اصلی ترین هدف بازار رمزارزها امکان انجام معاملات به صورت کاملا ناشناس و با امنیت بالاست. به همین منظور لازم است معامله گران به دنبال یک پلتفرم غیرمتمرکز و امن باشند تا بتوانند معاملات خود را به صورت ناشناس انجام دهند. تقریبا اکثر صرافی های ارز دیجیتال تنها با احراز هویت اجازه فعالیت به کاربران خود می دهند. به همین منظور نمی توان معاملات را در چنین صرافی هایی به صورت ناشناس انجام داد. علاوه بر این ها با پیروی کردن از برخی قوانین سخت گیرانه مانند تحریم ایرانیان و بستن حساب آنها، کاربران را دچار مشکل می کنند.

برای برطرف نمودن این قبیل مشکلات توسعه دهندگان تصمیم به راه اندازی صرافی های غیرمتمرکز زدند. این نوع صرافی ها روی بلاکچین پیاده سازی شده و امکان انجام معاملات بدون نیاز به احراز هویت و به صورت کاملا ناشناس را برای کاربران فراهم می کنند. علاوه بر اینها در صرافی های غیرمتمرکز می توان معاملات را به صورت کاملا مستقیم از کیف پول انجام داد. یعنی معامله گران نیازی به واریز دارایی خود به کیف پول صرافی های غیرمتمرکز نخواهند داشت.

معاملات در صرافی های غیرمتمرکز چگونه است؟

به دلیل اینکه صرافی های غیرمتمرکز روی بستر بلاکچین فعالیت می کنند، کلیه معاملات و تراکنش های آنها یک قرارداد هوشمند محسوب می گردد. اما قرارداد هوشمند یکی از انواع قراردادهاست که با فناوری بلاکچین کار می کند و امکان انجام معاملات کاربران را بدون نیاز به حضور واسطه و به صورت همتا به همتا فراهم می کند. به بیان دیگر می توان گفت هر کدام از تراکنش های صرافی های غیرمتمرکز یک قرارداد هوشمند است که معامله گران در آن قادر به انجام معامله خود با طرف دیگر معامله به صورت مستقیم خواهند بود.

مزایای صرافی های غیرمتمرکز

این نوع از صرافی ها تحول بزرگی در انجام معاملات بازار کریپتوکارنسی به وجود آوردند. دلیل آن وجود مزیت های فراوان آنها از جمله هزینه کارمزد پایین، امنیت بالا و... است. این مزیت ها منجر به افزایش محبوبیت این پلتفرم ها در بازار رمزارزها شده است.

  • امنیت بالا و احتمال خطای کم
    به دلیل اینکه در قراردادهای هوشمند انجام معاملات به صورت شرطی بوده و قرارداد تا پیش از رسیدن دو طرف به هدف بسته نخواهد شد امنیت این صرافی ها بالاست و میزان خطای آنها بسیار کم است. از طرفی امکان تغییر قراردادهای هوشمند وجود ندارد، بنابراین دارایی کاربران در صرافی های غیرمتمرکز بلوکه نخواهد شد.
  • کم بودن کارمزد معاملات
    انجام معاملات در صرافی های غیرمتمرکز کارمزد پایینی دارد. در حالی که هزینه کارمزد معاملات در صرافی های متمرکز گاها بسیار زیاد است. البته میزان این کارمزد به عوامل مختلفی از جمله نوع رمزارز، میزان شلوغی شبکه و صرافی متفاوت خواهد بود. حتی در برخی صرافی های غیرمتمرکز امکان انجام معاملات بدون پرداخت هیچ گونه کارمزدی وجود دارد. لازم است بدانید معامله گران تازه وارد به دلیل انجام معاملات با مبالغ پایین قادر به پرداخت کارمزدهای زیاد نیستند.
  • امکان انجام معاملات به صورت کاملا ناشناس
    اصلی ترین هدف به وجود آمدن بازار رمزارزها قابلیت انجام معاملات به صورت ناشناس است. صرافی های متمرکز امکان انجام معاملات به صورت ناشناس را ندارند. دلیل آن این است که کاربران برای استفاده از خدمات این صرافی ها باید احراز هویت نمایند. اهمیت ناشناس بودن معاملات افزایش امنیت و معاف شدن از مالیات است. در صرافی های غیرمتمرکز افراد بدون نیاز به احراز هویت اقدام به ثبت نام و معامله می کنند.
  • امکان انجام تراکنش به صورت مستقیم از طریق کیف پول
    در صرافی های غیرمتمرکز معامله گران قادر هستند تراکنش های خود را به صورت مستقیم از طریق کیف پول خود انجام دهند. در حالی که در صرافی های متمرکز نیاز است به منظور خرید یک ارز ابتدا دارایی خود را از کیف پولشان به کیف پول صرافی انتقال دهند.
    نکته مهم این است که کیف پول دیجیتال شما باید چنین قابلیتی را داشته باشد. این کار همچنین منجر به کاهش هزینه کارمزد پرداختی از سوی معامله گران خواهد شد.

مزایای صرافی های غیرمتمرکز

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال 

معایب صرافی های غیرمتمرکز

با اینکه استفاده از صرافی های غیرمتمرکز مزیت های فراوانی دارد اما دارای معایبی نظیر تنوع پایین رمزارزها، سرعت کم پردازش و بالا بودن زمان انطباق سفارش ها هستند. برخی از این معایب در اثر گذشت زمان قابل رفع هستند.

  • تنوع کم رمزارزهای قابل معامله
    با توجه به اینکه صرافی های غیرمتمرکز تازه به بازار کریپتوکارنسی وارد شده اند در مقایسه با صرافی های متمرکز فراگیر نشده اند و محدویت هایی دارند. از جمله این محدودیت ها تنوع کم رمزارزهای پشتیبان شده توسط این دسته از صرافی هاست.
    بنابراین معامله گران قادر به انجام معامله بسیاری از رمزارزها در این صرافی ها نیستند.
    بنابراین این نوع از صرافی ها برای کسانی که دنبال تنوع زیاد رمزارزها برای معامله هستند مناسب نیست.
  • طولانی بودن مدت زمان انطباق سفارش ها
    با توجه به اینکه مدت زیادی طول می کشد تا استفاده از این صرافی ها توسط کاربران فراگیر شود در حال حاضر تعداد صرافی های مناسب برای خدمت رسانی محدود است. این امر باعث شده است تعداد کاربران در هر صرافی از میزان ظرفیت آن صرافی بیشتر شده و در این صورت معامله گران به منظور انطباق سفارش های خود در صرافی های غیرمتمرکز لازم است زمان زیادی را منتظر بمانند.
  • پردازش تراکنش ها با سرعت پایین
    در صرافی های غیرمتمرکز تراکنش ها روی بلاکچین انجام می گیرد. برای این منظور از قراردادهای هوشمند استفاده می گردد. میزان سرعت تراکنش ها در شبکه های مختلف بلاکچین که از قرارداد هوشمند استفاده می کنند کم است.

به طور مثال پلتفرم اتریوم امکان انجام 50 تراکنش در هر ثانیه را دارد. پس می توان گفت اصلی ترین مشکل صرافی های غیرمتمرکز سرعت پایین پردازش تراکنش های آنهاست. میزان سرعت پردازش تراکنش ها تا 2000 تراکنش در ثانیه قابل افزایش است. پلتفرم سولانا و ترون جزو سریع ترین پلتفرم های قرارداد هوشمند محسوب می گردند.

معایب صرافی های غیرمتمرکز

معرفی بهترین صرافی های غیرمتمرکز

از آنجا که صرافی غیرمتمرکز زیادی وجود دارد معامله گران قادر به انتخاب یکی از آنها متناسب با نیازها و اهداف خود هستند. انجام معاملات در این صرافی ها کاملا ناشناس صورت می گیرد. همچنین کارمزد معاملات در آنها بسیار ناچیز است. میزان کارمزد، مزایا و معایب هر کدام از این صرافی ها متفاوت بوده و بنابراین می توان با بررسی این موارد بهترین گزینه را انتخاب نمود.از جمله این صرافی ها می توان اسامی زیر را نام برد.

صرافی غیرمتمرکز

  • Uniswap
    این صرافی در سال 2018 و در شبکه بلاکچین اتریوم شروع به فعالیت کرد. به همین خاطر تعداد تریدرهای این صرافی نسبتا زیاد است. میزان کارمزد دریافتی توسط این صرافی 0.3 درصد است. در این صرافی تعداد معاملات و حجم آنها رو به افزایش است و جزو یکی از محبوب ترین صرافی ها در بازار رمزارزها به شمار می رود.
  • SushiSwap
    صرافی یونی سواپ به دلیل پایین بودن کارمزد و پاداش مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است. صرافی سوشی سواپ جزو رقبایی اصلی این صرافی محسوب می گردد. تریدرها از طریق شرکت در استخرهای نقدینگی توانسته اند سود خوبی به دست آورده و علاقمند به استفاده از این صرافی شده اند.
    سوشی سواپ دارای رابط کاربری ساده و زیبایی است. به همین خاطر مورد استفاده بسیاری از تریدرهای تازه وارد قرار می گیرد.
  • BurgerSwap
    این صرافی غیرمتمرکز نیز ویژگی های مشابه پنکیک سواپ و ینی سواپ دارد. رابط کاربری ساده و زیبای آن قابلیت استفاده توسط تریدرهای تازه وارد را بدون هیچ مشکلی فراهم کرده است. این صرافی روی شبکه اسمارت چین بایننس قرار گرفته و دارای امنیت نسبتا بالایی است.
  • PancakeSwap
    شرکت بایننس به صورت مستقیم اقدام به سرمایه گذاری روی این صرافی نمود. امکان معامله انواع آلت کوین ها و توکن های غیرمعروف در این صرافی وجود دارد. این صرافی دارای رابط کاربری ساده و کارمزد نسبتا پایینی است.
  • Binance DEX
    تمامی افراد فعال در حوزه کریپتوکارنسی با صرافی غیرمتمرکز بایننس آشنایی دارند. این صرافی به دلیل استفاده از شبکه بایننس چین در کدنویسی خود سرعت پردازش را بالا برده است و از مزیت های مهم این صرافی به شمار می رود.
    همچنین کارمزد این صرافی بسیار کم بوده و تنها 0.1 درصد برای هر تراکنش دریافت می کند.
    نکته: با توجه به قوانین تحریم علیه ایران امکان استفاده از خدمات صرافی متمرکز و غیرمتمرکز بایننس برای ایرانی ها وجود ندارد. زیرا در صورت شناسایی هویت ایرانی بودن شما تمام دارایی هایتان بلوکه خواهد شد.
  • MDEX
    جزو بزرگ ترین و محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز بازار رمزارزها شناخته می شود که فعالیت خود را از سال 2021 آغاز کرده و به موفقیت های زیادی دست یافته است.
    این صرافی دارای رابط کاربری بسیار پیچیده و پیشرفته ای است. میزان کارمزد این صرافی نیز مشابه دیگر صرافی ها می باشد.
  • Waves
    پایین بودن میزان کارمزد و پشتیبانی از تعداد آلت کوین های زیاد از مهم ترین مزیت های این صرافی به شمار می رود. علاوه بر اینها امکان ایجاد توکن های جدید با این صرافی وجود دارد.
    در این صرافی کاربران قادر به استفاده از ارزهای فیات مانند دلار و یورو برای انجام معاملات خود هستند. این صرافی نیز مشابه بایننس دارای یک صرافی متمرکز و یک صرافی غیرمتمرکز است.
  • 1inch
    یکی از انواع صراغی های گردآورنده صرافی وان اینچ است. این صرافی به منظور انجام معاملات با میزان کارمزد پایین مورد استفاده قرار می گیرد.
  • Bancor
    این صرافی غیرمتمرکز کمتر شناخته شده است و هدف آن امکان انجام خرید و فروش توکن های با ارزش کم به راحتی توسط معامله گران است. صرافی های بزرگ کارمزد بالایی برای خرید و فروش توکن های کم ارزش دریافت می کنند. بنابراین معامله گران می توانند این نوع توکن ها را در صرافی Bancor با کارمزد مناسب خرید و فروش کنند.
  • OpenOcean
    در این صرافی امکان دسترسی به انواع کوین ها با قیمت های مناسب فراهم شده است. این صرافی تمامی اطلاعات مربوط به دارایی های مبتنی بر بلاکچین از دیگر صرافی های غیرمتمرکز را جمع آوری کرده و به معامله گران نمایش می دهد. معامله گران نیز اقدام به بررسی تمام این دارایی ها نموده و دارایی مورد نظر خود را با بهترین قیمت خریداری می کنند.
    این صرافی بالاترین امنیت را در میان صرافی های غیرمتمرکز دارد و کارمزد دریافتی آن نیز بسیار کم است. در صورت خرید نسخه پرو این صرافی امکان استفاده از بسیاری ابزارهای تحلیلی مانند نمودارها فراهم شده است.
  • Kyberswap
    این صرافی غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین اتریوم فعالیت می کند و به دلیل دارا بودن نسخه موبایل می توان علاوه بر وب سایت از خدمات آن روی گوشی های هوشمند خود بهره ببرید.
    این صرافی امکانات زیادی را ارائه داده است و به همین خاطر جزو محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز به شمار می رود. مهم ترین مزیت این صرافی انجام تراکنش با سرعت بسیار بالاست. بنابراین بهترین گزینه برای افرادی که به دنبال یک صرافی غیرمتمرکز سریع و امن هستند صرافی Kyberswap است.
  • Bisq
    شروع فعالیت این صرافی از سال 2014 بوده و تا کنون بسیاری از معامله گران از آن استفاده کرده اند.
    مهم ترین نکته در رابطه با این صرافی امکان انجام معامله با ارزهایی مانند یورو و دلار است.
    اما مشکل اصلی این صرافی سرعت پایین پردازش تراکنش های آن است. بنابراین معامله گران نیاز به صرف وقت زیادی برای ثبت معاملات در این صرافی دارند.
  • IDEX
    جزو کاربردی ترین و بهترین صرافی های غیرمتمرکز در بازار رمزارزها شناخته می شود. این صرافی روی بلاکچین اتریوم پیاده سازی شده و امکان معامله بیت کوین و انواع آلت کوین ها را فراهم می کند. رابط کاربری زیبا و ساده، کارمزد بسیار کم، امکان ثبت چند سفارش به صورت همزمان و امکان استفاده از ابزارهای تحلیلی از مهم ترین مزیت های این صرافی به شمار می رود.
    این صرافی دارای ساختار کاملا غیرمتمرکز بوده اما بسیاری از ویژگی ها و قابلیت های صرافی متمرکز را نیز داراست.
  • Balancer
    شروع فعالیت این صرافی از سال 2020 بود. این صرافی نیز بر بستر بلاکچین اتریوم فعالیت می کند و کاربران زیادی دارد. امکان معامله بسیاری از آلت کوین های معروف در این صرافی فراهم شده است.
    به دلیل قرار گیری آن روی بلاکچین اتریوم حجم معاملات و تعداد معاملات زیادی دارد.
  • Open Ledger
    جزو محبوب ترین و پرسرعت ترین صرافی های غیرمتمرکز بازار رمزارزها به شمار می رود. تراکنش های معامله گران در این صرافی روی شبکه بلاکچین بیت شیرز انجام می شود. در واقع به کار بردن این بلاکچین جزو مزیت های این صرافی به شمار می رود. زیرا امکان انجام حدود 10 هزار تراکنش در ثانیه را فراهم می کند. میزان کارمزد دریافتی این صرافی مناسب بوده و چیزی حدود 0.2 درصد از هر معامله است.
    این صرافی از تعداد حدود 50 آلت کوین و کوین های معروف نظیر اتریوم و بیت کوین پشتیبانی می کند.

بهترین صرافی های غیرمتمرکز

بیشتر بخوانید: آشنایی با بایننس محبوب ترین صرافی ارز دیجیتال جهان 

مهم ترین نکات استفاده از صرافی های غیرمتمرکز

اعتبار و تعداد کاربران صرافی ها در زمان استفاده از صرافی های غیرمتمرکز اهمیت زیادی دارند. از آنجا که در بازار صرافی های ارز دیجیتال کلاهبرداران زیادی وجود دارند احتمال کلاهبرداری از تریدرهای کم تجربه و یا بی تجربه از طریق طراحی صرافی های تقلبی توسط آنها وجود دارد.

جمع بندی

یکی از انواع صرافی های ارز دیجیتال که امکان انجام معاملات بدون واسطه و به صورت مستقیم توسط کاربران را فراهم می کند صرافی های غیرمتمرکز نام دارند. این صرافی ها نسبت به صرافی های متمرکز از مزیت هایی برخوردارند. از جمله این مزیت ها می توان پایین بودن میزان کارمزد معاملات، امکان انجام معاملات به صورت ناشناس، انجام تراکنش های مستقیم، امنیت بالا و ... را نام برد.