یکی از جدیدترین اصطلاحاتی که امروزه با افزایش محبوبیت بازی ها با هدف کسب درآمد از آنها پدید آمد، گیمیفای است. این اصطلاح در حوزه ارزهای دیجیتال بسیار ترند شده و در آینده بیشتر در مورد آن می شنویم. در این مطلب می خواهیم بدانیم گیمیفای چیست و چگونه کار می کند. برای آشنایی بیشتر با بازی های بلاک چینی یا گیمیفای ها این مطلب را تا انتها دنبال کنید. همانطور که در جریان هستید سیستم دیفای توانست یک تحول بزرگی در سیستم های مالی ایجاد کند. گیمینگ ها و بازی های رایانه ای نیز مدت زیادی است انقلاب بزرگی در حوزه سرگرمی به وجود آوردند. اکنون گیمیفای با هدف ایجاد اتصال بین این دو حوزه پدید آمده است. در واقع طبق گفته کارشناسان گیمیفای روی کار آمده تا بتواند در حوزه بازی های ویدیویی یک انقلاب بزرگ به وجود آورد.

با توجه به اینکه بازی بخش مهمی از حوزه فناوری را به خود اختصاص داده است، ایجاد تغییر و تحول در این بخش می تواند در کل حوزه فناوری تحولی عظیم پدید آورد. در واقع گیمیفای به عنوان نسل بعدی بازی ها تا این لحظه به شمار می رود و باعث به وجود آمدن تجربیات جدید برای کاربران می شود. در حال حاضر اصطلاح گیمیفای توانسته به محبوبیت بالایی در صنعت بلاک چین و بازی تبدیل شود. از آنجا که بازی های بلاک چینی امکان دریافت پاداش را برای کاربران خود فراهم کرده است، کاربران بازی های ویدیویی سنتی که به منظور انجام بازی های آنلاین لازم بود پول پرداخت کنند به این بازی ها علاقمند شدند. در واقع در بازی های بلاک چینی علاوه بر ایجاد سرگرمی همزمان قادر هستند درآمد کسب کنند. محبوبیت یکی از این بازی ها به نام اکسی اینفینیتی در سال 2021 به همین منظور است.

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

گیمیفای چیست؟

اصطلاح گیمیفای از دو واژه گیم و دیفای تشکیل شده است. لازم است بدانید توکن های NFT هم نقش موثری در حوزه گیمیفای دارند. بر این اساس می توان گفت گیمیفای متشکل از سه حوزه بزرگ بازی های بلاک چینی، توکن های غیرمثلی و امور مالی غیرمتمرکز است. هدف اصلی از ایجاد گیمیفای این است که بتوان با اتصال سیستم های مالی و انجام بازی های مبتنی بر کریپتو بتوان از این بازی ها درآمد به دست آورد.

از آنجا که فناوری به کار رفته در این نوع بازی های ویدیویی بلاک چین است، بازیکنان مالک عناصر خود در بازی هستند. این موضوع نشان دهنده قدرت بلاک چین در تغییر آینده جهان است.

مفهوم گیمیفای با ترکیب فناوری بلاک چین و امور مالی غیرمتمرکز به وجود آمده است. گیمیفای در حال حاضر به یکی از شگفت انگیز ترین انقلاب ها در حوزه فناوری به ویژه بازی های کامپیوتری تبدیل شده است. در بازی های سنتی ویدیویی کاربران برای پیروزی بازی می کنند، اما در گیمیفای کاربران برای به دست آوردن درآمد بازی می کنند. کسب درآمد در این نوع بازی بر حسب مهارت بازیکنان یا زمانی که صرف بازی کرده اند به دست می آید.

لازم است بدانید در بازی های بلاک چینی نحوه کسب درآمد متفاوت خواهد بود. به طور مثال در برخی از این بازی ها بازیکنان می توانند با طی کردن مراحل بازی پاداش دریافت کنند. اما در برخی دیگر بازیکنان از طریق دارایی ها و عناصر موجود  در بازی درآمد کسب می کنند.

گیمیفای چیست

تاریخچه پیدایش گیمیفای

کلمه گیمیفای برای اولین بار توسط بنیانگذاران میکس مارول که یک بازی چینی بلاک چینی به شمار می رود در کنفرانسی جهانی در سال 2019 مطرح شد. پس از آن در سپتامبر 2020 توییت آندره کرونیه (Andre Cronje) بنیان گذار یرن فایننس (Yearn.finance) در یک توییت این اصطلاح را به کار برد. از آن به بعد این اصطلاح به منظور معرفی بازی هایی که از فناوری بلاک چین استفاده کرده و دارای عناصر مالی بودند به کار برده شد.

با وجود اینکه اصطلاح گیمیفای تنها چند سالی است که ترند شده و مورد استفاده عموم قرار گرفته است، اما تاریخچه اصلی آن به زمان پیدایش بیت کوین باز می گردد. وب آغاز به کار سایت Gamebit.com در سال 2013، سرورهای اولیه ماین کرفت(Minecraft) که از بیت کوین استفاده می کردند و ویژگی همتا به همتا که امکان کسب درآمد را برای گیمرها فراهم می کرد همگی نشان از گیمیفای می دادند. اما سیر تکامل آن تا این لحظه آن را تبدیل به گیمیفای کنونی کرده است.

تاریخچه پیدایش گیمیفای

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند در ارز دیجیتال چیست؟

آینده گیمیفای چگونه خواهد بود؟

در چندین ماه اخیر پروژه های گیمیفای اهمیت زیادی برای کاربران و سرمایه گذاران در این حوزه پیدا کرده است. برای اینکه بهتر بتوانید آینده گیمیفای را درک کنید لازم است شیوه تکامل پروژه هایی مانند اکسی اینفینیتی را مورد بررسی و  تجزیه تحلیل قرار دهید. قیمت این پروژه در ابتدای عرضه 0.12 یورو و در حال حاضر 125 یورو است.

از آنجا که پروژه های گیمیفای راهی برای افزایش میزان آشنایی عموم مردم با دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می شوند و پروژه های آنها با موفقیت در حال توسعه هستند به نظر می رسد آینده درخشانی در انتظار گیمیفای است.

آینده گیمیفای

بهترین پروژه های گیمیفای کدامند؟

در حال حاضر پروژه های گیمیفای روی شبکه هایی قرار می گیرند که از فناوری قرارداد هوشمند پتشیبانی می کنند.

اولین بلاک چینی که از  فناوری قرارداد هوشمند استفاده کرد اتریوم بود. هنوز هم به عنوان پرطرفدارترین گزینه برای گیمرها و توسعه دهندگان به شمار می رود. از آنجا که تعداد شبکه هایی که از فناوری قرارداد هوشمند استفاده می کنند افزایش یافته است توسعه دهندگان طیف انتخاب بیشتری در اختیار دارند. شبکه های بلاک چینی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنند قادر به پشتیبانی از پروژه های گیمیفای نیز هستند.

در ادامه با مهم ترین پروژه های گیمیفای آشنا خواهید شد:

  • سندباکس
    یکی از انواع پروژه های گیمیفای سندباکس(The Sandbox) است که یک پروژه متاورس محسوب می شود و در آن بازیکنان می توانند بازی کرده و یا ساختمان بسازند. همچنین می توانند مالک دارایی های خود باشند و درآمد کسب کنند. توکن بومی سندباکس SAND است و برای انجام تراکنش ها و انواع معاملات از آن استفاده می گردد. بازی های این پروژه به طور کلی در حدود 40 میلیون بار روی سیستم عامل های اندروید و آی او اس دانلود شده اند.
    سه محصول اصلی پلتفرم بازی سندباکس شامل نرم افزار وکس ادیت، بازار سندباکس و نرم افزار بازی ساز سندباکس هستند.
    پروژه سندباکس گیمیفای
  • انجین
    در پروژه انجین هدف ایجاد یک پلتفرم با مالکیت کامل دارایی توسط هر کاربر بود. در واقع در این پروژه با به کارگیری قابلیت تمرکززدایی و بهره مندی از NFT ها می توان برای کاربران خود مالکیت حقیقی ایجاد کرد.
    توکن بومی این پلتفرم Enjin Coin است و با نماد ENJ نمایش داده می شود. اصلی ترین هدف پروژه اینجین مدیریت آیتم های مجازی به کمک ابزارهای تولید شده توسط آن است. بنابراین امکان ایجاد محصول NFT توسط هر توسعه دهنده ای فراهم شده است. در این پلتفرم ایجاد هر دارایی نیاز به پرداخت کوین های ENJ دارد.
    بازی بلاک چینی انجین
  • دیسنترالند
    دنیایی کاملا مجازی که توسط کاربران مدیریت می شود دیسنترالند نام دارد. هر عنصر و زمینی که در این دنیای مجازی وجود دارد به عنوان NFT شناخته می شود. تعداد کاربران فعال دسنترالند در اوایل سال 2021 معادل 1500 کاربر بود که تعداد آن به بیش از 10 هزار کاربر در ماه مارس رسید.
    توکن های بومی دسنترالند MANA و LAND هستند. هر دو توکن برای ایجاد بازی ها، صحنه های سه بعدی و برنامه ها و... مورد استفاده قرار می گیرند و برای عملکرد این اکوسیستم لازم و ضروری هستند. توکن های لند محدود به 90 هزار توکن شده اند.
    پروژه دسنترالند در دنیای امروز روز به روز در حال گسترش در سطوح مختلف است. ایجاد ابزارهای نقشه برداری بهبود پیدا کرده، حراج زمین و ایجاد آواتارها از جمله مواردی است که نشان دهنده گسترش این شبکه است.
    بازی دسنترالند
  • گالا
    از دیگر پروژه های مبتنی بر بلاک چین که به عنوان یک پلتفرم بازی طراحی شده است گالا گیمز (Gala Games) نام دارد. توکن بومی این پروژه GALA است. در واقع در زمانی که بازیکنان به خوبی بازی کنند به عنوان پاداش این توکن را دریافت می کنند. این پروژه فقط به یک بازی محدود نمی گردد. و به کاربران خود تعدادی از بازی ها را به صورت رایگان ارائه می دهد. این پلتفرم هم اکنون تعداد 5 بازی با نام های میراندوس(Mirandus)، اسپایدر تنک(Spider Tank)، تون استار(Town Star)، اکوز آو امپایرز(Echos of Empires) و فورتیفایر(Fortified) را در اختیار کاربران خود قرار داده است.
    گیمیفای چیست

 

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال دسنترالند چیست؟

موضوعی که در این مطلب به آن پرداختیم مفهوم گیمیفای و میزان تاثیر آن بر روی قیمت ارزهای دیجیتال است. علاوه بر این با تعدادی از بهترین پروژه های گیمیفای آشنا شدیم. در حال حاضر گیمیفای در حال رشد و گسترش است و روشی برای پذیرش وسیع تر ارزهای دیجیتال توسط عموم به شمار می رود.