معامله و خرید و فروش بیت کوین و یا دیگر ارزهای دیجیتال با هدف دریافت سود ترید(Trade) نامیده می شود. تریدر در واقع شخص معامله گری است که با هدف به دست آوردن سود با تحلیل نمودارهای قیمتی، اخبار بازار و رویدادهای آتی اقدام به خرید و فروش و معامله می کند. ترید یا معامله در بازارهای مالی به مفهوم دادن چیزی نظیر یک دارایی، کالا، ارز یا هر چیز دیگر و دریافت چیز دیگری است. به طور مثال شخصی پول داده و بیت کوین خریده با این هدف که قیمت آن در آینده افزایش می یابد.

آشنایی با مفهوم ترید

منظور از ترید یا معامله بیت کوین خرید آن با قیمت کم و فروش آن با قیمت بالاست. یعنی معامله ای که شخص معامله گر در آن سود کسب کند. این مفهوم برخلاف سرمایه گذاری است که شخص با نگهداری طولانی مدت بیت کوین قرار است به سود برسد. در ترید شخص معامله گر به پیش بینی قیمت بیت کوین می پردازد. برای این منظور لازم است اخبار و اتفاقات مربوط به حوزه رمزارزها را دنبال کرده و با نمودارهای مختلف به تحلیل بپردازد. بنابراین شخص معامله گر برای کسب مهارت در معاملات به زمان، سرمایه و تلاش زیاد نیاز خواهد داشت.

ترید در ارز دیجیتال چیست

تریدر یا معامله گر ارز دیجیتال کیست؟

شخصی که در بازارهای مالی قصد خرید و فروش هر نوع دارایی مالی را دارد تریدر یا معامله گر نامیده می شود. این فرآیند می تواند توسط یک سازمان یا یک شخص برای خود انجام شود. اصلی ترین تفاوت تریدر و سرمایه گذار در مدت زمان نگهداری دارایی هاست. تریدرها تمایل دارند در بازه های زمانی کوتاه مدت کسب سود کنند، اما سرمایه گذاران چشم اندازهای طولانی مدت را در نظر می گیرند. در یک بازه زمانی یکسان تعداد خرید و فروش تریدرها بیشتر از سرمایه گذاران است. در بازار کریپتوکارنسی معامله گران کسانی هستند که در یک بازه کوتاه یک روزه تا چند ماهه ارزهای دیجیتال مختلف را مبادله و خرید و فروش می کنند. اما سرمایه گذاران دارایی های خود را برای تایم های طولاتی یک تا چند سال در کیف پول های خود نگهداری می کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات و زبان تخصصی ارزهای دیجیتال 

انواع ترید ارز دیجیتال

استفاده مناسب از نوسان رمزارزها، اخبارها و اتفاقات گوناگون و به کار بردن استراتژی های مبادلاتی به منظور به دست آوردن سود ترید نام دارد. معامله گران ابزارهایی متفاوت برای ترید نسبت به سرمایه گذاران در اختیار دارند.

به طور مثال:

دارایی های دیجیتال خود را در محلی متفاوت نسبت به سرمایه گذاران نگهداری می کنند. برای خرید و فروش لحظه ای و مبادلات رمزارزها اکثر مواقع از صرافی های آنلاین استفاده می کنند. همچنین ریسک معاملات معامله گران بیشتر است.

تریدرها برای تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال در زمان های متفاوت نیاز به دانش تحلیل تکنیکال و به کارگیری تحلیل فاندامنتال دارند. در این صورت می توانند فرصت های مناسب برای خرید و فروش را شناسایی کنند.

تریدینگ دارای انواع مختلفی است. موضوعی که باید در تمامی تریدها مدنظر قرار گیرد صبر کردن است.  با این وجود احتمال دارد قیمت ها برخلاف تحلیل های شما تغییر کند. پیروزی در ترید کردن وابسته به تعداد موفقیت های بیشتر آن در برابر شکست های آن است.

نکته: بهترین روش برای خرید و فروش و معامله هر شخص متفاوت خواهد بود.

انواع روش های معامله گری عبارتند از:

  • خرید و فروش روزانه
    در این روش معاملات در طی یک روز انجام می گیرد.
    سود معاملات روزانه معمولا مقداری بیشتر از معاملات اسکالپینگ است. در این نوع معامله از حد ضرر استفاده می شود.
    در بازار رمزارزها خرید و فروش به صورت 24 ساعته جریان دارد. بنابراین خرید و فروش محدود به تایم خاصی نبوده و در نوع دیگری از معاملات به نام Intra-Day Trading ممکن است بر حسب تصمیمات تریدر مدت زمان انجام یک معامله از یک روز بیشتر شود.
  • خرید و فروش نوسانی
    مدت زمان انجام معاملات سووینگ بیشتر است. موقعیت گیری در این روش بر حسب کف قیمت نسبی به دست آمده صورت می گیرد. پس از اینکه دارایی را خریداری کردید بر اساس تحلیل خود و به دست آوردن سقف نسبی قیمت آن را در آن موقعیت به صورت یکباره و یا تدریجی می فروشید. موقعیت فروش نیز برعکس این مطلب خواهد بود.
    این مدل خرید و فروش به طور معمول در بازه های زمانی چند روز الی چند هفته قابل انجام است. به این مفهوم که شما پس از اینکه موقعیت قیمت یک دارایی را مشخص کردید، صعود و سقوط قیمت را مشاهده کرده و دیگر نیازی به نگرانی نیست.
    خرید و فروش نوسانی مناسب کسانی است که در تحلیل تکنیکال مهارت بالایی داشته و قادر به شناسایی الگوها و تشخیص سطوح حمایتی و مقاومتی هستند.
    با توجه به نوسان بالای ارزهای دیجیتال تریدر در این روش معامله به دنبال این است که سقف ها و کف های احتمالی را تشخیص داده و از این نوسان قیمت نهایت سود را کسب کند.
    معمولا در این نوع معاملات حد ضررها با قیمت خریداری شده فاصله بیشتری دارند.
  • خرید و فروش فوری یا اسکالپینگ
    به منظور کسب سود فوری در بازه های زمانی بسیار کوتاه از این روش معامله استفاده می گردد. مدت زمان این روش تریدینگ بین چند دقیقه الی چند ساعت است. به طور نمونه شما ارز اتریوم را با قیمت 500 دلار می خرید و پس از چند دقیقه آن را با قیمتی معادل 505 دلار به فروش می رسانید. مجددا با پایین آمدن قیمت آن را در 502 دلار خریداری کرده و با صعود قیمت در 504 دلار می فروشید. در این روش برای جلوگیری از ضررهای بسیار زیاد لازم است حد ضرر خود را نزدیک به قیمت خرید خود نگه دارید.
    این شیوه معامله به تمرکز، مهارت، صرف وقت، مدیریت ریسک و کمی شانس نیاز دارد. در صورت انجام درست این شیوه معامله سود خوبی کسب خواهید کرد.
  • موقعیت گیری
    این نوع معامله دارای دیدگاه کلی تر در مقایسه با خرید و فروش نوسانی است.

تریدر ارز دیجیتال کیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

در این شیوه معامله شما موقعیت خرید و فروش را گرفته و برای مدت ها مثلا هفته ها، ماه ها و یا سال ها در آن باقی می مانید.
این روش به عنوان ساده ترین روش تریدینگ محسوب می گردد. اما قوانین خاص خود را دارد. به طور مثال شخصی از سال 2017 در زمانی که بیت کوین قیمتی معادل 1000 دلار داشته همچنان موقعیت خرید خود را نگه داشته است. یا فرد دیگری زمانی که بیت کوین به 15 هزار دلار رسید در موقعیت فروش خود باقی مانده است.

این روش بسیار شبیه به سرمایه گذاری است اما تفاوت هایی نیز با آن دارد. اصلی ترین هدف در این نوع معامله کسب سود هنگفت در بازه زمانی طولانی مدت است.

تفاوت سرمایه گذاری و ترید

همانطور که می دانید سرمایه گذاری و تریدینگ دو موضوع کاملا متفاوت هستند.

ترید کردن به معنی کسب موقعیت خرید و فروش و به دست آوردن سود از آن است. اما سرمایه گذاری یعنی مالکیت یک دارایی به عنوان ابزار ذخیره ارزش و هدف آن بالا رفتن ارزش دارایی در طی زمان است.

زمانی که شخصی روی یک ارز مثلا بیت کوین سرمایه گذاری می کند یعنی قرار نیست آن را خرید و فروش کند و تصمیم دارد در مدت زمان طولانی بیت کوین های خود را نگهدارد. نظر چنین افرادی این است که با وجود نوسانات زیاد در نهایت قیمت بیت کوین افزایش می یابد. وارن بافت و افراد مشابه وی جزو سرمایه گذاران به شمار می روند که سهام شرکت های مختلف را خریداری می کنند. در صورتی که مالکیت بخشی از 500 شرکت بزرگ آمریکایی را در اختیار داشته باشید به دنبال تداوم ارزش آن در طولانی مدت خواهید بود.

مفهوم حد ضرر در سرمایه گذاری کاربردی ندارد. زیرا سرمایه گذاران به سرمایه گذاری خود اعتماد می کنند. سرمایه گذاران به عنوان دارندگان واقعی ارزها تنها در مواقع افزایش موقعیت سرمایه گذاری خود از نمودارها استفاده می کنند. سرمایه گذاری در ارز دیجیتال نیاز به بررسی موقعیت فاندامنتال یک پروژه دارد. با توجه به اینکه سرمایه گذاری یک فرآیند چند ساله است لازم است والت مناسبی برای نگهداری دارایی دیجیتال استفاده شود. زیرا صرافی ها و کیف پول های گرم گزینه مناسبی برای این روش محسوب نمی گردند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با مفهوم ترید و تریدر و انواع ترید آشنا کنیم. همچنین دانستید سرمایه گذاری و تریدینگ دو موضوع کاملا متفاوت است. برای موفقیت در معامله گری باید دانش و مهارت لازم برای تحلیل نوسانات قیمت رمزارزها را داشته باشید. تریدینگ در ارز دیجیتال همانطور که می تواند منجر به کسب سود برای تریدر شود در برخی مواقع به دلیل احتمال وقوع خطا در پیش بینی های صورت گرفته ممکن است ضررهایی را برای معامله گران به همراه داشته باشد.