تصور کنید در دنیایی زندگی می کنید که مردم بدون واسطه و مستقیم معاملات خود را انجام می دهند و از خدمات مالی و غیرمالی بهره می برند. در این نوع سیستم که غیرمتمرکز نامیده می شود کنترل و مدیریت به دست مردم است. بنابراین امکان ایجاد تداخل در آن وجود ندارد. در واقع اتریوم برای دستیابی به چنین سیستمی پا به عرصه گذاشت. در این مطلب قصد داریم شما را با تاریخچه اتریوم و نحوه کار آن آشنا کنیم. به منظور درک بهتر مفهوم شبکه بلاک چین اتریوم این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

شبکه اتریوم چیست؟

در واقع اتریوم زیرساختی مبتنی بر فناوری بلاک چین است و امکان اجرای برنامه های کامپیوتری غیرمتمرکز را فراهم کرده است. مفهوم غیرمتمرکز بودن اتریوم یعنی این سیستم به هیچ کس تعلق ندارد و توسط هیچ شخص خاصی کنترل نمی گردد. بنابراین مالکیت این شبکه متعلق به همه است. در صورتی که برنامه ای روی این شبکه پیاده سازی شود امکان تغییر و یا توقف آن وجود ندارد.
تعریف اتریوم توسط وبسایت رسمی اش به این صورت است:

"اتریوم یک بستر غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای هوشمند است. هیچ گونه احتمال از کارافتادگی، سانسور، تقلب یا دخالت افراد شخص ثالث برای برنامه هایی که روی این شبکه اجرا می شوند، وجود ندارد. "

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند در ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

شبکه بلاک چین اتریوم چیست؟

هدف از ایجاد شبکه اتریوم چیست؟

جوزف لوبین یکی از توسعه دهندگان اصلی اتریوم، هدف اصلی ایجاد شبکه اتریوم را این گونه عنوان کرده است:
"اتریوم ایجاد شد تا برای انجام امور زندگی مان به هیچ بانک، شرکت و نهاد دیگری به جز خودمان نیاز نداشته باشیم."
بیت کوین اولین سیستم غیرمتمرکز پولی بود که توسط ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 معرفی شد. در واقع بیت کوین روی بستر بلاک چین قرار داشت که اطلاعات تراکنش ها را به جای سرورهای بانکی، روی کامپیوترهای کل دنیا توزیع می کرد. و از این طریق بدون نیاز به بانک ها و واسطه ها پول را به هر نقطه ای از جهان منتقل می کرد.

اتریوم فناوری پیشرفته تری به شمار می رود که علاوه بر پول با اجرای غیرمتمرکز قراردادهای هوشمند، امکان غیرمتمرکز شدن سایر فرآیندها را فراهم می کند. وایت پیپر پروژه اتریوم در سال 2013 انتشار یافت و اتریوم در سال 2015 به طور رسمی شروع به فعالیت کرد. کسی که به عنوان ایده پرداز اصلی این پروژه شناخته شده است یک جوان روسی- کانادایی به نام ویتالک بوترین است. در واقع او ایده غیرمتمرکز کردن همه چیز را با الهام از بیت کوین ارائه داد.

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

قرارداد هوشمند اتریوم چیست؟

کد نرم افزاری که روی بلاک چین اجرا می شود را قرارداد هوشمند می گویند. قراردادهای هوشمند ضمانت اجرایی دارند و در صورت ثبت روی بلاک چین اتریوم امکان جلوگیری از اجرای آن وجود ندارد.
در واقع قراردادهای هوشمند برخلاف قراردادهای معمولی مشکل نیاز به اعتماد را حل کرده و بدون واسطه کار می کنند. امکان تغییر کدهای قرارداد هوشمند ثبت شده روی بلاک چین حتی توسط خود برنامه نویس قرارداد وجود ندارد. می توان قراردادهای عادی اجاره نامه را به کمک قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز و هوشمند کرد.

در هر حوزه ای نظیر مالکیت دارایی، بیمه، پزشکی، انتخابات، ثبت سوابق، معاملات مالی، زنجیره تامین، وثیقه، تحقیقات علمی و... امکان استفاده از قرارداد های هوشمند اتریوم وجود دارد. سالیدیتی زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند اتریوم شناخته می شود.
البته در نظر داشته باشید در حال حاضر امکان استفاده از قراردادهای هوشمند در بسیاری از حوزه ها وجود ندارد. دلیل آن این است که این قراردادهای هوشمند هنوز با مشکلاتی مواجه هستند.

  • خطای انسانی
    با توجه به اینکه قراردادهای هوشمند لازم الاجرا هستند در صورت بروز خطا در کدهای قرارداد امکان تشخیص مخرب بودن و یا وجود باگ در کدهای قرارداد وجود ندارد و این کدها بدون کم و کاستی اجرا می شوند.
  • هزینه پیاده سازی
    از آنجا که تنها برنامه نویسان ماهر می توانند قراردادهای هوشمند بدون نقص را بنویسند هزینه پیاده سازی زیادی دارد.
  •  مشکلات حقوقی و دولتی
    قراردادهای هوشمند هنوز توسط دولت ها به رسمیت شناخته نشده است. این به این مفهوم است که همچنان مالکیت یک خانه با ارز دیجیتال و توکن از نظر حقوقی قابل پذیرش نیست.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

ارز دیجیتال اتریوم

شبکه اتریوم دارای یک ارز دیجیتال بومی به نام اتر است که با نماد ETH نمایش داده می شود. در واقع از این ارز دیجیتال برای پرداخت کارمزدها و هزینه ها استفاده می گردد. در واقع ارزش اتر وابسته به میزان پذیرش شبکه اتریوم است و با افزایش پذیرش شبکه ارزش اتر نیز افزایش می یابد. این ارز اتر نام دارد اما به آن ارز دیجیتال اتریوم نیز می گویند. برای درک بهتر مفهوم اتریوم و اتر باید بگوییم اتریوم یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است و اتر به عنوان ارز دیجیتال شبکه اتریوم شناخته می شود.
به نظر می رسد شبکه اتریوم آینده خوبی در پیش دارد، به همین خاطر افراد زیادی روی ارز دیجیتال آن سرمایه گذاری می کنند. امکان خرید ارز اتر از سایت های صرافی ارز دیجیتال فراهم شده است.

ارز دیجیتال اتریوم

شبکه اتریوم چگونه کار می کند؟

اتریوم شبکه ای از هزاران کامپیوتر(نود) در سراسر جهان است که امکان نگهداری از یک دفتر دیجیتال(بلاک چین) را فراهم آورده است. تراکنش های انجام شده و اطلاعات تراکنش ها روی این دفتر دیجیتال ثبت می گردد. هر کامپیوتر در شبکه یک کپی از این اطلاعات را در اختیار دارد. این نودها با هم در ارتباط هستند و اعتبار تراکنش های ارسالی به شبکه اتریوم را مورد بررسی قرار می دهند. از آنجا که این نودها به صورت یک شبکه توزیع شده با هم در ارتباطند هیچ نقطه نفوذ مرکزی وجود ندارد. در این صورت اگر یک نود در شبکه دچار خطا شود، مشکلی در شبکه به وجود نمی آید.
هدف از غیرمتمرکز بودن فناوری بلاک چین جلوگیری از تقلب و تغییر داده های بلاک چین است.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟

استخراج یا ماینینگ

یکی از روش های حفظ امنیت شبکه های بلاک چین ماینینگ با نام علمی اثبات کار (Proof Of Work) است. برای موفقیت در عمل ماینینگ و فرآیند ایجاد بلاک لازم است یک کامپیوتر یک معادله پیچیده ریاضی را با قدرت پردازش سخت افزارهای کامپیوتری حل کند. بنابراین کسی برنده این رقابت است که بتواند زودتر این معادله را حل کرده و به جواب برسد. و پس از اینکه بلاک را ایجاد کرد به ازای هر بلاک دو واحد اتر به عنوان پاداش دریافت می کند. این پاداش تقریبا پس از هر 14 ثانیه به ماینرها تعلق می گیرد. ماینرها همچنین در ازای تراکنش های انجام شده کارمزد دریافت می کنند.

با توجه به اینکه قدرت ماینرها بسیار زیاد و معادل قدرت چند ابر کامپیوتر است، امکان تغییر در بلاک چین به صفر می رسد. علت آن این است که برای حمله به شبکه و تغییر در بلاک چین نیاز به قدرت پردازشی بیشتر از نیمی از ماینرها خواهیم داشت. شبکه اتریوم یک شبکه بسیار بزرگ با قدرت پردازشی بسیار بالاست، بنابراین تغییر و دستکاری در این شبکه هزینه های زیادی را در بردارد. حتی اگر کسی قدرت پردازش معادل نیمی از ماینرهای شبکه را داشته باشد، بدون نیاز به حمله به شبکه می تواند اتر استخراج کرده و در ازای آن پاداش زیادی دریافت کند.

با افزایش تعداد ماینرها در شبکه قدرت پردازشی شبکه اتریوم نیز افزایش می یابد در نتیجه امنیت شبکه بیشتر خواهد شد. قانونی که در شبکه اتریوم وجود دارد به ازای هر 14 ثانیه یک بلاک جدید در شبکه ساخته می شود. حال ممکن است یک ماینر با قدرت سخت افزاری بالا وارد شبکه شود و بتواند معادله های پیچیده ریاضی را در کمتر از 5 ثانیه حل کند. در این صورت شبکه معادله های ریاضی را سخت تر می کند. به این عمل افزایش سختی استخراج می گوییم. اما اگر تعداد ماینرهای شبکه کاهش پیدا کند، شبکه اتریوم سختی استخراج را کم کرده تا امکان حل جواب معادله به طور میانگین در مدت زمان 14 ثانیه وجود داشته باشد.
قراردادهای هوشمند اتریوم به یک زبان برنامه نویسی سطح بالا مانند سالیدیتی نوشته می شود. این قراردادها در شبکه به بایت کد تبدیل می شوند. اجرای کدها در یک فضای مجازی به نام ماشین مجازی اتریوم صورت می گیرد.
با اتصال هر کامپیوتر در شبکه اتریوم، قراردادهای هوشمند در ماشین مجازی اجرا می شود. در واقع به کمک ماشین مجازی امکان اجرای هر پردازشی وجود دارد، و کدهای مخرب نمی توانند آسیبی به شبکه اتریوم وارد کنند.

بیشتر بخوانید: وایت پیپر در ارز دیجیتال چیست؟

بلاک چین اتریوم

تاریخچه اتریوم

ویتالک بوترین مقاله وایت پیپر اتریوم را در نوامبر 2013 منتشر کرد. از تاریخ ژانویه 2014 اتریوم رسما توسعه پیدا کرد و در یک عرضه اولیه توانست 18.4 میلیون دلار سرمایه جذب کند. المپیک شبکه آزمایشی اتریوم است که در می 2015 عرضه شد. در تاریخ 30 جولای 2015 اولین نسخه از اتریوم به نام "Frontier" عرضه شد. به همین خاطر این روز را روز تولد اتریوم نامیدند. این نسخه مشکلاتی را به همراه داشت لذا در تاریخ 14 مارچ 2016 اتریوم بروزرسانی جدیدی با هدف رفع مشکلات Frontier ارائه کرد که "Homestead" نام داشت. در ژوییه 2016 با وقوع هک DAO حدود 50 میلیون دلار اتر به سرقت برده شد.
شبکه اتریوم به منظور بازگشت سرمایه های به سرقت رفته اقدام کرد. اما تعداد زیادی از کاربران شبکه این کار را خلاف ذات اصلی تغییر ناپذیری بلاک چین می دانستند. این جریان منجر به انشعاب بلاک چین اتریوم و تولد اتریوم کلاسیک شد. در پی این اتفاق در 25 اوت 2016 اتریوم جدیدی ساخته شد و اتریوم قبلی اتریوم کلاسیک نامیده شد.

در این مطلب با شبکه اتریوم و ارز دیجیتال اتر آشنا شدید. این شبکه با الهام از فناوری غیرمتمرکز بلاک چین بیت کوین ایجاد شد و ایده اصلی اجرای این شبکه اجرای قراردادهای هوشمند و غیرمتمرکز کردن همه فرآیندها علاوه بر تراکنش های مالی است.

همچنین بخوانید: ارز دیجیتال دسنترالند چیست؟