از آنجا که روز به روز میزان تقاضا برای خرید سخت افزارهای ذخیره سازی دیتا افزایش می یابد و با توجه به خطرات احتمالی نگهداری اطلاعات روی این دستگاه ها مانند خرابی یا گم شدن دستگاه های ذخیره سازی آفلاین مانند کارت های حافظه و یا هارد دیسک ها، توسعه دهندگان رمزارزها ترغیب به ساخت پلتفرم های ذخیره ابری شده اند. STORJ نمونه ای از این پلتفرم ها به شمار می رود. رمزارز استورج در واقع یک پلتفرم کاملا متن باز بر بستر بلاکچین برای ذخیره سازی غیرمتمرکز فایل هاست. به منظور ایجاد انگیزه میان کاربران جهت به اشتراک گذاشتن فضای دیسک خود در شبکه بلاکچین به آنها توکن STORJ داده می شود. در واقع پروژه ارز دیجیتال استورج با هدف انتقال محتواهای فایلی گوناگون نظیر ویدیو و صوت از طریق یک زیرساخت غیرمتمرکز طراحی شده است. علاوه بر اینها استورج یک پلتفرم برای انتقال و پشتیبانی رسانه به شمار می رود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رمزارز این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

رمزارز استورج چیست؟

یک شکل از دارایی دیجیتال با نماد اختصاری STORJ را می گویند. نام STORJ از یک کلمه انگلیسی Storage به معنی ذخیره سازی برگرفته شده است. این ارز با ترکیب مزیت های ذخیره سازی ابری و فناوری بلاکچین راه حلی برای ذخیره سازی غیرمتمرکز فایل ها به شمار می رود. این پروژه یک هسته اصلی به نام شبکه STORJ دارد. کاربران می توانند از طریق شبکه STORJ فضای خالی موجود روی دیسک خود را اجاره دهند. در این صورت کاربرانی که به ذخیره آنلاین فایل ها و دارایی های خود نیاز دارند می توانند با اتصال به شبکه STORJ اقدام به اجاره کردن منابع ذخیره سازی از اجاره کنندگان کنند. از توکن های STORJ برای پرداخت ها در بلاکچین استفاده می گردد. توکن استورج کاربران را تشویق می کند تا هر کدام از آنها تبدیل به یک ارائه دهنده ذخیره سازی ابری در ابعاد کوچک شوند.

ارز دیجیتال storj

بیشتر بخوانید: بلاکچین به زبان ساده

تاریخچه و بنیانگذاران استورج

شان ویلکینسون(Shwn Wilkinson) در سال 2014 اقدام به تاسیس پلتفرم استورج و توسعه آن در آتلانتا نمود. اصلی ترین ایده ویلکینسون به وجود آوردن یک شبکه غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاکچین بود. اولین وایت پیپر استورج توسط جان کوین همزمان با  ایده ویلکینسون در سال 2014 منتشر گردید. این وایت پیپر پس از گذشت مدتی دچار تغییراتی شد. جاین کوین مشغول فعالیت برای توسعه سیستم بانکداری بود. وی به فناوری بلاکچین نیز علاقه داشت. در واقع تجربیات گذشته وی برای توسعه استورج بسیار کاربردی بود.

این ارز دیجیتال در سال 2014 قادر به جمع آوری حدود 910 بیت کوین با ارزشی معادل 460 هزار دلار شد.  پس از گذشت 3 سال توانست در یک فارم حدود 3 میلیون دلار جمع آوری کند. در آخر استورج موفق به کسب 30 میلیون دلار با یک فروش شد. این مبلغ برای توسعه استورج مبلغ قابل توجهی بود.

ارز دیجیتال استورج

مهم ترین ویژگی های رمزارز STORJ

گوگل و آمازون در حال حاضر به عنوان مهم ترین ارائه دهندگان ذخیره سازی ابری به شمار می روند.

اما مهم ترین ویژگی های رمزارز استورج عبارتند از:

  • مقیاس پذیری بهتر
    شبکه ارز دیجیتال استورج یک شبکه کاملا مقیاس پذیر و انعطاف پذیر برای منابع ذخیره داده محسوب می گردد. این ارز از فناوری شاردینگ کمک گرفته و در تلاش است تا عملکرد و قابلیت اطمینان بیشتری را در مقایسه با سیستم های ذخیره سازی سنتی به کار برده و در اختیار کاربران قرار دهد. هدف این رمزارز تبدیل شدن به یک پلتفرم تحویل محتوای رسانه ای همه منظوره با پشتیبانی از ذخیره سازی مقدار زیادی فایل های صوتی، ویدیو،عکس و... است.
  • هزینه کمتر
    به کمک استورج هزینه زیرساخت های به وجود آمده توسط سیستم های ذخیره سازی مانند آمازون و گوگل کاهش خواهد یافت. در واقع این تیم تاکید زیادی روی غیرمتمرکز سازی داشته و از این طریق تصمیم دارند هزینه های لازم برای ذخیره سازی ابری را کاهش دهند. در واقع استورج نیاز به راه اندازی مراکز داده را حذف نموده و با این کار میزان هزینه ها را در مقایسه با قیمت های فعلی ارائه دهندگان ذخیره سازی متمرکز تا 3/1 کم می کند. علاوه بر اینها هزینه های مربوط به پهنای باند، تاسیسات برق و هزینه های نگهداری کمتر می شود.
    در واقع ذخیره سازی با رمزارز استورج روش مناسبی برای مشاغل کوچک به شمار می رود که نیاز به ذخیره سازی داشته اما برای نگهداری و ایجاد مراکز داده تمام عیار بودجه و ظرفت لازم را ندارند.
  • فضای ذخیره سازی امن و خصوصی بیشتر
    در رمزارز استورج مدل ذخیره سازی مشابه اینترنت بوده یعنی هیچ نهاد مرکزی روی میلیاردها دستگاهی که در این شبکه استفاده می گردد کنترلی ندارد. در این روش مدیریت داده ها به شکل متمرکز است و روی چندنی مرکز جهانی ذخیره می گردد. این شیوه نگهداری دارای ریسک های مختلفی است. از جمله آنها می توان به میزان هزینه بیشتر ذخیره سازی، به وجود آمدن وفقه در ارائه خدمات و رخنه در داده ها را نام برد.

مهم ترین ویژگی های ارز دیجیتال استورج

بیشتر بخوانید: دیفای یا سیستم غیرمتمرکز چیست؟

ارز دیجیتال STORJ چگونه کار می کند؟

این ارز دیجیتال کاملا مشابه فناوری تورنت(Torrent) کار می کند. این فناوری کاملا مشابه شبکه های همتا به همتا عمل کرده و در آن فایل ذخیره شده تقسیم به بخش های کوچک زیادی خواهد شد. پس از آن میان کاربران توزیع گردیده و نسخه های مختلف از آن توسط کاربران ذخیره می گردد. در هنگام درخواست یک کپی از فایل توسط یک کاربر، برای دیگر کاربرانی که سایر تکه های فایل را در اختیار دارند یک SEED  ارسال می گردد. پس از آن فناوری تورنت اقدام به جمع آوری قطعه های فایل کرده و فایل اصلی را بازسازی می کند. شبکه استورج به جای اینکه یک فایل را در یک منبع مشخص ذخیره کند، امکان دانلود قطعات مختلف فایل را از چندین منبع  فراهم می کند. استورج به کمک این سیستم انتقال و ذخیره فایل غیرمتمرکز یک روش برای دانلود سریع محسوب می گردد.

معرفی کیف پول های استورج

ارز دیجیتال استورج نیز برای ذخیره سازی همانند دیگر رمزارزها نیاز به استفاده از والت هایی دارد که از آن پشتیبانی می کنند. از جمله این کیف پول ها می توان متامسک، تراست والت، اتمیک والت و کیف پول های سخت افزاری لجر و ترزور را نام برد.

ارز دیجیتال استورج

خرید ارز دیجیتال استورج

هم اکنون امکان خرید رمزارز استورج از صرافی های مختلفی فراهم شده است. در ادامه لیستی از صرافی های پشتیبان کننده از این رمزارز را به شما معرفی می کنیم:

  • کراکن(Kraken)
  • هوابی(Huobi)
  • کریپتوکام(com)
  • بایننس(Binance)
  • اوکی ایکس(OKX)
  • ای تورو(eToroX)
  • و...

آینده رمزارز استورج

نیاز به یک فضای ذخیره سازی همراه با امنیت یکی از نیازهای روزافزون در دنیای امروز به شمار می رود. لذا پلتفرم هایی که این فضا را در اختیار کاربران خود قرار می دهند از جایگاه خوبی برخوردارند. بنابراین عملکرد بهتر این پلتفرم ها منجر به افزایش استقبال کاربران از خدمات آنها می شود. در واقع استورج امکان کنترل کامل کاربران روی داده های خود را با حفظ امنیت، شفافیت و حریم خصوصی فراهم می کند. این در حالی است که روش سنتی ذخیره سازی قادر به کنترل داده های کاربران بوده و از طرفی ممکن است حریم خصوصی آنها را دچار خطر کند. از آنجا که خدمات رمزارز استورج غیرمتمرکز است قادر خواهد بود در آینده حجم زیادی از بازار خدمات ذخیره سازی دیتا در جهان را از آن خود کند.

ارز دیجیتال استورج

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال 

جمع بندی

استورج یکی دیگر از رمزارزهای بازار کریپتوکارنسی شناخته می شود که به منظور ذخیره سازی فایل ها به صورت غیرمتمرکز یک پلتفرم ایجاد کرده است. این رمزارز ایده ای مشابه شبکه تورنت دارد. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که به جهت افزایش حریم خصوصی در این پلتفرم روش هایی ارائه شده است. روش کار در این شبکه به این صورت است که یک فایل برای ذخیره سازی به شاردهایی تقسیم می گردد. هر کدام از این شاردها در نودهای مختلف شبکه ذخیره می شود. در صورتی که یکی از اعضای شبه به این فایل نیاز پیدا کند، اقدام به ارسال درخواستی به شبکه می کند. نرم افزار شبکه تمامی تکه های مختلف فایل را جمع آوری نموده و در کنار هم قرار می دهد. سپس فایل مورد نظر را به درخواست کننده می فرستد. در واقع اصلی ترین هدف استورج استفاده از فضای ذخیره سازی خالی و بلااستفاده کاربران است. کاربران در این شبکه به ازای به اشتراک گذاشتن فضای ذخیره سازی خود توکن های استورج را دریافت می کنند. در واقع از این طریق می توانند کسب درآمد کنند.