اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در بازار رمزارزها فعالیت می کنید حتما تا بحال نام رمزارز بیت کوین کش را شنیده اید. این ارز دیجیتال یکی دیگر از ارزهای مبتنی بر شبکه بلاک چین است. در واقع این ارز یک فورک از بیت کوین به شمار می رود و در سال 2017 در پی اختلافات نظر رخ داده بین فعالان بیت کوین به وجود آمد. از ابتدای پیدایش بیت کوین تا کنون، یکی از مشکلات و چالش های اصلی آن سرعت و کارمزد تراکنش ها بوده است. به منظور آشنایی با بیشتر با نحوه پیدایش بیت کوین کش و بررسی تفاوت های بیت کوین و بیت کوین کش این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش همانطور که از نامش پیداست یک پول نقد الکترونیکی همتا به همتا محسوب می گردد. در زبان انگلیسی کش (Cash) معنی پول نقد می دهد. به بیانی دیگر هدف از طراحی بیت کوین کش استفاده از آن به عنوان پول نقد با افزایش سرعت تراکنش هاست.  همانطور که گفتیم بیت کوین کش یک انشعاب (فورک) از بیت کوین است. بیت کوین کش در تاریخ 1 اوت سال 2017 پس از ایجاد بلاک شماره  478,559 در بلاک چین بیت کوین یک بلاک چین جدید تولید شد. با وقوع این اتفاق به صورت رسمی بیت کوین کش خلق شد. در واقع بیت کوین کش به دلیل وجود مشکل مقیاس پذیری بیت کوین که همان پایین بودن سرعت تراکنش ها بود و افزایش کارمزد تراکنش ها به وجود آمد. حجم بلاک بیت کوین محدود به 1 مگابایت است، در حالی که حجم بلاک بیت کوین کش قابل افزایش تا 32 مگابایت است. در این صورت بیت کوین کش امکان انجام پردازش های بیشتری را در مقایسه با بیت کوین فراهم می کند. لازم به ذکر است هر دو ارز دیجیتال بیت کوین و بیت کوین کش به منظور تایید تراکنش ها از روش ماینینگ یا همان الگوریتم اجماع اثبات کار(pow) استفاده می کنند.

یکی از مهم ترین مشخصه بیت کوین کش و بیت کوین محدود بودن تعداد عرضه هر دو ارز به 21 میلیون واحد است.

ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست؟

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

پیدایش بیت کوین کش

پس از اینکه مدت 5 سال از تولید بیت کوین گذشت، این ارز مورد پذیرش و استقبال اکثر مردم قرار گرفت. با این اتفاق بیت کوین تبدیل به ابزاری شد که از آن برای ذخیره ارزش استفاده می کردند. با افزایش تعداد تراکنش ها در سال 2015 مشکلات اصلی مربوط به مقیاس پذیری به وجود آمد.

از آنجا که  اندازه بلاک های بیت کوین محدود به یک مگابایت بود، حجم زیادی از تراکنش ها برای تایید در صف باقی می ماندند. با وجود راهکارهایی مانند Segwit هر بلاک قادر بود تنها معادل 4 هزار تراکنش را در خود جای دهد. با توجه به اینکه به ازای هر 10 دقیقه تنها یک بلاک در بیت کوین ساخته می شود، بنابراین در بیت کوین امکان پردازش بیش از 7 تراکنش در هر ثانیه وجود ندارد. تعدادی از افراد فعال در حوزه بیت کوین برای بهبود این وضعیت پیشنهاد دادند اندازه بلاک را به 8 الی 32 مگابایت افزایش دهند. زیرا در صورت افزایش اندازه بلاک امکان پردازش تعداد تراکنش های بیشتر در ثانیه فراهم می شد.

طبق بررسی های انجام شده در هر بلاک بیت کوین به طور میانگین حدود 1000 تا 1500 تراکنش قابل انجام است. در حالی که طبق جریان آزمایشی انجام شده روی بلاک چین بیت کوین کش این تعداد به بیش از 25 هزار تراکنش می رسد.

فورک

حتما می دانید امکان تغییر پروتکلی که مبتنی بر بلاک چین است وجود ندارد. در صورتی که در رابطه با یک بلاکچین عمومی افراد دچار اختلاف نظر شوند و یا به دلایلی از کار شبکه بلاکچین ناراضی باشند چه باید کرد؟ راه حل استفاده از هارد فورک یا سافت فورک است.

بیت کوین کش چیست

هارد فورک چیست؟

یک روش ایجاد تغییر در قوانین بلاک چین را هارد فورک نی گویند. به گونه ای که دیگر قوانین جدید با نسخه های قدیمی سازگار نخواهند بود. به همین خاطر برای شرکت در شبکه لازم است نسخه خود را ارتقاء دهید. یک مثال ساده برای درک بهتر این موضوع این است که شما نمی توانید یک فایل متنی که با برنامه Word 2016 ساخته شده را با یک برنامه Word 2003 باز کنید. زیرا ساختار برنامه به طور کامل تغییر کرده است. لازم به ذکر است هارد فورک ها ممکن است همیشه منجر به ایجاد یک ارز دیجیتال جدید نشوند. علاوه بر بیت کوین کش، بیت کوین گلد نیز به عنوان یکی از هارد فورک های معروف بیت کوین به شمار می رود. ارز دیجیتال بیت کوین تا کنون بیشتر از 100 بار فورک شده، اما تعداد زیادی از آنها ناشناس هستند.

سافت فورک چیست؟

یک نوع بروزرسانی کاملا سازگار با نسخه های قدیمی بلاک چین را سافت فورک می نامند. به این مفهوم که امکان باز کردن فایل متنی ساخته شده با برنامه Word 2016 در یک برنامه Word 2003 فراهم شده است. به بیان دیگر در روش سافت فورک با وجود بروزرسانی روی بلاک چین، افرادی که تمایلی به بروزرسانی ندارند قادر هستند نقش موثری در اعتبارسنجی تراکنش ها داشته باشند.

حامیان فورک

حامیان ابتدایی بیت کوین افرادی مانند راجر ور(Roger Ver) وو جیهان (Wu Jihan) و هایپو یانگ(Haipo Yang) بودند. از آنجا که این افراد به کاربرد پرداختی بیت کوین پاییند بودند پیشنهاد دادند اندازه بلاک ها را افزایش دهند. این پیشنهاد منجر به ایجاد اختلاف نظر در بین طرفداران بیت کوین شد. زیرا آنها معتقد بودند افزایش سایز بلاک منجر به افزایش حجم بلاک چین می گردد. در این صورت بسیاری از افراد فعال در شبکه قادر نیستند تراکنش ها را ذخیره کنند. در نهایت این اتفاق تمرکززدایی را به مخاطره می اندازد. در آخر در تاریخ 1 اوت سال 2017 پس از اختلافات و کشمکش های به وجود آمده هارد فورک بیت کوین رخ داد و بلاکچین بیت کوین به دو قسمت تقسیم شد: بیت کوین و بیت کوین کش. پس از وقوع این اتفاق تمام کسانی که بیت کوین داشتند به همان اندازه بیت کوین کش دریافت کرده و قادر بودند روی هر کدام از شبکه ها فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات کار POW چیست؟

بیت کوین کش چگونه کار می کند؟

این ارز دیجیتال نیز مشابه بیت دارای بلاک چین اختصاصی است. این رمزارز از الگوریتم اثبات کار یا همان ماینینگ استفاده می کند. بیت کوین کش در اثر وقوع یک هارد فورک از بیت کوین جدا شد. به همین خاطر تاریخچه تراکنش بیت کوین کش و پایگاه داده آنها کاملا مشابه یکدیگر است. در این صورت مدت 10 دقیقه طول می کشد تا یک بلاک در بلاک چین بیت کوین کش ایجاد شده و پاداش بلاک آن نیز معادل 6.25 واحد BCH است. دقیقا مشابه بیت کوین در بیت کوین کش نیز پاداش استخراج توسط یک رویداد به نام "هاوینگ" در هر 4 سال یکبار نصف می گردد.

"سختی استخراج" پارامتر مهمی است که مقدار زمان لازم برای ایجاد یک بلاک در بیت کوین کش را تعیین می کند. بنابراین اگر توان محاسباتی ماینرها افزایش پیدا کند و متناسب با آن سختی استخراج نیز افزایش یابد می توان زمان ایجاد یک بلاک را ثابت نگه داشت. اوایل کار در هر 10 دقیقه یک بلاک در بیت کوین کش تولید می شد. اما توسعه دهندگان پروژه بیت کوین کش پس از مدتی برای افزایش ایجاد انگیزه در ماینرها به این نتیجه رسیدند که لازم است روند سختی استخراج را تغییر دهند. به همین خاطر برای کاهش میزان سختی استخراج از الگوریتم سختی اضطراری (EDA)  استفاده کردند. در این صورت با افزایش زمان استخراج 6 بلاک به بیش از 12 ساعت الگوریتم مورد نظر تا 20% میزان سختی استخراج را کاهش خواهد داد.

اما این الگوریتم با ایجاد اختلال در سختی استخراج منجر شد بلاک چین بیت کوین کش هزاران بلاک از بیت کوین سریعتر حرکت کند. برای حل این مشکل توسعه دهندگان مجددا مجبور به ایجاد تغییر در الگوریتم EDA شدند. در این صورت این الگوریتم پس از هر بلاک میزان سختی استخراج را تنظیم می کرد.

بیشتر بخوانید: ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال چیست؟

کاربرد بیت کوین کش

این رمزارز مشابه بیت کوین دارای کاربردهای زیادی است. اما سه کاربرد اصلی آن شامل موارد زیر است:

  1. سرمایه گذاری
  2. روش پرداخت
  3. ارسال و دریافت بدون واسطه

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

میزان حجم بلاک های بیت کوین و بیت کوین کش از مهم ترین تفاوت های این دو رمزارز به شمار می رود. حجم هر بلاک بیت کوین کش در زمان عرضه آن برای هر بلاک 8 مگابایت بود. در حالی که حجم هر بلاک بیت کوین معادل یک مگابایت است. افزایش حجم بلاک ها منجر به افزایش تعداد تراکنش ها در هر بلاک می شود.

  • کارمزد
    با توجه به اینکه در بازار رمزارزها هر معامله و خرید و فروشی یک کارمزد مشخص دارد، مبلغ آن ارتباط مستقیمی با میزان تراکنش در هر ماه دارد. مبلغ این کارمزد در بیت کوین کش حدود 0.2 دلار است در حالی که برای ارز بیت کوین این مقدار خیلی کمتر است.
  • صرافی ها
    ارز دیجیتال بیت کوین در کلیه صرافی های رمزارز پشتیبانی شده و قابل خریداری است. در حالی که بیت کوین کش فقط در صرافی های برتر مورد پذیرش واقع شده است.
  • هزینه و زمان انتقال کم
    با توجه به اینکه بیت کوین کش نیازی به 10 دقیقه زمان برای تایید تراکنش ها ندارد، قادر است تعداد تراکنش بیشتری را در یک ثانیه مدیریت کند. بنابراین به طور کلی هزینه نقل و انتقالات بیت کوین کش نسبت به بیت کوین ارزان تر است و با سرعت بیشتری تراکنش ها را انجام می دهد. یکی از راه حل ها برای حل این مشکل افزایش اندازه بلاک بود. در بیت کوین کش با افزایش اندازه بلاک ها به 32 مگابایت مشکل مقیاس پذیری تا حدودی حل گردید.
  • مقیاس پذیری
    بیت کوین به دلیل حجم پایین تراکنش ها دارای مشکل مقیاس پذیری است. در واقع بلاک چین بیت کوین در حال حاضر امکان انجام 7 تراکنش در ثانیه را دارد. با افزایش تعداد تقاضا تعداد زیادی از تراکنش های تایید نشده در شبکه انبار می شوند. در این صورت اولویت پردازش تراکنش ها به آنهایی تعلق می گیرد که کارمزد بالاتری دارند.
  • سرعت تراکنش ها
    سرعت انجام تراکنش ها در بیت کوین نسبت به بیت کوین کش بسیار پایین تر است و در هر 10 دقیقه یک تراکنش در بیت کوین انجام می شود. در حالی که در بیت کوین کش سرعت انجام تراکنش ها کمتر از یک دقیقه است.
  • تفاوت اندازه بلاک
    اندازه بلاک ها در بیت کوین و بیت کوین کش متفاوت است. در بیت کوین اندازه هر بلاک معادل 1 مگابایت است. در حالی که در بیت کوین کش اندازه هر بلاک تا 32 مگابایت افزایش پیدا کرده است. در این صورت بیت کوین کش قادر است در هر ثانیه تعداد 200 تراکنش را پردازش کند.

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

 

کیف پول بیت کوین کشلیست کیف پول های بیت کوین کش

برای ذخیره ارز دیجیتال بیت کوین کش نیز همانند دیگر ارزهای دیجیتال نیاز به استفاده از کیف پول هایی داریم که از این ارز پشتیبانی می کنند. در ادامه لیستی از کیف پول هایی که از این ارز پشتیبانی می کنند را به شما معرفی می کنیم.

  • لجر نانو اس
  • ترزور
  • کیپ کی
  • جاکس
  • کوینومی
  • اکسودوس

کیف پول BCH

مزایای ارز دیجیتال بیت کوین کش

  • لیست شده در صرافی های اصلی ارز دیجیتال
  • زمان انتقال کوتاه تر و هزینه کمتر
  • بازده بیت کوین کش

معایب بیت کوین کش

  • متمرکز بودن و محدود بودن تعداد استخرهای آن
  • کاهش اعتماد سرمایه گذاران به این ارز
  • دارا بودن جفت معاملاتی کمتر در مقایسه با بیت کوین به دلیل پذیریش کمتر و کاربران کمتر
  • عدم استفاده از این ارز به عنوان یک ارز دیجیتال بلند مدت توسط سرمایه گذاران

آینده ارز دیجیتال بیت کوین کش

این ارز دیجیتال با هدف برطرف کردن مشکلات بیت کوین پدید آمد و از زمان عرضه خود به عنوان یکی از موفق ترین و با ارزش ترین ارزهای دیجیتال شناخته می شود. شرکت هواپیمایی فرانسه و کمپانی لامبورگیتی از جمله کمپانی های حامی  بیت کوین کش به شمار می روند. بر این اساس می توان به آینده این ارز خوشبین بود.