به منظور تحلیل قیمت رمزارزها در بازارهای مالی از روش هایی مانند تحلیل تکنیکال استفاده می گردد. این روش در کنار تحلیل فاندامنتال توسط سرمایه گذاران و معامله گران رمزارزها مورد استفاده قرار می گیرد. در روش تحلیل فاندامنتال وضعیت شبکه یک ارز دیجیتال و رویدادها و اخبار مربوط به آن با بررسی بیانیه های مالی یک شرکت انجام می گیرد. اما در روش تحلیل تکنیکال وضعیت یک رمزارز بر اساس تاریخچه حجم و قیمت آن سنجیده می شود. در ادامه به طور کامل به معرفی تحلیل تکنیکال می پردازیم.

مفهوم تحلیل تکنیکال در ارزهای دیجیتال

یک روش از تحلیل که بر اساس آن رفتار آینده بازار بر اساس حرکات قبلی قیمت و داده های حجم معاملات پیش بینی می شود را تحلیل تکنیکال می گویند. در ابتدا این شیوه تحلیل در آمستردام هلند در قرن 17 و در قرن 18 در ژاپن استفاده می شد. در آن سال ها این روش کاملا به شکل ابتدایی به کار برده می شد. اما از زمان فعالیت های چارلز داو، به عنوان خالق شاخص اقتصادی میانگین صنعتی داو جونز این روش شکل مدرن به خود گرفت. تحلیل تکنیکال علاوه بر بازار بورس در بازار رمزارزها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در این نوع تحلیل معامله گران با نمودارها، اعداد و شاخص ها سر و کار دارند. لذا می توان گفت این روش تحلیل یک روش مطالعه رفتار انسان در بازارهای مالی محسوب می گردد. این رفتارها در واقع با احساسات انسان ها آمیخته شده و در برخی مواقع خود را به شکل ترس و طمع در شرایط مختلف نشان می دهد. در واقع احساسات معامله گران و سرمایه گذاران در بازار رمزارزها تعیین کننده قیمت آنهاست. معامله گران با خرید و فروش یک ارز دیجیتال در صرافی ها و یا سهام در بازار بورس منجر به شکل دادن بازار برای آن ارز دیجیتال یا سهام می شوند. هسته بازارهای مالی توسط عرضه و تقاضا شکل می گیرد. یعنی تغییر قیمت رمزارزها از احساسات معامله گران ناشی شده و بر اساس آنها رمزارز دچار حرکات قیمتی می شود. بنابراین تحلیل تکنیکال یک نوع تحلیل رفتارهای انسانی نیز گفته می شود.

تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟ 

نکته: در نظر داشته باشید در بازارهای با حجم معاملات و نقدینگی بالا امکان دریافت پاسخ مناسب تر از تحلیل تکنیکال وجود دارد.

در روش تحلیل تکنیکال 3 اصل اساسی وجود دارد:

  1. همه چیز خلاصه شده در قیمت است.
    مهم ترین و اولین اصل در تحلیل تکنیکال این است که تمامی اطلاعات مربوط به یک سهم نظیر اخبار، شایعات، اطلاعات اقتصادی، سیاسی و... در قیمت آن نشان داده می شود. طبق این قانون به منظور تحلیل بازار رمزارزها لازم است فقط قیمت را بررسی کنید. زیرا تمامی مولفه های سیاسی، اقتصادی و... روی قیمت نهایی آن تاثیر گذاشته و بنابراین تحلیل آن به مفهوم بررسی و تحلیل تمامی عوامل خواهد بود.
  2. تحرکات قیمتی دارای روند مشخصی هستند.
    این اصل در واقع یک استعاره از قانون اول نیوتون در این تحلیل به شمار می رود. یعنی بر اساس اعتقاد داو روند نزولی یا صعودی قیمت ادامه دارد مگه اینکه یک سری عوامل بیرونی منجر به تغییر جهت بازار شوند.
  3. تاریخ تکرار شدنی است.
    یکی از تئوری های اصلی در تحلیل تکنیکال به کار بردن روانشناسی جمعی انسان هاست. به این مفهوم که افراد بر اساس وقوع شرایط مشابه گذشته واکنش های مشابه و قابل پیش بینی خواهند داشت. این اصل در واقع به تکرار الگوهای مشخص در فواصل زمانی مختلف روی نمودار اشاره می کند.

تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتال

مزایای تحلیل تکنیکال

  • نقاط ورود و خروج دقیق
    با استفاده از روش تحلیل تکنیکال می توان نقاط ورود و خروج در بازار سرمایه را مشخص نمود. این کار از طریق به کاربردن ابزارهایی نظیر اندیکاتور، سطوح فیبوناچی و... امکان پذیر است. در این صورت معامله گران کمتر دچار سردرگمی خواهند شد.
  • استراتژی معاملاتی دقیق و خودکار
    در دنیای امروز به کار بردن معاملات الگوریتمیک تریدینگ یا همان معاملات خودکار جزو بحث های مهم بازارهای مالی به شمار می رود. امکان پیاده سازی روش های تحلیل تکنیکال به زبان های برنامه نویسی مختلف وجود دارد. ربات های معامله گر ایجاد شده بر مبنای تحلیل نموداری توسعه پیدا کردند.
  • سرعت فرآیند تحلیل
    با توجه به اینکه گاها نوسانات قیمتی نسبتا شدیدی در یک لحظه ایجاد می شود لازم است معامله گران قادر به واکنش سریع باشند. تحلیل وضعیت نمودار قیمت دارایی ها کار سخت و پیچیده ای نیست. بنابراین کاربران در صورت داشتن تسلط نسبی قادر به تحلیل و بررسی نمودارهای مختلف در مدت زمانی مشخص خواهند بود.
  • یادگیری آسان
    در روش تحلیل نموداری ابزارهای مختلفی برای تحلیل بازار وجود دارد. این روش تحلیل دارای مفاهیم تکنیکالی ساده بوده و امکان یادگیری و کار با ابزارها در مدت زمان کوتاهی برای کاربران فراهم می شود.
  • انعطاف پذیری بالا
    در روش تحلیل تکنیکال محدودیتی وجود نداشته و می توان متناسب با شرایط از ابزار مناسب به کار برد. همچنین در این روش امکان تحلیل نمودار در دوره های زمانی مختلف شامل دقیقه ای، ساعتی، روزانه و بلند مدت برای تریدرها فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: ترید در ارز دیجیتال چیست و تریدر به چه کسی گفته می شود؟

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال

معایب تحلیل تکنیکال

  • سیگنال های معاملاتی گوناگون
    در صورتی که شما یک معامله گر تکنیکالی بلند مدت نباشید احتمال سردرگمی شما در اثر مشاهده سیگنال های معاملاتی مختلف در طول روز یا هفته وجود دارد. زیرا همه این سیگنال ها مناسب سرمایه گذاری نیستند و شما را دچار ضرر می کنند. بنابراین شناسایی بهترین موقعیت معاملاتی در برخی مواقع کار سخت و دشواری خواهد بود.
  • عدم امکان استفاده در نمادهای جدید
    از آنجا که روش تحلیل تکنیکال بر اساس تحلیل گذشته قیمت انجام می شود مناسب برای دارایی هایی مانند سهام عرضه اولیه نیست. زیرا اطلاعات کافی از آنها در بازار سرمایه وجود ندارد. به بیان دیگر هنوز هیچ نموداری برای آنها تشکیل نشده است.
  • تاثیرگذاری تعصبات شخصی
    دیدگاه افراطی مثبت یا منفی در رابطه با وضعیت یک رمزارز بر اساس تجربیات گذشته و یا شایعات به وجود آمده منجر به تحلیل های تعصبی شده و خروجی غیرمنطقی در بر خواهد داشت.
  • عدم تعیین ارزش ذاتی
    زمانی که بر اساس تحلیل نموداری قیمت یک دارایی در بهترین ناحیه قرار گیرد، نشان دهنده ارزش ذاتی آن دارایی نیست. در حقیقت احتمال دارد ارزش بازار یک سهم در نمودار قیمت از ارزش ذاتی آن چندین برابر بیشتر باشد. در این صورت با سقوط بازار، معامله گران دچار زیان سنگینی خواهند شد.
  • تفاسیر مختلف
    در روش تحلیل نموداری از ابزارها و داده های یکسان تفاسیر مختلفی وجود دارد. مثلا یک اندیکاتور در ناحیه اشباع فروش قرار دارد و معامله گر A بر طبق وقوع یک نشانه صعودی خرید خود را انجام می دهد. در همین ناحیه معامله گر B پس از مشاهد واگرایی منفی در نمودار قیمت و اندیکاتور انتظار دارد قیمت رمزارز مورد نظر سقوط بیشتری را تجربه کند.

سوالات متداول

  • تحلیل تکنیکال چیست؟
    تحلیل تکنیکی یا تکنیکال(Technical Analysis) روشی است که برای پیش بینی قیمت در بازارهای مالی مورد استفاده قرار گرفته و روش آن بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات در آن بازار است.
  • آیا امکان پیش بینی قیمت با تحلیل تکنیکال وجود دارد؟
    به منظور بررسی احتمالات مختلف در نمودارهای قیمتی از ابزاری به نام تحلیل تکنیکال استفاده می گردد. امکان شناسایی سطوح عرضه و تقاضا و کسب آمادگی لازم برای ریزش ها و رشدهای احتمالی با این تحلیل وجود دارد.
  • آیا برای پیش بینی قیمت یک ارز تنها استفاده از تحلیل تکنیکال کافیست؟
    بستگی دارد چه نوع تحلیلگری باشید. برخی از افراد تحلیلگر تنها با به کار بردن تحلیل تکنیکال قیمت یک رمزارز را پیش بینی می کنند. برخی دیگر با کمک اخبار و تحلیل بنیادی به یک دید گسترده تر می رسند.
  • تحلیل تکنیکال در چه بازارهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟
    بازار بورس اوراق بهادار، بازار ارز و فارکس و بازارهای بورس کالا

تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: نقدینگی یا لیکوئیدتی ارز دیجیتال چیست؟

جمع بندی

در این مطلب به مفهوم تحلیل تکنیکال در ارزهای دیجیتال پرداختیم. همچنین به بررسی مزایا و معایب این نوع تحلیل پرداختیم. در این صورت معامله گران می توانند از این روش تحلیل دیدگاه عمیق تری داشته و با مزایا و معایب آن آشنا شوند.