به منظور خرید و فروش و بازی در یک دنیای مجازی روی بلاک چین اتریوم افراد از ارز دیجیتال دسنترالند استفاده می کنند. دسنترالند در واقع دو توکن بومی به نام های لند (LAND) و مانا (MANA) تولید کرده است. اگر می خواهید در مورد ارز دیجیتال دسنترالند، توکن های دسنترالند و نحوه کار آن اطلاعات بیشتری کسب کنید این مطلب از کوینی فا را تا انتها دنبال کنید.

آشنایی با ارز دیجیتال دسنترالند

دسنترالند در واقع یک پلتفرم بازی آنلاین واقعیت مجازی غیرمتمرکز است که روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شده است. امکان کسب درآمد در این پلتفرم از طریق ساختن و یا مالکیت چیزی فراهم شده است. در واقع ارز دیجیتال دسنترالند به عنوان یک جهان مجازی با نام متاورس نیز شناخته شده است.
متاورس (Metaverse) در واقع از ترکیب دو کلمه Meta و Universe ساخته شده است. در واقع مفهوم متاورس، فراتر از اینترنت امروز است و شامل شبکه های مجازی و واقعیت افزوده هم می شود. در واقع متاورس آمده است تا تحولی عظیم در ارتباط بشر با دنیای دیجیتال ایجاد کند.

در این دنیای مجازی امکان خرید و فروش زمین توسط کاربران فراهم شده است. این زمین تحت عنوان “parcel” و روی دفتر اصلی بلاک چین ثبت می گردد. کل این سرزمین و املاکی که در آن ساخته می شود به عنوان دارایی دیجیتال غیرقابل تعویض هستند که توسط یک توکن اختصاصی به نام LAND در یک قرارداد هوشمند اتریوم ذخیره می شوند.
در واقع دارندگان توکن اختصاصی لند قادر هستند محتوای منتشر شده در زمین خود را که روی یک قرارداد هوشمند قرار گرفته کنترل کنند. تصاویر، صحنه ها، بازی ها و یا حتی برنامه ها می توانند محتوای این توکن باشند. در این سرزمین مشابه دنیای واقعی امکان سفر، بازدید از اماکن مختلف و ... برای کاربران فراهم شده است. امکان تعامل نظیر به نظیر کاربران در این شبکه فراهم شده است.

ارز دیجیتال دسنترالند

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟

ارز دیجیتال دسنترالند چگونه کار می کند؟

برای خرید توکن لند باید از طریق رمزارز مانا در دسنترالند اقدام نمود. در دسنترالند اگر زمینی توسط کاربر خریداری شد تا زمانی که قصد فروش زمین را داشته باشد، می تواند به صورت دائمی از آن استفاده کند. از آنجا که فرهنگ بازی در این زمین به صورت غیرمتمرکز است هیچ نهاد متمرکزی امکان تصاحب زمین را پس از فروش نخواهد داشت. در واقع پلتفرم دسنترالند روی بلاک چین اتریوم قرار دارد، تمام محتواها و داده ها در این پلتفرم به صورت کاملا غیرمتمرکز به همراه قراردادهای هوشمند ذخیره می گردد.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند چیست؟

آشنایی با توکن مانا

توکن های دسنترالند

در مقالات گذشته در مورد توکن مانا توضیح دادیم. به طور خلاصه باید بگوییم توکن مانا و لند از توکن های بومی دسنترالند هستند و به عنوان توکن های کاربردی در دنیای ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند.
در واقع کاربرد این توکن ها پرداخت هزینه زمین، بازی و سرگرمی هایی مثل شرط بندی، وسایل، مجموعه ها و... است. مانا توکنی با استاندارد ERC-20 است که در اکثر صرافی های ارز دیجیتال معامله و خرید و فروش می شود.

ارز دیجیتال دسنترالند چیست

برای آشنایی بیشتر با این توکن مقاله زیر را مطالعه کنید.

آنچه باید در مورد ارز مانا بدانید.

تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال دسنترالند چه کسانی هستند؟

دفتر مرکزی پلتفرم دسنترالند در پکن چین است که توسط استبان اوردانو در سال 2015 تحت عنوان Metaverse Holdings Ltd ثبت شده است. اوردانو با دیگر اعضای تیم توسعه دهنده دسنترالند یک فضایی در آرژانتین به نام Voltaire برای طرفداران بلاک چین ایجاد کرد. وی مهندس نرم افزار در BitPay بود. به دلیل ساخت کتابخانه پیشرو Bitcore در زیرساخت بیت کوین، اوردانو از اعتبار بالایی برخوردار بود. علاوه بر اینها در Copay کار کرده و تیم ایجاد کننده برنامهStreamium را هدایت کرده است.

دسنترالند با عرضه اولیه کوین خود توانست در آگوست 2017 مبلغ 20 میلیون دلار جمع آوری کند. اما بازار زمین دسنترالند در مارس 2018 افتتاح گردید. در حال حاضر ارزش کل بازار رمزارز دسنترالند به بیش از 1.8 میلیارد دلار رسیده است. میزان رشد قیمت این رمزارز در سال گذشته به بیش از 3000 درصد رسیده بود.

آشنایی با توکن لند LAND

توکن های دسنترالند

پلتفرم بازی دسنترالند تشکیل شده از اجزا و قطعات مختلف است. لباس، زمین های بازی و آثار کلکسیونی از جمله آیتم های این بازی به شمار می روند. هر آیتم در بازی لند نامیده می شود. همانطور که گفتیم لند یک توکن NFT است و بر اساس استاندارد ERC-721 تولید شده است.
در واقع هر لند در بازی نماینده یک قطعه از بازی است و حق دو هزار رای در تصمیم گیری های سازمان دسنترالند برای مالک خود ایجاد می کند.

دسنترالند چیست

NFT چیست؟

NFT به ارزهای دیجیتال انحصاری گفته می شود. نام دیگر آن توکن های غیرمثلی یا غیرقابل تعویض هستند. اطلاعات مالک این توکن روی توکن و بلاک چین اتریوم ذخیره می شود. از جمله توکن های غیرمثلی می توان نام های دامنه، آثار هنری دیجیتال، آیتم های مهم یک بازی ویدیویی معروف و بلیت های یک رویداد ورزشی مهم را نام برد.
اگر بخواهیم مثالی در این رابطه بزنیم در نظر بگیرید لپ تاپ دوستتان را یک روز ازش قرض میگیرید. پس از اینکه کارتان با لپ تاپ تمام شد نمی توانید لپ تاپ دیگری به او پس بدهید. حتی اگر لپ تاپی با همان مشخصات لپ تاپ دوستتان از بازار خریداری کنید باز هم این لپ تاپ همان لپ تاپ قبلی نیست.

برای درک بهتر مفهوم NFT پیشنهاد می کنیم مقاله انواع توکن های ارز دیجیتال  را مطالعه کنید.

در این مطلب با ارز دیجیتال دسنترالند و توکن های بومی آن یعنی توکن مانا و لند آشنا شدیم. دسنترالند توانسته با تلفیق بلاک چین محیطی جذاب و سرگرم کننده برای کاربران فراهم کند و روز به روز در حال گسترش است.
ارز دیجیتال دستنرالند در اصل یک پلتفرم بازی مجازی است که در آن کاربران قادر هستند زمین خود را خریداری و بسازند. همچنین می توانند این سرزمین را با توکن مانا در شبکه دسنترالند به فروش برسانند. دسنترالند در بین پلتفرم های واقعیت مجازی موجود در بلاک چین تبدیل به یک پلتفرم انحصاری بی نظیر شده است که امکان کسب در آمد را برای کاربران فراهم کرده است. بنابراین می توان آن را با بهترین پلتفرم های ارز دیجیتال در حاضر مقایسه کرد.