در بازارهای مالی به ویژه در بازار رمزارزها به دلیل نوسانات زیاد ممکن است یک روز سود هنگفتی کسب کنید و روز دیگر با ضرر زیادی مواجه شوید. یک معامله گر حرفه ای کسی است که احتمال رخداد هر دو حالت را می دهد و آمادگی لازم برای وقوع هر یک از این اتفاق ها را دارد. سیو سود نیز با هدف پیشگیری از ضرر در صورت تغییر ناگهانی روند بازار از صعودی به نزولی مورد استفاده قرار می گیرد. برای درک بهتر اصطلاح سیو سود در ارز دیجیتال ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

مفهوم سیو سود(save profit) در ارز دیجیتال 

بازار ارزهای دیجیتال یکی از مهم ترین بازارهای مالی به شمار می رود که نوسانات بسیار شدیدی دارد. به همین خاطر ریسک سرمایه گذاری در این بازار زیاد است. بنابراین مهم ترین استراتژی برای حفظ سرمایه سیو سود است. 

اصلی ترین هنر معامله گر این است که بتواند در این بازار مفهوم سیو سود را به خوبی بشناسد و زمان مناسبی را برای سیو سود خود انتخاب نماید.

تا زمانی که هنوز در یک معامله هستید نمی توان گفت میزان سود و ضرر شما چقدر است. هر یک از این دو مفهوم زمانی معنا پیدا می کند که کل سرمایه و یا بخشی از آن را از معامله خارج کنید. در واقع سیو سود یک استراتژی برای ذخیره کردن سود بدست آمده از یک سهم از زمان خرید تا لحظه ای است که آن را از معامله خارج می کنید.

به طور مثال در نظر بگیرید ارزی را با قیمت 500 تومان خریداری کرده اید. این سهم در حال حاضر به قیمت 5000 تومان رسیده است. اما تا زمانی که سهم خود را نفروشید نمی توان گفت شما 100 درصد سود کسب کرده اید. زیرا ممکن است به دلیل روند رشدی که دارد طمع کرده و به دنبال کسب سودهای بیشتر باشید. اما در کسری از ثانیه با یک نوسان قیمتی دیگر کل سودی که به دست آورده اید را به یکباره از دست بدهید. بنابراین داشتن یک استراتژی سیو سود مناسب می تواند از خطر از دست رفتن سود حاصل از سرمایه گذاری شما جلوگیری کند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا مفهوم سیو سود در ارز دیجیتال را بهتر درک کنید. 

 

سیو سود در ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: حد سود در ارزهای دیجیتال چیست؟

استراتژی های سیو سود (Save Profit)

چندین استراتژی برای پاسخ به این سوال وجود دارد:

  • استراتژی اول: خارج کردن کل سرمایه خود از معامله مناسب کسانی است که زیاد اهل ریسک نیستند.
  • استراتژی دوم: خارج کردن اصل پول و نگه داشتن سود
  • استراتژی سوم: خارج کردن سود و نگه داشتن اصل پول
  • استراتژی چهارم: خارج کردن درصد مشخصی از دارایی بر اساس وضعیت کلی بازار و استراتژی خودتان

استراتژی چهارم ویژه معامله گرانی است که دارای استراتژی معامله گری مشخصی هستند و در هر شرایطی قادر هستند تصمیمی مناسب با آن شرایط را اتخاذ کنند.

مهم ترین مساله ای که در کلیه این استراتژی ها اهمیت دارد، مشخص کردن زمان و موقعیتی است که باید سیو سود کنید. مواردی که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند توجه کردن به تابلوی سهم و به کارگیری ابزارهای تحلیل تکنیکال است.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

مهم ترین نکات در مورد سیو سود

  • این امکان وجود دارد که سیو سود را به صورت پله ای انجام دهید تا مطمئن شوید تصمیمی که گرفته بودید درست است.
  • سعی کنید احساسات و طمع خود را کنترل کنید. در اکثر مواقع بسیاری از سودهای هنگفت بر اثر طمع معامله گر از بین می رود. پس لازم است به اصول استراتژی خود پایبند باشید و قبل از اینکه قیمت یک ارز به اهداف قیمتی که از قبل مشخص نموده اید رسید آن را بفروشید.
  • دو رکن اصلی سرمایه گذاری در بازارهای مالی تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است.
  • حد ضرر علاوه بر جلوگیری از میزان ضرر بیشتر به عنوان روشی برای سیو سود نیز به کار برده می شود. زمانی که در یک سرمایه گذاری سود کسب کردید و روند صعودی سهم مورد نظر از تارگت های شما نیز عبور کرده با افزایش قیمت سهم حد ضرر خود را افزایش دهید. به طور مثال در نظر بگیرید سهمی با قیمت 2000 و با تارگت 3000 و حد ضرر 1800 می خرید. این سهم به سرعت به تارگت شما رسیده و آن را رد می کند و به قیمت 3200 می رسد و معامله شما هنوز باز است. در این حالت بهتر است حد ضرر خود را روی تارگت تان یعنی 3000 بگذارید تا در صورت افت قیمت سودی که مدنظرتان بود را از دست ندهید.

نحوه سیوه سود در ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: حد ضرر یا Stop Loss در ارزهای دیجیتال

سوالات متداول در رابطه با سیو سود در ارزهای دیجیتال

  • روش های سیو سود در ارزهای دیجیتال کدام است؟
    سیو سود در حالت کلی به سه روش قابل انجام است: حالت اول خارج کردن سود به دست آمده از زمان خرید و باقی ماندن پول اصلی است.
    حالت دوم خارج کردن اصل پولی است که در زمان خرید ارز دیجیتال پرداخت شده و حفظ سود معامله است.
    حالت سوم خارج کردن کل سرمایه از معامله است.
  • مفهوم سیو سود در ارز دیجیتال به چه معناست؟
    سیو سود یا به عبارت دیگر save profit به معنای حفظ و ذخیره سود به دست آمده از سهام خریداری شده می باشد. با فروش بخشی از سهام می توان سیو سود انجام داد و نیازی به فروش کل سهم نیست.
  • چه زمانی باید سیو سود کنیم؟
    هر زمان ارز دیجیتال در روند صعودی خود به نقطه ای رسید که ممکن است همچنان رشد داشته باشد اما آنقدر ریسک صعود آن نسبت به مرحله ورود به معامله بسیار زیاد بوده و احتمال دارد به زودی روند نزولی داشته باشد که لازم است برای جلوگیری از دست دادن سود به دست آمده سیو سود کنیم.
  • مزایای سیو سود چیست؟
    حفظ سود سرمایه گذاری
    کاهش ریسک نزول قیمت
    جلوگیری از ریزش احتمالی میزان سودهای دریافتی سرمایه گذاران در آینده

سیو سود در ارز دیجیتال چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات و زبان تخصصی ارزهای دیجیتال

سیو سود یکی دیگر از اصطلاحات رایج در بازارهای مالی است و منجر به حفظ سود سرمایه گذاری می شود. اهمیت سیو سود در بازارهای به شدت صعودی مشخص می گردد. دلیل آن این است که در این بازارها معامله گران طمع کرده و سیو سود نمی کنند. داشتن یک استراتژی برای سیو سود می تواند از احتمال ریزش سود سرمایه گذاران در آینده جلوگیری کند. یکی از راهکارهایی که منجر به موفقیت هر معامله گری در بازار می شود سیو سود است. در واقع نتیجه کل تلاش ها و زحمات یک سرمایه گذار در بازارهای مالی نظیر ارز دیجیتال وابسته به زمانی است که تصمیم به سیو سود می گیرد. پیشنهاد می شود قبل از وارد شدن به یک معامله نقطه خروج خود را مشخص نمایید.