افراد فعال در حوزه رمزارزها با اصطلاحات مختلفی مواجه می شوند. یکی از این اصطلاحات پرکاربرد نهنگ است. اما منظور از نهنگ در بازار رمزارزها چیست و به چه کسانی نهنگ گفته می شود؟ در ادامه این مطلب تصمیم داریم شما را با اصطلاح نهنگ در بازار ارز دیجیتال آشنا کنیم. اگر می خواهید نهنگ ها را در بازار رمزارزها بشناسید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

نهنگ بیت کوین کیست؟

همانطور که می دانید بزرگ ترین موجودات در اقیانوس ها نهنگ ها هستند. دلیل استفاده از این اصطلاح در حوزه رمزارزها نیز نشان دادن همین مفهوم است. بنابراین اشخاصی که بیشترین میان رمزارز را نگه داری کرده و یا از آن استفاده می کنند به شکلی که می توانند بازار را دست کاری کنند نهنگ نام دارند.

بر این اساس یک نهنگ بیت کوین اشاره به یک آدرس کیف پول با مقدار بیش از 1000 بیت کوین اشاره دارد. اما اگر افراد حجم بالایی از دیگر رمزارزها را نیز در اختیار دارند "نهنگ رمزنگاری" نامیده می شوند. 

معمولا نهنگ ها افراد ثروتمند، یک شرکت یا یک سازمان و نهادی هستند که مالک مقدار زیادی از یک ارز بوده و توانایی جا به جایی و تغییر بازار به سمت بالا و یا پایین را دارند.

از جمله نهنگ های قدرتمند بازار رمزارزها می توان PanteraCapital و Fortress Investment Group را نام برد.

نهنگ ارز دیجیتال کیستبیشتر بخوانید: عوامل موثر بر قیمت بیت کوین کدامند؟

نهنگ ها چه کسانی هستند؟

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال کاملا به صورت ناشناس طراحی شده اند، امکان اتصال مستقیم حساب ها با افراد و یا سازمان ها و نهادهای خاص کاری سخت به شمار می رود. با این وجود می توان برخی از نهنگ ها و افرادی که حجم بالایی رمزارز دارند را از طریق مشاهده داده های بلاکچین آنهایی که آدرس عمومی خود را اعلام کرده اند شناسایی کرد. به عبارت دیگر امکان شناسایی برخی از این نهنگ های بیت کوین وجود دارد.

ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است و به عنوان نهنگ بیت کوین مالک حدود 1 میلیون بیت کوین است. همچنین دوقلوهای وینکلووس در زمانی مالکیت حدود 1% کل بیت کوین را در اختیار داشتند.

علاوه بر اینها صرافی هایی وجود دارند که معروف به دارا بودن کیف پول های بزرگ بیت کوین هستند. از جمله این صرافی ها می توان هوآبی، بایننس و بیت فینیکس را نام برد.

علت اهمیت وجود نهنگ ها در بازار رمزارزها

همانطور که می دانید عرضه و تقاضا تاثیر زیادی روی ارزش سکه های رمزنگاری شده دارد. به این مفهوم که در صورت خروج مقدار زیادی عرضه یک سکه خاص قیمت سکه های در حال گردش افزایش خواهد یافت. بنابراین درصورت منحل شدن مقدار زیادی سکه، ارزش آنها کم خواهد شد. بر این اساس نهنگ ها قابلیت دستکاری بازار رمزارزها را مطابق با منافع خود دارند.

ویژگی نهنگ های بازار کریپتو

  • افرادی که حجم زیادی دارایی دیجیتال در کیف پول های خود دارند نهنگ محسوب می گردند. بنابراین هر کاربری نمی تواند نهنگ باشد.
  • امکان شناسایی نهنگ ها با وجود حجم زیاد دارایی وجود ندارد.
  • دستکاری و تغییر قیمت در بازار رمزارزها توسط نهنگ ها کاملا زیرکانه و هوشمندانه رخ می دهد. بنابراین افراد باید حرفه ای و با سابقه باشند.
  • نهنگ ها کاملا روی تمامی رمزارزهای بازار تسلط داشته و رشد و رکود رمزارزها را رصد می کنند. سپس در زمان مناسب با میزان سرمایه کافی به این بازارها وارد می شوند. اما با داغ شدن تب برخی از رمزارزها نظیر بیت کوین و اتریوم حضور آنها برای این رمزارزها بیشتر خواهد شد.
  • نهنگ ها هرگز کل سرمایه خود را وارد بازار و یا خارج نمی کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال

نهنگ ارز دیجیتال

تاثیرگذاری نهنگ های ارز دیجیتال

می خواهیم در رابطه با نحوه تاثیرگذاری این افراد در بازار رمزارزها اطلاعات به دست آوریم. این افراد به دلیل دارا بودن حجم زیادی دارایی و به پشتوانه هوش و زکاوت خود می توانند نرخ بازار را تغییر دهند.

پامپ یا افزایش قیمت

در زمان پامپ نهنگ کل دارایی خود را با یک قیمت بیشتر از قیمت بازار وارد بازار می کند. در این حالت کاربران قادر به خرید دارایی او با قیمت بالا نیستند. اما کاربران تازه کار و کم تجربه رمزارز مورد نظر را خریداری می کنند. زیرا امیدوارند در آینده قیمت آن افزایش پیدا کند. در این صورت نهنگ توانسته رمزارز خود را با قیمتی بالاتر بفروش برساند و مجددا سود خوبی به دست آورد.

دامپ یا کاهش قیمت

زمانی که نهنگ یک رمزارز تصمیم به فروش کل دارایی خود با قیمتی کمتر از قیمت بازار می گیرد دامپ رخ می دهد. در این حالت حجم زیادی رمزارز در بازار سرازیر شده و قیمت آن به شدت کاهش می یابد. به این اتفاق دامپ می گویند. پس از افت شدید قیمت رمزارز نهنگ مجددا رمزارز را خریداری کرده و کل دارایی خود را یکجا از بازار بیرون می برد. در چنین حالتی نهنگ سود زیادی به دست می آورد.

شیوه کار نهنگ ها در بازار رمزارزها

برای اینکه یک نهنگ بتواند سکه های بیشتر با قیمت کمتر در اختیار داشته باشد لازم است بخشی از دارایی های کیف پول خود را بفروشد. این کار باعث ایجاد فشار نزولی به بازار شده و منجر به افزایش فروش نقره ای شده منجر به فروش سکه با قیمت پایین تر می شود. سپس نهنگ ها مجدد ارزهای خود را با قیمت پایین تر پس می گیرند.

پس از انجام این کار با نگهداری این ارزها میزان عرضه سکه کاهش یافته در نتیجه قیمت سکه هایی که خریداری کرده اند مجدد افزایش می یابد. این مثال میزان قدرت نهنگ ها بر بازار رمزارزها را نشان می دهد.

مزایا و معایب وجود نهنگ ها در بازار رمزارزها

نقش نهنگ ها در بازار رمزارزها روی بلاکچین های دارای گواه اثبات سهام بیشتر است. دلیل آن بالا بودن میزان دارایی ها در این مکانیزم اجماع است. در نتیجه میزان قدرت رای دهی نهنگ ها به دلیل میزان دارایی بیشتر افزایش می یابد. از جمله مزایای وجود نهنگ ها در بازار رمزارزها می توان موارد زیر را نام برد:

  • انگیزه بیشتر برای افزایش قدرت شبکه
  • شرکت در رای گیری ها

اما اصلی ترین معایب وجود نهنگ ها در بازار رمزارزها می توان حرکت بازار به سمت متمرکز شدن را عنوان کرد که با ماهیت غیرمتمرکز بودن بلاکچین تناقض دارد.

انواع نهنگ ها در بازار رمزارزها

در این بازار نهنگ ها صرفا به یک گروه خاص تلقی نمی گردند. در ادامه این مطلب با انواع نهنگ ها آشنا خواهید شد:

صرافی ها

اولین دسته از نهنگ های بازار رمزارزها صرافی ها هستند. زیرا حجم زیادی از بودجه کاربران در این بنگاه های مالی قرار گرفته است. بنابراین به نوعی می توان گفت صاحب میلیون ها رمزارز مانند بیت کوین هستند. در این صورت صرافی ها قادر هستند همانند نهنگ ها در بازار عمل کنند. به این خاطر که سرمایه هزاران نفر از کاربران در اختیار آنهاست.

ثروتمندان

چنین افرادی سرمایه های زیادی داشته و به راحتی قادر به تهیه حجم زیادی رمزارز هستند. بنابراین در دسته نهنگ ها قرار خواهند گرفت. تعدادی از این افراد مشهور هستند. این افراد در اوایل معرفی یک رمزارز حجم زیادی از آن را خریداری کرده و اکنون با افزایش قیمت آنها سودهای زیادی کسب کرده اند و بنابراین دارایی زیادی در اختیار دارند.

انواع نهنگ ها در بازار رمزارزها

مشهورترین نهنگ های بازار رمزارزها

  • ساتوشی ناکاموتو
    این فرد به عنوان خالق رمزارز بیت کوین بیش از حدود یک میلیون بیت کوین در اختیار دارد.
  • برادران دوقلوی وینکلوس
    صرافی ارز دیجیتال جمینی توسط این دو برادر بنیانگذاری شده است. در سال 2013 این دو برادر ادعا کرده اند مالک بیش از حدود 120 هزار بیت کوین هستند. در آن زمان تعداد بیت کوین های استخراج شده چیزی حدود 12 میلیون بود. بنابراین آنها مالک یک درصد از کل بیت کوین های استخراج شده بودند.
  • بری سیلبرت
    یک شرکت در زمینه ارائه خدمات مالی و بلاکچین تحت عنوان DCG توسط شخصی به نام بری سیلبرت تاسیس شد. میزان دارایی این شخص چیزی حدود 1 و نیم میلیارد دلار است.
  • ژانگ پنگ ژائو
    این شخص به عنوان مدیر صرافی بایننس یکی از نهنگ های بازار رمزارزها شناخته شده و مالک بیش از دو میلیارد دلار رمزارز است که در این صرافی ذخیره شده است.

بیشتر بخوانید: پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست؟

شیوه معاملات نهنگ های ارز دیجیتال

 نهنگ های بازار رمزارزها قابل ردیابی یا پیگیری نیستند. این افراد به هیچ عنوان کل سرمایه خود را وارد یک صرافی یا بازار نمی کنند. روش های معاملات نهنگ ها عبارتند از:

معامله کیف پول به کیف پول

این نوع معامله بدون دخالت صرافی ها میان نهنگ ها انجام می شود. این شیوه معامله قیمت ارزهای دیجیتال را در بازه های زمانی کوتاه مدت تغییر نخواهد داد.

معامله صرافی به صرافی

گاهی ممکن است قیمت یک ارز دیجیتال میان دو صرافی متفاوت باشد. این یک فرصت برای نهنگ ارز دیجیتال به شمار رفته و با انجام معامله صرافی به صرافی و انتقال سرمایه خود به صرافی دیگر از این طریق سود کسب می کند.

معامله خارج از صرافی (OTC)

تبادل در این روش بدون دخالت واسطه ها میان خریدار و فروشنده به صورت کاملا مستقیم انجام می شود. به بیان دیگر این شیوه معامله کاملا خارج از ساختار صرافی ها انجام می گیرد. اصطلاح OTC مخفف  Over The Counter بوده و برای معاملات با حجم بالا به کار برده می شود.

در این روش معامله صرافی ها هیچ گونه دخالتی نداشته و هر دو طرف معامله ملزم به رعایت مفاد قراردادهای عدم افشا هستند.

معامله کیف پول به صرافی

زمانی که یک نهنگ تصمیم به فروس و یا مبادله داشته باشد از این شیوه معامله استفاده می کند. در این روش نهنگ مقدار زیادی ارز را به صرافی وارد کرده این کار منجر به نقدینگی صرافی می شود. این اتفاق منجر به کاهش شدید قیمت رمزارزی می شود که به میزان زیاد در صرافی تزریق شده است. به عبارتی رمزارز مورد نظر دامپ می کند.

معامله صرافی به کیف پول

زمانی که حجم زیادی از یک رمزارز از صرافی خارج شده و به کیف پول منتقل می گردد عکس معامله قبلی اتفاق افتاده و رمزارز مورد نظر پامپ می کند. زیرا در اثر خروج از صرافی عرضه آن کم و تقاضا زیاد می شود. در حالت کلی امنیت کیف پول ها بیشتر است. بنابراین نهنگ ها سرمایه های خود را در والت های سخت افزاری نگهداری می کنند.

مهم: زمانی که حجم بالایی استیبل کوین از صرافی ها به کیف پول ها انتقال داده می شود به این مفهوم است که شرایط برای نهنگ ها مساعد نبوده و آنها ترجیح می دهند برای مدت زمانی سرمایه خود را روی کیف پول ها نگهدارند.

جمع بندی

یکی از اصطلاحلات رایج و پرکاربرد در بازار رمزارزها نهنگ ها هستند. این افراد همانند نهنگ های موجود در اقیانوس ها که بزرگ ترین موجودات اقیانوس شناخته می شوند حجم زیادی سرمایه در بازار رمزارزها در اختیار داشته و قادرند روند بازار را دستکاری کنند. حضور نهنگ ها در بازار رمزارزها در کنار سودآور بودن می تواند آسیب رسان باشد.