همانطور که شما برای نگهداری پول های نقد خود نیاز به حساب بانکی دارید، برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتالی که خریداری کرده اید نیز لازم است کیف پول دیجیتال داشته باشید. بنابراین با در اختیار داشتن یک کیف پول رمزنگاری شده امکان ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال برای شما فراهم می شود.

کیف پول ارز دیجیتالکیف پول ارز دیجیتال "Cryptocurrency Wallet" چیست؟

برنامه نرم افزاری که کلیدهای عمومی و خصوصی را در خود ذخیره می کند کیف پول ارز دیجیتال یا والت نامیده می شود. این کیف پول از طریق تعامل با بلاک چین های مختلف امکان ارسال، دریافت و نظارت بر ارز دیجیتال را برای کابران خود فراهم می کند.
برای خرید و استفاده از هر ارز دیجیتالی نیاز به کیف پول دیجیتالی دارید. ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین به صورت کاملا غیرمتمرکز در بلاک چین ذخیره و نگهداری می شوند. هیچ ارز دیجیتالی از ابتدا روی کیف پول قرار ندارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال

کلید خصوصی و کلید عمومی چیست؟

با توجه به اینکه رمزارزها هیچ ماهیت فیزیکی ندارند، کلیه رمزارزها و تراکنش های انجام شده روی آنها به صورت دیجیتالی روی شبکه بلاک چین ثبت می گردد.
به همین منظور جهت تایید وجود رمزارزها روی شبکه بلاک چین نیاز به گذرواژه داریم. این گذرواژه ها توسط کلیدهای عمومی و خصوصی ایجاد می شوند. طبق آن هر کیف پول یک آدرس منحصر به فرد دارد که مشابه شماره حساب بانکی است.
برای اینکه شخصی بتواند برای شما کوین بفرستد لازم است آدرس کیف پول شما را در اختیار داشته باشد. بنابراین هر کس برای انجام تراکنش ها و یا ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال لازم است به کلیدهای خصوصی و عمومی کیف پول خود دسترسی داشته باشد. در واقع بدون داشتن این کلیدها امکان انجام تراکنش وجود ندارد.
جدا از اینکه از چه کیف پولی استفاده می کنید، اجازه دسترسی به رمزارزهایتان توسط کلیدهای خصوصی فراهم می شود. بنابراین حتی اگر کامپیوتر یا گوشی هوشمند شما دچار مشکل گردد با در اختیار داشتن کلید خصوصی(عبارت بازیابی) و با دستگاهی دیگر می توانید به رمزارزهای خود دسترسی پیدا کنید. لازم است بدانید کوین ها هیچ گاه از شبکه بلاک چین خارج نمیگردند. بلکه فقط از آدرسی به آدرس دیگر انتقال می یابند.
کلید خصوصی شما به هیچ عنوان نباید در اختیار کسی قرار بگیرد. زیرا در این صورت می تواند به تمام رمزارزهای دیجیتال شما دسترسی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

نحوه کار کیف پول ارزهای دیجیتال

زمانی که شما برای نگهداری پول های خود حساب بانکی باز می کنید پول و یا معادل ارزش آن در حساب بانکی شما ذخیره می شود. اما در کیف پول ارزهای دیجیتال، کلیدهای رمزنگاری شده خصوصی و عمومی ذخیره می گردد. از آنجا که کوین ها مانند پول وجود فیزیکی ندارند نمیتوانند در یک کیف پول فیزیکی ذخیره شوند.
هر حساب بانکی یک شماره حساب منحصر به فرد دارد. آدرس کیف پول هم مشابه شماره حساب بانکی است. بنابراین می توانید همانند شماره حساب بانکی، برای انتقال وجه آدرس کیف پولتان را به دیگران بدهید.
بنابراین درست مانند حساب بانکی می توانید با در اختیار قرار دادن آدرس کیف پولتان، از دیگران کوین دریافت نمایید.
هرگز دو آدرس کیف پول نمی تواند شبیه به هم باشد. علاوه بر این تعداد آدرس های کیف پول شما محدودیت ندارند و شما می توانید هر تعداد آدرس که بخواهید برای کیف پولتان ایجاد کنید.
برای مثال آدرس کیف پول زیر به سازنده بیت کوین ساتوشی ناکاموتو تعلق دارد.
1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa
همانطور که میبینید آدرس یک کیف پول ترکیبی پیچیده از حروف بزرگ و کوچک و اعداد است. آدرس یک کیف پول هرگز نمایش دهنده هویت صاحب آن کیف پول نخواهد بود. اما با توجه به شفافیت بلاک چین ها می توان فهمید یک کیف پول چه مقدار پول دارد و یا صاحب آن تاکنون چه تراکنش هایی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند در ارز دیجیتال چیست؟

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

هم اکنون انواع مختلفی از کیف پول های ارز دیجیتال در اختیار کاربران قرار گرفته است. انتخاب نوع کیف پول بسته به نیاز شخصی شما دارد. کیف پول های مختلف امکانات متفاوتی نظیر امنیت، راحتی و یا رفتار کاربرپسندانه در اختیار کاربران خود قرار می دهند.
به طور کلی کیف پول های ارز دیجیتال به سه دسته کیف پول های سرد(Cold Wallet) ، کیف پول های گرم(Hot Wallet) و کیف پول های کاغذی(Paper Wallet)تقسیم می شوند. در ادامه به معرفی هر کدام می پردازیم.

کیف پول های سخت افزاری یا سرد (Cold Wallet)

این دسته از کیف پول ها به صورت آفلاین کار می کنند و نیاز به اتصال اینترنت ندارند. کیف پول های سرد از یک بستر فیزیکی به منظور ذخیره کلیدها به صورت آفلاین استفاده می کنند. به دلیل اینکه این کیف پول ها در فضای آنلاین کار نمی کنند امنیتشان به مراتب از کیف پول های گرم بیشتر است. بنابراین کیف پول های سرد جهت ذخیره کوین ها انتخاب بسیار قابل اطمینان تری هستند.
بهترین کیف پول ارز دیجیتال از نظر امنیت، کیف پول سخت افزاری است. این کیف پول یک دستگاه فیزیکی شبیه به یک فلش است که کلیدهای عمومی و خصوصی را در خود ذخیره می کند. این دستگاه تنها در زمان انتقال وجه به اینترنت متصل می شود.
از آنجا که در زمان انتقال نیاز است پین شخصی تان را مستقیما وارد دستگاه کنید، دسترسی هکرها به کلیدهای شما غیرممکن خواهد بود.

والت ارز دیجیتال

کیف پول های گرم (Hot Wallet)

این دسته از کیف پول ها با اتصال به اینترنت کار می کنند. دسترسی به این کیف پول ها راحت است و بسیار آسان راه اندازی می شوند. معامله گران به راحتی می توانند از این کیف پول برای ذخیره کوین های خود و یا ارسال و دریافت آنها استفاده کنند.

انواع کیف پول های گرم:

  • کیف پول دسکتاپ
    همانطور که از اسمش پیداست باید روی یک لپ تاپ یا کامپیوتر خاص دانلود شود. در این صورت تنها از همان دستگاه قابل دسترسی است. ترکیب خوبی از امنیت و راحتی را در این نوع کیف پول ها می توان تجربه کرد. لازم به ذکر است در صورتی که یک هکر از راه دور به سیستم شما نفوذ پیدا کند می تواند به راحتی به اطلاعات کیف پول شما دسترسی داشته باشد.
  •  کیف پول موبایلی
    این نوع کیف پول ها مشابه کیف پول های دسکتاپی است اما روی موبایل دانلود می شود. با دانلود یک اپلیکیشن روی موبایل خود می توانید به کیف پول کریپتو خود دسترسی پیدا کنید. در این نوع کیف پول شما می توانید کوین های خود را از طریق اسکن کد QR در یک فروشگاه خرج کنید.
  •  کیف پول تحت وب
    ارسال کوین ها به دیگران در این کیف پول بسیار راحت است. اما از طرفی پایین ترین سطح امنیت را دارد. دلیل آن این است که در فضای آنلاین کار می کند و سازنده کیف پول کنترل کاملی روی سیستم دارد. ذخیره کردن کوین ها در یک صرافی ارز دیجیتال یک نمونه از این کیف پول محسوب می شود. از آنجا که صرافی کوین های شما را روی سرور مرکزی خود ذخیره میکند در صورت هک شدن سرور، هکر می تواند به کیف پول شما دسترسی پیدا کند. بنابراین بهتر است مقدار کمی از کوین های خود را روی این کیف پول نگه دارید.

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

کیف پول کاغذی در واقع کم ارزش ترین کیف پول ارزهای دیجیتال به شمار می رود. در این نوع کیف پول کافیست کلیدهای خصوصی و عمومی را روی کاغذ پرینت بگیرید. با انجام این کار می توانید میزان سطح امنیت کیف پول خود را بالا نگه دارید. از آنجا که در این روش کلیدها به هیچ سروری متصل نیستند، تنها راه دسترسی به کیف پول در اختیار داشتن آن کاغذ است. در صورت گم شدن کاغذ دسترسی شما به کیف پولتان برای همیشه از دست می رود. در زمان انتقال وجه می توانید کلیدها را به یک نرم افزار تحت وب وارد کرده و یا کد QR چاپ شده را اسکن کنید.

کیف پول کاغذی

سوالات متداول درباره کیف پول های ارز دیجیتال

  • والت یا کیف پول ارز دیجیتال چیست؟
    والت ها و یا کیف پول های کریپتو مسئولیت نگهداری ارزهای دیجیتال کاربران را بر عهده دارند و یک برنامه نرم افزاری هستند که کلیدهای خصوصی و عمومی را در خود ذخیره می کنند. این کیف پول ها انواع مختلفی دارند که هر کدام امکانات متفاوتی را ارائه می دهند و می توانیم مطابق با نیازمان کیف پول مناسب را انتخاب کنیم.
  • کلید خصوصی و عمومی چیست؟
    به منظور تایید رمزارزها در شبکه بلاک چین به یک نوع گذرواژه نیاز داریم. این گذرواژه ها در بلاک چین توسط کلیدهای خصوصی و عمومی ایجاد می شود. به منظور دسترسی به سپرده های یک حساب و یا ارسال پول به یک حساب دیگر به کلیدهای عمومی و خصوصی نیاز داریم. بنابراین بدون در اختیار داشتن کلیدهای خصوصی و عمومی امکان انجام تراکنش وجود ندارد.
  •  انواع کیف پول های ارز دیجیتال کدامند؟
    به طور کلی کیف پول های ارز دیجیتال به سه دسته کیف پول های گرم، سرد و کاغذی تقسیم می شوند.
  •  آیا کیف پول های دیجیتال امن هستند؟
    کیف پول های کریپتو آسیب پذیری بالایی دارند و امکان هک شدن آنها توسط هکرها وجود دارد.با توجه به اینکه این والت ها انواع مختلفی دارند، تامین امنیت نیز در آنها متفاوت است. بنابراین لازم است در انتخاب کیف پول دیجیتال مناسب بیشترین میزان دقت را داشته باشیم.
  •  امنیت کدام کیف پول بیشتر است؟
    کیف پول سخت افزاری بالاترین امنیت را در میان کیف پول های ارز دیجیتال دارد.
  •  چگونه می توانم یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشم؟
    امکان دانلود کیف پول های رمزارز نرم افزاری از طریق اینترنت وجود دارد. کافیست کلمه Wallet را در گوگل پلی یا اپ استور سرچ کنید و یکی از کیف پول ها را نصب نمایید.
  •  کیف پول های ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟
    کیف پول های ارز دیجیتال کاملا هوشمندانه تمام ارزهای شما را در خود نگهداری می کند و مجموع واریز و برداشتتان را ذخیره و باقی مانده پول شما را محاسبه می کند.
  • آیا امکان ذخیره همه رمزارزها در یک کیف پول وجود دارد؟
    با توجه به کوین هایی که در اختیار دارید متفاوت است. به طور مثال برای نگهداری بیت کوین به کیف پولی نیاز دارید که با ارز دیجیتال بیت کوین سازگاری داشته باشد. با این حال امکان استفاده از یک کیف پول چند ارزی وجود دارد که به شما امکان نگهداری از چند ارز مختلف را می دهد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

در این مطلب آموختید کیف پول ارز دیجیتال "Wallet" چیست. همچنین با انواع کیف پول های کریپتو و نحوه کار کیف پول دیجیتال آشنا شدید. به کمک والت ها قادر خواهید بود از دارایی های دیجیتال خود نگهداری کنید. کیف پول های ارز دیجیتال باید بتوانند امنیت لازم را برای نگهداری ارزهای دیجیتال تامین کنند و در عین حال کار با آنها آسان باشد. بنابراین با در نظر گرفتن این موارد و متناسب با نیاز خود می توانید والت مناسب رمزارزهای خود را انتخاب نمایید.