معاملات اسپات یک نوع معامله سنتی است که تحت عنوان معامله نقدی نیز شناخته می شود. اما معاملات فیوچرز آینده ترید است. برای آشنایی با فیوچرز و اسپات و تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز از سال 2018 و درست از زمان شروع کار صرافی بایننس آغاز شد. این معاملات به دلیل سرعت بسیار زیاد و سادگی در انجام معاملات توانست نسبت به دیگر رقبای خود نظیر کراکن، plloniex و crypto بهتر عمل کند.
به تازگی صرافی بایننس یک پلتفرم معاملات آتی راه اندازی کرده است. در این پلتفرم به کاربران خود این امکان را می دهد از اهرم (Leverage) استفاده کنند. و به کمک آن پوزیشن های کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد نمایند. همانطور که می دانید نداشتن مدیریت سرمایه و بکارگیری اهرم های سنگین تر به معنای مواجه شدن با خطر لیکوییدی می باشد. برای جلوگیری از نابودی سرمایه در معاملات فیوچرز لازم است با آگاهی کامل وارد معاملات فیوچرز شوید.
فیوچرز از آن دسته معاملاتی است که از حرکت های کوچک بازار برای تریدر می تواند کسب سود کند. این ویژگی باعث افزایش علاقه بسیاری از معامله گران به این بازار شده است.

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات

بیشتر بخوانید: معاملات اسپات در ارزهای دیجیتال

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپاتاسپات چیست؟

آسان ترین روش ثبت سفارش در صرافی های ارز دیجیتال، اسپات تریدینگ است. با توجه به اینکه در معاملات اسپات کالای مورد معامله در همان لحظه مبادله می شود در مقابل معاملات فیوچرز قرار می گیرد. طبق این تعریف تمامی صرافی های ارز دیجیتال در دسته بازارهای اسپات قرار می گیرند. در ایران تقریبا تمامی معاملات در زمینه ارزهای رمزنگاری شده به صورت معاملات اسپات یا نقدی انجام می شوند.

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات

تبادل رمزارز بین خریداران و فروشندگان در بازار معاملات اسپات انجام می گیرد. مهم ترین ویژگی معاملات اسپات این است که به محض ثبت یک درخواست جدید متناسب با درخواست شما، معامله به صورت لحظه ای انجام می شود.
در معاملات فیوچرز، خرید و فروش بر اساس پیش بینی قیمت ها در آینده انجام می شود. اما در معاملات اسپات، معامله برای خرید و فروش یک رمزارز به صورت حقیقی و در همان لحظه ثبت می گردد.
بنابراین در معاملات فیوچرز مالکیت حقیقی دارایی در زمان سررسید قرارداد اعطا می گردد. این معامله بر اساس پیش بینی افراد از آینده و طبق قیمت یک دارایی در زمان آینده انجام می گیرد. اما در معاملات اسپات مالکیت دارایی در همان لحظه ثبت معامله در اختیار خریدار قرار داده می شود. این یکی از تفاوت های معاملات فیوچرز و اسپات به شمار می رود.
به عنوان مثال در بازارهای اسپات با خرید بیت کوین تنها زمانی سود خواهید کرد که قیمت بیت کوین بالا برود. اما در بازار خرسی نمی توانید سودی کسب کنید. اما این امکان در معاملات فیوچرز وجود دارد بدون اهمیت داشتن نوسان قیمت، حتی وقتی قیمت بیت کوین کاهش می یابد بتوانید از حرکت های کوتاه مدت سود کسب کنید. در واقع امکان معامله در حرکت نزولی بازار نیز برای شما فراهم شده است.

در واقع معاملات اسپات همان معامله لحظه ای در صرافی های ارز دیجیتال است که به صورت نقدی انجام می شود و کالای خریداری شده نیز همان لحظه تحویل خریدار می گردد. اما در قراردادهای آتی یا فیوچرز، تاریخ سررسید قرارداد مشخص می گردد، هزینه کالای خریداری شده در همان زمان توسط خریدار تحویل داده می شود اما کالای خریداری شده در زمان سررسید قرار داد در اختیار خریدار قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: منظور از معاملات فیوچرز در ارزهای دیجیتال چیست؟

اهرم کار در فیوچرز یا لوریج

از دیگر تفاوت های معاملات فیوچرز و اسپات در استفاده از اهرم کار در فیوچرز است. با کمک لوریج امکان کار کردن و کسب سود در معاملات فیوچرز بدون وجود سرمایه برای شما فراهم شده است.
برای مثال در صورتی که شما از اهرم دو استفاده کنید، سرمایه، سود و زیان شما دو برابر خواهد شد. همینطور اگر از اهرم 20 استفاده کنید، سرمایه شما 20 برابر، سودتان 20 برابر و ضررتان هم 20 برابر خواهد شد. این موضوع برای تمام اهرم ها به صورت یکسان عمل می کند.
در هنگام استفاده از لوریچ بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط صرافی در اختیار شما قرارداده می شود و بخشی از آن را نیز خودتان فراهم می کنید.
اهرم یا لوریج در معاملات اسپات قابل استفاده نیست.

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات

سفارش لانگ و شورت در معاملات فیوچرز

زمانی که مثلا شما ارزی مانند بیت کوین را با قیمت فعلی 60 هزار دلار خریداری می کنید و بر این باورید که قیمت آن تا 70 هزار دلار می رود را حالت لانگ LONG می گویند. در این صورت شما حدود %16.6 سود دریافت خواهید کرد. حال با خرید 1000 دلار بیت کوین روی قیمت 60 هزار دلار در صورت افزایش قیمت تا 70 هزار دلار، دارایی شما ارزشی معادل 1166 دلار دارد. دقیقا مانند معاملات اسپات. اما موضوع دیگری که ریسک معامله شما را تا حد زیادی بالا می برد، استفاده از اهرم در معاملات است. بنابراین زمانی که شما در پوزیشن لانگ روی قیمت یک ارز ترید می کنید و معتقدید این قیمت افزایش می یابد به ازای هر درصدی که رشد قیمت اتفاق بیفتد شما سود خواهید کرد. این از ویژگی های برتر معاملات فیوچرز به شمار می رود.
بازار فیوچرز یک بازار دو طرفه است که در آن امکان دریافت سود از هر دو بازار در حالت پایین و یا بالا برای شما فراهم شده است.
حالت دوم زمانی است که شما پس از تحلیل یک ارز احتمال می دهید قیمت آن افت کند. به عنوان مثال احتمال میدهید قیمت بیت کوین از 60 هزار دلار به 50 هزار دلار کاهش می یابد. در این صورت لازم است یک پوزیشن شورت باز کنید.
در پوزیشن لانگ شما یک ارز را در نقطه پایین خریداری کرده و در نقطه بالا می فروشید. اما این حالت در پوزیشن شورت برعکس است. شما بک دارایی را بالا می خرید و پایین می فروشید.
در حالت شورت در واقع شما بیت کوین 60 هزار دلاری که از صرافی قرض گرفته اید را می فروشید و در قیمت 50 دلار با خرید بیت کوین پول قرض گرفته از صرافی را پس می دهید. در این صورت شما حدود 20 درصد سود دریافت خواهید کرد.
به طور مثال با باز کردن 1000 دلار پوزیشن ارزش دارایی شما 1200 دلار می شود. در آخر شما 1000 دلار را به صرافی بر می گردانید و 200 دلار سود کسب کرده اید.

بیشتر بخوانید: نقدینگی یا لیکوئیدتی ارز دیجیتال چیست؟

لیکوئید شدن Liquidation

دیگر تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات، لیکوئید شدن در معاملات فیوچرز است. خطر لیکوئید شدن در دنیای ارزهای دیجیتال زمانی است که کل موجودی شما به اتمام برسد و سرمایه شما از دست برود.
لازم است بدانید لیکوئید شدن تنها در زمان معاملات فیوچرز اتفاق می افتد. بنابراین معاملات اسپات خطر لیکوئید شدن ندارند.

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات

نقدینگی در بازار فیوچرز

نقدینگی بالا در بازار فیوچرز از دیگر تفاوت های معاملات فیوچرز و اسپات به شمار می رود. معمولا بازارهای معاملات فیوچرز به صورت ماهانه نقدینگی زیاد با حجم تریلیون دلاری ارائه می دهند. برای مثال بازار معاملات فیوچرز ارز بیت کوین به طور میانگین حدود دو تریلیون دلار گردش مالی دارد. نقدینگی بالا امکان انجام معاملات با سرعت را برای معامله گران فراهم می کند. زمانی که نقدینگی بازار بالا باشد ریسک کمتری دارد. بنابراین در این بازارها معامله گران کمتر دچار اشتباه می شوند.

هدف اصلی معاملات فیوچرز شرط بندی روی قیمت یک دارایی است که بالا یا پایین می رود. بنابراین در صورت پیش بینی درست سود کرده و با پیش بینی غلط دچار ضرر خواهید شد. در معاملات فیوچرز بیت کوین، افراد سرمایه گذار از صاحبان بیت کوین نیستند و تجارت آنها بر اساس حدس و گمان قیمت بازار بیت کوین خواهد بود.
در معاملات فیوچرز امکان به حداکثر رساندن سود وجود دارد، اما از آن طرف ریسک معامله آن نیز در مقایسه با معاملات اسپات زیاد است. بنابراین تنها در صورتی معاملات فیوچرز می تواند برای شما سود آور باشد که دانش کافی و تکنیک های مدیریت ریسک داشته باشید تا از لیکوئید شدن در امان بمانید.