یکی از اصطلاحات رایج و پرکاربرد در دنیای کریپتوکارنسی پامپ و دامپ است. در هر بازاری مثل میزان عرضه و تقاضا نقش بسیار موثری دارند. به عنوان مثال در بازار ارزهای دیجیتال زمانی که میزان درخواست یا تقاضای یک ارز افزایش پیدا کند و میزان عرضه یا توزیع آن در بازار کم باشد قیمت آن ارز افزایش می یابد. پامپ و دامپ هم بر اثر عرضه و تقاضا در ارزهای دیجیتال ایجاد می شوند. مفهوم پامپ و دامپ به این معنی است که قیمت را بالا ببر و بفروش. بسیاری از ارزهای دیجیتال صید خوبی برای پامپ و دامپ هستند. در ادامه این مطلب به طور کامل با اصطلاح پامپ و دامپ در ارز دیجیتال آشنا می شوید.

 بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات و زبان تخصصی ارزهای دیجیتال

منظور از پامپ در ارز دیجیتال چیست؟

خرید ارز دیجیتال یا کالای هدف در پایین ترین قیمت توسط افرادی با سرمایه های کلان را پامپ می نامند. عمل پامپ در ارز دیجیتال توسط بانک ها، شرکت ها و افراد قدرتمندی که به آنها اصطلاحا نهنگ بازار می گویند رخ می دهد.
این دسته از افراد با انجام تبلیغات وسیع مردم را ترغیب به خرید روی همان سهام می کنند. روش کار به این صورت است که نهنگ های بازار پس از خرید حجم بالایی از کوین آلفا، از طریق شبکه های مجازی و سایر روش های تبلیغاتی از مردم می خواهند کوین آلفا را خریداری کنند. هدف این کار فریب مردم است و منبع علمی مشخص و درستی ندارد.
بنابراین نهنگ های بازار با به کاربردن بسیاری از جملات وسوسه انگیز سعی دارند سرمایه مردم را به دام بیندازند و از این طریق سودهای کلانی در بازار ارزهای دیجیتال کسب کنند.
زمانی که میزان تقاضا برای یک ارز مشخص افزایش پیدا کند ارزش آن به شدت و به صورت حبابی رشد چشمگیری می کند. به این رویداد اصطلاحا پامپ (Pump) می گویند.

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال

اصطلاح دامپ در ارز دیجیتال

پس از کسب سود موردنظر توسط نهنگ های بازار و افراد سودجو، اقدام به فروش ناگهانی سهام خود می کنند.
در این هنگام حرفه ای های بازار ارزهای دیجیتال که از همان ابتدا پامپ را تشخیص داده بودند به سرعت سود خود را ذخیره کرده و پیش از ریزش و افت شدید قیمت ارز از بازار خارج می شوند.
در این بین افراد معمولی که دانش زیادی در مورد پامپ و دامپ و کلاهبرداری ها ندارند پس از مواجه با کاهش سنگین قیمت ارزی که خریداری کرده اند برای اینکه سرمایه خود را به طور کامل از دست ندهند اقدام به فروش ارز مورد نظر کمتر از میزان قیمت خرید خود می کنند. این اتفاق منجر به سقوط بسیار ناگهانی ارز مورد نظر شده و کاربران زیادی در این بازار ضررهای سنگینی را متحمل خواهند شد.
به این رویداد اصطلاحا دامپ (Dump) می گویند.

بیشتر بخوانید: هولد در بازار ارز دیجیتال چیست؟

نحوه تشخیص پامپ و دامپ در ارز دیجیتال

به منظور تشخیص پامپ هیچ راه مشخص و قطعی ای وجود ندارد. اما به منظور کاهش میزان ضرر از پامپ و دامپ لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهید:

  1. در مواقعی که با میزان بسیار گسترده ای از تبلیغات یک ارز دیجیتال روبرو می شوید ابتدا سابقه میزان حجم معامله آن را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که در این سوابق با رشد بیش از حد و ناگهانی و بی دلیل آن ارز برخوردید با رعایت احتیاط بیشتری آن را معامله و خرید و فروش کنید.
  2.  پیش از اقدام به خرید ارز مورد نظر خود آن را با دقت مورد بررسی قرار دهید. به هیچ عنوان به صورت تهاجمی وارد معامله یک ارز نشوید حتی اگر همه چیز به نظر شما خوب و مورد تایید بود. هرگز از مدیریت سرمایه و ریسک غفلت نکنید.
  3.  به هیچ عنوان تحت تاثیر احساسات خود تصمیم نگیرید و برای تصمیم گیری درست کنترل احساساتتان را در دست بگیرید.
  4.  روی یک ارز به تنهایی سرمایه گذاری نکنید و توصیه می شود سرمایه خود را بین چندین ارز مختلف تقسیم کنید. تا در صورت افت قیمت یک ارز دچار ضرر زیادی نشوید.
  5.  حتما کسانی که آن ارز مشخص را تبلیغ می کنند مورد ارزیابی قرار دهید. اگر افراد ناشناس و بدون سوابق مشخصی هستند که دست به تبلیغ یک ارز خاص زده اند از خرید آن ارز خودداری کنید.
  6.  جریان غیر طبیعی و غیر معمول بازار را کنترل و یادداشت کنید.
  7.  ارزهای قابل اعتماد را برای خرید و سرمایه گذاری انتخاب نمایید.

نحوه تشخیص پامپ و دامپ

بازارهای مستعد پامپ و دامپ کدامند؟

تقریبا تمامی بازارها امکان مواجه با پامپ و دامپ را دارند. در برخی از بازارها که طرفدار بیشتری دارد نظیر بازار فارکس ممکن است احتمال وقوع پامپ و دامپ کمتر باشد. همچنین در تعدادی از ارزهای دیجیتال که همچنان قیمت و ارزش کمی دارند احتمال پامپ و دامپ بیشتر است.
در ادامه لیستی از ارزهای دیجیتال را مشاهده می کنید که اخیرا دچار پامپ و دامپ شده اند:

  • بیت کوین (BTC)
  •  ریپل(XRP)
  • دوج کوین (Dogecoin)

پامپ و دامپ یعنی چه

بیشتر بخوانید: بررسی ارز دوج کوین

در مورد پامپ و دامپ در ارز دیجیتال بیشتر بدانید:

  • پامپ (Pump) چیست؟
    زمانی که نهنگ های بازار حجم زیادی از سرمایه خود را روی خرید ارز دیجیتالی که در پایین ترین قیمت خود قرار دارد معامله می کنند و مردم را تشویق به خرید آن ارز می کنند که در نهایت منجر به افزایش تقاضا نسبت به عرضه می شود و ارزش آن به شدت افزایش پیدا می کند پامپ اتفاق می افتد.
  • دامپ(Dump) چیست؟
    دامپ زمانی اتفاق می افتد که افراد بی تجربه و عادی که توسط نهنگ های بازار فریب خورده و با خرید ارز هدف وارد بازار شده بودند در زمان مواجه شدن با حجم بالای فروش ارز مورد نظر به خاطر اینکه می ترسند کل سرمایه خود را از دست بدهند اقدام به فروش ارز در قیمت پایین تر از قیمت خرید خود می کنند. این اتفاق منجر به ریزش شارپی بازار می شود. که در نهایت افراد ناآگاه ضررهای سنگینی را تجربه می کنند. این فرآیند دامپ نامیده می شود.
  •  آیا می توان پامپ و دامپ را تشخیص داد؟
    وقوع خطا و اشتباه در هر بازاری ممکن است رخ دهد. بسیاری از موارد با بررسی های کارشناسی قابل تشخیص است.
  • آیا پامپ و دامپ پروسه ای سودآور هستند؟
    خیر. تنها نهنگ های بازار و افراد قدرتمند که عامل ایجاد پامپ و دامپ هستند از این رخداد سود کسب می کنند. اما احتمال ضرر کردن سایر افراد عادی در این فرآیند بسیار بیشتر است.
  • چطور می توان از وقوع پامپ و دامپ جلوگیری کرد؟
    برای این منظور لازم است تحت تاثیر بازار قرار نگیریم. و با منطق و به دور از احساسات سرمایه گذاری کنیم. همچنین بهتر است همیشه ارزهای قابل اعتماد را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم.

بیشتر بخوانید: ارز فیات چیست؟

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید پامپ و دامپ دو اصطلاح پرکاربرد بازار رمزارزها هستند که با افزایش میزان تقاضا ارزش یک ارز را به طور چشمگیری افزایش می دهند. نهنگ های بازار با خرید ارز هدف از طریق قرار دادن حجم زیادی از سرمایه خود و ترغیب و تشویق مردم به خرید میزان تقاضا را برای یک ارز افزایش می دهند. این پروسه را پامپ می نامند.