یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است این است که آیا بیت کوین قابل ردیابی است. به منظور پاسخ به این سوال لازم است نحوه عملکرد این ارز دیجیتال را درک کنیم. در این مطلب می خواهیم درباره قابلیت ردیابی بیت کوین صحبت کنیم. پس ما را تا انتها همراهی کنید.

کلیه معاملاتی که در بلاک چین بیت کوین انجام می شود، از طریق رمزنگاری در یک دفتر غیرمتمرکز ذخیره و نگهداری می گردد. این به این مفهوم است که کلیه معاملات انجام شده با این ارز دیجیتال از طریق آدرس های عمومی BTC به راحتی قابل نمایش و ردیابی می باشند. اما سوال اینجاست که آیا می توان هویت معامله کنندگان بیت کوین را مشخص نمود؟

ردیابی بیت کوین چگونه انجام می شود؟

همانطور که در مقالات گذشته در مورد ارز دیجیتال بیت کوین مطالعه کردید، بیت کوین یک ارز دیجیتال در یک شبکه غیرمتمرکز است که توسط شخصی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو در ژانویه سال 2009 طراحی و راه اندازی شد. با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بودن این ارز، هیچ سازمان دولتی نمی تواند روی بیت کوین و عملکرد آن کنترل داشته باشد. به همین خاطر است که در برخی از دولت ها مخالف استفاده از این رمزارز هستند. یک سری فعالیت های غیرقانونی از طریق این ارز دیجیتال صورت گرفته و دلیل اصلی آن ناشناس بودن شبکه بیت کوین بوده است. در طی آن مجرمان این فعالیت ها تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. در هر تراکنش از بیت کوین، آدرس هایی از بیت کوین قرار دارد که می توان به منظور خرید کالا و یا خدمات از آنها استفاده نمود. بررسی میزان موجودی و سابقه انجام معاملات هر آدرس از طریق این آدرس ها فراهم شده است.

ردیابی بیت کوین چگونه انجام می شود

بیشتر بخوانید: چگونه می توان امنیت ارزهای دیجیتال را افزایش داد؟ 

ردیابی تراکنش های بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین دارای یک شبکه یک غیرمتمرکز است. به این مفهوم که امکان نظارت و کنترل هیچ سازمان یا دولتی روی عملکرد آن وجود ندارد. اما با این حال کلیه جزئیات مربوط به اطلاعات معاملات آن در یک دفتر عمومی ذخیره و نگهداری می شود. که دائما در حال بروزرسانی است. در واقع تمامی تراکنش های انجام شده روی بلاک چین ذخیره می شوند. بنابراین دلیل اینکه کاربران این رمزارز ناشناس هستند، از آزادی اقتصادی و امنیت بالا برخوردارند این است که تاریخچه معاملات روی بلاک چین ذخیره می گردد. بر این اساس می توان گفت معاملات بیت کوین قابل ردیابی است. اما ردیابی سرچشمه اصلی جایی که کوین ها انتقال یافته کمی سخت است. از آنجا که برخی از معاملات بیت کوین مشکوک به پولشویی و فعالیت های غیرقانونی بوده اند، دولت ها به دنبال روش هایی برای ردیابی این معاملات بودند.
بر این اساس رمزارزها به طور دائم به دنبال روش هایی برای افزایش امنیت و حریم خصوصی معاملات خود هستند.

اما بیت کوین چگونه ردیابی می شود؟

به صورت کاملا عمومی امکان ردیابی کلیه معاملات بیت کوین و ذخیره آن در شبکه این ارز دیجیتال وجود دارد. یکی از اطلاعات اصلی مورد نیاز که کمک به شناسایی محل جا به جایی و انتقال کوین ها می کند، در واقع همان آدرس بیت کوین است. از جمله موارد قابل ردیابی دیگر، آدرس IP، شبکه و کیف پول هستند که امکان ردیابی بیت کوین را فراهم می کنند.

نقش اصلی در معاملات بیت کوین را همان آدرس بیت کوین ایفا می کند که توسط کیف پول کاربر ایجاد می شود. در واقع این آدرس امکان مشاهده موجودی و تمام جزئیات معامله را برای کاربران فراهم می کند. امکان ناشناس ماندن آدرس های عمومی بیت کوین وجود ندارد. دلیل آن این است که برای دریافت خدمات، کالا و یا بیت کوین نیاز به ارائه این آدرس خواهید داشت.

ردیابی تراکنش های بیت کوین

بیشتر بخوانید: آیا ارز بیت کوین امن است؟

چگونه می توان از حریم خصوصی خود محافظت نمود؟

یکی از اصلی ترین نگرانی های کاربران در ارتباط با امور مالی، حفظ حریم خصوصی است. اما لازم است جهت حفظ حریم خصوصی دارایی دیجیتال خود مواردی را رعایت کنید:
• پنهان نگه داشتن آدرس IP
• استفاده از آدرس های جدید پس از انجام هر معامله
• استفاده از برنامه های Mixer و یا Tumblr
• عدم انتشار آدرس خود به صورت عمومی

پنهان نگه داشتن آدرس IP

با توجه به ویژگی همتا به همتا بودن بیت کوین، امکان مشاهده تراکنش ها و ردیابی آدرس های IP وجود دارد. اگر قصد دارید این تراکنش ها غیرقابل ردیابی شوند می توانید با استفاده از مرورگر TOR و یا VPN آدرس IP خود را پنهان کنید.

استفاده از آدرس های جدید پس از انجام هر معامله

آدرس های بیت کوین امکان دسترسی به کلیه معاملات قبلی و موجودی رمزارزها را فراهم می کند. لذا بهتر است از آدرس های مختلف برای انجام معاملات و دریافت و پرداخت استفاده نمایید. مثلا می توانید از چندین کیف پول استفاده کنید تا ارز بیت کوین خود را به صورت جداگانه نگهداری نمایید. انجام این کار و استفاده از آدرس های مختلف کار ردیابی معاملات را سخت و تقریبا غیرممکن می کند. در این صورت کسانی که برای شما بیت کوین ارسال می کنند قادر نیستند معاملات قبلی شما و یا تعداد کوین های کیف پول شما را مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

استفاده از برنامه های Mixer و یا Tumblr

یکی دیگر از روش ها استفاده از برنامه ها و سرویس های آنلاینی است که از طریق ارسال و دریافت بیت کوین با استفاده از آدرس های مستقل و جداگانه، آدرس های عمومی بیت کوین کاربران را با هم ترکیب می کنند. ترکیب این آدرس ها مانع ردیابی مقادیر کم در معاملات می شود. اما برای معاملات با مبالغ بالاتر کار دشوار خواهد شد. لازم است به عنوان کاربر به این سرویس ها اعتماد کنید.

عدم انتشار آدرس خود به صورت عمومی

اگر به دنبال افزایش و حفظ حریم شخصی دارایی بیت کوین خود هستید لازم است از انتشار آدرس بیت کوین خود در رسانه های اجتماعی و وب سایت ها خودداری کنید.

آیا امکان ردیابی بیت کوین وجود دارد

سوالات متداول درباره ردیابی بیت کوین

  •  چگونه معاملات ارز دیجیتال بیت کوین خود را غیرقابل ردیابی کنیم؟
    برای اینکه معاملات بیت کوین به صورت ناشناس انجام شود، لازم است بیت کوین را از صرافی های فاقد KYC خریداری کرده و از کیف پول های امن و مطمئن استفاده کنید. همچنین برای پنهان نمودن آدرس آی پی خود لازم است از یک VPN استفاده نمایید.
  •  آیا امکان ردیابی کیف پول بیت کوین توسط دولت یا هر ارگان دیگری وجود دارد؟
    امکان مسدود کردن بیت کوین مانند حساب بانکی توسط دولت وجود ندارد. یکی از اعضای ارشد سازمان امنیت آمریکا اعلام کرد: کنترل کیف پول بیت کوین در اختیار خودتان است بدون اینکه شخص ثالث دیگری قادر به دسترسی و یا نظارت روی اطلاعات آن داشته باشد.
  •  آیا بیت کوین قابل ردیابی است؟
    بله. امکان ردیابی معاملات و تراکنش های بیت کوین وجود دارد، اما با افزایش پروتکل های امنیتی، ردیابی آن روز به روز سخت تر می شود.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

در این مطلب سعی کردیم به پاسخ این سوال بپردازیم که آیا بیت کوین قابل ردیابی است؟ با توجه به اینکه بیت کوین روی شبکه بلاک چین میزبانی می شود و بلاک چین ماهیتی غیرمتمرکز دارد تصور کاربران بر این بود که امکان ردیابی بلاک چین وجود ندارد. اما با بررسی های انجام شده مشخص گردید هر فردی قادر است اطلاعات را روی بلاک چین عمومی مشاهده کند.