صرافی های ارز دیجیتال در بازار رمزارزها پلتفرم های معاملاتی آنلاین هستند که به منظور خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به گسترش استفاده مردم از ارزهای دیجیتال، صرافی ها به دنبال ارائه خدمات بهتر به معامله گران هستند. به طور کلی صرافی ها به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می گردند. سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال لازم است با تفاوت های صرافی متمرکز و غیرمتمرکز آشنا شوند. اما ابتدا به طور مختصر به معرفی هر کدام از صرافی ها می پردازیم.

صرافی متمرکز(CEX) چیست؟

به منظور انجام معاملات رمزارزها از این پلتفرم معاملاتی آنلاین استفاده می گردد. در این نوع صرافی های متمرکز (Centralized Exchange) یک فرد یا یک نهاد بر معاملات کاربران نظارت داشته و به عنوان واسطه ای میان معاملات است. در واقع این نوع صرافی ها مشابه بانک عمل می کنند. صرافی هایی نظیر بیترکس، پولینکس، بیت فینیکس و... از نمونه صرافی های متمرکز به شمار می روند.

مزایا و معایب صرافی های متمرکز

مزایا:

  • قابل اطمینان
  • کاربرپسند

معایب:

  • کارمزد بالای معاملات
  • احتمال خطر هک سرورها

مزایا و معایب صرافی های متمرکز

بیشتر بخوانید: آشنایی با بایننس محبوب ترین صرافی ارز دیجیتال جهان 

صرافی غیرمتمرکز(DEX) چیست؟

در این نوع صرافی ها (Decentralized Exchange) امکان انجام معاملات به صورت همتا به همتا(کاربر به کاربر) بدون نیاز به واسطه وجود دارد. یعنی در این دسته از صرافی ها هیچ مرجع کنترل کننده ای برای کنترل و نظارت روی معاملات وجود ندارد. علاوه بر این امکان معامله ارزهای دیجیتال با یکدیگر وجود دارد. اما نمی توان از ارزهای فیات برای انجام معاملات استفاده نمود. در این صورت لازم است برای شروع کار ابتدا در یک صرافی متمرکز اقدام به خرید یک ارز با ارز فیات کنید. پس از اینکه مالک یک ارز شدید قادر به استفاده از صرافی های غیرمتمرکز خواهید بود. صرافی غیرمتمرکز بایننس، صرافی غیرمتمرکز Dex.top و صرافی غیرمتمرکز Bisq از نمونه صرافی های غیرمتمرکز به شمار می روند.

مزایا و معایب صرافی های غیرمتمرکز

مزایا:

  • ناشناس بودن
  • کاهش احتمال خطر هک
  • عدم امکان دستکاری بازار

معایب

  • پایین بودن میزان حجم معاملات
  • پیچیدگی

مزایا و معایب صرافی های غیرمتمرکز

بیشتر بخوانید: صرافی های غیرمتمرکز را بهتر بشناسیم!

مهم ترین تفاوت های صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

دانستن تفاوت میان صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز به شما کمک می کند انتخاب درستی برای انجام معاملات در بازار رمزارزها داشته باشید. علاوه بر این ها قادر خواهید بود دارایی خود را در نهایت امنیت و بدون خطر هک شدن با کارمزد مناسبی معامله کنید. از جمله مهم ترین تفاوت های صرافی متمرکز و غیرمتمرکز شامل موارد زیر است:

1. امنیت

در صرافی های غیرمتمرکز دارایی و اطلاعات کاربران ذخیره نمی گردد. لذا درصد حمله هکرها شدیدا کاهش یافته و به عبارتی غیرممکن است. این در حالی است که صرافی های متمرکز زیادی تا کنون دچار حملات هکرها شده اند.

2. نقدینگی

در صرافی های غیرمتمرکز میزان نقدینگی بسیار پایین است. نقدینگی پایین منجر به محدود شدن قابلیت خرید و فروش رمزارزها می شود. از آنجا که بر اساس آمار به دست آمده میزان علاقه مردم به استفاده از صرافی های متمرکز در مقایسه با صرافی های غیرمتمرکز بیشتر است نقدینگی در این صرافی ها نیز بیشتر می باشد.

تفاوت صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز

3. کارمزد

یکی از موضوعات مهمی که سرمایه گذاران به آن توجه می کنند میزان کارمزد معاملات آنهاست. در صرافی های متمرکز برای هر تراکنش یک کارمزد مشخص تعیین شده است. اما در صرافی های غیرمتمرکز یک درصد بسیار کم به ازای هر تراکنش کسر می گردد. بنابراین معاملات در صرافی های غیرمتمرکز مقرون به صرفه تر هستند.

4. قانون گذاری

صرافی های غیرمتمرکز توسط هیچ نهاد قانون گذاری نظارت نمی گردد. در حالی که صرافی های متمرکز توسط قانون گذاران کنترل می گردند. البته در حال حاضر تعدادی از دولت ها در تلاشند تا مشابه صرافی های متمرکز قوانینی را در صرافی های غیرمتمرکز پیاده سازی کنند.

5. حق مالکیت

این مورد از اصلی ترین تفاوت های صرافی متمرکز و غیرمتمرکز به شمار می رود. در صرافی های متمرکز، خود صرافی مالک ارزهای دیجیتال است. اما در صرافی های غیرمتمرکز دارایی کاربران متعلق به خودشان است و توسط صرافی ذخیره نمی گردد. این ویژگی صرافی های غیرمتمرکز منجر به کاهش سرعت انجام تراکنش ها می شود، هر چند که کار را برای دسترسی هکرها سخت خواهد کرد. اما در صرافی های متمرکز، مالک دارایی های دیجیتال خود صرافی است و صرافی به کلیدهای مورد نیاز دسترسی دارد. لذا مدت زمان انجام تراکنش ها بسیار کم خواهد شد.

6. تعداد ارزهای مورد پشتیبانی

در صرافی های غیرمتمرکز تعداد ارزهای دیجیتالی که فهرست شده است به مراتب بیشتر از صرافی های متمرکز است.

7. سرعت تراکنش ها

مدت زمان انجام تراکنش ها در صرافی های متمرکز بسیار کم و در حد 10 میلی ثانیه است. در حالی که در صرافی های غیرمتمرکز که بر بستر بلاکچین فعالیت می کنند با افزایش تعداد تراکنش های یک شبکه مانند اتریوم سرعت پردازش آن به شدت کاهش می یابد. گاها مدت زمان انجام تراکنش در این دسته از صرافی های به 15 ثانیه می رسد.

8. امکانات و ابزارهای معاملاتی

صرافی های متمرکز ابزارهای معاملاتی متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. از جمله می توان به معاملات مارجین، اسپات و فیوچرز اشاره کرد. علاوه بر اینها امکانات جانبی این صرافی ها بیشتر است.  در حالی که صرافی های غیرمتمرکز ابزارها و امکانات محدودی را به کاربران ارائه می کنند.

9. محبوبیت

در دنیای امروز صرافی های متمرکز دارای محبوبیت بیشتری در مقایسه با صرافی های غیرمتمرکز هستند. دلیل اصلی آن سرعت و قدرت نقدینگی بیشتر در مقایسه با صرافی های غیرمتمرکز است.

یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت صرافی های متمرکز در مقایسه با صرافی های غیرمتمرکز این است که این نوع از صرافی ها دارای رابط کاربری ساده ای بوده و برخلاف صرافی های غیرمتمرکز هیچ پیچیدگی ای ندارند. علاوه بر این صرافی های متمرکز دارای سابقه بیشتری نسبت به صرافی های غیرمتمرکز هستند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صرافی های ارز دیجیتال جهان

کدام صرافی برای خرید ارز دیجیتال بهتر است؟ متمرکز یا غیرمتمرکز ؟

حال که به بررسی تفاوت های میان صرافی متمرکز و غیرمتمرکز پرداختیم لازم است متناسب با نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب نماییم. صرافی های غیرمتمرکز مشابه صرافی های متمرکز بوده اما تفاوت آنها در این است که در این صرافی ها هیچ واسطه یا شخص ثالثی وجود ندارد. با توجه به اینکه صرافی های غیرمتمرکز دارای یک سری مشکلات مانند عدم قابلیت ردیابی و عدم امکان تعیین قوانین هستند، ابهاماتی برای کاربران به همراه دارند. با این وجود کاربر می تواند با توجه به نیاز شخصی خود یکی از انواع صرافی های متمرکز یا غیرمتمرکز را انتخاب نماید.

جمع بندی

گاها ممکن است برای معامله گران و سرمایه گذاران در بازارهای مالی به ویژه بازار رمزارزها این سوال به وجود بیاید که کدام صرافی برای انجام معاملات بهتر است؟ انتخاب صرافی مناسب یکی از موضوعات مهم برای فعالیت در حوزه رمزارزها به شمار می رود. موضوع پیرامون بحث در این مطلب نیز تفاوت صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز است. اگر بخواهید در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید لازم است علاوه بر کسب دانش لازم برای شناخت بهترین رمزارزها با انواع صرافی های ارز دیجیتال و تفاوت میان آنها نیز آشنا شوید. در واقع این صرافی ها امکان خرید ارز دیجیتال مورد نظر شما را فراهم می کنند. هر کدام از انواع صرافی ها دارای ویژگی ها، امکانات و مزایا و معایبی هستند. قبل از کار کردن با هر یک از صرافی های ارز دیجیتال بهتر است در رابطه با آن بیشتر مطالعه کنید و با توجه به نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.