در بازارهای مالی به ویژه بازار رمزارزها تریدرهای مبتدی و تازه کار کاملا احساساتی رفتار می کنند. ترس و طمع در این بازار از عواملی است که می تواند فجایع مالی بزرگی به وجود آورد. در ادامه 9 مورد از مهم ترین اشتباهات رایج تریدرها را برای شما بازگو می کنیم.

اشتباهات رایج در ترید ارز دیجیتال

9 مورد از اشتباهات رایج در ترید ارز دیجیتال

گاها در بازارهای مالی تصمیماتی اتخاد می شود که از تجربیات کم و یا تازه کار بودن تریدرها نشأت می گیرد. این تصمیمات اشتباه ممکن است فرد را دچار ضررها و زیان های مالی زیادی کند. لذا لازم است قبل از هر تصمیم گیری در این بازارها در مورد وضعیت بازار اطلاعات لازم را کسب نموده و آموزش های لازم را دیده باشید. همچنین آشنایی با اشتباهات رایج در ترید ارز دیجیتال می تواند از وقوع مجدد چنین اشتباهاتی تا حد زیادی جلوگیری کند. در ادامه با مهم ترین آنها آشنا خواهید شد. 

1. عدم توجه به مدیریت ریسک

لازم است تمامی معامله گران آشنایی کامل با مفهوم مدیریت ریسک داشته باشند. در صورتی که شما هیچ استراتژی ای برای مدیریت ریسک در اختیار نداشته باشید با خطرات بسیار بزرگ و موفقیت های بسیار کم مواجه خواهید شد.
تریدینگ در واقع به شما ابزاری می دهد تا بتوانید در یک بازار غیرمنطقی از دارایی خود محافظت کرده و یا سود کسب کنید.
توصیه مهم: بهتر است یک سبد سهام با پوشش دهی بالا تهیه کنید. به این مفهوم که در سبد سهام خود مقداری بیت کوین، دلار(USDT) و مقداری آلت کوین با میزان حجم معاملات بالا در اختیار داشته باشید. در صورت تمایل می توانید بخشی از سرمایه خود را برای ICO ها در نظر بگیرید.

2. علاقه شدید به فومو(FOMO) دارند.

واژه فومو به معنای ترس از جا ماندن است و منجر به برانگیخته کردن احساساتی نظیر عصبانیت ناگهانی و دید بسته می شود. این ویژگی رفتاری برای معامله گری که تازه کار است بسیار مشکل ساز خواهد بود.
مثلا ممکن است بر اساس اخبار به دست آمده در اینترنت و رسانه ها متوجه شوید یک کوین در حال افزایش قیمت است. ویژگی فومو منجر می شود شما در همان لحظه اقدام به خرید این کوین کنید. زیرا حس می کنید این فرصت یکبار در زندگی شما رخ داده و اگر این کار را انجام ندهید آن را از دست خواهید داد.
در نهایت فومو منجر می شود کوین خریداری شده را برای بازه زمانی طولانی مدت نگه دارید و یا با یک ضرر هنگفت خود را از شر آن خلاص کنید.
حالت دیگر فومو زمانی است که بازار قرمز شده و قیمت همه چیز پایین می آید.در این حالت شما بدون تفکر اقدام به فروش هیجانی دارایی های خود می کنید. پس از بازگشت شرایط به حالت قبلی شما ضرر غیرقابل جبرانی را تجربه می کنید.

3. بدون فکر عمل می کنند.

یکی از بزرگ ترین خطاهای تریدرهای تازه کار دنبال کردن هر چیزی در اینترنت است. چنین افرادی ممکن است تنها با شنیدن اینکه معامله ارزهای دیجیتال سود آور است وارد این حوزه شوند. اما خبری از ضرر کردن نشنیده اند. چنین افرادی با این تفکر تصمیم به خرید ارزهای دیجیتال می گیرند.
این موضوع را در نظر داشته باشید که برخی از هشدارها حتی از افراد مشهور می تواند خطرساز بوده و تنها به نفع خودشان باشد. برای جلوگیری از تصمیم اشتباه لازم است از خود بپرسید این افراد با مطرح کردن یک توکن یا کوین خاص چه چیزی به دست می آورند؟ آیا حرف هایشان قابل اثبات است یا خیر؟
بنابراین لازم است تریدر تازه کار بدون توجه به حرف اطرافیان و تنها با تحقیق و جست و جو و اطمینان یافتن از صحت اطلاعات به دست آمده اقدام کند.
بیشتر بخوانید: ترید در ارز دیجیتال چیست و تریدر به چه کسی گفته می شود؟
اشتباهات رایج در ترید ارز دیجیتال

4. به تحلیل تکنیکال اعتقادی ندارند.

تمامی تریدرها برای ورود به بازار مالی نیاز به دانش پایه ای تحلیل تکنیکال خواهند داشت. برای این منظور اینترنت گزینه مناسبی برای یادگیری تحلیل تکنیکال به شمار می رود.
تحلیل تکنیکال در واقع به شما کمک می کند از فجایع احتمالی در برابر دارایی خود محافظت کنید.

5. ترید بیش از حد انجام می دهند.

یکی دیگر از اشتباهات رایج تریدرهای تازه کار انجام ترید بیش از حد است.
معامله گران تازه کار سریعا موقعیت های خود را تغییر می دهند و دائم معاملات جدید انجام می دهند. این کار علاوه بر پرداخت کارمزدهای فراوان ممکن است ضررهایی را به همراه داشته باشد.
در واقع ترید کردن بیش از اندازه منجر به از دست رفتن ذره ذره دارایی های شما می شود. در صورتی که در این وضعیت قرار گرفتید سریعا این کار را متوقف کرده و استراحت کنید.
در صورتی که معاملات پراکنده ای داشته باشید دچار ترید بیش از حد خواهید شد.
در نظر داشته باشید لازم است اهداف دقیق و استراتژی مشخصی تعیین کنید.

6. هر دارایی دیجیتالی داخل سبد سهامشان هست.

تریدرهای تازه کار معمولا با خرید ارزهایی نظیر اتریوم و بیت کوین به حیات وحش کریپتو وارد می شوند. پس از آن با سرچ بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری سبد سهام خود را پر می کنند. این اتفاق منجر به تنوع شدید دارایی ها در سبد سهامشان می شود.
با وجود اینکه داشتن تنوع برای پوشش دهی سرمایه روش خوبی است، اما تنوع بیش از حد امکان پیگیری دارایی ها را از شما خواهد گرفت.
از طرفی نداشتن تنوع هم خطرناک بوده زیرا اگر همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار دهید در صورت افتادن سبد تمام تخم مرغ هایتان را از دست می دهید!
بیشتر بخوانید: آشنایی با ارز آلت کوین و انواع آن

7. دنبال خرید کوین های ارزان هستند.

تریدرهای تازه کار معمولا در سایت کوین مارکت کپ به دنبال ارزان ترین کوین ها می گردند. تفکر آنها به این شکل است که در یک زمان بیت کوین هم ارزش بسیار کمی داشت اما در حال حاضر ارزش آن به هزاران دلار رسیده است. پس کوین های بی ارزش روزی به هزاران دلار می رسند.
چیزی که تریدرها به آن توجه می کنند حجم بازار یک کوین و سرمایه در گردش آن است.

8. حجم بالایی از سرمایه گذاری خود را به آلت کوین های بدون آینده اختصاص می دهند.

تریدرهای کم تجربه و تازه کار معمولا روی آلت کوین های بدون آینده سرمایه گذاری می کنند. زمانی که شما آلت کوین فاقد حجم معامله را در قیمت های پایین و پایین تر خریداری می کنید بخشی از سبد سهامتان را غیرنقدینه خواهید کرد. به این مفهوم که توان نقدینگی سبد سهامتان کم می شود. این اتفاق منجر به نگهداری مجموعه ای از کوین های بدردنخور و آشغال در سبد سهامتان خواهد شد.

9. فراموشی روند بیت کوین در زمان معامله آلت کوین ها

اصلی ترین و بزرگ ترین ارز دیجیتال بیت کوین است و تا آخر در این جایگاه باقی می ماند. بنابراین تمامی اتفاقات در بازار رمزارزها به بیت کوین برمی گردد.
با این همه بسیاری از تریدرهای تازه وارد روند بیت کوین را در زمان معاملات خود در نظر نمی گیرند.
از آنجا که قیمت بیت کوین و آلت کوین ها به هم وابسته است، با افزایش قیمت بیت کوین ارزش آلت کوین ها نیز افزایش می یابد. با این حال این اتفاق همیشگی نیست. در بسیاری از موارد که بیت کوین روندی رو به رشد داشته آلت کوین ها ارزش ساتوشی خود را از دست داده اند. در چنین حالتی تریدرهایی که سرمایه گذاری روی بیت کوین کرده اند موفق تر از آنهایی هستند که آلت کوین ها را در نظر گرفته اند.

در روند نزولی نیز چنین اتفاقی ممکن است رخ دهد. یعنی در صورت کاهش بیت کوین میزان ارزش دلاری آلت کوین ها نیز کاهش خواهد یافت. با وقوع این اتفاق تریدرها اقدام به خروج سرمایه خود از آلت کوین ها می کنند و سبب ریزش بیشتر آن می شوند.

اشتباهات رایج در ترید ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: آشنایی با توکن ها و بررسی تفاوت توکن و کوین 

جمع بندی

در بازارهای مالی به ویژه بازار رمزارزها احتمال وقوع اشتباه از سوی تریدرهای تازه کار و مبتدی ارز دیجیتال زیاد است. زیرا ممکن است احساساتی عمل کنند و کل سرمایه خود را به یکباره از دست بدهند. برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی لازم است با این اشتباهات آشنا شویم. این مطلب به شما کمک می کند با 9 مورد از اشتباهات رایج در ترید ارز دیجیتال آشنا شوید. موارد گفته شده همگی از تجربیات تریدرهاست. اگر می خواهید کمتر دچار ضررهای مالی در این بازار شوید لازم است از انجام این اشتباهات بپرهیزید.