تتر بخریم

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های تتر کدامند؟

تفاوت تتر با دیگر ارزهای دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال تتر یک ارز استیبل کوین با ارزش ثابت یک دلار است. پشتوانه این ارز دلار آمریکاست. این ارز بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال تحت تاثیر نوسانات بازار رمزارزها قرار نمی گیرد و همواره ارزش آن یک دلار بوده و با نوسان قیمت دلار قیمت آن تغییر می کند. علاوه بر این تتر بر خلاف بیت کوین یک ارز متمرکز به شمار می رود. به این مفهوم که تحت تاثیر دولت می باشد.

در واقع کسی که تتر دارد گویا دلار در اختیار دارد اما می تواند از امکانات ارزهای دیجیتال نظیر کیف پول ارز دیجیتال، سرعت بالا در انتقال، کارمزد پایین و امکانات موجود در بلاک چین استفاده کند.  

از کجا تتر بخریم؟

با توجه به کاربرد بسیار زیاد رمزارز تتر و حجم بالای معاملات روزانه این ارز و گستردگی استفاده از آن در حال حاضر بسیاری از صرافی های آنلاین و معتبر ارز دیجیتال در دنیا ارائه دهنده این رمزارز هستند. اما کاربران ایرانی برای خرید این رمزارز با محدودیت هایی مواجه اند.

به همین منظور سایت کوینی فا امکان خرید آنی و بدون محدودیت این رمزارز را برای شما فراهم کرده است.

نحوه خرید تتر در ایران

برای این کار کافیست در گوگل عبارت "خرید تتر در ایران" را سرچ کنید. از میان نتایج نمایش داده شده سایت کوینی فا را برای خرید انتخاب نمایید. همچنین می توانید مستقیما وارد وب سایت کوینی فا به آدرس coinifa.com شوید و با پرداخت ریال به صورت آنلاین و در کمتر از چند دقیقه میزان تتر مورد نیاز خود را با اطمینان خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در ارز دیجیتال تتر چگونه است؟

نحوه فروش تتر در ایران

سایت کوینی فا ارائه دهنده خدمات خرید و فروش ارز دیجیتال تتر به کاربران ایرانی است. در این صورت به منظور خرید و یا فروش تتر خود و دریافت ریال می توانید از خدمات سایت کوینی فا بهره مند گردید.

استیبل کوین های جایگزین تتر کدامند؟

با توجه به اینکه احتمال تحریم شدن ارز دیجیتال تتر وجود دارد لازم است در کنار تتر استیبل کوین های دیگری را در لیست دارایی های دیجیتال خود داشته باشید. در ادامه با این استیبل کوین ها آشنا خواهید شد:

  • بایننس یو اس دی (BUSD)
    BUSD استیبل کوین صرافی بایننس بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال جهان است. این استیبل کوین بر بستر سه شبکه بلاک چین اجرا می گردد. ارزش این استیبل کوین نیز مشابه تتر وابسته به دلار آمریکا است.
    انعطاف پذیری بیشتر، دسترسی بهتر و سرعت بیشتر از مزیت های استفاده از این استیبل کوین برای سرمایه گذاران محسوب می شود.
    این بدین مفهوم است که شما می توانید به جای تتر استیبل کوین بایننس یو اس دی را خریداری کرده و در سه شبکه بلاک چین مختلف خرید و فروش خود را انجام دهید.
  • یو اس دی کوین(USDC)
    این استیبل کوین در تاریخ سپتامبر 2018 معرفی گردید و به عنوان جایگزین اصلی تتر شناخته می شود. یو اس دی کوین قابل اجرا روی شبکه های بلاک چین استلار، اتریوم، سولانا، الگوراند و هدرا هشگراف است. مدیریت این استیبل کوین بر عهده یک شرکت همتا به همتا به نام Centre است. قیمت این استیبل کوین نیز وابسته به دلار آمریکاست.
    استیبل کوین یو اس دی کوین در مقایسه با تتر عملکرد شفافی دارد. لذا در میان سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
  • True USD (TUSD)
    این استیبل کوین به عنوان اولین استیبل کوین قانون گذاری شده به شمار می رود که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می گردد. شرکت TrustToken در سانفرانسیسکو در سال 2018 این استیبل کوین را ایجاد کرد. این ارز بر اساس پروتکلERC-20 اتریوم توسعه یافت.

استیبل کوین های جایگزین تتر

ارز دیجیتال تتر با وجود چالش های زیاد در سال های اخیر توانسته جایگاه ویژه ای در صرافی های داخلی و خارجی کسب کند. این موضوع نشان می دهد شما برای خرید تتر از صرافی های داخلی محدودیتی نخواهید داشت. اما موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که قیمت تتر در صرافی های ایرانی به دلیل نوسانات دلار متغیر است. بر این اساس لازم است صرافی ای را برای خرید تتر انتخاب کنید که میزان نرخ روزانه خرید تتر در آن قابل قبول و به صرفه است. در حال حاضر صرافی کوینی فا بهترین نرخ خرید تتر را به کاربران خود پیشنهاد می کند.