ممکن است شما با آلت کوین ها و انواع آن مانند اتریوم، ریپل و... به طور کاملا مجزا آشنا باشید، ولی اطلاع نداشته باشید که کدام ارز آلت کوین و کدام یک رمز ارز اصلی است. لازم است برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال با آلت کوین ها آشنا شوید. این مطلب از وبلاگ کوینی فا به شما در شناخت آلت کوین ها کمک می کند. بنابراین شما در انتهای این مقاله می آموزید آلت کوین ها چیست و بهترین آلت کوین ها کدام است؟

آلت کوین (Altcoin) چیست؟

به جز بیت کوین به تمامی ارزهای دیجیتال آلت کوین می گویند که می تواند به جای ارز فیات مثل دلار، یورو و... استفاده شود. آلت کوین ها یک سری ویژگی های مشترک با بیت کوین دارند اما با این حال تفاوت هایی بین آلت کوین و بیت کوین وجود دارد. به عنوان مثال برخی از آلت کوین ها از روشی متفاوت برای ساخت بلاک و یا اعتبار سنجی معاملات استفاده می کنند. علاوه بر این آلت کوین ها به دلیل داشتن قراردادهای هوشمند و قیمت های کمتر نسبت به بیت کوین ها برتری دارند.

قرارداد هوشمند یک سری پیش شرط دارد که در صورت اجرا به طور خودکار و بدون اینکه نیاز به تایید شخص ثالثی باشد بر بستر بلاک چین اجرا می شوند.

اصطلاح آلت کوین از دو واژه "آلت" و "کوین" تشکیل شده به معنی جایگزینی برای بیت کوین است. اکثر آلت کوین ها با وجود ویژگی های یکسان و مشترک، کاملا متفاوت از هم هستند.

بیشتر بخوانید: بررسی ارز دیجیتال شیبا اینو

مزیت ها و معایب ارز آلت کوین کدام است؟

میخواهیم بدانیم با وجود محبوبیت بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال معتبر، چرا همچنان بازار ارز آلت کوین ها داغ است و مزایا و معایب سرمایه گذاری در آلت کوین ها چیست؟

مزیت های آلت کوین ها:

  • کم بودن کارمزد تراکنش آلت کوین ها
  • بهبود مشکلات و نقص های بیت کوین مانند هزینه استخراج
  • رقابتی بودن بازار ارزهای دیجیتال
  • سرعت بالاتر تراکنش ها در مقایسه با بیت کوین

مزیت های آلت کوین

معایب آلت کوین ها:

  • نوسانات بسیار بالا و عدم وجود ثبات
  • قیمت بسیاری از آلت کوین ها وابسته به بیت کوین است.
  • از آنجا که در آلت کوین ها امکان بازگشت سرمایه وجود ندارد می تواند کلاهبرداری و تقلب صورت گیرد.
  • استقبال عموم مردم از آلت کوین ها کم است.

معایب آلت کوین ها

 

با توجه به موارد گفته شده هر کاربر لازم است بسنجد که آیا قابلیت خطر کردن و سرمایه گذاری در آلت کوین ها را دارد یا خیر. در نظر داشته باشید قبل از سرمایه گذاری در این ارز به طور کامل تحقیقات لازم را انجام دهید و هرگز پول مایحتاج خود را سرمایه گذاری نکنید.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین ها در معاملات ارز دیجیتال چه کاربردی دارند؟

 انواع ارز آلت کوین

آشنایی با انواع ارز آلت کوین

به طور کلی آلت کوین ها به 4 دسته اصلی قابل تقسیم هستند:

  • آلت کوین های مبنی بر ماینینگ (Mining-Based)
  • توکن های امنیتی (security tokens)
  • توکن های سودمند (utility tokens)
  • آلت کوین های ثابت (stablecoin)

1.  آلت کوین های مبنی بر ماینینگ (Mining-Based)

همانطور که از نام این دسته از آلت کوین ها مشخص است از طریق ماینینگ و استخراج به دست می آیند و در سیستمی تحت عنوان proof of work قرار می گیرند. این آلت کوین ها قابلیت فرآیند استخراج دارند به این صورت که ماینرها تولید ارز را با حل معادلات ریاضی در راستای تولید یک ارز جدید انجام می دهند. لازم است اطلاع داشته باشید که بهترین آلت کوین ها در این دسته قرار گرفته اند. از فوریه 2020 تا کنون اتریوم به عنوان یکی از بهترین آلت کوین های مبتنی بر ماینینگ شناخته شده است.

اطلاعات بیشتر: سیستم proof of work  (POW) مربوط به ماینرهایی می شود که با حل مسائل بسیار پیچیده بلوک های جدیدی ایجاد می کنند.

2.  توکن های امنیتی (security tokens)

نام دیگر توکن های امنیتی اوراق بهادار ارز دیجیتال است و دارندگان این دسته از توکن ها مالک بخشی از یک شرکت، کارخانه و یا سود بیزینس خاصی هستند. یکی از مزیت های مهم توکن های امنیتی نسبت به اوراق بهادار سنتی این است که سرمایه گذاران قادر هستند به جای مراجعه کردن به کارگزاری ها، سرمایه خود را روی کیف پول نرم افزاری شان ذخیره کنند. و در هنگام انجام معاملات و خرید و فروش به راحتی اقدام به معامله کنند.

نکته بسیار قابل توجه در استفاده از این توکن ها کم شدن میزان کلاهبرداری از آنها به علت ثبت مرجع قانونی است.

3.  توکن های سودمند (utility tokens)

از این دسته از توکن ها جهت ارائه خدمات در داخل شبکه می توان استفاده نمود. بیشتر توکن های موجود در بازار جزو این دسته هستند. ارزش این توکن ها اصلا ارتباطی با شرکت توسعه دهنده آن ندارد و کاملا وابسته به میزان عرضه و تقاضا است.

بیشترین کاربرد توکن های کمکی یا همان سودمند عرضه اولیه است و ارائه عرضه اولیه توکن به معنای فروش تعداد مشخصی از آن توکن است. لازم است بدانید به دارندگان این توکن امتیازاتی تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

4.آلت کوین های ثابت (stablecoin)

ارزش این دسته از آلت کوین ها به یک ارز یا کالای ثابت مثل ارزهای فیات (دلار، یورو) یا دیگر فلزات گران بها که کمتر دچار تغییر نوسان می شوند وابسته است. از مزیت های بزرگ این دسته از آلت کوین ها ثبات قیمت آنها می باشد. برای مثال ارز دیجیتال تتر چون پشتوانه آن دلار است دارای ارزشی معادل یک دلار می باشد.

با توجه به این که آلت کوین ها به تازگی شناخته شده و در حال رشد و پیشرفت هستند اما امکان استفاده از آنها در پرداخت های روزانه مثل هزینه پرداخت هزینه رستوران، هتل و یا پرداخت های همتا به همتا، بهبود عملکرد صرافی ها و سرمایه گذاری فراهم شده است.

در این مطلب از بلاگ کوینی فا با آلت کوین ها و انواع آنها آشنا شدید و دانستید به تمامی ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین ها آلت کوین می گویند. آلت کوین ها به 4 دسته اصلی قابل تقسیم هستند. علاوه بر این با مزایا و معایب آلت کوین ها آشنا شدید. اگر شما هم در رابطه با خرید و فروش آلت کوین ها تجربه دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.