توکن ها، ارزهای دیجیتال غیر قابل استخراجی هستند که از خود بلاک چین مجزا و مستقلی ندارند و روی بلاک چین های میزبان خود ذخیره و جا به جا می شوند. توکن ها دسته بندی های مختلفی دارند. این نوع ارز دیجیتال داده ها را رمزگذاری می کند. در این مطلب به بیانی ساده به معرفی انواع توکن پرداختیم. به منظور آشنایی با انواع توکن های ارز دیجیتال و دسته بندی توکن ها تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

کیف پول توکن

همانطور که در مقاله قبلی توضیح دادیم توکن ها ارزهای دیجیتال فاقد بلاک چین اختصاصی هستند و هر توکن تنها می تواند روی کیف پول ها و بلاک چین میزبان خود ذخیره و یا منتقل شود. اگر بخواهیم مثالی در این رابطه بزنیم توکن تتر یک توکن اتریومی است که روی بلاک چین اتریوم ذخیره می شود و تنها می تواند از کیف پول های بلاک چین اتریوم استفاده کند. به شیوه ای ساده تر تمام توکن های مبتنی بر بلاک چین اتریوم روی کیف پول و  یک آدرس اتریوم ذخیره می شود.

این موضوع در رابطه با تمامی بلاک چین ها صدق می کند. توکن ها در بلاک چین های بایننس چین، ایاس، تزوس و ترون هم روی کیف پول های هر کوین ذخیره می شوند. تنها در رابطه با بلاک چین های جدیدی نظیر اولنچ و پولکادات امکان ذخیره توکن ها روی کیف پول های اختصاصی با آدرس های متفاوت هم فراهم شده است.

بیشتر یخوانید: آشنایی با توکن ها و بررسی تفاوت توکن و کوین

انواع توکن های ارز دیجیتال

توکن ها بر حسب نوع به چند دسته گوناگون قابل تقسیم هستند. دسته بندی توکن ها توسط اشخاص از دیدگاه مختلف متفاوت است. اما به طور کلی توکن ها به دو دسته اصلی مثلی(Fungible) و غیرمثلی (Non-Fungible) تقسیم شده که هر کدام از این دسته ها مجددا قابل طبقه بندی هستند.

توکن مثلی چیست؟

زمانی که واحدهای یک کالا یا پول در اقتصاد قابل تعویض باشد و ارزشی برابر داشته باشند به گونه ای که ارزش هیچ یک از آنها از دیگری بیشتر یا کمتر نباشد، به آن مثلی یا تعویض پذیر می گویند. بر این اساس کلیه اسکانس ها نظیر  ریال، دلار، بیت کوین و... جزو دارایی های قابل تعویض یا مثلی به شمار می روند.

اسکناس های دارای ارزش یکسان قادر به تعویض هستند. بر این اساس توکن مثلی یا توکن قابل تعویض توکن هایی هستند که تمام واحدهای آن از نظر ارزش مشابه و تعویض پذیرند. تتر و چین لینک از انواع توکن های مثلی به شمار می روند.

توکن غیرمِثلی (NFT) چیست؟

اکثر دارایی هایی که اطراف ما را در بر گرفته اند دارایی های غیر مثلی نامیده می شوند. به عنوان مثال یک تابلوی نقاشی گران قیمت و ارزشمند از لئونادو داوینچی یک دارایی غیر مثلی است که قابل تعویض با یک تابلوی معمولی نیست.

توکن های غیرمثلی کهNFT  نامیده می شوند آن دسته از ارزهای دیجیتالی به شمار می روند که نادر و کمیاب هستند. به عنوان مثال آثار هنری دیجیتال، نام دامنه ها، بازی های کامپیوتری، بلیط رویدادهای مختلف و ... جزو توکن های غیر مثلی به شمار می روند که قابل تعویض نیستند.

هم اکنون بیش از حدود 99 درصد توکن های موجود در بازار جزو دسته توکن های مثلی یا همان قابل تعویض هستند. از آنجا که حوزه NFT هر روزه در حال توسعه و گسترش است این احتمال وجود دارد که به زودی در آینده بخش بزرگی از بازار به توکن های غیر مثلی یا غیر قابل تعویض اختصاص داده شود.

توکن های nft

بیشتر بخوانید: بهترین آلت کوین ها را بشناسید.

انواع توکن های مثلی

توکن های مثلی در سه دسته بندی اصلی قرار می گیرند:

  • توکن اوراق بهادار(Security Token)
  • توکن کاربردی(Utility Token)
  • توکن حاکمیتی (Governance)
  1. توکن اوراق بهادار

دارنده این نوع توکن در واقع صاحب قسمتی از یک دارایی، شرکت و یا سود یک پروژه خاص است. در مواقعی که یک خانه یا یک شرکت به هزاران توکن تبدیل شود و این توکن ها در میان سرمایه گذاران عرضه شود، آن توکن به عنوان توکن اوراق بهادار شناخته می شود.

توکن اوراق بهادار یک توکن مثلی یا تعویض پذیر و قابل معامله است و دارنده این توکن قادر است در یک فعالیت مالی شرکت کند. مهم ترین توکن اوراق بهادار سهام و اوراق قرضه است.

اوراق بهادار بودن یک توکن را نهاد قانون گذار کشور معین می کند. به عنوان مثال کمسیون بورس آمریکا با آزمایش هاوی تعیین می کند کدام دارایی اوراق بهادار محسوب می شود. بر اساس تست هاوی دارایی هایی که ویژگی های زیر را دارا باشند، اوراق بهادار به شمار می روند:

  • ثبت شده در یک شرکت باشد.
  • از فعالیت یک شخص ثالث به دست آید.
  • انتظار سود در آن تعریف شده باشد.
  • یک سرمایه گذاری مالی محسوب شود.

از آنجا که در توکن های اوراق بهادار سرمایه گذار قادر است به جای استفاده از کارگزاری ها، توکن خود را روی کیف پول شخصی اش نگهداری کند و در هنگام معامله به راحتی انتقال دهد، یک مزیت نسبت به اوراق بهادار سنتی به شمار می رود. همچنین توکن های اوراق بهادار در نهاد های قانونی ثبت می شود. در چنین حالتی خطر کلاهبرداری تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین ها در معاملات ارز دیجیتال چه کاربردی دارند؟

  1. توکن کاربردی

یک نمونه ارز دیجیتالی که برای مواردی نظیر خرید کالا، پرداخت هزینه ها و یا خدمات در یک یا چند پروژه خاص استفاده می شود توکن کاربردی (Utility Token) نامیده می شود. بیشتر توکن های موجود در بازار توکن های کاربردی هستند. چین لینک نمونه ای از یک توکن کاربردی است که امکان پرداخت هزینه های خدمات پلتفرم چین لینک توسط افراد را فراهم آورده است.

هیچ پشتوانه ای برای این دسته از توکن ها تعریف نشده و ارزش این توکن ها تنها با عرضه و تقاضا مشخص می گردد. علاوه بر این ارزش این دسته از توکن ها هیچ رابطه مستقیمی با میزان سرمایه یا ارزش شرکت های توسعه دهنده خودش ندارد.

توکن کاربردی چین لینک

3.توکن حاکمیتی(Governance)

نوع دیگری از توکن های مثلی هستند که دارنده آنها می توانند نقش موثری در تصمیم گیری ها برای آینده یک شبکه یا سیستم داشته باشد. یک نمونه توکن حاکمیتی توکن یونی سواپ است که دارنده این توکن قادر است در تصمیم گیری های مهم این صرافی غیرمتمرکز حق رای داشته باشد.

از آنجا که توکن های حاکمیتی در دسته بندی توکن های کاربردی نیز قرار می گیرند می توان یک توکن حاکمیتی را توکن کاربردی نیز دانست.

توکن یونی سواپ

در این مطلب از وبلاگ کوینی فا با انواع توکن ها آشنا شدیم و دانستیم هر توکن تنها روی کیف پول ها و آدرس های بلاک چین میزبان خودش ذخیره می شود. توکن های اوراق بهادار، کاربردی و حاکمیتی از جمله توکن های مثلی یا تعویض پذیر هستند. در مقابل توکن های غیر مثلی توکن های نادر و کمیاب غیر قابل تعویض هستند.