صرافی های ارز دیجیتال (Cryptocurrency exchange) مکانی برای معامله و خرید و فروش دارایی هایی نظیر ارزهای دیجیتال است. شما می توانید از طریق صرافی ها ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده خود را با سایر دارایی ها نظیر ارز فیات یا دیگر ارزهای دیجیتال معامله کنید. به منظور تبدیل این ارزها به یکدیگر می توان از کارت های اعتباری، انتقال الکترونیکی وجه و یا از دیگر روش های مورد تایید استفاده نمود. در واقع صرافی ارزهای دیجیتال در جهت ارائه خدمات مبتنی بر معامله دارایی های دیجیتال، مبلغی را به عنوان کمسیون معاملات در هنگام خرید و فروش ارزها برداشت می کنند. تعدادی کارگزاری ها تنها روی نوع خاصی از دارایی ها متمرکز هستند. این دارایی ها سهام هایی نظیر Robinhood و eToro هستند. در این نوع کارگزاری ها تنها امکان خرید رمزپایه و انتقال آن به کیف پول مخصوص به ارز، توسط کاربران وجود دارد اما امکان برداشت برای آنها فراهم نشده است. این در حالی است که صرافی های اختصاصی ارزهای رمزنگاری شده امکان برداشت ارز رمزنگاری شده را برای کاربران خود فراهم می کنند. بایننس و کوین بیس نمونه ای از این صرافی ها هستند. از آنجا که تولیدکنندگان ارزهای دیجیتال کاملا به صورت مستقل از مبادلات ارزهای دیجیتال عمل می کنند تجارت ارزها آسان تر می شود. در ادامه این مطلب یا انواع صرافی های ارز دیجیتال آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: صرافی آنلاین پرفکت مانی

آیا صرافی ارز دیجیتال یک تجارت آنلاین است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت یک صرافی ارز دیجیتال می تواند یک تجارت کاملا آنلاین و یا یک تجارت حضوری(فیزیکی) باشد. در صورتی که به عنوان یک تجارت فیزیکی مورد استفاده قرار گیرد قادر است روش های پرداخت سنتی را برای مبادلات ارزهای دیجیتال بکار گیرد. اما اگر به عنوان یک تجارت آنلاین مورد استفاده قرار گیرد تبادلات ارزهای دیجیتال به صورت الکترونیکی خواهد بود.
Etherdelta ،IDEX و HADAX نمونه ای از صرافی های غیرمتمرکز هستند که وجوه کاربران را در صرافی ذخیره نمی کنند. اما منجر به سهولت تجارت رمزارزهای نظیر به نظیر می شوند. یکی از ویژگی های مهم صرافی های غیرمتمرکز مقاوم بودن در برابر مشکلات امنیتی صرافی های متمرکز است.
در ادامه این مطلب با انواع صرافی های ارز دیجیتال آشنا می شوید:

  1. صرافی های متمرکز(Centralized Exchange)
  2.  صرافی های غیرمتمرکز(Decentralized Exchange)

انواع صرافی های ارز دیجیتال

صرافی های متمرکز(Centralized Exchange)

صرافی های متمرکز به عنوان اولین و متداول ترین صرافی ارز دیجیتال شناخته می شوند. Coinbase،Binance ،Kraken و Gemini از جمله محبوب ترین صرافی های متمرکز به شمار می روند. این دسته از صرافی ها در واقع شرکت های خصوصی ای هستند که بستری را برای معاملات ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده فراهم می کنند. به منظور استفاده از این صرافی ها لازم است ثبت نام کرده و احراز هویت شوید.
این دسته از صرافی ها داستان متفاوتی با بیت کوین دارند. از آنجا که صرافی های متمرکز روی سرورهای اختصاصی خود اجرا می شوند ممکن است مورد حملات قرار بگیرند. در صورت وقوع حملات سیستم برای مدتی خاموش شده و دیتای محرمانه کاربران به راحتی لو می رود.
بنابراین کاربران تازه کار بهتر است صرافی های بزرگ تر و محبوب تر را برای معاملات خود انتخاب کنند. زیرا قطعا انتخابی بهتر و قابل اعتمادتر خواهد بود. زمانی که اقدام به خرید یک رمزارز می کنید، اطلاعات آن به جای ذخیره روی کیف پول های اختصاصی تان که کلیدهای آن توسط خودتان کنترل می شود، روی کیف پول های نظارتی صرافی ذخیره می شود. در نتیجه به محض اینکه دارایی شما در کیف پول صرافی تان به میزان قابل برداشت رسید، آن را در کیف پول خودتان ذخیره کنید.

صرافی های غیرمتمرکز(Decentralized Exchange)

از آنجا که صرافی های متمرکز هیچ کنترل مرکزی ای ندارند می توان گفت آنها با قوانین بیت کوین کار می کنند.
برای مثال آن را به عنوان یک سرور مدنظر قرار دهید که هر کدام از سیستم های کامپیوتری آن در یک نقطه از جهان قرار دارد. و هر کامپیوتر یک بخش از این شبکه را می سازد که قابل کنترل توسط افراد است.
در صورتی که یکی از کامپیوترها دچار مشکل شده و خاموش گردد اتفاقی روی شبکه رخ نمی دهد. به این خاطر که تعداد کامپیوترهای روی شبکه که امکان ادامه کار را در شبکه فراهم می کنند بسیار زیاد هستند. این حالت با حالتی که شرکت در یک مکان معین کنترل وظیفه کنترل را به عهده دارد متفاوت خواهد بود.
برای انجام معاملات مالی بدون واسطه و کاملا مستقیم از صرافی های غیرمتمرکز استفاده می گردد. این نوع صرافی ها به منظور حذف واسطه ها از فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند بهره می برند. معاملات در این نوع صرافی ها بدون دخالت سازمان های متمرکز انجام می شود و هیچ کس به دارایی های کاربران دسترسی ندارد. در این صرافی ها نیاز به واریز ارزهای دیجیتال به کیف پول های صرافی ها نخواهید داشت. کاربران می توانند مستقیم از داخل کیف پول خود معاملات را انجام دهند.
در صرافی های غیرمتمرکز از هیچ قانونی پیروی نمی شود. دلیل آن این است که فرد یا نهاد مشخصی به منظور تعیین قانون و یا کنترل آن وجود ندارد. در معاملات این صرافی ها افراد پس از انجام معامله در آن باقی نمی مانند به همین خاطر نیازی به احراز هویت ندارند. از آنجا که امکان شناسایی افراد توسط دولت وجود ندارد، استفاده از این پلتفرم برای افراد آزادی کامل را به همراه خواهد داشت. حال این استفاده می تواند قانونی یا غیرقانونی باشد.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند در ارز دیجیتال چیست؟

انواع صرافی های ارز دیجیتال

چگونگی فعالیت صرافی های ارز دیجیتال

انتقال ارز دیجیتال به کیف پول ارز دیجیتال هر کاربر یکی از کارهایی است که صرافی های کریپتو انجام می دهند. علاوه بر این تعدادی از آنها با ارسال موجودی ارز دیجیتال به یک کارت اعتباری ناشناس امکان برداشت وجه توسط دستگاه های خودپرداز در سراسر جهان را فراهم می کنند. تعدادی از ارزهای دیجیتال توسط کالاهایی نظیر طلا پشتیبانی می شوند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ارز آلت کوین و انواع آن

چه تعداد صرافی ارز دیجیتال در جهان وجود دارد؟

با توجه به محدود بودن قوانین کریپتوکارنسی در اکثر کشورهای دنیا، هنوز قوانین خاصی برای ایجاد صرافی های ارز دیجیتال وجود ندارد. ممکن است غیر واقعی به نظر برسد اما در دنیای کنونی هر فرد این امکان را دارد که ارز رمزنگاری شده خود را به راحتی تولید کند و حتی توسط تعدادی از سرمایه گذاران قدرتمند مورد تایید و استفاده قرار گیرد.
بنابراین مشخص نمودن اینکه به طور دقیق چه تعداد صرافی در حال حاضر در دنیا وجود دارد کار سختی است. به این خاطر که صرافی ها نیاز به ثبت اطلاعات خود در هیچ مرکزی ندارند. اما آمار صرافی ها تا کنون چیزی حدود 504 صرافی است که ممکن است هر لحظه این آمار تغییر کند. تعدادی معادل 259 صرافی به کمک سایت CoinMarketCap تشخیص داده شده اند، این در حالی است که برخی صرافی های دیگر در مرحله شروع کار و استارتاپ هستند.
مطابق با آمار به دست آمده در CMC حدود 18998 بازار برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال در دنیا وجود دارد. بنابراین به طور متوسط هر پلتفرم صرافی برای کاربران خود حدود 73 مارکت برای معامله دارد.
با این حال تعداد زیادی از صرافی ها پس از طی مدت زمان کمی به دلیل مشکلاتی نظیر کمبود بودجه و سرمایه و یا دلایل دیگر از بین رفتند.
با توجه به اینکه کاربران ارزهای کریپتو بیش از گذشته نسبت به وجود افراد کلاهبردار در این فضای دیجیتال آگاه شده اند، همیشه به دنبال صرافی های معتبر و مشهور خواهند بود.
در ادامه می توانید لیستی از بهترین و محبوب ترین صرافی های ارز کریپتو با امتیاز بالای 7.5 را مشاهده کنید:

  • Binance
  •  Huobi Global
  •  Coinbase pro
  •  Kraken
  •  Bitfinex
  •  Bithumb
  •  Bitstamp
  •  FTX
  •  KuCoin
  •  Coinone
  •  BitFlyer
  •  Binance.US
  •  Liquid
  •  Poloniex
  •  OKEx

معرفی بهترین صرافی های خارجی ارز دیجیتال:

  • صرافی کوینکس(CoinEx)
  •  صرافی بایننس(Binance)
  •  صرافی کوین بیس(CoinBase)
  •  صرافی کش اپ(Cash App)
  •  صرافی بیسکیو(bisq)

در ادامه به معرفی سه صرافی کوینکس، بایننس و کوین بیس می پردازیم.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بیت کوین

صرافی کوینکس

شرکت صرافی کوینکس در هنگ کنگ به ثبت رسیده و در حال حاضر ارائه دهنده سرویس های خود به بیش از 100 کشور جهان است. آغاز فعالیت این صرافی در زمینه رمزارزهای بین المللی از اواخر سال 2017 بوده است. این صرافی به عنوان یک صرافی ایده آل و مطلوب برای ایرانیان به شمار می رود و علت آن عدم نگرانی در برابر تحریم هاست. اداره این صرافی توسط تعدادی از متخصصان حرفه ای امور مالی در اینترنت انجام می شود. این صرافی جزو اولین پذیرندگان رمزارزها با تجربیات بین المللی بسیار زیاد است.

صرافی کوینکس

مزایای صرافی کوینکس
  •  امنیت بسیار زیاد و تجهیزات و امکانات بسیار حرفه ای برای حفظ دارایی ها
  •  رایگان بودن کارمزد برای برخی از ارزها مثل بیت کوین کش
  •  فراهم کردن امکان واریز و برداشت با سرعت بسیار زیاد مطابق با بازار جهانی و قیمت های لحظه ای
  •  فراهم کردن امکانات حرفه ای برای تریدرهای حرفه ای
  •  کاهش میزان تحت تاثیر قرار گرفتن نهنگ ها و ربات ها
  •  دریافت کمترین میزان مبلغ کمسیون برای انجام ترید
  •  تبعیت نکردن از قوانین جهانی در رابطه با تحریم ها برای ارائه خدمات به کاربران ایرانی
  •  فراهم کردن شرایط ویژه برای به صفر رساندن میزان کمیسیون
معایب صرافی کوینکس
  •  از ارزهای فیات پشتیبانی نمی کند.
  •  به رعایت حداقل سپرده و برداشت نیاز دارد.
  •  امکان انجام معاملات با حجم زیر یک میلیون دلار در روز (این حجم روزانه در حال افزایش است.)

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

صرافی بایننس

یکی از معتبرترین و مشهورترین صرافی های خارجی خرید و فروش ارز دیجیتال صرافی بایننس است که با املای انگلیسی Binance نوشته می شود. این صرافی به عنوان دومین صرافی برتر ارز دیجیتال بعد از کوینکس است که از امنیت و اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. همین موضوع سبب شده تا کنون تعداد بسیار زیادی از کاربران را جذب خود کند. این صرافی فعالیت خود را از سال 2017 توسط یک شرکت چینی در کشور مالت شروع کرد. بایننس یک واسطه برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال محسوب می گردد. این صرافی امکانات پیشرفته ای نظیر معاملات مارجین، اسپات، وام دهی، معاملات آتی و استک را برای کاربران خود فراهم می کند.

صرافی بایننس

مزایای صرافی بایننس
  •  قابلیت پشتیبانی از 15 ارز فیات
  •  پشتیبانی از تعداد حدود 650 جفت ارز
  •  جدول بندی پیشرفته تر
  •  تنوع بسیار زیاد از ارزهای رمزنگاری شده و جفت های معامله
  •  فراهم آوردن امکان انجام حجم معاملات بسیار بالا تا 3 میلیارد در روز
  •  دریافت کارمزد کمتر نسبت به سایر صرافی ها
معایب صرافی بایننس
  • عدم پشتیبانی US از 13 ایالت مانند نیویورک
  • US حدود 100 جفت معامله ای دارد.
  •  طراحی شده برای کاربران حرفه ای تر

صرافی بایننس میزان 0.1 درصد کارمزد از ارسال کننده و همین میزان را از دریافت کننده می گیرد. هم اکنون روزانه حجم چشمگیری از معاملات در این صرافی انجام می شود. در حال حاضر امکان سپرده گذاری در این صرافی با دلار آمریکا وجود ندارد. اما امکان خرید تعداد مشخصی ارز رمزنگاری شده با کارت اعتباری به صورت مستقیم توسط کاربران فراهم شده است. همچنین در نظر داشته باشید امکان سپرده گذاری با بیش از 20 ارز فیات دیگر نظیر یورو در این صرافی مجاز است.
افرادی که بیشتر تمایل به سرمایه گذاری روی آلت کوین های کمتر شناخته شده دارند بهتر است از این صرافی استفاده کنند. تنوع ارزهای رمزنگاری شده قابل معامله در بایننس بیش از 150 واحد است، در حالی که در کوین بیس تنها 22 ارز رمزنگاری شده را می توان معامله کرد.
کاربران ایرانی به منظور استفاده از صرافی بایننس لازم است حتما از VPN استفاده کنند. لازم به ذکر است سرور مورد استفاده در VPN و یا VPS باید آمریکا و یا آلمان باشد.

صرافی کوین بیس

کوین بینس(Coinbase) به عنوان معروف ترین و پرکاربرد ترین صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده شناخته شده است.
این صرافی سه سال پس از تولید بیت کوین در سال 2012 راه اندازی شد. کوین بیس یک صرافی کاملا قانونی و دارای مجوز است. این صرافی هم اکنون مجوز فعالیت در بیش از 40 ایالت آمریکا را دارد.
Coinbase Pro یک نسخه از کوین بیس است که امکان تحت نظارت داشتن چارت ها و اندیکاتورها را برای مشتریان خود فراهم می کند. بنابراین کوین بیس پرو گزینه بسیار خوبی برای کاربران حرفه ای ارائه می دهد.

صرافی کوین بیس

مزایای صرافی کوین بیس
  • رابط کاربری بسیار ساده
  •  نقدینگی بسیار زیاد
  •  پوشش دهی تعداد زیادی از آلت کوین ها
معایب کوین بیس
  •  عدم امکان کنترل کلیدهای کیف پول توسط کاربر
  • هزینه های بالاتر در صورت استفاده نکردن از نسخه pro آن
  •  تنوع معاملات آلت کوین در این صرافی کم است.

لازمه ورود به دنیای ارزهای دیجیتال آشنایی با صرافی هایی است که امکان انجام معاملات ارز دیجیتال را برای ما فراهم می کنند. در این مطلب از کوینی فا به طور کامل به معرفی صرافی های ارز دیجیتال و انواع صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز پرداخته شد. علاوه بر این با بهترین صرافی های خارجی ارز دیجیتال آشنا شدید.