همانطور که می دانید محبوبیت و گسترش استفاده از دنیای رمزارزها روز به روز در حال افزایش است. به گونه ای که به طور مداوم صرافی های جدیدی برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال ایجاد می شوند. با تعدد صرافی های گوناگون انتخاب بهترین پلتفرم برای انجام معاملات کار سختی شده است. با این همه محبوب ترین و بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، بایننس است که اولین انتخاب تریدرهای سراسر جهان می باشد.
بعضی از صرافی ها مناسب کاربرانی است که به تازگی وارد دنیای معاملات ارزهای دیجیتال شده اند و برخی دیگر مناسب کاربران حرفه ای است. به منظور آشنایی کامل با تاریخچه صرافی بایننس و مزایای صرافی بایننس این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد رمزارز مانا بدانید.

صرافی بایننس چیست؟

یکی از صرافی های ویژه رمزارزها که امکان خرید و فروش و تبادل ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می کند، بایننس است. در ابتدا مبادلات فقط با ارزهای دیجیتال امکان پذیر بود و امکان استفاده از ارزهای فیات نظیر دلار یا یورو وجود نداشت. اما در حال حاضر وضعیت متفاوت شده است.
صرافی بایننس در سال 2017 در کشور چین تاسیس شد. بعد از گذشت مدتی توانست به عنوان بزرگ ترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا شناخته شود. از آنجا که قوانین ارزهای دیجیتال در کشور چین بسیار سرسختانه شد، موسسان بایننس ملزم به مهاجرت به کشور ژاپن شدند. این کشور با روی باز رمزارزها را می پذیرد.

بنیانگذار بایننس چانگ پنگ ژائو است که با نام مستعار CZ شناخته می شود. او قبل از اینکه بایننس را تاسیس کند، برای بورس کشور ژاپن چند سیستم مبادله توسعه داده بود. بنابراین تجربه خوبی برای تبدیل بایننس به یک غول بزرگ داشت. در رزومه این شخص موقعیت های شغلی قابل توجهی قابل مشاهده است.
پیش اینکه سازندگان بایننس شروع به کار کنند، ابتدا از طریق عرضه اولیه سکه(ICO) بودجه مورد نیاز خود را تامین کردند. در واقع عرضه اولیه یک روش سرمایه گذاری جمعی است که در آن افراد از یک شرکت در حال تاسیس حمایت می کنند. در واقع سودی که این افراد دریافت می کنند از بقیه کاربرانی که فقط سهام ها را خریداری می کنند بیشتر خواهد بود. با این همه ICO متفاوت خواهد بود، دلیل آن این است که کاربران به جای دلار و یورو روی یک ارز دیجیتالی سرمایه گذاری می کنند.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه ارز دیجیتال چیست؟

 صرافی ارز دیجیتال بایننس

در طی عرضه اولیه سکه، صرافی بایننس توانست 15 میلیون دلار از کاربران خود جمع آوری کند. در ازای آن به کاربرانش توکن ارز دیجیتالی خود را با نام بایننس کوین هدیه داد.
بایننس کوین یک توکن ساخته شده روی بلاک چین اتریوم بود. این مطلب نشان می دهد سرمایه حامیان صرافی بایننس حدود 260 برابر شد.
در واقع در طی مدت زمان کوتاهی، بایننس توانست رشد فوق العاده ای کسب کند. میزان معاملاتی که روی پلتفرم بایننس صورت میگیرد به صورت متوسط روزانه حدود 1 میلیارد دلار است. در واقع بزرگ ترین صرافی مبادلات آلت کوین ها از نظر میزان حجم تبادلات، بایننس است.
بایننس در کمتر از یک سال به شدت رشد کرد. به دلیل حجم بسیار بالای کاربران جدید در یک روز معادل 240 هزار اکانت بایننس مجبور شد، ثبت نام کاربران جدید را متوقف کند.
با این حال این صرافی تنها صرافی مخصوص ارزهای دیجیتال نیست.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال

مزایای صرافی بایننس

  • پشتیبانی از بیشتر آلت کوین ها
    از آنجا که صرافی بایننس از بیش از 200 ارز دیجیتال پشتیبانی می کند، از محبوبیت بالایی نسبت به سایر صرافی ها برخوردار است. در این صرافی امکان خرید ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین، اتریوم و حتی ارزهای ناشناخته ای نظیر زد کوین وجود دارد. اما صرافی کوین بیس با وجود اینکه به عنوان بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال از نظر میزان حجم تبادلات شناخته شده است، فقط از 25 کوین پشتیبانی می کند.
  •  اهدای جوایز به کاربران
    در معاملات عادی صرافی بایننس می توان جایزه دریافت کرد، این جایزه به صورت مداوم قابل تغییر است. یکی از جوایز عجیب و باورنکردنی بایننس، یک دستگاه خودرو از برند مازراتی بود. در این صرافی در اکثر مواقع به کاربران ارز دیجیتال رایگان به عنوان جایزه داده می شود.
  •  امنیت بالا در صرافی
    صرافی بایننس به امنیت اطلاعات کاربران اهمیت ویژه ای می دهد. به همین خاطر کاربران باید در بایننس احراز هویت دو مرحله ای خود را فعال نمایند. به کمک این روش یک لایه حفاظتی قوی از حساب کاربری ایجاد می شود. در این صورت در زمان ورود به حساب کاربری، کاربران باید علاوه بر رمزعبور ثابت خود، کد یکبار مصرفی که به شماره موبایلشان ارسال می شود را وارد نمایند.
    پلتفرم بایننس به منظور حفاظت از اکانت ها از استاندارد CCSS استفاده می کند که استانداردی مورد تایید و قدرتمند در دنیای ارز دیجیتال به شمار می رود.
  • بایننس لانچ پد برای عرضه اولیه
    یکی از ویژگی های مشهور بایننس، فهرست کردن ارزهای جدید به صورت آنی بعد از عرضه اولیه ارزهاست. بر این اساس صرافی بایننس به عنوان محبوب ترین صرافی بین شرکت های توسعه دهنده رمزارزها شناخته شده است. تنها معیار اصلی بایننس جهت لیست کردن کوین یا توکن ها، وجود زیربنایی مستحکم و قوی است.
  •  کارمزد پایین تراکنش ها در بایننس
    مبادلات ارز به ارز در بایننس کارمزد بسیار کم و رقابتی دارد. در واقع میزان کارمزد در هر خرید و فروش تنها 0.1 درصد است. مثلا زمانی که یک اتریوم مبادله کنید، هزینه کارمزد آن تنها 0.001 خواهد بود.
  •  بالا بودن حجم مبادلات ارز دیجیتال
    با توجه به اینکه بایننس به عنوان بزرگ ترین صرافی رمزارز دنیا شناخته شده است، بالاترین حجم معاملات ارزهای دیجیتال را دارد. به دلیل اینکه تعداد زیادی کاربر در این پلتفرم حضور دارند، شانس فروش سریع شما بیشتر خواهد بود. همچنین در اکثر اوقات در کمتر از یک ثانیه سفارش خرید و یا فروش شما توسط کاربری دیگر مورد پذیرش قرار می گیرد. البته در نظر داشته باشید، علت این میزان سرعت بالا، امکان استفاده از ربات توسط تریدرهاست.
    در صورتی که بخواهید یک ارز دیجیتال با حجم مبادله پایین را خریداری کنید، مدت زمان بیشتری را باید منتظر بمانید، علت آن این است که تعداد فروشندگان این ارز کم هستند. بنابراین میزان محبوبیت و حجم معاملات یک رمزارز با سرعت تایید شدن سفارش رابطه ای مستقیم دارد. به طور مثال رمزارزهایی نظیر بیت کوین، ترون، اتریوم و تتر به دلیل محبوبیت زیاد بین کاربران و حجم مبادلات بالا، سرعت معاملات بالاتری به نسبت سایر رمزارزها دارند. پلتفرم صرافی بایننس به گونه ای طراحی شده است که از 1.4 میلیون تراکنش در هر ثانیه پشتیبانی می کند.

مزایای صرافی بایننس

بیشتر بخوانید: ارز فیات چیست؟

صرافی بایننس مناسب چه کاربرانی است؟

به منظور استفاده از خدمات بایننس دو بخش Basic و Advanvced وجود دارد. این موضوع به هر دو دسته از کاربران عادی و تازه کار و کاربران حرفه ای این امکان را میدهد از ابزارهای ویژه این پلتفرم استفاده کنند. که خود دلیل محبوبیت فوق العاده صرافی بایننس به شمار می رود.
با توجه به این موضوع شما قادر خواهید بود با هر میزان آشنایی با کریپتوکارنسی از خدمات این صرافی استفاده کنید.
یکی دیگر از امکاناتی که به تازگی برای کاربران خود فراهم کرده امکان خرید با کارت های اعتباری با استفاده از ارزهای فیات است.
با توجه به اینکه بایننس در وب سایتش هیچ کشوری را به عنوان کشورهای قابل پشتیبانی معرفی نکرده، می توان آن را به عنوان یک صرافی جهانی محسوب کرد.
بنابراین در هر کشوری که اقامت داشته باشید، حتی آمریکا، امکان استفاده از این پلتفرم را خواهید داشت.

ممنوعیت ثبت نام کاربران در صرافی بایننس

یکی از نکات بسیار حائز اهمیت برای ثبت نام کاربران ایرانی در صرافی بایننس این است که با توجه به اینکه بایننس از تحریم های ایالات متحده آمریکا پیروی می کند، استفاده از این صرافی برای کاربران ایرانی ممنوع است.
در صورتی که از هر طریق نظیر وارد کردن شماره موبایل با پیش شماره کشور 98+ و یا احراز هویت واقعی تان مشخص شود ایرانی هستید، و یا در هنگام اتصال به سیستم از طریق آی پی های متعلق به ایران وارد شوید، حساب شما توسط صرافی بایننس مسدود شده و موجودی حساب شما بلوکه خواهد شد.
البته در صورت وقوع این اتفاق و مسدود شدن حساب کاربری تان می توانید با بخش پشتیبانی شرکت بایننس تماس گرفته و در نهایت با ارائه تصویری از تنها یک مرتبه اجازه خروج پول خود را خواهید داشت. با این حال هم اکنون تعداد زیادی از کاربران ایرانی به صورت مداوم از این صرافی استفاده می کنند.

صرافی بایننس چیست

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

لذا توصیه می شود برای جلوگیری از وقوع مشکلات این چنینی چند نکته مهم را قبل از استفاده از این صرافی مدنظر قرار دهید.

  • غیرفعال کردن اجرای برنامه در پس زمینه در صورت استفاده از اپلیکیشن موبایل، به منظور جلوگیری از تبادل دیتا
  •  استفاده از یک نرم افزار تغییر آی پی مانند vpn با یک آی پی ثابت. در این صورت آی پی سرور شما باید در کشوری باشد که جزو لیست کشورهای تحریم شده بایننس قرار نگیرد. ip کشوری که سرور VPN روی آن قرار دارد در زمان ثبت نام را به خاطر بسپارید. سپس در هر بار استفاده از وب سایت و یا اپلیکیشن از آدرس IP مربوط به همان کشور استفاده کنید.
  •  به هیچ عنوان هویت واقعی خود را افشا نکنید. شماره تلفنتان با پیش شماره 98+ را ثبت نکنید. پس از اینکه ثبت نام کردید می توانید به صورت پیش فرض تا 2 بیت کوین را در روز معامله کنید. در صورتی که بخواهید بیشتر از این مقدار پیش فرض را معامله کنید نیاز به احراز هویت خواهید داشت. در این صورت نیاز به ثبت یک هویت جعلی خواهید داشت.

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید با صرافی بایننس یکی از بزرگ ترین و محبوب ترین صرافی های جهان آشنا شدیم. این صرافی به دلیل دارا بودن رابط کاربری ساده، کلاسیک و حرفه ای مناسب کاربران و معامله گران تازه وارد و حرفه ای است. کارمزد این صرافی نسبت به سایر صرافی های ارز دیجیتال پایین تر است. استفاده از این صرافی برای معاملات ارزهای دیجیتال مزایای زیادی را به همراه دارد. اما به دلیل پیروی از قوانین ایالات متحده آمریکا استفاده از آن برای کاربران ایرانی دارای محدودیت است. لذا به منظور استفاده از این صرافی لازم است نکاتی را مدنظر قرار دهند.