در بازار کریپتوکارنسی یکی از محبوب ترین ارزهای استیبل کوین تتر نام دارد. این رمزارز با نماد USDT نمایش داده می شود و بیشترین حجم معاملات روزانه را در بین معامله گران این بازار به خود اختصاص داده است. ایده اصلی به وجود آمدن ارز دیجیتال تتر مربوط به زمانی بود که توسعه دهندگان با نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال مواجه شدند. این کار به حفظ ارزش سرمایه معامله گران در این بازار کمک می کرد. پشتوانه تتر دلار است یعنی قیمت آن وابسته به دلار خواهد بود. ارز دیجیتال تتر محدودیتی در عرضه ندارد و می تواند به صورت نامحدود تولید شود. اما برای ثابت نگه داشتن ارزش آن به ازای هر واحد تتر تولید شده یک دلار به ذخایر بانکی اضافه می گردد. تتر انواع مختلفی دارد. در ادامه با انواع ارزهای دیجیتال تتر آشنا می شویم. 

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی ارز دیجیتال تتر

انواع USDT

به طور کلی سه نوع توکن تتر وجود دارد. برای تشخیص نوع تتر لازم است به آدرس کیف پول تتر نگاه کنید. انواع توکن های تتر عبارتند از:

  • Omni Layer USDT نوع اول از توکن های تتر به شمار می رود که بر بستر بیت کوین است. به عبارت دیگر زنجیره بلوکی این تتر با نام Bitcoin Ominlayer شناخته می شود. این نوع تتر در ابتدای آدرس کیف پول خود عبارت های 1، 3 و bc1 را دارد.
  • ERC20 USDT یا eUSDT بر بستر اتریوم است و از الگوریتم ERC20 استفاده می کند. عبارت x0 در ابتدای آدرس کیف پول دیجیتال نشان دهنده این نوع تتر است.
  • TRC20 USDT نوع سوم توکن های تتر به شمار می رود که بر بستر شبکه ترون(TRON) قرار دارد و الگوریتم مورد استفاده آن TRC20 نام دارد. عبارت TX در ابتدای آدرس کیف پول نشان دهنده این نوع تتر است.

انواع تتر

بیشتر بخوانید:ارز دیجیتال تتر چگونه کار می کند و کاربرد آن چیست؟

بهترین نوع تتر کدام است؟

USDT-Omni اولین نوع تتر است. این توکن مبتنی بر بلاک چین بیت کوین است. از آنجا که تراکنش های انجام شده در این نوع توکن بر بستر زنجیره بلوکی بیت کوین انجام می شود هزینه انتقال بالایی دارد. به همین منظور نوع دوم توکن تتر با هدف کاهش هزینه انتقال ایجاد شد. USDT-ERC20 دومین نوع تتر شناخته می شود که مبتنی بر شبکه اتریوم طراحی شد. این نوع توکن نسبت به توکن قبلی خود هزینه انتقال کمتر و سرعت بیشتری دارد. به دلیل مزیت های آن نسبت به توکن قبلی تعداد زیادی از کیف پول ها و صرافی های آنلاین از آن پشتیبانی می کنند. و اما نوع سوم توکن تتر به نام USDT-TRON یا USDT-TRC20 نسبت به دو توکن قبلی تتر دارای سرعت بیشتر و فاقد هزینه انتقال است. با این وجود توسط همه صرافی ها و کیف پول ها پشتیبانی نمی شود. بر این اساس به منظور افزایش سرعت انتقال، کاهش هزینه ها و حصول اطمینان از اینکه توکن مورد نظر توسط صرافی ها و کیف پول ها پشتیبانی می شود استفاده از توکن USDT-ERC20 یا همان توکن تتر مبتنی بر شبکه اتریوم بهترین انتخاب خواهد بود. همانطور که گفتیم آدرس این نوع توکن با عبارت x0 شروع می شود.

بهترین نوع تتر

کارمزد شبکه های مختلف تتر

در شبکه تتر کارمزدها بر اساس شرایط مختلف متفاوت است. به طور مثال کندترین شبکه و پرکامزدترین شبکه توکن های مربوط به نوع اول یعنی تتر اومنی است. کارمزد انتقال در این شبکه گاها تا 30 دلار و حتی بالاتر از آن رسیده است. این در حالی است که کارمزد انتقال USDT روی شبکه اتریوم کمتر از شبکه اومنی است. در حالت معمول کارمزد انتقال روی این شبکه کمتر از 5 دلار است. این قیمت ممکن است با افزایش قیمت اتریوم و افزایش میزان تراکنش ها روی شبکه اتریوم به بیشتر از 5 دلار افزایش یابد.

اما کمترین کارمزد متعلق به شبکه ترون است. میزان کارمزد در این شبکه حدودا بین 0.1 تا 0.2 تتر است. یعنی میزان مبلغ کارمزد انتقال تتر در این شبکه چیزی حدود 10 الی 20 سنت است که از شبکه های قبلی بیت کوین و اتریوم بسیار کمتر است. لازم به ذکر است میزان کارمزد در این شبکه ثابت نخواهد بود و با افزایش قیمت ترون و بالا رفتن تعداد تراکنش های تتر احتمال دارد مقدار کارمزد آن افزایش یابد.

انواع ارز دیجیتال تتربیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های تتر کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

نحوه انتقال تتر بین شبکه های مختلف

نکته مهم: در نظر داشته باشید تنها می توان تتر را روی شبکه های یکسان انتقال داد. به این معنی که امکان انتقال توکن تتری که آدرس آن روی شبکه اومنی است به آدرس یک کیف پول تتر روی شبکه دیگر وجود ندارد. دلیل آن این است که انجام این کار سرمایه شما را از بین می برد. بنابراین لازم است قبل از انجام عمل انتقال تتر آدرس کیف پول مبدا و کیف پول مقصد را بررسی نمایید تا هر دو از یک شبکه باشند.

با وجود اینکه در برخی از صرافی ها و والت های مختلف در زمان انتقال تتر در صورتی که انتقال بین دو شبکه تتر متفاوت باشد با ارور مواجه می شویم، اما گاهی ممکن است برخی از والت ها و یا صرافی ها این موضوع را بررسی نکنند. در صورتی که قصد انتقال توکن های USDT به شبکه های مختلف را داشتید کافیست صرافی یا والتی را برای انتقال تتر خود انتخاب کنید که از هر دو شبکه پشتیبانی می کند.

به منظور درک بهتر نحوه انتقال USDT به مثال زیر توجه کنید:

در نظر بگیرید توکن های تتر روی شبکه اتریوم قرار دارند و حالا قصد داریم برای کاهش مبلغ کارمزد انتقال و افزایش سرعت شبکه آن را به ترون انتقال دهیم. از بین صرافی ها، بایننس از جمله صرافی ای است که از هر دو شبکه ترون و اتریوم پشتیبانی می کند. حال برای انتقال توکن تتر کافیست آدرس والت تتر خود را در صرافی بایننس در اختیار داشته باشیم. به راحتی می توانیم تترهای ERC-20 خود را به آنجا انتقال دهیم.

اکنون به منظور برداشت تتر از صرافی باید آدرس کیف پول مقصد را (TRC-20) بدهیم. در این صورت خود صرافی این انتقال را برای ما انجام خواهد داد.

عملیات انتقال تتر به طور کلی به شکل زیر خواهد بود:

  • در ابتدا لازم است تترهای ERC-20 خود را به صرافی بایننس انتقال دهید.
  • حال لازم است تترهای خود را برداشت کنید. اما اکنون مقصد تتر باید TRC-20 باشد.

انواع usdt

در نظر داشته کلیه عملیات گفته شده را در صرافی های داخلی که از شبکه های مختلف تتر پشتیبانی می کنند می توانید به راحتی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در ارز دیجیتال تتر چگونه است؟

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع ارزهای دیجیتال تتر آشنا کنیم. همانطور که مطالعه کردید سه نوع توکن تتر وجود دارد. تتر اومنی، تتر اتریوم و تتر ترون که به ترتیب روی شبکه بلاک چین بیت کوین، اتریوم و ترون قرار دارند. توکن های تتر ترون سرعت انتقال بالا و کارمزد کمتری نسبت به دو نوع دیگر دارند. این موضوع را هم در نظر داشته باشید تنها می توان توکن های روی یک شبکه را انتقال داد. برای انتقال توکن های شبکه های مختلف لازم است صرافی یا والت مورد نظر از هر دو شبکه پشتیبانی کند.