یکی دیگر از رمزارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال هدرا هش گراف نام دارد. توکن ارائه شده توسط این ارز HBAR نام دارد. جهت آشنایی بیشتر با این رمزارز و آینده آن لازم است این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

ارز دیجیتال هدرا هش گراف چیست؟

این ارز دیجیتال در واقع یک فناوری دفتر کل توزیع شده است که شکل جدیدی از توافق توزیع شده را ارائه می کند. این پروتکل به منظور اجرای برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp یک زیرساخت عادلانه، سریع و ایمن ارائه می کند. این سیستم از بین برنده محدودیت های مربوط به سیستم عامل های قدیمی بر بستر بلاکچین نظیر پایین بودن عملکرد و بی ثباتی است.

در شبکه عمومی هدرا توکن HBAR دو نقش مهم بر عهده دارد. اولین و مهم ترین نقش این توکن تامین سوخت خدمات هدرا مانند معاملات منظم، ذخیره سازی پرونده و قراردادهای هوشمند است. دومین نقش این توکن استفاده از آن برای کمک به امنیت شبکه است. زیرا کاربران دارنده این توکن قادر هستند به منظور حفظ یکپارچگی سیستم عامل توکن های خود را در اختیار شما قرار دهند.

هدراهش گراف یک بلاکچین نیست. در صورت افزایش تراکنش ها سرعت تایید آنها افزایش خواهد یافت. به بیان دیگر این ارز دیجیتال از گراف جهت دار غیرمدور یا الگوریتم DAG استفاده می کند. این فناوری امکان دستیابی به بیش از 100 هزار تراکنش در ثانیه را برای هدرا هش گراف فراهم می کند.

بنیانگذاران ارز هدرا هش گراف

این ارز دیجیتال توسط دو بنیانگذار اصلی به نام های Leemon Baird و Mance Harmon ایجاد شده است. سرمایه گذار الگوریتم اجماع توزیع شده هدرا هش گراف دکتز لیمون است که هم اکنون به عنوان دانشمند هدرا فعالیت می کند. پیش از اینکه هدرا هش گراف تاسیس شود دکتر لیمون تجربه های خود را در زمینه های مختلف علوم کامپیوتر کسب کرد. پیش از این نیز به عنوان دانشمند ارشد تحقیقات در مرکز آکادمی تحقیقات فضای مجازی فعالیت می کرد.

نفر دوم یعنی Mance Harmon مدیر عامل شرکت هدرا محسوب شده و یک مدیر فناوری مجرب است.  تجربه فعالیت های وی بیش از دو دهه در زمینه مدیریت نقش های اجرایی در شرکت های برجسته دار است. علاوه بر این دو نفر هدرا بیش از 10 نفر تیم رهبری در اختیار دارد که هر کدام از آنها دارای شغل های متفاوتی بوده اند.

ارز دیجیتال هدرا هش گراف چیست

بیشتر بخوانید: dAPP یا اپلیکیشن غیرمتمرکز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ارز دیجیتال هدرا هش گراف چگونه عمل می کند؟

این ارز برای اینکه به اطلاعات تراکنش ها و تاریخ انجام آنها دسترسی پیدا کند به جای انجام عمل استخراج از نودهای گاسیپ استفاده می کند. زمانی که نودهای گاسیپ تراکنش ها را مورد بررسی قرار می دهند یک ویتنس یا شاهد معامله انتخاب می شود. هر یک از گاسیپ ها اطلاعات مربوط به دو هش قبلی را در اختیار دارند. هر کدام از نودها درون هش گراف ارائه دهنده اطلاعات لازم در مورد معاملات جدید و معاملات دریافت شده از دیگر نودها به نودهای همسایه هستند که به صورت تصادفی انتخاب شده اند.

ویژگی های مهم ارز دیجیتال هدرا هش گراف

  • امنیت
    در پروتکل این ارز با به کار بردن سیستم تحمل خطای بیزانس هیچ کدام از اعضا پس از اجماع قادر به تغییر نیستند.
  • سرعت
    امکان کنترل بیش از صدها هزار تراکنش و تایید بیش از یک میلیون امضا در ثانیه در این سیستم وجود دارد.
  • دارا بودن سیستم عادلانه
    به دلیل استفاده از سیستم زمانسنجی یکنواخت منصفانه تر از دیگر الگوریتم ها عمل می کند.

سرویس های ارز دیجیتال هدرا هش گراف

خدمات و سرویس های ارائه شده توسط رمزارز هدرا هش گراف عبارتند از:

  • توکن HBAR
    برای دریافت کارمزد در هدرا هش گراف از این توکن استفاده می گردد.
  • سرویس ذخیره سازی پرونده
    به منظور ذخیره کردن فایل های پرونده استفاده می شود.
  • سرویس اجماع
    برای اینکه با سرعت و امنیت بالا به اجماع برسیم از این سرویس استفاده می کنیم.
  • قراردادهای هوشمند
    برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp ها و اجرای خودکار برنامه ها از قراردادهای هوشمند استفاده می شود.

ویژگی های ارز دیجیتال هدرا هش گراف

بیشتر بخوانید: قراردادهای هوشمند ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول های ارز دیجیتال هدرا هش گراف

برای ذخیره توکن HBAR لازم است از کیف پول های پشتیبان کننده این رمزارز استفاده کنید. چیزی که باید در انتخاب یک کیف پول مد نظر قرار دهید امنیت آنهاست. کیف پول های پشتیبان کننده از هدرا هش گراف عبارتند از:

کیف پول های آنلاین

این دسته از کیف پول ها روی سرور اجرا شده و قابل دسترسی از هر دستگاهی و در هر مکانی هستند. به همین خاطر به عنوان راحت ترین کیف پول ها شناخته می شوند. از جمله معروف ترین کیف پول های آنلاین به منظور ذخیره سازی HBAR کیف پول نم نانو(Nano NEM)، کوینا پالت(Coinapult) و کوین بیس(Coinbase) است.

نکته: موضوع مهم در رابطه با استفاده از این کیف پول ها این است که به دلیل نگهداری کلیدهای خصوصی به صورت آنلاین احتمال سرقت آنها توسط هکرها بیشتر است.

کیف پول های موبایلی

مهم ترین ویژگی این کیف پول ها سهولت استفاده از آنها در هر مکانی است. کیف پول کوین بانک، کوین بیس و نم نانو از بهترین کیف پول های موبایلی به شمار می روند.

کیف پول های دسکتاپی

امکان دانلود و نصب این دسته از کیف پول ها روی رایانه وجود دارد. این دسته از کیف پول ها تنها روی رایانه ای که نصب شده اند قابل دسترسی و استفاده هستند. امنیت این دسته از کیف پول ها نسبت به  دیگر کیف پول های نرم افزاری بالاست. مگر در صورتی که رایانه شما دچار حمله ویروس ها قرار گرفته یا هک شود. از محبوب ترین کیف پول های دسکتاپی می توان HBAR، BitPanda و Electrum-BCD را نام برد.

آیا ارز هدرا هش گراف قابل استخراج است؟

خیر. به دلیل الگوریتم به کار رفته در این رمزارز امکان استخراج این رمزارز وجود ندارد. برای تهیه ارز هدرا هش گراف می توان آن را از صرافی ها خریداری نمود.  

آینده رمزارز هدرا هش گراف چگونه خواهد بود؟

این رمزارز به دلیل اینکه از فناوری برتری نسبت به دیگر رمزارزها برخوردار است یک گزینه امن تر و سریعتر برای بلاکچین محسوب می گردد. همچنین از پهنای باند کمتری استفاده می کند به همین خاطر با محیط سازگارتر است. طبق بررسی های انجام شده در رابطه با ساختار این رمزارز، آینده خوبی پیش روی آن قرار دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های ارز دیجیتال را بشناسید!

جمع بندی

در این مقاله از کوینی فا به بررسی ارز دیجیتال هدرا هش گراف پرداختیم. از آنجا که این رمزارز از الگوریتم DAG و گراف غیرمدور استفاده می کند سرعت بالایی در انجام تراکنش ها دارد. این پروتکل ارائه دهنده خدماتی نظیر قراردادهای هوشمند، سرویس اجماع، سرویس ذخیره سازی پرونده و توکن HBAR است. امکان ذخیره این ارز در کیف پول های دسکتاپی، موبایل و آنلاین فراهم شده است.