در شرایط اقتصادی کنونی بسیاری از مردم به دنبال بهترین روش های سرمایه گذاری هستند تا به کمک آن بتوانند دارایی های خود را چندبرابر کنند. بر اساس تاریخچه مطالعه طلا و بیت کوین به این نتیجه می رسیم که هر دو جزو روش های خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می شوند. با این حال می خواهیم بدانیم کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟ بیت کوین یا طلا. در این مطلب قصد داریم با مقایسه این دو دارایی ارزشمند بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری انتخاب نماییم.

تاریخچه طلا و بیت کوین

همانطور که می دانید قدمت طلا به چندین هزار سال پیش برمی گردد. این فلز گرانبها به عنوان یک دارایی ارزشمند برای ذخیره و یا مبادلات محسوب می شد. در حال حاضر نیز از این فلز گرانبها برای مواردی نظیر تجارت، صنعت و پزشکی کاربرد دارد. این در حالی است که از زمان پیدایش و ایجاد بیت کوین تنها مدت 12 سال می گذرد.
از آنجا که سرمایه گذاری و خرید ارز بیت کوین یک انقلاب تکنولوژی محسوب می گرد، بسیاری از افراد سرمایه گذار و علاقمندان به فضای ارزهای دیجیتال، لقب طلای دیجیتال را به بیت کوین داده اند. این افراد معتقدند بیت کوین آینده روشنی دارد و در آینده به عنوان بهترین دارایی پولی جایگزین طلا و دلار آمریکا خواهد شد.
با بررسی ابزارهایی نظیر گوگل ترندز نیز پی خواهیم برد میزان علاقه افراد به بیت کوین و گسترش استفاده از آن افزایش چشمگیری داشته است.

بیت کوین بهتر است یا طلا

بیشتر بدانید: بیت کوین چیست؟

مقایسه بیت کوین و طلا

برای پاسخ به این سوال که بیت کوین یا طلا برای سرمایه گذاری بهتر است لازم است این دو دارایی را با یکدیگر مقایسه کنیم. بیت کوین و طلا تفاوت ها و شباهت های زیادی به هم دارند. به منظور آشنایی با تفاوت بیت کوین و طلا این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

1. غیرمتمرکز بودن

یکی از مهم ترین ویژگی ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین غیرمتمرکز بودن آن است. این ارزها به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بودنشان توسط هیچ نهادی کنترل نمی شوند. همچنین تولید واحدهای جدید نیز توسط هیچ شخصی کنترل نمی شود. این در حالی است که مراحل استخراج طلا متمرکز بوده و توسط دولت ها و سازمان های خاصی کنترل و مدیریت می شود.

بیشتر بدانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

2. تقسیم پذیری

یکی از مهم ترین ویژگی های دارایی ها، قابلیت تقسیم پذیری آنهاست. اگرچه طلا را می توان به واحدهای خردتر تقسیم کرد اما امکان خرید کالا با کوچک ترین واحد طلا، یعنی سوت غیرممکن است. این در حالی است که می توان بیت کوین را به 100000000 ساتوشی تقسیم کرد. کمترین میزان قابل انتقال در شبکه 546 ساتوشی است.

3. محدودیت منابع

هر دو منابع بیت کوین و طلا محدود هستند. با این حال امکان تعیین مقدار مشخص موجودی طلا وجود ندارد. اما مقادیر بیت کوین کاملا شفاف و ثابت است و تعدادی مشخص معادل 21 میلیون واحد تولید می گردد. بنابراین پس از استخراج این تعداد بیت کوین هیچ واحد جدیدی از بیت کوین تولید نخواهد شد. محدودیت منابع منجر به افزایش تقاضا و در نهایت افزایش ارزش یک دارایی می شود.

4. مقاومت در برابر تقلب

دارایی هایی که ممکن است تقلبی هم تولید شوند، ارزش خود را از دست خواهند داد، دلیل آن این است که شناسایی غیرتقلبی بودن این دارایی ها نیاز به استفاده از ابزارهای مختلف دارد. طلا هم به عنوان یک دارایی فیزیکی مستعد تقلب است، اما بیت کوین به دلیل اینکه بر بستر فناوری قدرتمند بلاک چین است در برابر تقلب مقاوم است.

5. قابلیت جابه جایی

از دیگر ویژگی های مهم دارایی ها که امکان انتقال دارایی ها در زمان کوتاه را برای سرمایه گذاران فراهم می کند قابلیت جابه جایی آنهاست. جابه جایی و انتقال طلا کار دشواری است و امکان دارد هفته ها و یا ماه ها به طول بینجامد. دلیل آن این است که به منظور انتقال طلای فیزیکی از یک مکان به مکانی دیگر لازم است اقداماتی امنیتی انجام شد. این موضوع نیاز به صرفه هزینه های زیادی برای انتقال دارد. این در حالی است که سرمایه گذاران و کاربران ارز بیت کوین قادر هستند در مدت زمان کوتاهی مقادیر زیادی از بیت کوین را انتقال دهند.

بیت کوین یا طلا

6. نوسان

نوسانات میان طلا و بیت کوین از دیگر تفاوت های مهم این دو دارایی به شمار می رود. به کمک نمودار ATR می توان نوسان قیمت این دو دارایی را در یک بازه زمانی مشخص بررسی نمود. طی این نمودار مشخص شده بیت کوین رشد بیشتری نسبت به طلا داشته است.

7. ارزش بازار

طلا نسبت به بیت کوین طرفداران بیشتری دارد و ارزش بازار آن معادل 5 تریلیون دلار است. این در حالی است که بیت کوین ارزشی معادل 0.09 تریلیون دلار دارد. با این وجود آینده روشنی در انتظار بیت کوین خواهد بود.

8. نگهداری

به منظور نگهداری طلا نیاز به یک خزانه یا صندوق امانات بانک و یا گاو صندوق های شخصی دارید. در صورتی که نگهداری و ذخیره بیت کوین مشابه ارزهای فیات فیزیکی و یا طلا نیست. برای نگهداری بیت کوین نیاز به یک کیف پول دیجیتالی خواهید داشت.

بیشتر بدانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

9. جنس

طلا یک دارایی فیزیکی و قابل لمس است، در حالی که بیت کوین یک دارایی دیجیتال و غیرفیزیکی است.

10. هزینه استخراج

از آنجا که طلا از منابع طبیعی به شمار می رود استخراج آن نسبت به بیت کوین پرهزینه تر است.

11. امنیت سرمایه گذاری

ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین به دلیل نوسانات بسیار زیاد، بالاست. بنابراین تجارت این ارز نسبت به طلا چندان امن نیست. این در حالی است که طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن شناخته می شود.

بیشتر بدانید: آیا ارز بیت کوین امن است؟

بیت کوین بهتر است یا طلا

شباهت های طلا و بیت کوین

با وجود تفاوت های گفته شده این دو دارایی شباهت هایی نیز به یکدیگر دارند:

  • افزایش نرخ رشد
  •  محدودیت عرضه
  •  کمیاب بودن
  •  ماندگاری
  •  مقایسه پذیری با دارایی های دیگر

چطور می توان بازدهی بیشتری از بیت کوین دریافت کرد؟

سه رویکرد پربازده برای کسب سود بیشتر در بازار بیت کوین وجود دارد:

  • سرمایه گذاری طولانی مدت روی بیت کوین
    یکی از راهکارهای افزایش بازدهی در بازار بیت کوین، خرید و ذخیره طولانی مدت این ارز دیجیتال است. لازم است سرمایه گذاران روی نوسانات بازار و عملکرد بیت کوین نظارت داشته تا بتوانند در زمان مناسبی بیت کوین های خود را مبادله کنند.
  •  تجارت پر نوسان
    روش دیگر کسب سود در بازار بیت کوین، خرید آن در پایین ترین قیمت و فروش در بالاترین حد خود است. در صورتی که این روند به درستی انجام شود، می توانید بازدهی نسبتا زیادی در مدت زمان کوتاهی از این ارز کسب کنید.
  •  تجارت روزانه
    بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران این روش را برای افزایش بازدهی بازار بیت کوین برمی گزینند. در این روش آنها در طول روز نوسانات بازار را تحلیل و بررسی کرده و طبق آن به خرید و فروش روزانه بیت کوین می پردازند.

بیت کوین یا طلا

بیشتر بدانید: آشنایی با اصطلاحات و زبان تخصصی ارزهای دیجیتال

برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا ارز؟

طبق نظر بسیاری از تحلیل گران اقتصادی در زمان کنونی سرمایه گذاری روی بیت کوین ده ها برابر بهتر از طلا است. دلیل آن این است که بیت کوین با وجود قدمت کمی که دارد در مدت زمان بسیار کوتاهی توانسته رشد بسیار زیادی پیدا کند و مورد پذیرش عموم مردم قرار گیرد. طبق پیش بینی معامله گران و سرمایه گذارن در آینده نزدیک بیت کوین قرار است رشد بسیار زیادی را تجربه کند. در نتیجه خرید بیت کوین می تواند در مقایسه با طلا بسیار سودآورتر باشد.
گزارش های سال 2020 نشان می دهد تعداد آدرس هایی که مقادیر بیش از 1000 بیت کوین را در خود ذخیره می کنند به شدت افزایش یافته است. این نشان دهنده افزایش میزان علاقه سرمایه گذاران به ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین خواهد بود.

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید برای پاسخ به این سوال که برای سرمایه گذاری کدام بهتر است؟ بیت کوین یا طلا؟ به بررسی تاریخچه و مقایسه این دو دارایی ارزشمند پرداختیم. بر این اساس مشخص گردید بیت کوین با وجود قدمت کمتر محبوبیت بیشتری بین سرمایه گذاران پیدا کرده است. دلیل آن این است که این ارز نسبت به طلا کاربرد بیشتری دارد. به عنوان مثال برای خرید کالا می توان از بیت کوین استفاده کرد اما نمی توان با طلا این کار را انجام داد. همچنین نگهداری و حمل و نقل طلا در مقایسه با بیت کوین سخت است. در حالی که بیت کوین به راحتی از یک آدرس به آدرس دیگر قابل انتقال است. بنابراین در انتخاب بین بیت کوین یا طلا، بیت کوین قطعا انتخاب بهتری برای سرمایه گذاری خواهد بود.