یکی از مهم ترین کارهایی که یک معامله گر در بازارهای مالی باید انجام دهد حفظ و مدیریت سرمایه اش است. زیرا چیزی که در بازارهای مالی اهمیت بیشتری بر سود حاصل از معاملات دارد، حفظ سرمایه است. بنابراین گاهی لازم است قبل از اینکه بیش از حد متضرر شویم از بازار خارج گردیم. در ادامه این مطلب می خواهیم توضیح دهیم به کمک مشخص نمودن حد ضرر یا Stop-loss در هنگام ترید، چگونه قبل از ضرر از بازار خارج شویم.

stop loss ارز دیجیتال چیست؟

اگر بخواهیم به زبانی ساده stop loss را برای شما توضیح دهیم باید بگوییم حد ضرر یا همان stop loss در واقع قانونی است که برای صرافی معین می کنیم. به طور مثال به صرافی می گوییم اگر قیمت دارایی من به X رسید برای جلوگیری از ضرر بیشتر، یک سفارش فروش با قیمت Y برای من ثبت کن. استفاده از حد ضرر به طور مناسب در میزان سود حاصل از معاملات می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

حد ضرر در واقع مشخص کننده یک سفارش فروش در زمانی است که قیمت سهام خریداری شده به یک سطح مشخصی برسد. با استفاده از حد ضرر می توان از ضرر بیشتر جلوگیری کرد. در واقع برای اینکه میزان ضرر یا سود در ترید را به کمترین میزان ممکن محدود کرد می توان از این شیوه استفاده نمود. زیرا اگر سود معاملات هم از بین برود نوعی ضرر محسوب می گردد.

اصلی ترین کاربرد حد ضرر یا Stop-Loss که سرمایه گذاران می توانند از آن بهره ببرند، معمولا در معاملات کوتاه مدت یا بلند مدت است. حد ضرر را می توان یک سفارش فروش اتوماتیک از سمت سرمایه گذار برای صرافی دانست. در این سفارش سرمایه گذار با مشخص کردن مقدار آن و ثبت در پلتفرم معاملاتی خود، به کارگزاری یا صرافی مورد نظر دستور فروش آن دارایی را به محض رسیدن به قیمت از قبل تعیین شده می دهد.

حد ضرر در ارزهای دیجیتال

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال 

برای اینکه بهتر بتوانید این موضوع را درک کنید این مثال را در نظر بگیرید:

تصور کنید قیمت اتریوم 1000 دلار است و بر اساس پیش بینی قیمت آن به 1100 دلار خواهد رسید. هدف فروشمان را روی 1100 دلار می گذاریم. از طرفی این احتمال وجود دارد که پیش بینی ما درست نباشد و قیمت اتریوم کاهش یابد. در چنین حالتی نباید بگذاریم معامله ما از یک میزان معین دچار ضرر شود. پس در صرافی یک سفارش Stop تعریف کرده و مبلغ حد ضرر را روی 900 دلار قرار می دهیم. به این مفهوم که اگر قیمت اتریوم به 900 دلار و یا کمتر از آن کاهش پیدا کرد، صرافی به صورت اتوماتیک اتریوم را به فروش برساند. این کار از ضرر بیشتر جلوگیری می کند.

نکته مهم: در نظر داشته باشید حد ضرر بر اساس تحلیل بازار و بررسی شرایط خودمان تعیین می گردد نه بر اساس حدس و گمان.

معمولا در معاملات و بازارهای مالی هر روز چالش های مختلفی وجود دارد. عوامل مختلف زیادی از سیاست های جهان گرفته تا رویدادهای مهم اقتصادی و... در کسری از ثانیه منجر به تغییر قیمت ها در بازارهای مالی می شوند.

اما چیزی که حائز اهمیت است این است که اگر سودی در بازار به دست آوردید لازم است توانایی حفظ آن را داشته باشید.

اصلی ترین هدف تعیین کردن حد ضرر جلوگیری از ضررهای بزرگ است.

stop loss در ارزهای دیجیتال

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفهوم اوراکل در بلاک چین

برای اینکه بهتر بتوانید اهمیت مشخص کردن حد ضرر در معاملات را درک کنید به مثال زیر توجه کنید:

دو نفر را در نظر بگیرید که مقدار سرمایه اولیه و استراتژی معاملات یکسانی دارند. اما ریسک معاملات شخص اول در هر معامله 10% و شخص دوم 2% است.

همانطور که می دانید هر معامله در نهایت یکی از دو نتیجه را در بر دارد: برد یا باخت. هر معامله با رسیدن به یکی از دو حالت حد ضرر یا حد سود بسته می شود. حال در نظر بگیرید هر دو بازنده شوند. در چنین حالتی حد ضرر 10 مورد از معاملات هر دو نفر فعال می گردد. نفر اول 65% از سرمایه خود را از دست خواهد داد اما سرمایه شخص دوم تنها 19% کاهش پیدا می کند. اما این به مفهوم کم کردن حد ضرر در معاملات نیست. اصولا سرمایه گذاران بزرگ در تمام بازارهای مالی سعی می کنند برای ایجاد یک فضای معاملاتی موقت با نوسانات بالا از استراتژی استاپ هانت(Stop hunt) استفاده کنند.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چگونه بهترین نقطه stop-loss را مشخص کنیم؟

بر اساس دو عامل مهم می توان مکان مناسب برای حد ضرر را مشخص نمود:

  1. حد ضرر باید جایی باشد که مشخص می کند نقطه ورود به معامله کاملا اشتباه است.
  2. در تاریخچه معاملات حد ضرر باید یک نرخ پیروزی قابل قبول باشد. این نرخ وابسته به استراتژی معاملاتی کلی شماست.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با شبکه بلاک چین اتریوم

حد ضرر در ارزهای دیجیتال

آموزش حد ضرر ارز دیجیتال

برای اینکه بتوان حد ضرر را در معاملات تعیین کرد لازم است گام هایی را طی کنیم. در ادامه این مراحل را به ترتیب برای شما شرح می دهیم:

  1. مشخص کردن پلن معاملاتی
    حتما لازم است قبل از مشخص کردن حد ضرر یک استراتژی معاملاتی کتبی و معین تنظیم کنید. برای اینکه بتوانید محل تنظیم حد ضرر را بهینه کنید، لازم است یک روش دائمی برای آن در نظر بگیرید. پس از تعیین قوانین مشخص در مورد محل قرارگیری نقطه حد ضرر، لازم است عملکرد آن را پیگیری کنید. همچنین به دنبال راهکاری برای بهبود آن باشید.
  1. تست استراتژی معاملاتی
    با بررسی میزان بازدهی استراتژی معاملاتی می توانید بر اساس تاریخچه قیمت ها، نحوه عملکرد سیستم حد ضرر را به دست آورید. سپس نتایج حاصل را بررسی کرده تا بتوانید موارد کاربردی را شناسایی کنید. علاوه بر این موارد لازم است پربازده ترین تایم فریم ها و جفت ارزها را بر حسب استراتژی معاملاتی خود انتخاب نمایید.
  1. بهبود بخشیدن استراتژی معاملاتی و آزمایش مجدد آن
    در صورتی که استراتژی طراحی شده برای شما سودی به همراه نداشت، زمان آن رسیده که این استراتژی را تغییر دهید. حتی در صورتی که استراتژی شما نتایج خوبی به همراه داشته لازم است ایده های جدید را هم تست کنید. چون این احتمال وجود دارد که در بین این ایده ها یک سیستم سودآورتری به دست آورید. بنابراین در ایده های خود خلاقیت داشته باشید. گاها ایده های عجیب و غریب بیشترین سود را به همراه دارند. پس از به دست آوردن یک استراتژی خوب و مناسب می توانید به گام بعدی بروید.
  2. روش هایی برای تقویت استراتژی معاملاتی خود بکار برید.
    با ایجاد یک حساب آزمایشی نتایج به دست آمده را بررسی کنید. در این مرحله تمامی اشکالات و محدودیت های استراتژی برای شما نمایان خواهد شد. حال می توانید استراتژی خود را در صورت نیاز تغییر داده و شکل نهایی آن را مشخص کنید.

آموزش حد ضرر ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟

اهمیت تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال

در اکثر موارد در بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال احتمال وجود خطا در تحلیل تکنیکال وجود دارد. در چنین شرایطی لازم است آمادگی لازم را برای گرفتن تصمیم درست در زمانی که پیش بینی ها اشتباه است داشته باشیم. برای اینکار پس از اینکه زمان مناسب برای خرید یک ارز دیجیتال را انتخاب کردیم، حال نوبت به انتخاب حد ضرر یا استاپ لاس می رسد. این کار به ویژه برای تریدرهای آماتور بسیار مهم و ضروری است و تا حد زیادی از میزان ضرر آنها جلوگیری می کند.

گاها تریدرهای غیرحرفه ای پس از اینکه قیمت ارز دیجیتال موردنظرشان کاهش پیدا کرد منتظر می مانند تا قیمت آن مجددا رشد کند و به قیمت خرید برگردد. این اتفاق ممکن است ماه ها یا سال ها به طول بینجامد. در چنین شرایطی تریدر فرصت کسب سودهای دیگر بازار را از دست می دهد. بنابراین سیستم معاملاتی که حد ضرر در آن مشخص نشده ممکن است باعث نابودی کل سرمایه شود. در چنین حالتی تعیین حد ضرر اهمیت پیدا می کند.

مزیت استفاده از استاپ لاس

  • عدم نیاز مداوم رصد کردن بازار
  • جلوگیری از ضرر زیاد و یا نابودی کامل دارایی

معایب استفاده از استاپ لاس

نوسانات شدید بازار منجر به فعال شدن حد ضرر و بسته شدن پوزیشن ترید می شود. این اتفاق در نهایت منجر به محروم ماندن از سودهای احتمالی می شود. که در نهایت ضرر کمی را متحمل خواهید شد.

چگونه می توان از حد ضرر استفاده کرد؟

این را بدانید هیچ قانون مشخص، ثابت و راهکار سریعی برای اینکه حد ضرر مشخص کنید وجود ندارد. در حالت کلی تعیین حد ضرر بسته به استراتژی خرید و فروش هر شخص دارد. یک تریدری که کار ترید روزانه انجام می دهد ممکن است برای مثال 4 درصد را برای حد ضرر خود انتخاب کند. اما تریدر دیگری که سرمایه گذاری های بلند مدت انجام می دهد می تواند به طور مثال 20 درصد حد ضرر برای سرمایه گذاری خود در نظر بگیرد.

معمولا حد ضرر مشخص کننده زمانی است که تحلیل گر در پیش بینی هایی که انجام داده است دچار اشتباه شده است.

به طور مثال یک تحلیلگر پس از انجام تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به این نتیجه رسیده است که در حال حاضر زمان مناسبی برای خرید بیت کوین با مبلغ 42000 دلار است و پیش بینی کرده مبلغ آن تا 42500 دلار رشد می کند. در این شرایط یک حد ضرر برای خود تعیین می کند. به این صورت که مثلا اگر مقدار بیت کوین تا مبلغ 41000 دلار کاهش پیدا کرد، پیش بینی انجام شده در مورد رشد آن اشتباه است.

 قرار گرفتن در چنین موقعیتی نشان می دهد ارز مورد نظر روند نزولی داشته و در آن زمان تریدر به سرعت پوزیشن معاملاتی خود را می بندد.

stop loss ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات و زبان تخصصی ارزهای دیجیتال

همانطور که در این مطلب از کوینی فا همراه ما بودید به مفهوم حد ضرر Stop-Less در بازارهای مالی پرداختیم. و دانستیم برای اینکه در این بازارها کمتر دچار ضرر شویم باید یک حد ضرر مشخص کنیم. استاپ لاس یا حد ضرر روشی است که به کمک آن می توان مدیریت ریسک انجام داد. یکی از مهم ترین ویژگی های حد ضرر جلوگیری از گرفتن تصمیمات احساسی است. پس هرگز به یک ارز دیجیتال دلبسته نشوید. لازم به ذکر است نیازی نیست مدام درگیر بهبود نقطه حد ضررتان باشید. زیرا هرگز جایگاه و موقعیت بی نقصی برای آن پیدا نخواهید کرد.