در صورتی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می کنید مطالعه وایت پیپر اولین گام برای تحلیل یک پروژه ارز دیجیتال به شمار می رود. وایت پیپر معمولا به صورت یک فایل pdf است که اطلاعاتی کامل درباره یک پروژه ارز دیجیتال ارائه می دهد. در ادامه این مطلب خواهید دانست وایت پیپر در ارز دیجیتال چیست.

بیشتر بخوانید: آشنایی با توکن ها و بررسی تفاوت کوین و توکن

وایت پیپر ارز دیجیتالمنظور از وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

وایت پیپر یا اوراق سفید در پروژه های کریپتوکارنسی یک سند چند صفحه ای و بخش مهمی است که نشان می دهد یک پروژه با چه هدفی ایجاد شده است. در واقع ماهیت یک پروژه با وایت پیپر تعریف می گردد و مشابه یک بیزینس پلن است. وایت پیپرها همزمان با عرضه اولین کوین (ICO) ارائه می شوند.
ساختار هر وایت پیپر متفاوت است اما به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

  • معرفی کلی پروژه
  • شرح مشکل موجود
  • ارائه راه حل فنی پروژه
  •  کاربرد پروژه
  • نقشه راه پروژه
  • جزئیات ارز دیجیتال پروژه

امکان تشخیص پروژه های کلاهبرداری از طریق وایت پیپرها وجود دارد. در پروژه های کلاهبرداری معمولا به جای پرداختن به موارد گفته شده به توضیح کلیات ارز دیجیتال نظیر ماینینگ، staking و... پرداخته می شود. همچنین روش و راهکار درستی برای رفع مشکل ارائه نمی دهند.
گزارش معرفی بیت کوین معروف ترین وایت پیپر در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می رود. این گزارش توسط خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 با عنوان "بیت کوین: یک سیستم پرداخت نقدی الکترونیک و همتا به همتا" منتشر شده است. و از همان تاریخ اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهان متولد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های ارز دیجیتال را بشناسید.

اهمیت مطالعه وایت پیپر پروژه ها به سه دلیل است:

  • امکان آشنایی با پروژه و درک پروژه را برای کاربران خود فراهم می کند.
  • امکان کشف مشکلی که این پروژه به دنبال رفع آن است و بررسی این که آیا این پروژه امکان حل چنین مشکلی را دارد.
  • توانایی سنجش اعتبار توکن پروژه توسط کاربران

در این صورت با دانستن موارد گفته شده می توانید با دید بهتری روی سرمایه گذاری پروژه اقدام نمایید.
نکته: لازم به ذکر است با توجه به اینکه وایت پیپرها توسط تیم توسعه دهنده پروژه نوشته می شود، طبیعی است که در گزارش های خود تنها از پروژه تعریف می کنند. لذا با بررسی عمیق امکان کشف نقاط ضعف پروژه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

بخش های مختلف یک وایت پیپر ارز دیجیتال

  • چکیده(Abstract)
    در این بخش یک نگرش مختصر اما کلی از پروژه و بخش های مختلف آن به شما ارائه می شود. چکیده در واقع موظف است با ایجاد کنجکاوی در خصوص جزئیات پروژه، شما را ترغیب به مطالعه ادامه وایت پیپر کند. بنابراین لازم است در انتخاب عنوان مناسب این بخش دقت کافی داشته باشید و این تیتر به اندازه کافی جذاب باشد تا توجه افراد را به خود جلب کند.
  • مقدمه(Introduction)
    در این قسمت مطالب اولیه و اساسی قرار میگیرد. این مطالب شامل ماهیت بلاک چین، ارزهای دیجیتال و مزایای آنهاست. شما در قسمت مقدمه می توانید دلیل ایجاد پروژه خود را توجیه کنید. علاوه بر این، بازار هدفی که این ارز دیجیتال می خواهد به آن وارد شود در این قسمت معرفی می گردد.
  • تعریف مشکل و راه حل آن (Problem Statement & Solution)
    پس از معرفی پروژه لازم است در رابطه با مشکلی که قصد حل کردن آن را در این پروژه دارید و روش حل آن صحبت کنید. بنابراین اطلاعات بیشتر و با جزئیات در خصوص بازار هدف پروژه و بررسی چالش های موجود در صنعت ارزهای دیجیتال در این قسمت قرار می گیرد. این چالش ها ممکن است فنی و یا مرتبط به نوع مدیریت کسب و کارها در این زمینه باشد. راه حل های مقابله با چالش ها نیز در این قسمت قرار می گیرد. همچنین تیم توسعه دهنده دلایل کافی نبودن راه حل ها را بیان می کند.
  • توضیح محصول(Description)
    اطلاعات مربوط به محصول معرفی شده در این قسمت قرار می گیرد. به کمک این اطلاعات از عملکرد و کاربرد محصول مورد نظر و نحوه حل مشکلات به کمک آن مطلع خواهید شد.
    وایت پیپر در حوزه ارز دیجیتال چیست؟
  • جزئیات فنی(Technical Details)
    توضحات فنی مربوط به بلاک چین پروژه در این قسمت قرار می گیرد. از جمله مواردی که در این قسمت از گزارش در اختیار شما قرار می گیرد، مشخصات فنی و نحوه توسعه محصول، نحوه عرضه کوین و یا توکن دیجیتال مربوط به آن
  • توکن(Token)
    عملکرد توکن ها و کوین های مربوط به پروژه، مکانیسم عرضه آنها و مزایای استفاده از آنها برای کاربران این پروژه در ابعادی بزرگ تر به این قسمت از گزارش اختصاص دارد.
  • جزئیات مربوط به عرضه عمومی(Public Supply)
    در صورتی که این وایت پیپر به منظور فروش توکن مشخصی نوشته باشد، اطلاعات مرتبط به عرضه عمومی آن در این قسمت قرار می گیرد. این اطلاعات شامل نقشه راه (Road Map) پروژه، طرح های تشویقی، زمان راه اندازی محصول، افرادی که شرایط سرمایه گذاری روی این محصول را دارند، نحوه استفاده از سرمایه جذب شده و... می باشند. نقشه راه یک نمودار زمانی بصری است.
    هر وایت پیپری لازم است نقشه راه داشته باشد که وقایع مهم کسب و کار و فرصت های آن ها را ثبت کند. علاوه بر این بایستی یک برنامه دقیق برای مدت 12 الی 18 ماه آینده داشته باشد. ضرورت وجود نقشه راه در هر وایت پیپر به دو دلیل است:
    1. امکان نظارت دائم بر پیشرفت پروژه فراهم می شود.
    2. مراحل پیشرفت پروژه را مشخص می کند که منجر می شود سرمایه گذاران توقعات واقع بینانه ای داشته باشند.
  • معرفی تیم توسعه دهنده(Developer Team)
    معمولا در انتهای وایت پیپر ارز دیجیتال اطلاعات مربوط به موسسان پروژه و تیم توسعه دهنده ارشد قرار دارد. یکی از پایه ها و اصول موفقیت در هر پروژه ارز دیجیتال وجود یک تیم قوی و با تجربه است. از این رو اطلاعات این بخش از وایت پیپر اهمیت زیادی دارد. به کمک این اطلاعات می توانید به سوابق تخصصی هر کدام از افراد پروژه دسترسی پیدا کرده و با نقش هر کدام آشنا شوید.
  • جمع بندی(Conclusion)
    انتهای گزارش وایت پیپر معمولا با نتیجه گیری خواهد بود. نکات اصلی مربوط به پروژه و خلاصه ای از آن در این قسمت قرار میگیرد.

white paper در ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات و زبان تخصصی ارزهای دیجیتال

در این مطلب به طور کامل با گزارش وایت پیپر ارزهای دیجیتال آشنا شدید. ماهیت و هدف ایجاد یک پروژه و اطلاعات مربوط به تیم های توسعه دهنده پروژه با وایت پیپر معرفی می گردد. بنابراین لازم است حتما قبل از سرمایه گذاری در یک پروژه به طور کامل وایت پیپر آن را مطالعه کنید. وایت پیپرها به شما نقشه ای دقیق از آینده ارزها و برنامه های آنها ارائه می دهند. اما با این حال نمی توان فقط به وایت پیپر متکی بود. زیرا این گزارش توسط تیم توسعه دهنده پروژه ارائه می شود و نمی توان از طریق آن به اطلاعات کاملی از مشکلات احتمالی پروژه دسترسی پیدا کرد.