تریدرها، معامله گران و تمامی افرادی که در بازار کریپتوکارنسی فعالیت می کنند با اصطلاحات زیادی در این فضا آشنا شده اند. یکی از پرکاربردترین اصطلاحات حد سود و ضرر در ارز دیجیتال است. حد سود و ضرر در واقع روشی برای مدیریت سرمایه در این بازار به شمار می رود. به کمک حد سود و ضرر می توانید زمان مناسب سرمایه گذاری را کشف کرده، پس از دستیابی به بالاترین سود دارایی خود را به فروش رسانده و یا از ضرر بیش از حد دارایی خود جلوگیری کنید.

قبل از خواندن این مقاله پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر مفهوم حد ضرر ابتدا مقاله حد ضرر یا Stop-Loss در ارزهای دیجیتال را مطالعه فرمایید.

در ادامه می خواهیم بدانیم حد سود در ارزهای دیجیتال چیست؟

حد سود در ارزهای دیجیتال چیست

بیشتر بخوانید: حد ضرر یا Stop Loss در ارزهای دیجیتال

مفهوم حد سود در ارز دیجیتال (Take Profit)

در بازار ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی لازم است با مفاهیم اساسی و استراتژی های معاملاتی به طور کامل آشنا باشید. در غیر این صورت به جای کسب سود متضرر خواهید شد. انتخاب زمان درست خروج از معاملات یکی از مهم ترین استراتژی های معاملاتی است که جدا از کسب سود برای حفظ اصل سرمایه باید در نظر بگیرید. این زمان توسط حد ضرر مشخص می گردد.

بر این اساس می توان گفت حد ضرر بیشتر مناسب معاملات کوتاه و یا میان مدت است. تریدرها به کمک حد ضرر قادر هستند اصل سرمایه ای که وارد معامله کردند را از ضرر نجات دهند. کافیست حد ضرری که مد نظرتان هست را در صرافی مورد نظر مشخص کنید. در این صورت به محض رسیدن قیمت دارایی شما به حدی که مشخص کرده اید، صرافی به صورت خودکار ارز شما را به فروش می رساند.

اما اصطلاح حد سود (Take Prefit) مربوط به زمانی است که پس از ورود به یک معامله، زمانی که روند معامله به روش مدنظر ما طی می شود لازم است مکانی را برای خروج از معامله در نظر بگیریم. اما محلی که برای حد سود مشخص می کنیم دقیقا جایی است که احتمال می دهیم روند معامله خلاف روندی که مد نظر ماست پیش می رود و منجر به کاهش سود ما از معامله می شود.

نکته مهم: امکان بالاتر بردن حد سود پس از پیش بینی رشد قیمت بازار وجود دارد. در این صورت شما می توانید سود بیشتری از معاملات دریافت کرده و سپس از آن خارج شوید.

حد سود در ارزهای دیجیتال

بیشتر بخوانید:  ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟

آموزش تعیین حد سود در ارز دیجیتال

در صورتی که جزو آن دسته از افرادی هستید که به صورت روزانه قیمت ها را تحلیل و بررسی می کنید، برای اینکه بیشترین سود ممکن را کسب کنید لازم است حد سود معاملات خود را مشخص نمایید. مراحل تعیین حد سود در چند گام انجام می شود. لازم است برای دستیابی به بیشترین میزان سود این مراحل را درست و به ترتیب انجام دهید.

  1. تعیین استراتژی معاملاتی برای حد ضرر
    یکی از مهم ترین و اصلی ترین کارها برای انجام معاملات این است که استراتژی معاملاتی خود را تعیین کنید. این استراتژی مشخص می کند چه برنامه هایی برای فروش دارید. در این صورت شما می توانید بر اساس استراتژی معاملاتی خود حد ضرر مورد نیازتان را معین کنید.
  2. مسلط بودن به مفاهیم و ابزار تحلیل تکنیکال
    علاوه بر اینکه باید از قیمت های لحظه ای ارزهای دیجیتال مختلف نظیر ترون، بیت کوین، اتریوم و... اطلاع داشته باشید، لازم است به کمک ابزارهای مخصوص و اصول تحلیل تکنیکال وضعیت بازار را پیس بینی کرده و بر اساس آن بهترین موقعیت برای خروج از معاملات را مشخص نمایید. پس از اینکه حد سود معاملات خود را مشخص نمودید لازم است به آن پای بند بمانید.

بیشتر بخوانید: ترون چیست و چگونه کار می کند؟

آموزش تعیین حد سود در ارزهای دیجیتال

اصول کلی تعیین حد سود و ضرر

یکی از قوانین کلی درباره تعیین حد سود و ضرر این است که وقتی یک سطح حمایتی توسط قیمت شکسته می شود احتمال اینکه نزول بیشتری داشته باشد هم وجود دارد. در چنین حالتی بهترین نقطه حد ضرر جایی پایین تر از سطح حمایت است.

با این حال لازم است نکاتی را رعایت کنیم:

  • با وجود اینکه استراتژی معاملاتی و درصد ریسک پذیری شما در تعیین حد ضرر تاثیرگذار است، اما با این حال حد ضرر مشخص شده نباید بیش تر از 10 درصد مبلغ خرید باشد.
  • فاصله حد ضرر تا قیمت خرید نباید خیلی زیاد و یا خیلی کم باشد.
  • نوسانات عادی مانند 5 درصد دامنه نوسان یک سهم که به صورت روزانه در حال تغییر است نباید منجر به فعال شدن حد ضرر شود. به بیان دیگر فاصله حد ضرر با قیمت خرید نباید خیلی کم باشد.
  • تعیین حد ضرر برای معاملات کوتاه مدت با تعیین حد ضرر برای معاملات بلند مدت متفاوت خواهد بود.
  • لازم است متناسب با تغییر قیمت سهم حد ضرر نیز تغییر کند. زیرا کم شدن سود هم نوعی ضرر محسوب می شود. زمانی که یک ارز دیجیتال خریداری می کنید و قیمت آن دائم رو به افزایش است لازم است متناسب با افزایش قیمت آن ارز، حد ضرر خود را نیز افزایش دهید. در چنین حالتی در صورتی که ارز مورد نظر شما در روند نزولی قرار گرفت، سودی که به دست آورده اید حفظ خواهد شد. این نوع حد ضرر را که متناسب با افزایش قیمت سهم افزایش یافته، حد ضرر متحرک می گویند.
  • در صورتی که مقاومت یک سهم شکسته شد و قیمت آن در محدود بالاتر از مقاومت ثابت شد، لازم است حد ضرر را روی مقاومت شکسته شده قرار دهید.
  • در خریدهای بلند مدت و یا میان مدت یک سهم، بهتر است حد ضرر را روی یک محدوده حمایتی معتبر معین کنید. (معمولا بین 10 تا 20 درصد پایین تر از قیمت خرید.)
  • در معاملاتی که کوتاه مدت هستند می توانید حد ضرر را روی محدوده حمایت در موج نزولی قبلی قرار دهید. (در صورتی که در حدود 10 درصد باشد.)
  • زمانی که دارایی شما به حد سود رسید با فروش آن، سود به دست آمده از زمان خرید این ارز را دریافت خواهید کرد.
  • تعیین حد سود بر اساس استراتژی های معاملاتی افراد و از روش های مختلف صورت می گیرد.

نکات مهم در تعیین حد سود در ارزهای دیجیتال

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد در ارز دیجیتال (Risk to Reward Ratio)

در نظر بگیرید یک ارز دیجیتال با قیمت 1000 تومان می خریم. حد ضرر آن را روی مبلغ 900 تومان و حد سود آن را روی 1200 تومان می گذاریم. در این صورت نسبت حد ضرر به حد سود ما یک به دو است. به این مفهوم که یا از این معامله 100 تومان ضرر می کنیم و یا 200 تومان سود می کنیم. به این رویداد اصطلاحا می گویند نسبت ریسک به ریوارد. در یک معامله حداقل نسبت ریسک به ریوارد باید یک به یک باشد. در اینجا یک به دو است. معاملات با نسبت ریسک به ریوارد یک به دو، یک به سه و بالاتر سود قطعا مطلوب تر هستند. بهتر است به معاملاتی که نسبت ریسک به ریوارد آنها کمتر از یک به یک است ورود نکنید.

نسبت ریسک به ریوارد در ارز دیجیتال

یکی از مهم ترین کارهایی که پس از ورود به بازارهای مالی لازم است انجام دهید مشخص کردن حد سود و ضرر آن است. اکثر معامله گران معمولا زمان مناسب برای ورود به معاملات را پیدا می کنند اما به زمان مناسب خروج از معاملات اهمیتی نمی دهند. همانطور که می دانید نوسان قیمت ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است. بنابراین در کنار مشخص نمودن حد ضرر، تعیین حد سود به شما در کسب سود بهتر در معاملات کمک زیادی خواهد کرد. حد سود در واقع نقطه ای است که تریدر بر اساس تحلیل های خود مشخص کرده بیشترین سود را از ارز مورد نظر دریافت کرده و از معامله خارج می شود. شما می توانید از طریق تحلیل تکنیکال حد سود و ضرر را مشخص نمایید.