به جریان تایید تراکنش ها در شبکه ارزهای دیجیتال استخراج یا ماینینگ می گویند. عمل ماینینگ با کارت گرافیک، سی پی یو و یا آی سیک انجام می شود و منجر به تولید سکه جدید می گردد. عمل استخراج از معادن هزاران سال است که توسط انسان ها انجام می شود. این عمل هم اکنون نیز به منظور استخراج مواد معدنی ارزشمند ادامه دارد. ولی با توجه به اینکه جهان به سمت دیجیتالی شدن می رود برای کشف طلا و الماس دیگر نیازی به استخراج فیزیکی (برداشتن تیشه و کندن سنگ های سخت) نداریم. با پیدایش ارزهای دیجیتال شیوه استخراج منابع ارزشمند کاملا تغییر یافته و می توانیم تنها با کلیک ماوس خود این عمل را انجام دهیم. محبوب ترین ارزهای دیجیتال بیت کوین ها هستند که به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال شناخته می شوند.
بیت کوین در ابتدای عرضه خود ارزش بسیار کمی داشت اکنون با گذشت 10 سال ارزش آن به طور چشمگیری افزایش یافته است. در ادامه این مطلب با نحوه استخراج ارزهای دیجیتال آشنا خواهید شد.

نحوه استخراج ارزهای دیجیتال

شیوه عمل ارزهای دیجیتال مانند یک شبکه همتا به همتاست و شما بدون نیاز به وجود واسطه ها می توانید تراکنش های خود را انجام دهید. این به این مفهوم است که برخلاف سیستم های متمرکز نیاز به وجود بانک ها و موسسات مالی احساس نمی شود. اما ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که تامین امنیت این شبکه ها چگونه است؟

وظیفه حفظ امنیت شبکه ارزهای دیجیتال بر عهده ماینرها یا استخراج کنندگان است. مواردی که در تراکنش ارزهای دیجیتال انجام می شود شامل ایجاد قراردادهای هوشمند، انتقال سکه بین افراد و موارد دیگر باشد.
شرکت کنندگان شبکه که اصطلاحا به آنها نود (node) می گویند تراکنش ها را اعتبار سنجی و سپس برای پردازش و ثبت شدن در بلاک چین مورد پردازش قرار می گیرند. با توجه به این که هیچ واسطه یا نهادی برای انجام فرآیند پردازش وجود ندارد لازم است ماینرها، کامپیوترها و دستگاه های محاسباتی خود را برای کمک به انجام این فرآیند در اختیار شبکه قرار دهند.

هنگامی که یک بلاک پس از اتمام فرآیند پردازش استخراج می شود، دستگاهی که عمل استخراج بلاک را با موفقیت انجام داده پاداشی از شبکه دریافت می کند که به آن پاداش بلاک(Block Reward) می گویند. علاوه بر این کارمزدهایی که مربوط به تراکنش های بلاک بوده است را هم دریافت خواهد کرد.
در ارزهای دیجیتال مبتنی بر استخراج که به آنها شبکه اثبات کار می گویند لازم است ماینرها انگیزه اقتصادی کافی برای استخراج داشته باشند تا بتوانند میزان سهم خود را در انجام فرآیند مورد نظر دریافت نمایند. برای ماینرها پاداشی به صورت سکه های دیجیتال برای انجام محاسبات در نظر گرفته می شود. هدف اصلی این است که تراکنش ها در شبکه بلاک چین تایید و ثبت گردند.
عمل استخراج ارز دیجیتال نیاز به دستگاه های سخت افزاری قدرتمند و متصل به اینترنت دارد که بتوانند محاسبات را انجام دهند. در صورت داشتن چنین دستگاهی در هر زمان و مکانی این عمل قابل انجام است.
از آنجا که برای استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به حل معادلات پیچیده ریاضی داریم تنها سخت افزارهای پیشرفته امکان استخراج این ارزها را فراهم می کنند. هر چه تعداد استخراج کنندگان بیشتر شوند میزان پیچیدگی بیشتر خواهد شد و به همین علت عمل استخراج نیز کار دشواری می شود. دقیقا مثل استخراج طلا از معادن که پس از گذشت زمان به دلیل کاهش ذخایر سخت تر خواهد شد.

ماینینگ

بیشتر بخوانید: ارزهای دیجیتال

مراحل استخراج ارز دیجیتال

با توجه به این که عمل استخراج نیاز به مصرف برق زیادی دارد باید ابتدا اطمینان حاصل کنید از پس مخارج آن نظیر هزینه انرژی و سخت افزار بر می آیید.
از آنجا که شما در عمل استخراج همکاری می کنید بخش کوچی از ارزهای استخراج شده به عنوان پاداشی برای همکاریتان به شما تعلق می گیرد. برای انجام فرآیند استخراج موارد زیر مورد نیاز است:

  • داشتن یک سیستم سخت افزاری قدرتمند شامل کارت گرافیکی اختصاصی یا تراشه پردازش گرافیکی(CPU)
  • مدار مجتمع با کابرد خاص و یا ای سیک(ASIC)
  • ابزار خنک کننده مناسب برای نرم افزار
  • اتصال دائم به اینترنت
  • بسته نرم افزاری استخراج ارز دیجیتال

علاوه بر موارد گفته شده ماینر باید یک کیف پول ارز دیجیتال در اختیار داشته باشد و عضو یک استخر استخراج نیز باشد.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات و زبان تخصصی ارزهای دیجیتال

استخراج مبتنی بر اثبات کار

سیستم اثبات کار(proof of work) یک ساز و کار اجماع مبتنی بر قدرت محاسباتی است و به عنوان اساس و مبنای مشهورترین رمزارزها مانند بیت کوین است. در این سیستم تمام کاربران شرکت کننده لازم است به منظور تایید تراکنش ها مسائل ریاضیاتی دشوار را حل کنند. بیت کوین به عنوان یکی از شبکه های بزرگ بر پایه دانش رمزنگاری به منظور غیرمتمرکز بودن هر چه بیشتر میزان قدرت و کنترل روی توزیع و پیاده سازی تغییرات عمده اقتصادی و فنی در شبکه از الگوریتم اثبات کار بهره می برد.
در این روش هر سیستم پاداشی به صورت بیت کوین با انجام میزان محاسبات انجام شده در شبکه دریافت می کند.
یکی دیگر از الگوریتم های اجماع اثبات سهام(Proof of Stake) نام دارد. اثبات سهام به این معنی است که مقداری توکن در شبکه به عنوان یک سپرده امنیتی قرار داده شود تا در هنگام تایید تراکنش ها کارمزد آن را دریافت نماید.
در صورتی که تعداد ماینرها (استخراج کنندگان) یک شبکه زیاد شود عمل استخراج سخت تر خواهد شد و به دنبال آن محاسبات ریاضی نیز پیچیده تر می گردد. یکی از راه کارها برای رفع این مشکل گسترش استخر استخراج(Mining Pool) توسط ماینرهاست تا به کمک و همکاری یکدیگر بتوانند معادلات را حل کنند. با بالا رفتن میزان سختی شبکه، ماینرها به قدرت استخراج بیشتری نیاز دارند تا شانس بیشتری برای دریافت پاداش از شبکه داشته باشند.
مجموعه ای از ماینرها در استخرهای استخراج قرار می گیرند که با گردآوری منابع پردازشی خود امکان استخراج ارزهای دیجیتال را فراهم آورده اند. از آنجا که بالا بردن قدرت محاسباتی یک ماینر نیاز به استفاده از دستگاه های مخصوص و هزینه بالای انرژی دارد بسیار پرهزینه خواهد بود. بنابراین قدرت پردازشی دستگاه های ماینر در استخر جمع آوری می شود تا در این صورت هزینه های مربوط به پردازش کاهش پیدا کند.

استخراج ارزهای دیجیتال

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بیت کوین

بهترین رمزارزها برای استخراج

بیت کوین قدیمی ترین و مشهورترین ارز دیجیتال و بهترین ارز دیجیتال برای استخراج به شمار می رود. در ابتدای عرضه اولیه بیت کوین به دلیل ناشناخته بودن و ارزش کمی که داشت عمل استخراج آن با کامپیوتر به راحتی قابل انجام بود. اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده است. و استخراج ارز بیت کوین روز به روز سخت تر شده است. امکان استخراج این ارز در ابعاد کوچک وجود ندارد. به ویژه اگر از سخت افزارهای سطح متوسط استفاده می کنید.
عمل استخراج بیت کوین تنها زمانی ایده آل و مناسب به نظر می رسد که در مقیاس ها و ابعاد گسترده تر انجام شود. با گذشت زمان و پیدایش دستگاه های جدید آی سیک دیگر عمل استخراج با کامپیوتر دیگر نامتداول شده است. از آنجا که روز به روز تعداد بیشتری از افراد از عمل استخراج استقبال می کنند این فرآیند روز به روز سخت تر می شود. بنابراین برای موفق شدن در عمل استخراج نیاز به ارتقاء سخت افزار و سرمایه گذاری زیاد است.

در این مطلب با استخراج ارزهای دیجیتال یا ماینینگ آشنا شدیم. به جریان تایید تراکنش ها در شبکه استخراج یا ماینینگ می گویند. از آنجا که عملکرد ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه انجام می شود امنیت تراکنش ها برعهده ماینرها خواهد بود. برای انجام عمل استخراج نیاز به سیستم کامپیوتری با قدرت پردازش بالا داریم.