پس از اینکه با اولین و محبوب ترین رمزارز یعنی بیت کوین آشنا شدید احتمالا می خواهید بدانید عوامل موثر بر قیمت بیت کوین کدامند و دلایل کاهش یا افزایش قیمت آن چیست؟ در ادامه مهمترین عوامل موثر بر قیمت بیت کوین را مورد بررسی قرار می دهیم.

10 مورد از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

نوسانات قیمت بیت کوین دارای هیچ اصول ثابتی نبوده و نمی توان در مورد آن قضاوت یا پیش بینی کرد. در بیشتر موارد قیمت این ارز در صرافی های مختلف نزدیک به هم است.

بیت کوین از سال 2009 ایجاد شد و تا کنون نوسانات شدید قیمتی را تجربه کرده است. در واقع همین نوسانات است که فرصت مناسب برای کسب سود توسط سرمایه گذاران را فراهم نموده است. از طریق دو نوع تحلیل تکنیکال و فاندامنتال امکان پیش بینی قیمت بیت کوین توسط تریدرها فراهم شده است.

روی قیمت بیت کوین عوامل گوناگونی تاثیرگذار هستند. در ادامه مهمترین آنها را با هم بررسی می کنیم:

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

1. سیستم عرضه و تقاضا

یکی از علت های اصلی ارزش فلزات گرانبها مانند طلا محدود بودن عرضه آنهاست. به طور معمول کنترل قیمت این نوع فلزات بر اساس سیستم عرضه و تقاضا صورت می گیرد. بنابراین یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار روی قیمت بیت کوین میزان عرضه و تقاضای آن است.

به عبارت دیگر افزایش تقاضا برای دریافت بیت کوین و محدود بودن میزان حجم کالا منجر به افزایش قیمت آن خواهد شد. اما در حالت عکس این موضوع یعنی زمانی که عرضه بیت کوین زیاد باشد اما تقاضا برای خرید آن کم باشد ارزش بیت کوین کاهش پیدا می کند. این ویژگی در رابطه با تمامی ارزهای دیجیتال وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

2. پیچیدگی بلاکچین و سختی استخراج

ایمن تر بودن شبکه بلاکچین و بالا بودن پیچیدگی استخراج بیت کوین منجر به افزایش قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها می شود. البته در چنین حالتی فرآیند دریافت بیت کوین با استخراج سخت تر می گردد.

3. فاکتورهای اجتماعی و فعالیت رسانه ها

فاکتورهای اجتماعی با هدف قرار دادن احساسات سرمایه گذاران تاثیر زیادی روی قیمت بیت کوین خواهد داشت.

زمانی که افراد مشهور، روسای شرکت های بزرگ دنیا و مقامات کشورها در رابطه با رمزارزها اظهار نظر می کنند می توانند در سرمایه گذاران شک و تردید ایجاد کنند. این اتفاق باعث می شود سرمایه گذاران سریعا اقدام به فروش ارزهای دیجیتال خود نموده و سرمایه شان را از بازار رمزارزها خارج کنند.

دو عامل مهم که منجر به ایجاد تصمیم گیری های احساسی سرمایه گذاران برای خرید و یا فروش دارایی هایشان می شود ترس از دست دادن سرمایه و یا ترس از دست دادن فرصت سود است. به طور مثال بر اثر گسترش و اپیدمی ویروس کرونا بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به فروش سرمایه های خود کردند. این کار منجر به افت شدید قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها شد.

همچنین در اثر سخنرانی یک فرد مشهور نظیر رئیس جمهور یا مدیر یک شرکت معروف دنیا قیمت رمزارزها به سرعت کاهش و یا افزایش یافته است. به طور نمونه سخنرانی مارک زاکربرگ مدیر عامل شرکت فیسبوک در یک کنگره در آمریکا در رابطه با قابل اطمینان بودن لیبرا(ارز دیجیتال پیشنهادی فیس بوک) باعث کاهش شدید قیمت بیت کوین شد.

علاوه بر اینها در دنیای رمزارزها اخبارهای مثبت و منفی زیادی وجود داشته که گاه منجر به حمایت بیت کوین شده و گاه آن را سرکوب کرده است. اخبارهایی چون هک شدن صرافی های بیت کوین و یا سرقت دارایی های صرافی هایی نظیر بایننس روی قیمت بیت کوین تاثیرات منفی گذاشته است.

در این بین اخبار مثبتی نظیر علاقمندی شرکت بلک راک به بیت کوین قیمت آن را افزایش داده است. این شرکت به عنوان بزرگ ترین شرکت مدیریت دارایی در جهان شناخته شده است. همچنین توییت های ایلان ماسک(مدیر عامل شرکت تسلا) منجر به افزایش توجه کاربران و بالا رفتن قیمت بیت کوین شده است.

4. پذیرش و درک عمومی

زمانی که تعداد زیادی از افراد یک ارز دیجیتال را درک کرده و آن را بپذیرند ارزش آن افزایش خواهد یافت.

5. نهنگ ها و نوسانات بازار

نهنگ های بازار افرادی هستند که بیشترین میزان سرمایه بازار را در اختیار دارند. نهنگ ها یا وال ها در بازار رمزارزها نقش کلیدی داشته و همانند سهام داران عمده در بازار بورس شناخته می شوند. ساتوشی ناکاموتو به عنوان خالق بیت کوین یکی از نهنگ های بازار رمزارزها شناخته می شود. همچنین دوقلوهای وینکلواس و راجر ور به دلیل دارا بودن حجم زیادی بیت کوین نیز جزو نهنگ ها شناخته می شوند. نهنگ ها در صورت نگهداری و یا خرید و فروش بیت کوین های خود تاثیر زیادی روی بازار رمزارزها می گذارند.

در صورت فروش حجم بالایی از بیت کوین توسط یک نهنگ روند بازار نزولی شده و قیمت بیت کوین و دیگر ارزها کاهش می یابد. زیرا این اتفاق منجر به ایجاد شک و تردید میان کاربران شده و اکثر افراد تصور می کنند مقدار زیادی سرمایه از شبکه در حال خارج شدن است. در صورت نگهداری بیت کوین توسط نهنگ ها میزان بیت کوین های موجود برای خرید کم شده در نتیجه قیمت آن افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست و ویژگی های آن کدام است؟

6. میزان حجم معاملات

در صورت کم بودن میزان حجم معاملات شک و تردید میان سرمایه گذاران افزایش یافته و بنابراین روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می گذارد. همانطور که گفتیم چیزی که روی میزان حجم معاملات روزانه تاثیر می گذارد رفتار و فعالیت افراد مشهور و انتشار خبرهای منفی و مثبت در حورزه رمزارزهاست.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

7. فورک های متعدد

بر اثر وقوع فورک ها و انشعابات متعدد از زنجیره رمزارزها و تولید انواع ارزهای دیجیتال مشتق شده، برخی از افراد منتقد در این حوزه بر این عقیده هستند که ارزهای دیجیتال محدودیتی ندارند. بنابراین مسئله کمیابی این ارزها جدی گرفته نمی شود.

از جمله فورک های صورت گرفته که باعث شد قیمت بیت کوین تغییر یابد عبارتند از:

در تاریخ ششم الی یازدهم مارس سال 2013 قیمت بیت کوین بر اثر یک فورک کاملا غیرمنتظره مقدار 25 درصد کاهش پیدا کرد. همچنین در اثر فورک بیت کوین کش در تاریخ یازدهم الی شانزدهم ژوئن 2017 مقدار قیمت بیت کوین 36 درصد کاهش یافت.

8. مسائل قانونی و محدودیت ها

محدودیت هایی که توسط دولت ها در رابطه با ارزهای دیجیتال مطرح می شود تاثیر مستقیمی روی قیمت رمزارزها می گذارد. در صورت سخت گیری یک دولت در رابطه با مالیات و قوانین دارایی، اکثر افراد دارایی های خود را با تبدیل به رمزارزها مخفی نموده و به دلیل افزایش تقاضا برای رمزارزها قیمت آنها افزایش خواهد یافت.

از نمونه سخت گیری های صورت گرفته دریافت مالیات در ازای عرضه اولیه(ICO) توسط کمسیون بورس ایالات متحده بود که تام لی به عنوان سرمایه گذار مطرح وال استریت آن را یکی از فشارهای مقرراتی معرفی کرد که منجر به کاهش قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها شد.یکی از اقدامات قانونی که نتیجه مثبت در قیمت بیت کوین و دیگر ارزها داشت رسمی کردن آنها به عنوان ارز یک کشور مانند ارزهای فیات بود. این در حالی است که ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال توسط یک کشور تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت.

مثلا کشور اکوادور استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرد. این در حالی است که برخی از کشورها نظیر ژاپن بیت کوین را به عنوان یک ارز رسمی قبول کرده اند. علاوه بر اینها در سال 2017 کشور چین یک محدودیت برای استفاده از رمزارزها تعیین نمود که قیمت بیت کوین را تا 40 درصد کاهش داد. اما به محض حمایت مجدد کشور چین از رمزارزها و بلاکچین قیمت آنها مجددا افزایش یافت.در دنیای کنونی هیچ قانون مشخص و مقرراتی در رابطه با رمزارزها در جهان وجود ندارد. به همین خاطر هر کشور دارای مقررات دلخواه خود است.

9. سودمندی ارزهای دیجیتال

قیمت یک ارز دیجیتال مستقیما وابسته به مفید و سودمند بودن آن است. در صورتی که یک ارز کاربرد چندانی نداشته باشد و نتوان از آن برای پرداخت یا سرمایه گذاری استفاده نمود، آن ارز ارزش چندانی نخواهد داشت. مثلا ارز بیت کوین به دلیل سودمندی زیاد در مقیاس ها و اندازه های زیاد قابل استفاده برای انجام پرداخت هاست. این عامل در افزایش قیمت آن تاثیر زیادی دارد.

با توجه به مصرف بالای انرژی برای استخراج بیت کوین و پیچیدگی زیاد آن قیمت بیت کوین افزایش یافته و به همین خاطر مناسب برای سرمایه گذاری هاست. در صورت تغییر کاربرد ارزها و میزان سودمندی آنها، قیمت آنها دچار نوسان می گردد. مثلا به دلیل اینکه اتریوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند است در مقایسه با دیگر رمزارزها قیمت بالاتری دارد.

10. هاوینگ بیت کوین

برای اینکه بتوان سیستم عرضه و تقاضا را کنترل نمود هر 4 سال یکبار میزان پاداش برای استخراج بیت کوین نصف می گردد. این اتفاق هاوینگ (Halving) بیت کوین نام دارد. اولین بیت کوین استخراج شده در سال 2009 پاداشی معادل 50 بیت کوین داشت. اولین هاوینگ در سال 2012 رخ داد و طی آن پاداش استخراج یک بیت کوین معادل 25 بیت کوین شد. دومین هاوینگ در سال 20016 پاداشی معادل 12.5 بیت کوین داشت. و سومین هاوینگ در سال 2020 دارای پاداش 6.25 بیت کوین بود. بنابراین تا سال 2024 میزان پاداش استخراج بیت کوین و ایجاد یک بلاک در شبکه با مدت زمان 10 دقیقه معادل 6.25 بیت کوین است.

عده ای از تحلیلگران بر این عقیده هستند که هاوینگ قیمت بیت کوین را افزایش داده و دلیل آن کاهش میزان عرضه بیت کوین است. زیرا وقتی پاداش استخراج نصف می گردد فعالیت ماینرها به صورت مقطعی کم می شود. در حالت کلی نمی توان به طور قطعی گفت پدیده هاوینگ روی افزایش و کاهش قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

بیشتر بخوانید: منظور از هاوینگ بیت کوین چیست؟

جمع بندی

به صورت مختصر قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها توسط دو اصل مهم معین می گردد: اصل اول تحلیل تکنیکال است و بر اساس نمودارهای قیمتی و میزان عرضه و تقاضا صورت می گیرد. اصل دوم تحلیل فاندامنتال است که توسط عوامل مختلفی مانند افراد مشهور و تاثیرگذار، نهنگ ها، رسانه ها و... تعیین می گردد. در این مطلب با 10 مورد از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین آشنا شدیم.