اگر به عنوان یک سرمایه گذار وارد دنیای کربپتوکارنسی شده اید لازم است دارایی های دیجیتال خود را از انواع بلاهای طبیعی مانند سیل، آتش سوزی، کلاهبرداری(فیشینگ)، فراموشی و دیگر بلایا محافظت کنید. در واقع میزان امنیت بسیار بالا و قدرتمند برای مقابله با حجم زیادی از بردارهای حمله مانند افراد اخاذی کننده، افراد حقه باز و دوست نما، کلاهبرداران، حساب های کاربری جعلی و... ضروری است. در این مطلب سعی کرده ایم مهم ترین روش های حفظ امنیت ارزهای دیجیتال را برای شما بازگو کنیم. پس ما را تا انتها همراهی کنید.

خالق اتریوم شخصی به نام ویتالک بوترین بود که در رابطه با کلاهبرداری می گوید:

"تنها مدت زمان 10 دقیقه برای یک کلاهبردار کافی است تا بتواند تصویر حساب کاربری فرد دیگری را کپی کند. پس هیچ گاه به افرادی که در توئیتر به شما پیشنهاد پول می دهند و یا درخواست پول می کنند اعتماد نکنید."

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟

7 روش از نکات امنیتی ارزهای دیجیتال

در شبکه های اجتماعی حساب های کاربری جعلی زیادی برای ویتالیک بوترین و جوزف لوبین ساخته شده است. اما چطور می توان جعلی بودن یا نبودن یک حساب کاربری را تشخیص داد؟ افرادی که بدون دقت و با سرعت در شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر در حال گشت و گذار هستند ممکن است متوجه جعلی بودن یک حساب کاربری که تشابه اسمی با حساب کاربری اصلی دارد و تنها در یک حرف تفاوت دارد نشود و دچار اشتباه شود.
با وجود تمام خطرهایی که دارایی های دیجیتال یک شخص را با نگهداری روی کیف پول های آنلاین صرافی ها تهدید می کند، همچنان تعداد زیادی از کاربران ارزهای خریداری شده خود را به این روش نگه می دارند. از مهم ترین حوادث رخ داده برای صرافی ها میتوان به هک صرافی Mt.Gox در سال 2014 اشاره کرد که طی آن هکرها توانستند مبلغ 740 هزار بیت کوین را هک کرده و فرار کنند. صرافی بیت فینیکس نیز به تازگی مورد حمله هکرها قرار گرفت و طی آن مبلغ 120 هزار بیت کوین به سرقت رفت.

همه این ها نشان می دهد روش نگهداری رمزارزها در اکثر موارد امن نیست. در این صورت ممکن است کاملا راحت دارایی های دیجیتال شما از دست بروند. برای نمونه در سال 2011 تنها با یک خطای اسکریپتی مقداری حدود 2609 بیت کوین در صرافی Mt.Gox گم شد. سیستم بلاکچین با هدف حذف واسطه ها طراحی شده است تا هر کس به تنهایی بدون نیاز به نهادهای متمرکز کنترل دارایی های خودش را داشته باشد.
با این حال بسیاری از افراد همچنان تمایل دارند دارایی های خود را در صرافی ها نگهداری کنند.
اما دیگر زمان آن رسیده است با روش های امنیتی مختلف برای ذخیره رمزارزها آشنا شویم. برای این منظور 7 روش از نکات امنیتی ارزهای دیجیتال را برای شما بازگو می کنیم. این روش ها کمک زیادی به افزایش امنیت دارایی دیجیتال تان می کند.

چگونه می توان امنیت ارزهای دیجیتال را افزایش داد

بیشتر بخوانید: ده نکته مهم برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال 

1. شناسایی روش های حمله

یکی از روش های افزایش امنیت ارزهای دیجیتال، شناسایی روش های حمله توسط هکرهاست. با توجه به اینکه کلاهبرداران به تازگی سعی می کنند کاملا ایمن و عادی جلو کنند، حتما آدرس های URL را چندین مرتبه بررسی کنید. یک راهکار این است که سایت های رمزنگاری شده خود را به لیست بوکمارک خود اضافه نموده و هربار از همان بوکمارک ها به سایت مورد نظر مراجعه کنید. در این صورت نیازی به بررسی مجدد آدرس سایت ها نخواهید داشت.
کیف پول متاماسک این امکان را برای شما فراهم می کند تا آدرس های جعلی مشابه MyEtherWallet را در لیست سیاه قرار دهد.
اجازه ندهید هر برنامه یا نرم افزاری روی سیستم شما نصب گردد. به جای استفاده از نسخه های قدیمی سیستم عامل Tails از نسخه جدید آن استفاده کنید. شخصی با در اختیار قرار دادن پسورد بازیابی ارز دیجیتالش به یک فروشنده کلاهبردار در ای بی (ebay) کل سرمایه اش را از دست داد. حتی با وجود بررسی کردن URL ها ممکن است شخصی بتواند رمز وای فای شما را هک کند و یا از طریق جعل DNS شما را به آی پی های مختلف منتقل کند. بنابراین همیشه این احتمال را بدهید که طرف مقابل باهوش تر و زیرک تر از شماست.

2. انتخاب رمز عبور قوی

استفاده از رمز عبور قوی کمک زیادی به افزایش امنیت ارزهای دیجیتال شما می کند. لذا هیچ گاه برای انتخاب رمز عبور از آدرس خیابان، تاریخ تولد، کدملی و موارد شبیه به اینها استفاده نکنید. حتی اگر با استفاده از صفحه کلید حروف آن را درهم کنید باز هم احتمال حدس زدن آن بسیار زیاد است. دلیل آن وجود ابزارهای قفل شکن بسیار قوی است که قادر هستند در هر لحظه 350 میلیارد پسورد را حدس بزنند. برای اینکه یک رمز عبور قوی ایجاد کنید می توانید از یک تولید کننده رمزعبور قوی استفاده نمایید. روش دیگر خریداری کیف پول سخت افزاری است.
این کیف پول ها امنیت بسیار بالایی دارند و قادر به تولید کلیدها و امضاهای قدرتمند برای شما هستند. ترجیحا بهتر است از رمزعبورهای چندگانه استفاده کنید. Gnosis یکی از انواع کیف پول های چند امضایی است که برای تایید و اعتبارسنجی معاملات به کلیدهای زیادی نیاز دارد. می توانید به منظور افزایش امنیت برای ایمیل، مبادلات و... از کد احراز هویت چند مرحله ای استفاده کنید.

افزایش امنیت ارزهای دیجیتال

بیشتر بخوانید: آیا ارز بیت کوین امن است؟

3. نگهداری دارایی ها به صورت آفلاین

بهتر است بخش زیادی از دارایی دیجیتال خود را به صورت آفلاین در فضای ذخیره سازی سرد نگهداری کنید این کار تا حد زیادی امنیت ارزهای دیجیتال شما را تامین می کند. تنها بخش کمی از آن را در صرافی ها و یا کیف پول های آنلاین قرار دهید که با از دست رفتن آن ضرر زیادی متوجه تان نشود. یک روش دیگر این است که کارت شبکه را از کامپیوترتان خارج کنید و با این کار یک کامپیوتر ایرگپ ایجاد کنید. و سپس سیستم عامل آفلاین Tails را روی آن اجرا کنید. یک کیف پول سخت افزاری خریداری کرده و زمانی که در حال ایجاد رمزعبور هستید آت را به یک پریز در دیوار متصل کنید تا به حالت آفلاین باقی بماند. برای اینکه آرامش خاطر بیشتری داشته باشید می توانید دوربین لپ تاپ و میکروفونتان را هم بپوشانید و تمامی دستگاه های الکترونیکی را خارج از اتاق منتقل نمایید.

امنیت ارزهای دیجیتال

4. هیچ گاه آدرس کیف پول ها را به صورت دستی تایپ نکنید.

زیرا در صورت اشتباه امکان برگشت پول برای شما وجود ندارد. تا به حال بیش از 12 هزار اتریوم به دلیل اشتباهات تایپی از دست رفته است. بهتر است به جای تایپ دستی از روش های جایگزین مانند copy و paste، اسکن کد QR و سرویس Ethereum Name Service استفاده کنید. در رابطه با ایمن بودن اپلیکیشن اسکن تان اطمینان پیدا کنید. آدرس مقصد را چندین بار مورد بررسی قرار دهید. رمزعبورتان را قبل از انتقال دارایی های دیجیتالتان به کیف پول سخت افزاری تست کنید.

چگونه امنیت ارزهای دیجیتال را افزایش دهیم

5. رمزهای عبورتان را در دستگاه های مختلف نگهداری کنید.

مراقبت از عبارت seed (رمز عبور) بسیار ضروری است. این عبارت استاندارد Bip39 یک رشته ای 24 کلمه ای کمیاب است که شما قادر هستید از آن یک کلید خصوصی بسازید. در صورتی که آن را روی کاغذ نگهداری می کنید چند نسخه از آن را بنویسید و در مکان های مختلفی نگهداری کنید. می توانید برای نگهداری این عبارت از کارت های حافظه نیز استفاده کنید. اما احتمال اینکه تا 5 سال دوام بیاورد کم است و ممکن است به راحتی با یک پالس الکترومغناطیسی اطلاعات آن پاک شود. به منظور اطمینان بیشتر بهتر است از هر دو روش دیجیتال و آنالوگ برای نگهداری رمزهای عبورتان استفاده نمایید.

امنیت ارزهای دیجیتال

بیشتر بخوانید: مفهوم هش در بلاک چین چیست؟

6. اطلاعاتتان را پنهان نگه دارید.

اگر به دنبال حفظ امنیت ارزهای دیجیتال خود هستید از نگهداری کل دارایی هایتان به صورت آنلاین خودداری کنید. هیچ گاه در مورد دارایی های خود با کسی حرف نزنید. هرگز در شبکه ها و رسانه های اجتماعی از صرافی ارز دیجیتالی که دارایی های خود را روی آن ذخیره می کنید حرفی نزنید. برای جلوگیری از دستیابی افراد به کیف پول هایتان، کافیست حساب های کاربری تان را در مسیرهای HDمتفاوتی در کیف پول سخت افزاری تان مخفی کنید.
بهتر است دارایی هایتان را در کیف پول های مختلفی پخش و توزیع کنید، در این صورت اگر یکی از آنها افشا شود سایر دارایی های شما حفظ می گردد.

7. سطح دقتتان را بالا ببرید.

در صورتی که از روش های امنیتی مانند احراز هویت دو مرحله ای استفاده نکنید، به عنوان مثال از یک سیستم در کافی نت استفاده کنید و جیمیل تان باز مانده باشد، ممکن است فردی به شبکه خصوصی شما دسترسی پیدا کند. در این صورت مقصر اصلی خودتان هستید. پس باید سعی کنید برای حفظ امنیت رمزارزهای خریداری شده خود، سطح امنیت تان را افزایش بدهید. استفاده از امضای چندگانه، سیستم عامل آفلاین Tails و کیف پول های سخت افزاری را تست کنید. نیک دادسن یک گیت بوک با چهارسطح مختلف از تنظیمات کیف پول ارائه داده است. طبق گفته دادسن، دقیق ترین کاربر کسی است که به سطح چهارم رسیده باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

اهمیت حفظ امنیت ارزهای دیجیتال

همانطور که می دانید ارزهای دیجیتال با هدف غیرمتمرکز طراحی شده اند به این منظور که هیچ نهاد یا واسطه ای مانند بانک نمی تواند دارایی های دیجیتال شما را کنترل کند و کنترل آنها به دست خودتان است. در واقع شما مانند بانک عمل می کنید. در صورتی که به درستی از دارایی خود محافظت کنید، دسترسی به آن حتی از امنیت گاوصندوق های فوق حفاظتی بانک ها نیز سخت تر خواهد بود. بنابراین برای اینکه از دستیابی و سرقت کیف پولتان جلوگیری کنید لازم است امنیت آن را بالا ببرید.

حفظ امنیت رمزارزها

پس از مطالعه این مطلب با 7 روش افزایش امنیت ارزهای دیجیتال آشنا خواهید شد. اگر برای دارایی های دیجیتال و سرمایه خود ارزش قائل هستید و نمی خواهید آنها را به راحتی از دست بدهید پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید. روش های ذخیره سازی زیادی در ارزهای دیجیتال وجود دارد اما لازم است روشی را برای نگهداری دارایی دیجیتال خود برگزینید که بیشترین میزان امنیت را تامین کند.

لیست مقالات پیشنهادی که باید بخوانید: