یکی از اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال معاملات اهرمی و مارجین است. در واقع معامله گران حرفه ای از این ابزار برای دستیابی به اهداف خود در بازارهای مالی استفاده می کنند. بنابراین استفاده از اهرم برای خرید ارز دیجیتال در میان معامله گران حرفه ای بازار کریپتوکارنسی بسیار اهمیت یافته است. استفاده از این استراتژی ریسک معاملات را افزایش می دهد. بنابراین این خدمات تنها به سرمایه گذاران با ویژگی های خاص توسط صرافی ها ارائه می شود. اما می خواهیم بدانیم اهرم در معاملات ارز دیجیتال چیست؟ در این مطلب قصد داریم شما را با اهرم در معاملات ارز دیجیتال و مزایا و معایب استفاده از اهرم آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: معامله جفت ارز در کریپتوکارنسی چیست؟

اهرم یا لوریج(Leverage) چیست؟

معامله با اهرم یا لوریج امکان انجام معامله با مقدار بیشتری سرمایه را به معامله گران می دهد. کافیست مبلغی را به عنوان سپرده اولیه پرداخت کرده و مبلغی را به عنوان قرض از صرافی دریافت نمایید. سپس با مقدار سرمایه بیشتر اقدام به معامله کنید. بالاتر بودن ضریب اهرم منجر به افزایش مقدار وام می شود. در واقع اهرم با قرار گرفتن در بازار بزرگتر امکان کسب پاداش های اضافه تر را در ازای پذیرفتن ریسک بیشتر برای سرمایه گذار فراهم می کند.

لوریج در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟

در بازار ارزهای دیجیتال لوریج در واقع یک ضریب یا نسبت است. تفاوت میزان دارایی ای که در اختیار دارید و مقدار دارایی قابل معامله در واقع با این نسبت نشان داده می شود. به طور نمونه با ورود به خرید اهرمی ارز دیجیتال به نسبت 100:1 و سرمایه گذاری 100 دلار در واقع 10000 دلار در اختیار دارید. یعنی سود و زیان به دست آمده از این معامله 100 برابر می گردد.

استفاده از لوریج یا همان اهرم ارز دیجیتال مزایا و معایبی را به همراه دارد. بنابراین لازم است قبل از استفاده از این ابزار معاملاتی به بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم.  

کاربرد لوریج در ارز دیجیتال

مزایای استفاده از اهرم در معاملات ارز دیجیتال

  • سودهای هنگفت
    اصلی ترین مزیت معاملات اهرمی بالا رفتن میزان سود معامله گران است. در واقع با استفاده از اهرم شما مقدار پول ذخیره شده در حساب خود را در نسبت های موجود ضرب می کنید. از آنجا که وجهی را قرض گرفته و وارد معامله می کنید میزان سود به دست آمده شما افزایش خواهد یافت.
  • بالا رفتن انعطاف پذیری
    از آنجا که در این روش امکان کسب سودهای زیاد با استفاده از مقدار کمی سرمایه شخصی در کنار دریافت وام فراهم می شود این نوع از معاملات انعطاف پذیری دارایی مالی کاربر را افزایش می دهند.
  • افزایش قدرت خرید
    با استفاده از معاملات لوریج سرمایه گذار قادر است یک سبد خرید با مقیاس بزرگتر و متنوع تر ایجاد کند.
  • گسترش حساب
    این روش معاملات منجر به افزایش سریع دارایی شما می شوند. در حالت عادی امکان افزایش و گسترش حساب توسط معامله گران معمولی به سختی اتفاق می افتد. این در حالی است که در صورت خرید ارز دیجیتال با اهرم حساب شما رشد می کند.

بیشتر بخوانید: بررسی مهم ترین تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات در ارز دیجیتال 

معایب استفاده از لوریج در ارز دیجیتال

  • دارای ریسک بسیار بالا
    معاملات لوریج اگرچه منجر به افزایش سود و بازدهی سرمایه گذاری می شود اما ممکن است در طرف مقابل منجر به خسارت مالی شدید سرمایه گذار شود. بنابراین لازم است تا زمانی که تجربه کافی به دست آورید از اهرم های بالا مانند 100 استفاده نکنید.
  • نامناسب برای افراد تازه وارد
    این روش معامله نیاز به دانش و مهارت زیادی دارد. بنابراین استفاده از این روش برای افراد تازه کار و افرادی که در معاملات اسپات موفق نبوده اند روش خوبی نیست.
  • نامناسب برای معامله گران با تحمل ریسک پایین
    همانطور که می دانید بازار رمزارزها دارای نوسانات بسیار زیادی است و نمی توان آن را به راحتی پیش بینی کرد. خرید ارز دیجیتال با لوریج تنها مناسب افرادی است که تحمل معاملات با ریسک بالا را دارند.

مزایا و معایب اهرم

بهترین صرافی های لوریج خارجی

در صورتی که قصد انجام معاملات لوریج را دارید لازم است صرافی هایی را انتخاب نمایید که امکان انجام چنین معاملاتی را  برای کاربران خود فراهم می کنند.

  • صرافی بایننس (Binance)
    بایننس به عنوان بزرگ ترین پلتفرم مبادلاتی ارزهای دیجیتال امکان انجام معاملات لوریج را فراهم می کند. اما برای استفاده از اهرم بایننس لازم است توسط این صرافی احراز هویت شوید. مهم ترین مسئله این است که بایننس کشور شما را پشتیبانی کند.
  • صرافی بای بیت (ByBit)
    این صرافی نیز همانند بایننس به دلیل نقدینگی بالا در معاملات بهترین گزینه برای معاملات لوریج به شمار می رود.
  • صرافی FTX
    این صرافی نیز به عنوان یک پلتفرم پیشرفته ارز دیجیتال امکان انجام معاملات لوریج را برای کاربران خود فراهم می کند.
  • صرافی کوکوین
    کوکوین یکی از انواع این صرافی هاست. کاربران ایرانی قادر هستند برای ورود به سایت صرافی کوکوین از روش های تغییر آی پی استفاده نموده و سپس اقدام به انجام معاملات اهرم دار در این صرافی کنند.

از دیگر صرافی های مناسب برای ترید با اهرم می توان کوینکس را نام برد.

نکته مهم: احتمال بلوکه شدن دارایی های کاربران ایرانی در چنین صرافی هایی وجود دارد. دلیل آن این است که در حالت عادی ایرانی ها از نظر قانونی حق استفاده از صرافی های خارجی را ندارند.

لازم است بدانید انجام معاملات لوریج در حال حاضر در صرافی های ایرانی وجود ندارد. اما به احتمال زیاد در آینده ای نه چندان دور امکان انجام این معاملات در این صرافی ها برای کاربران فراهم می شود.

معاملات لوریج

بیشتر بخوانید: منظور از معاملات فیوچرز در ارز دیجیتال چیست؟

سوالات متداول

  • اهرم یا لوریج چیست؟
    معاملات با اهرم یا لوریج امکان سرمایه گذاری با کسب سود بیشتر را از طریق قرض گرفتن سرمایه از صرافی ها فراهم می کند.
  • کدام صرافی ها امکان انجام معاملات لوریج را فراهم می کنند؟
    به دلیل اینکه هیچ کدام از صرافی های ایرانی در حال حاضر از معاملات لوریج پشتیبانی نمی کنند، لازم است در یکی از صرافی های خارجی نظیر کوینکس یا کوکوین ثبت نام کنید.
  • چگونه می توان با مبلغ کم در معاملات ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرد؟
    خرید ارز دیجیتال با اهرم یا لوریج امکان انجام معامله با سرمایه اندک را در بازار کریپتوکارنسی فراهم می کند.

جمع بندی

معامله گران قادر هستند با استفاده از معاملات لوریج با پرداخت سرمایه اولیه به صرافی، مبلغی وام از صرافی دریافت کرده و در نتیجه با قرض گرفتن سرمایه بیشتر وارد معامله شوند. این ویژگی امکان کسب سودهای بیشتر با سرمایه اندک را برای معامله گران فراهم می کند. در نتیجه با این کار سرمایه معامله گران افزایش یافته و سود بیشتری به دست خواهند آورد. اما در طرف مقابل نیز میزان ریسک ضرر و زیان معاملات کاربران افزایش می یابد. بنابراین استفاده از این ابزار در معاملات می تواند سودبخش و یا مضر باشد.