مهم ترین ابزارها در حوزه رمزارزها و بلاک چین برای تجارت و سرمایه گذاری، کیف پول های ارز دیجیتال است. از آنجا که کیف پول ها انواع مختلفی دارند لازم است در انتخاب بهترین کیف پول متناسب با نیازتان دقت بالایی خرج دهید. هر فرد می تواند با توجه به نیازش بهترین کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب نماید. در ادامه این مطلب بهترین کیف پول های ارز دیجیتال را به شما معرفی می کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال تراست والت(Trust Wallet)

یکی از کیف پول های نرم افزاری ارز دیجیتال که قابلیت پشتیبانی از چندین رمزارز را فراهم می کند تراست والت نام دارد. این کیف پول تمام امکانات و ویژگی های لازم برای معامله و تجارت در حوزه رمزارزها را برای کاربران خود فراهم می کند. در واقع این کیف پول مشابه صرافی های ارز دیجیتال عمل می کند. هدف اصلی شرکت تولید کننده این کیف پول، طراحی بهترین کیف پول برای توکن های بلاک چین اتریوم (ERC-20) بود. مدتی بعد صرافی بایننس این کیف پول را خریداری کرد. تا این لحظه کیف پول تراست در میان بهترین کیف پول های ارز دیجیتال جایگاه ثابتی را به خود اختصاص داده است.
سهولت ذخیره سازی و امکان دسترسی مستقیم به دیگر نرم افزارهای غیرمتمرکز ارائه شده در بستر بلاک چین از مهم ترین ویژگی های این کیف پول است که در اختیار کاربران خود قرار می دهد.
سطح امنیت کیف پول تراست والت بالاست. دلیل آن این است که با وجود دارا بودن تمام قابلیت های یک صرافی، صاحب حساب امکان کنترل و دسترسی کامل به دارایی های ارز دیجیتال خود دارد. علاوه بر این کلید خصوصی جهت دسترسی به حساب فقط روی سیستم کاربر ذخیره می شود.
این کیف پول همانطور که گفتیم یک کیف پول نرم افزاری است که مخصوص گوشی هوشمند طراحی شده است و قابل نصب روی گوشی های اندروید و آی او اس است.

نکته مهم: به منظور نصب والت های نرم افزاری حتما از وب سایت های معتبر و یا درگاه های رسمی اقدام نمایید. این کار درصد قرارگیری در معرض بدافزارهای فیشینگ را کاهش می دهد.

موضوع مهم دیگری که کاربران ایرانی باید بدانند این است که تراست والت علی رغم تحریم های مالی و اقتصادی، هنوز آی پی ایران را مسدود نکرده است. علاوه بر این از آنجا که اطلاعات کلید خصوصی روی دستگاه مالک حساب ذخیره می شود، در صورت مسدود شدن حساب می توانید با تغییر آی پی حساب ارز دیجیتال خود را برگردانید و به حساب دیگری منتقل کنید. بنابراین کاربران ایرانی می توانند با خیال راحت از این کیف پول برای تراکنش های ارز دیجیتال خود استفاده نمایند.

کیف پول نرم افزاری تراست والت

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال اکسودوس(Exodus)

این کیف پول نیز در دسته بهترین کیف پول های ارز دیجیتال قرار می گیرد. شروع فعالیت این کیف پول از سال 2015 بود. اکسودوس نرم افزاری سازگار با سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس ارائه کرد. علاوه بر این تا کنون اپلیکیشن های کاربردی و بهینه برای گوشی های اندروید و آی او اس وارد بازار ارزهای دیجیتال کرده است.
رابط کاربری جذاب اکسودوس از مهم ترین ویژگی های این کیف پول به شمار می رود. به همین خاطر اکسودوس برای کاربران تازه کار اپلیکیشن بسیار جذابی است. از دیگر امکانات این کیف پول، قابلیت صرافی درون برنامه ای آن است.
این کیف پول نرم افزاری قابلیت پشتیبانی از 100 ارز دیجیتال مختلف را دارد. پشتیبانی همیشگی اکسودوس از دیگر نکات مثبت آن به شمار می رود.
اما مهم ترین مشکل کیف پول Exodus منبع بسته بودن آن است. از آنجا که این ویژگی برخلاف فضای بلاک چین و ماهیت غیرمتمرکز بودن آن است، بنابراین نگرانی هایی در مورد میزان سطح امنیت آن به وجود می آید. دلیل آن این است که امکان دسترسی به کدهای برنامه نویسی برای بررسی وجود ندارد. به همین خاطر کاربران این کیف پول مجبور هستند به تیم توسعه دهنده اپلیکیشن اطمینان پیدا کنند.

کاربران ایرانی باید در نظر داشته باشند کیف پول اکسودوس دسترسی آی پی های ایرانی را مسدود کرده است. اما این موضوع ارتباطی به بلوکه شدن حساب کاربران ندارد. زیرا تمام اطلاعات مربوط به کلید خصوصی و بکاپ دارایی روی دستگاه کاربر ذخیره می گردد.

کیف پول اکسودوس

کیف پول ارز دیجیتال کوین بیس(CoinBase)

در ابتدا کوین بیس به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده فعالیت می کرد. اما در حال حاضر کوین بیس کیف پول نرم افزاری برای هر دو سیستم عامل اندروید و IOS ارائه کرده است. کوین بیس نیز در دسته بهترین کیف پول های ارز دیجیتال قرار می گیرد.
رابط کاربری ساده و جذاب کوین بیس و همگام سازی آن با صرافی این شرکت از مهم ترین ویژگی های این کیف پول نرم افزاری است.
این کیف پول برخلاف صرافی کوین بیس امانی(Custodial) نیست. بدین مفهوم که اطلاعات کلید خصوصی و دارایی های دیجیتال کاربر روی دستگاه ذخیره می شود. کاربران قادر هستند دارایی های دیجیتال خود را بین صرافی و کیف پول ارز دیجیتال کوین بیس انتقال دهند.

کیف پول ارز دیجیتال کوین بیس

بیشتز بخوانید: آشنایی با اصطلاحات و زبان تخصصی ارزهای دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال الکتروم(Electrum)

این کیف پول مناسب کاربران حرفه ای بیت کوین شناخته شده است. اولین کیف پول الکتروم در سال 2011 میلادی تولید شده و دو سال بعد از ساخت بیت کوین فعالیت خود را آغاز کرده است. کیف پول الکتروم فقط از ارز بیت کوین پشتیبانی می کند. در واقع بهترین کیف پول بیت کوین، الکتروم است. این کیف پول در نسخه موبایل برای پلتفرم اندروید و در نسخه دسکتاپ برای ویندوز، لینوکس و مک طراحی شده است. بهترین کیف پول بیت کوین برای اندورید نیز الکتروم معرفی شده است.
برنامه این کیف پول متن باز است و بنابراین از سطح امنیت بالایی برخوردار است. امکان تعیین کارمزد تراکنش ها توسط کاربران در این کیف پول فراهم شده است. علاوه بر این می توانند نوع آدرس خود را بین Segwit و Legacy در برنامه انتخاب نمایند. سطح امنیت مورد نیاز هر کاربر نیز توسط خود کاربر مشخص می گردد. برای نمونه کاربر می تواند انتخاب کند کیف پول ارز دیجیتال او با عملکرد چند امضایی ایجاد شود یا تایید دو مرحله ای داشته باشد.
نکته مهم: کیف پول الکتروم مناسب کاربران حرفه ای بیت کوین است و تاکید می شود کاربران تازه کار از کیف پول الکتروم استفاده نکنند.

کیف پول ارز دیجیتال الکتریوم

کیف پول ارز دیجیتال مایسلیوم(Mycelium)

از دیگر کیف پول های رمزارز بیت کوین می توان به کیف پول مایسلیوم اشاره کرد. این کیف پول یک کیف پول نرم افزاری است که فقط روی گوشی های هوشمند قابلیت نصب دارد. مایسلیوم در آغاز فعالیت خود از ارز بیت کوین پشتیبانی می کرد. اما با گذشت زمان پشتیبانی از اتریوم و توکن های با استاندارد ERC-20 نیز به آن اضافه شد. به همین خاطر توانست تعداد کاربران بیشتری را جذب کند.
طبق نظر بعضی از کارشناسان والت مایسلیوم نسخه آپدیت شده والت الکتروم به شمار می رود. این والت رابط کاربری بهینه و امکان صرافی داخلی ارائه می کند.
توجه داشته باشید نسخه دسکتاپ این کیف پول ارائه نشده است و فقط روی دستگاه های تلفن هوشمند اندروید و IOS قابلیت نصب دارد.
جالب ترین ویژگی مایسلیوم این است که امکان پشتیبانی از کیف پول های سرد سخت افزاری را فراهم می کند. به این مفهوم که کاربر مجاز است علاوه بر استفاده از رابط کاربری مایسلیوم، دارایی های دیجیتال خود را روی یک کیف پول فیزیکی (آفلاین)ذخیره کند.

کیف پول ارز دیجیتال آتومیک

کیف پول ارز دیجیتال اتومیک والت(Atomic Wallet)

این کیف پول یک کیف پول نرم افزاری چند ارزی است. به این مفهوم که علاوه بر بیت کوین، اتریوم و لایت کوین از 300 نوع کوین و توکن دیگر پشتیبانی می کند.
صرافی داخلی و امکان تبدیل کردن ارزها به یکدیگر بدون خروج ارز از کیف پول، از مهم ترین قابلیت های کیف پول اتومیک والت به شمار می رود.
از آنجا که در این کیف پول اطلاعات کلید خصوصی به هیچ عنوان از داخل اپلیکیشن خارج نمی گردد می توان آن را در لیست کیف پول های سرد نیز قرار داد. با توجه به اینکه کنترل و تسلط بر دارایی ها فقط توسط مالک حساب انجام می شود جزو کیف پول های با امنیت بالا به شمار می رود.
اپلیکیشن این کیف پول در همان ابتدا یک عبارت بازیابی 12 کلمه ای (seed phrase) به کاربر می دهد تا در صورتی که دسترسی به حسابش در یک دستگاه مسدود شد بتواند در دستگاهی دیگر حساب خود را بازیابی کند.
از دیگر قابلیت های مهم این کیف پول پشتیبانی از سیستم عامل های مختلف است. این اپلیکیشن قابلیت نصب روی گوشی های اندروید و آی او اس و همچنین سیستم عامل ویندوز، اوبونتو، فدورا، مک او اس و دبیان برای کاربرانی که از دسکتاپ استفاده می کنند را داراست.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال بلاک چین(Blockchain)

یکی از قدیمی ترین و بهترین کیف پول های ارز دیجیتال، کیف پول بلاک چین است که دسترسی آن به صورت تحت وب می باشد. در این صورت اطلاعات کلید خصوصی و دارایی های دیجیتال کاربران روی سرور ذخیره می شود. این موضوع هم مزیت به شمار می رود و هم عیب. مزیت آن مربوط به زمان مفقود شدن و یا پاک شدن اپلیکیشن از روی گوشی مالک حساب است که امکان بازیابی حساب را فراهم می کند. در نظر داشته باشید امکان بازیابی حساب از دست رفته برای کاربران ایرانی وجود ندارد. و اما عیب آن این است که در صورت هک شدن وب سایت، امکان از دست رفتن دارایی های دیجیتال و یا بلوکه شدن آنها به ویژه برای کاربران ایرانی وجود دارد.
لازم به ذکر است شرکت سازنده کیف پول بلاک چین کاربران را از این بابت مطمئن کرده است که اطلاعات کلید خصوصی به صورت رمزنگاری شده روی سرورها ذخیره می شوند. بنابراین امکان دسترسی هکرها یا بدافزارها به سرور جهت رمزگشایی اطلاعات ممکن نیست.
تعداد ارزهای پشتیبانی شده توسط این کیف پول محدود است. اپلیکیشن های مناسب پلتفرم اندروید و آی او اس برای سهولت استفاده از این کیف پول ارائه شده است. کیف پول بلاک چین در میان کاربران جهان دارایی محبوبیت بسیار زیادی است و حدود 75 میلیون کاربر فعال دارد.
مهم: توجه داشته باشید اپلیکیشن این کیف پول برای کاربران ایرانی در دسترس نیست.

کیف پول لجر نانو xکیف پول سخت افزاری Ledger Nano X

این کیف پول توسط شرکت فرانسوی لجر (Ledger) ساخته شده و به عنوان بهترین کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال شناخته شده است.
این شرکت کیف پول Ledger Nano X را به عنوان نسل دوم کیف پول های Ledger Nano S به بازار ارائه کرده است.

این کیف پول از طریق درگاه USB و بلوتوث به اپلیکیشن لجر روی گوشی یا کامپیوتر متصل می گردد. تعداد توکن ها و رمزارزهای پشتیبانی شده توسط این کیف پول 1800 عدد است.
این کیف پول به عنوان بهترین کیف پول سخت افزاری برای سهولت مدیریت حساب رمزارزی کاربران دارای اپلیکیشن اختصاصی است. امکان افزودن کیف پول مجزا برای هر ارز دیجیتال توسط این اپلیکیشن فراهم شده است.
با توجه به ماهیت کیف پول های سخت افزاری در دسته کیف پول های سرد (آفلاین) قرار می گیرند. امنیت این دسته از کیف پول ها بالاست اما برای استفاده روزانه مناسب نیستند. بنابراین کیف پول های سخت افزاری مناسب افراد سرمایه گذاری است که قصد هولد کردن طولانی مدت دارایی های دیجیتال خود را دارند.
گواهی CSPN بیانگر سطح اول امنیت است که کیف پول لجر نانو X آن را دریافت کرده است. اما با این وجود به دلیل قابلیت اتصال بلوتوث نسبت به نسخه قبلی خود درصد آسیب پذیری بیشتری دارد. علاوه بر این در جولای سال 2020 به شرکت لجر حملات شدیدی شد که در نتیجه آن اطلاعات مشتریان افشا شد. شماره تلفن، آدرس ایمیل و حتی آدرس سکونت از جمله این اطلاعات بود. اما خوشبختانه اطلاعات کلید خصوصی محفوظ باقی ماند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول سخت افزاری ترزورکیف پول سخت افزاری Trezor Model T

این کیف پول نیز در لیست بهترین کیف پول های ارز دیجیتال قرار می گیرد. این کیف پول توسط شرکت ترزور به عنوان دومین نسل از کیف پول سخت افزاری به بازار وارد شده است. عملکرد اساسی این کیف پول مشابه کیف پول سخت افزاری لجر است. تفاوت آن این است که کیف پول ترزور مدل T قابلیت دسترسی به صرافی های ثالث نظیر Changelly و CoinSwitch به صورت کاملا مستقیم برای کاربران خود فراهم می کند.
از آنجا که این کیف پول دارای نمایشگر لمسی کوچک است کار با آن آسان تر خواهد بود. به کمک حافظه های میکرو اس دی تعبیه شده روی این کیف پول امکان رمزنگاری پین روی دستگاه فراهم شده است. این عمل منجر به افزایش لایه های حفاظتی در برابر حملات احتمالی خواهد بود.
کیف پول ترزور Model T را می توان به کامپیوتر و یا گوشی هوشمند متصل نمود. تعداد 1600 توکن و رمزارز توسط این کیف پول پشتیبانی می شود. برخی از کارشناسان امنیتی بر این عقیده هستند که این کیف پول در مقایسه با کیف پول سخت افزاری لجر نانو X به دلیل عدم استفاده از بلوتوث، امن ترین کیف پول سخت افزاری شناخته شده است و قیمت آن حدود دو برابر کیف پول لجر است.

کیف پول سخت افزاری KeepKey

بعد از کیف پول لجر و ترزور، سومین کیف پول سخت افزاری کیف پول کیپ کی است. این کیف پول کلید خصوصی کاربر را در یک محیط جداگانه به صورت آفلاین ذخیره می کند. در این صورت دسترسی به آن تقریبا غیرممکن خواهد بود. بنابراین اگر کامپیوتر کاربر ویروسی شود و یا آلوده به یک بدافزار گردد، اطلاعات دسترسی به حساب بدون هیچ مشکلی کاملا محفوظ می ماند.
این کیف پول از قابلیت چند امضایی و تایید دو مرحله ای پشتیبانی نمی کند. اما از آنجا که هیچ گونه سیستم عاملی روی کیپ کی وجود ندارد نمی توان هیچ نرم افزاری روی آن نصب کرد و در نتیجه امکان ورود بدافزار و یا ویروس در آن غیرممکن خواهد بود.
ورود به کیپ کی از طریق یک پین امکان پذیر است. پس از وارد کردن پین، برای حفظ امنیت بیشتر و جلوگیری از حدس زدن توسط افراد جای کلیدهای کیبورد به صورت تصادفی تغییر می کند.
کیف پول سخت افزاری کیپ کی تنها از 56 کوین و توکن پشتیبانی می کند.

کیف پول سخت افزاری کول والت پرو(CoolWallet Pro)

این کیف پول با الهام گرفتن از کارت های اعتباری و مشابه آنها توسط شرکت CoolbitXطراحی شده است.
این کیف پول علاوه بر نمایشگر دارای یک کلید فیزیکی برای تایید تراکنش هاست. ابعاد این کیف پول به گونه ای طراحی شده است که به راحتی در جیب قابل حمل است. جنس بدنه این کیف پول از پلاستیک و مقاوم در برابر نفوذ آب است. این کیف پول یک باتری 15 میلی آمپری دارد و به طور متوسط روزانه قادر به انجام دو تراکنش است.
کیف پول کول والت پرو در طبقه کیف پول های سخت افزاری ارز دیجیتال با امنیت HD قرار گرفته و قابلیت پشتیبانی از دو استاندارد رمزنگاری BIP32 و BIP44 را داراست.
به منظور استفاده از تمامی امکانات این کیف پول لازم است اپلیکیشن CoolbitX Crypto را روی گوشی خود نصب کنید. امکان اتصال از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند نیز با الگوریتم AES256 وجود دارد.

کیف پول ارز دیجیتال کول والت پرو

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

کیف پول کاغذی بیت کوین(Bitcoin Paper Wallet)

کیف پول های کاغذی نیز به عنوان کیف پول های سرد و یا آفلاین شناخته می شوند و در این دسته بندی قرار می گیرند. امنیت این کیف پول به جز در مواردی نظیر سوختن و یا خیس شدن بالاست. در گذشته به منظور هولد کردن بیت کوین در طولانی مدت از این کیف پول استفاده میشد. اما در حال حاضر این روش منسوخ شده است. از آنجا که کلیدهای خصوصی در این کیف پول روی کاغذ چاپ می گردد نیاز به مراقبت بیشتری دارد.
در زمان استفاده از کیف پول های کاغذی در بیشتر مواقع نیازی به اینترنت نخواهید داشت. به منظور افزایش امنیت خود می توانید بعد از بارگذاری صفحه اتصال اینترنت را قطع کنید. به طور مثال وب سایت bitaddress.org ساخت کیف پول کاغذی را به صورت آفلاین انجام می دهد و نیاز به اتصال اینترنت ندارد.
پس از اینکه حساب خود را ایجاد کردید و 12 کلمه بازیابی را نوشتید می توانید کیف پول کاغذی تان را چاپ کنید. برای حفظ امنیت کلیدهای خصوصی حساب توصیه می شود از پرینتر شخصی استفاده کنید. اگر قصد دریافت بیت کوین را دارید کافیست آدرس بیت کوین را در اختیار دیگران قرار دهید. اما اگر قصد دارید بیت کوین های حساب خود را خرج کنید کافیست یکی از اپلیکیشن های کیف پول بیت کوین نظیر الکتروم را روی گوشی خود نصب کرده و QR کد کلید را از طریق گوشی اسکن نمایید.

در این مطلب سعی کردیم شما را با بهترین کیف پول های ارز دیجیتال آشنا کنیم. علاوه بر این با توجه به وجود تحریم ها لازم است کاربران ایرانی کیف پول هایی را انتخاب کنند که آی پی ایران را مسدود نکرده و یا در صورت مسدود کردن کاربران ایرانی امکان دسترسی به حساب و بازگردانی آن وجود داشته باشد. از دیگر پارامترهای مهم در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال، متمرکز بودن آن است. کیف پول های ارز دیجیتال بر خلاف بلاک چین که ماهیت غیرمتمرکز دارد توسط تیم توسعه دهنده اش مدیریت می شود.
با دانستن کاربرد کیف پول ها می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. لازم است بدانید می توانید از چندین کیف پول ارز دیجیتال برای ذخیره و نگهداری دارایی های دیجیتال خود استفاده کنید.