همانطور که در مطالب قبلی هم گفتیم منظور از دیفای در حوزه رمزارزها سیستم مالی غیرمتمرکز است. در دنیای رمزارزها تعداد زیادی پروژه دیفای ایجاد و در مدت زمان کوتاهی رشد زیادی داشته اند. در ادامه این مطلب ده مورد از بهترین پروژه های defi را به شما معرفی می کنیم. اما قبل از هر چیز به توضیح مختصری در مورد شبکه دیفای می پردازیم.

شبکه DeFi چیست؟

دنیای مالی در عصر امروز رو به دیجیتالی شدن است. لذا نیاز به وجود یک سیستم مالی غیرمتمرکز با بهره گیری از قدرت و کارایی قراردادهای هوشمند برای انجام تراکنش های همتا به همتا روی بلاکچین حس می گردد. پلتفرم های دیفای امکان کسب سود از طریق وام دهی، وام گیری، پس انداز و تجارت را برای کاربران خود فراهم می کند.

مهم ترین اهداف شبکه دیفای

  • حذف واسطه ها
    از آنجا که فرآیند قرارداد در بلاکچین خودکار می شود نیازی به وجود واسطه های انسانی و مشارکت واسطه های خارجی نظیر وکلا برای بررسی و پردازش توافقات میان طرفین از بین خواهد رفت.
  • افزایش سرعت
    پروژه های دیفای بدلیل عدم نیاز به انتظار برای تکمیل تراکنش ها سریع تر هستند.
  • فراهم نمودن فرصت
    دیفای منجر به از بین بردن شکاف میان فرد و مراحل مالی می شود. اکثر فرصت های مالی از طریق این پلتفرم برای موسسات مالی بزرگ نظیر بانک ها و صندوق های تامینی حفظ می شود.
  • حذف کاغذبازی ها
    پردازش قراردادهای هوشمند به صورت کاملا دیجیتالی روی فناوری بلاکچین انجام می شود. در این صورت مشابه بانک ها نیاز به هیچ کاغذ بازی و یا انتظار برای تسویه تراکنش نخواهیم داشت.

دلایل اهمیت پروژه های دیفای

پروژه های دیفای در واقع پروژه ها و سیستم های مالی هستند که به صورت غیرمتمرکز طراحی شده اند. اصلی ترین هدف این پروژه ها نیز حذف واسطه هایی مانند بانک ها، موسسات یا دولت ها برای مدیریت و کنترل آنهاست. از آنجا که در سیستم های مالی جهانی وجود چنین تحولی لازم است، این پروژه ها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. در ادامه محبوب ترین و پرتکرار ترین پروژه های دیفای را به شما معرفی می کنیم.

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

محبوب ترین پروژه های دیفای روی شبکه بلاکچین

پروژه های سیستم مالی غیرمتمرکز روی شبک بلاکچین دیفای نام دارند. هر کدام از این پروژه ها با اهداف مشخصی طراحی شده اند. هدف اصلی آنها حذف واسطه هایی مانند بانک هاست. در ادامه لیستی از محبوب ترین پروژه های دیفای روی شبکه بلاکچین را به شما معرفی می کنیم. 

چین لینک(Chain Link)

به عنوان یکی از بهترین پروژه های دیفای شناخته می شود. این پروژه طبق نظر برخی از کارشناسان به عنوان یک سرمایه گذاری خوب در سال 2022 شناخته می شود. چین لینک در واقع یک سیستم اوراکل غیرمتمرکز به شمار می رود که برای انتقال اطلاعات خارج از بلاکچین به داخل شبکه بلاکچین مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این شبکه امکان انتقال داده ها در خارج و داخل بلاکچین به صورت کاملا ایمن و معتبر با حفظ تایید اعتبار آنها فراهم می کند.

بهترین پروژه های دیفای

یونی سواپ(UniSwap)

به منظور جا به جایی و انتقال توکن های شبکه اتریوم از پروژه یونی سواپ استفاده می گردد. در واقع یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز(DEX) با رابط کاربری کاملا ساده و آسان برای تبادلات توکن های ERC-20 محسوب می گردد. این پروژه برای انجام تراکنش ها از کاربران کارمزدی دریافت نکرده و کاملا به صورت عمومی و غیرمتمرکز طراحی شده است.

این پروژه نیز جزو بهترین پروژه های دیفای جهت سرمایه گذاری در سال 2022 شناخته می شود.

پروژه یونی سواپ دیفای

نام دیگر صرافی های غیرمتمرکز DEX است. یونی سواپ نیز در این دسته از صرافی ها قرار می گیرد. این صرافی ها تفاوت هایی برای انجام عملیات سفارش گذاری و تبادل ارزهای دیجیتال دارند. در این صرافی استخرهای نقدینگی در واقع مشابه قراردادهای هوشمند عمل کرده و منجر به ایجاد تعادل میان دو توکن و مدیریت قوانین واریز و برداشت این توکن ها می شوند.

در این صرافی قیمت یک توکن بر اساس یک قانون محاسبه می گردد. یعنی یک فرمول ثابت برای یک محصول در یونی سواپ تعریف شده است. بنابراین قیمت یک توکن بر حسب میزان توکن های موجود در استخر و فرمول ثابت تعریف شده حساب می شود. این فرمول به صورت زیر است. در این فرمول مقدار K  ثابت است:

X×Y=K

کاربران صرافی یونی سواپ به سه دسته کاربران عادی، تامین کنندگان نقدینگی و آربیتراژرها تقسیم می شوند.

تامین کنندگان نقدینگی منجر به ایجاد موجودی و نقدینگی داخل شبکه شده و همچنین در ازای انجام تراکنش ها کارمزد دریافت می کنند. آربیتراژرها افرادی هستند که از طریق میزان اختلاف قیمت ها در بازار یونی سواپ و بازارهای دیگر درآمد به دست آورده و قیمت ها را متعادل می کنند.

یرن فایننس(yEarn Finance)

این پلتفرم غیرمتمرکز مالی ارائه دهنده خدمات به استخرهای نقدینگی و بازارسازی خودکار است. برای انجام این کار به پلتفرم هایی مانند کامپاند، Aave و dydx سرمایه انتقال می دهد.

اصلی ترین هدف یرن فارس به وجود آوردن روش های جدید کسب درآمد و مکانیزم سودهی آسان است.

این شبکه دارای یک توکن اختصاصی به نام وای فای(YFI) است. مالکین این توکن سهم زیادی در دریافت کارمزد تراکنش ها دارند.

پروژه یرن فایننس

کامپاند(Compound)

این نرم افزار یک نرم افزار وام دهی است که بر بستر اتریوم طراحی شده است. با استفاده از پروژه کامپاند افراد قادر به فریز کردن موجودی خود و اعطای وام به دیگر کاربران هستند. میزان سود به دست آمده از وام ها برحسب میزان عرضه و تقاضا تعیین می گردد.

بهترین پروژه های دیفای

پنکیک سواپ(PancakeSwap)

از دیگر صرافی های غیرمتمرکز(DEX) که به منظور خرید و فروش توکن ها بر بستر بلاکچین بایننس مورد استفاده قرار می گیرد، پنکیک سواپ نام دارد. توکن های BEP20 نام توکن های قرار گرفته روی بلاکچین بایننس هستند. پلتفرم پنکیک سواپ یک استخر نقدینگی برای ترید در اختیار دارد. بنابراین کاربران در ازای واریز توکن های خود به استخر نقدینگی توکن های LP دریافت می کنند. این توکن ها به منظور پرداخت کارمزد تراکنش ها توسط کاربران استفاده می گردد.

پروژه پنکیک سواپ دیفای

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال 

دای(DAI)

پروژه دای در واقع یک استیبل کوین با پشتیبانی دلار آمریکاست. اصلی ترین هدف از به وجود آمدن دای پایداری و ایجاد شفافیت در یک دنیای کاملا غیرمتمرکز است. این پروژه علاوه بر اتریوم امکان پشتیبانی از دیگر رمزارزها را فراهم می کند. این قابلیت برای کاربران فراهم شده است تا در این پلتفرم بتوانند ارزهای دیجیتال خود را به صورت وثیقه قرار داده و در ازای آن وام دریافت کنند.

بهترین پروژه های دیفای

ترا(Terra)

از دیگر استیبل کوین های غیرمتمرکز به شمار می رود. هدف آن توزیع رشد اقتصادی به صورت کاملا عادلانه توسط یک مکانیزم اجماع دموکراتیک است. توکن بومی ترا (LUNA) نام دارد و تصمیم دارد به عنوان جایگزین ارز فیات مورد استفاده قرار گیرد.

استیبل کوین ترا با هدف پرداخت و کم کردن میزان کارمزد تراکنش ها ایجاد شده است. چیزی که منجر به ثابت ماندن قیمت ترا به عنوان یک استیبل کوین می شود توکن لوناست. این توکن همانند یک توکن پشتوانه یا ذخیره عمل می کند. از جمله استیبل کوین های ترا شامل TerraJPY، TerraCNY، TerraGBP، TerraSDR و TerraKRW هستند و توسط ارزهای فیات جهانی معادل خود نظیر JPY، CNY، EUR،GBP،SDR و KRW پشتیبانی می شوند.

بهترین پروژه های دیفای روی بلاکچین

انکر(Ankr)

از دیگر پلتفرم های مالی غیرمتمرکز با هدف به اشتراک گذاشتن توان محاسباتی بدون استفاده در شبکه و به دست آوردن درآمد از این طریق است. امکان استفاده از محاسبات ابری توسط کاربران در این پلتفرم فراهم شده است. این کار یعنی اشتراک منابع بلااستفاده برای دو طرف سودمند خواهد بود. با توجه به اینکه پروژه انکر این سیستم را بر بستر بلاکچین ایجاد کرده است یک روش امن برای انجام محاسبات ابری غیرمتمرکز به شمار می رود.

بهترین پروژه های defi

آوه(Aave)

به عنوان یکی دیگر از پروژه های موفق دیفای می توان ارز دیجیتال آوه را نام برد. این ارز دیجیتال با ایجاد یک پلتفرم شفاف و منبع باز در زمینه وام دهی مشغول فعالیت است. پلتفرم آوه با ایجاد یک بازار مالی این امکان را برای وام دهندگان و وام گیرندگان فراهم کرده که عضو این پلتفرم شوند. میزان نقدینگی مورد نیاز این پروژه نیز از هر دو طریق توسط سپرده گذاران و تامین کنندگان سرمایه تهیه می شود. افرادی که قرار است وام دریافت کنند باید وثیقه ای در سیستم بگذارند. این روش بدون نیاز به واسطه ای مثل بانک امکان دریافت وام به صورت غیرمتمرکز و همتا به همتا را برای کاربران فراهم می کند. تامین کنندگان نقدینگی در این پلتفرم در واقع همان وام دهنده ها هستند و در ازای میزان وامی که داده اند سود کسب می کنند. در واقع پروژه آوه برای هر دو طرف وام دهنده و وام گیرنده سودآور است.

بهترین پروژه های دیفای

اوریون پروتکل(Orion Protocol)

هدف این پروژه ایجاد ارتباط میان صرافی های متمرکز، غیرمتمرکز و استخرهای نقدینگی در یک پلتفرم غیرمتمرکز است. نام توکن پروتکل اوریون دایکو (DYCO) است. در واقع این پروژه با یکی کردن جریان نقدینگی کل بازار رمزارزها تصمیم دارد سطح بالایی از اعتماد و اطمینان را به وجود آورد.

بهترین پروژه های دیفای

مترونوم(Metronome)

این پروژه نیز بر اساس تحلیل ها و بررسی های به دست آمده پیشرفت های زیادی به همراه دارد. با استفاده از این پروژه می توان دارایی ها را میان بلاکچین های مختلف به آسانی منتقل نمود. به دلیل منبع باز بودن پلتفرم امکان گسترش این پروژه در سراسر دنیا وجود دارد. توکن بومی این شبکه MET نام داشته و امکان انتقال به چندین آدرس به صورت همزمان را فراهم می کند.

محبوب ترین پروژه های defi

الف. ایم(Aleph.im)

از دیگر پروژه های محبوب دیفای با امکان ارائه خدمات میان بلاکچینی الف. ایم نام دارد. این پروژه روی اپلیکیشن های غیرمتمرکز Dapps تمرکز می کند. در این پروژه نیازی به سرور، ذخیره سازی داده و پایگاه داده برای انجام محاسبات ابری نخواهید داشت.

بهترین پروژه های دیفای

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند در ارز دیجیتال چیست؟

جمع بندی

در سال 2020 پروژه های دیفای به دنیای رمزارزها وارد شد. اما توانست ظرف همین مدت کوتاه علاقمندان زیادی را به خود جذب کند. تعداد زیادی پروژه دیفای در سال های اخیر فعالیت خود را آغاز کردند. در این مطلب با محبوب ترین و بهترین پروژه های ارز دیجیتال DeFi آشنا شدید. به منظور سرمایه گذاری روی این پروژه ها لازم است به طور کامل با آنها آشنا شده و نقشه راه آنها را به طور دقیق مورد بررسی قرار داد.